نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شیخ الازهر مصر: #چندهمسری ناعدالتی در حق #زنان است

به گزارش شبکه بی‌بی‌سی،‌ شیخ الطیب، شیخ دانشگاه الازهر مصر در سخنرانی تلویزیونی خود علیه چندهمسری هشدار داده و گفته چندهمسری می‌تواند موجب ناعدالتی در حق زنان و کودکان شود. شیخ الازهر که مهمترین مقام مذهبی سنی در مصر به‌شمار می‌رود گفته است که رویه چندهمسری ناشی از عدم درک درست از قرآن است. او اما بعدا توضیح داد که مخالفتش با چندهمسری به معنی فراخوان برای ممنوع کردن آن نیست. به گفته او تک‌همسری قانون اصلی است و چندهمسری تنها در موارد استثنا می‌تواند رخ دهد: «آن‌هایی که می‌گویند ازدواج باید با تعدد همسر همراه باشد همه اشتباه می‌کنند. قرآن می‌گوید اگر مرد مسلمان نتواند عدالت را برقرار کند تعدد زوجین برای او ممنوع است». چندهمسری غالبا به تعدد همسر برای مردان گفته می‌شود. به طور کلی در قوانین مذهبی و متون دینی مردان مخاطب اصلی به‌شمار می‌روند و زنان در ارتباط با مردان مورد خطاب قرار می‌گیرند. به‌گفته شیخ الطیب «زنان نیمی از جامعه هستند و اگر به آن‌ها اهمیت ندهیم مثل این است که با یک پا راه برویم».

وزیر کشور ایران: مشکل مردم #فقر نیست، رسانه‌ها مسئول «نبودن #نشاط در جامعه» هستند

به گزارش خبرگزاری کار (ایلنا)، عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور در جلسه شورای اجتماعی ایران گفت بسیاری از عواملی که سبب نارضایتی مردم شده است، اقتصادی نیست و تحت تاثیر القائات رسانه‌ها است. او نارضایتی مردم را ناشی از ضعف عملکرد مسئولان دانست و گفت: «روزانه بیش از ۵ میلیون مراجعه به ادارات داریم اما با این وجود تعداد زیادی از آنها با نارضایتی بر می‌گردند و آن هم به دلیل عدم رضایت از کارهای انجام شده است یکی از راه هایی که می توانیم این شرایط را تغییر دهیم استفاده از فناوری است که ساز و کار آن در دراز مدت فراهم می شود». او گفت که گروه‌های مختلف و رسانه‌ها مسئول نبودن «نشاط» در مردم هستند: «ادراکات مردم توسط بسیاری از گروه‌ها و رسانه‌ها دستکاری شده و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که باورهای فردی با پنداشت‌های اجتماعی که تحت تاثیر افکار عمومی و رسانه هاست، تفاوت زیادی دارد». رحمانی‌فضلی باوجود فراگیر شدن هرچه بیشتر فقر در ایران ادعا کرد مشکلات اقتصادی و فقر سبب نارضایتی و «عدم نشاط» نیستند: «بسیاری از افراد با داشتن «شرایط اقتصادی مضاعف» نشاط اجتماعی نداشتند و «فقر نیز نمی تواند عاملی برای عدم نشاط باشد زیرا نمونه ها نشان داده که افرادی بودند که شرایط مالی مثبتی نداشتند اما با وجود آن توانستند قناعت را در وجود خود نهادینه کنند و در زندگی نشاط داشته باشد».

نماینده #کرمان در شورای عالی استان‌ها: ۴۰ هزار تن از جمعیت ۶۰ هزار نفری #بافق به #سیرجان و #کرمان مهاجرت کردند

مهرداد امینی‌فر نماینده کرمان در شورای عالی استان‌ها گفته که خشکسالی و بیکاری جمعیت حاشیه‌نشین شهر کرمان را بیشتر کرده است.به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، او جمعیت حاشیه‌نشین در کرمان را ۴۵ هزار تن اعلام کرده و گفته که عدم توجه به روستاها و شهرهای کوچک‌تر و عدم توجه به زیرساخت‌ها، خشکسالی و نبود اشتغال در مناطق محروم منجر به حاشیه‌نشینی در شهرهای بزرگ می‌شود. به گفته امینی‌فر این مسائل موجب مهاجرت ۴۰ هزار تن از جمعیت ۶۰ هزار تنی بافق به کرمان و سیرجان شده است. او گفته که خشکسالی وضعیت معیشتی کشاورزان را بدتر کرده و در صورتی که حمایتی از آنان صورت نگیرد، آنها نیز به جمعیت حاشیه‌نشین ویا جویندگان مشاغل «کاذب» اضافه می‌شوند.

#طالبان و #امریکا گفت‌وگوهای #صلح را از سر می‌گیرند

مذاکرات صلح میان طالبان و نمایندگان آمریکا در قطر دوشنبه چهارم مارس وارد پنجمین روز خود می‌شود. دور قبلی مذاکرات در ماه ژانویه/دی انجام شد و در این دور ملا عبدالغنی برادر از پایه‌گذاران طالبان رهبری این گروه را در مذاکرات برعهده گرفته است. او برای اولین بار دوشنبه ۱۳ اسفند با زلمی خلیل‌زاد فرستاده ویژه آمریکا دیدار خواهد کرد. تاکنون بر سر خروج کامل نیروهای آمریکا از افغانستان در قبال آتش‌بس میان طالبان و نیروهای افغانستان گفتگو شده است. با این وجود یکی از مهمترین موضوعات گفتگوهای صلح هنوز محل اختلاف است. آمریکا درخواست کرده است که طالبان با اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به صورت مستقیم مذاکره کند اما طالبان به صورت مکرر این درخواست را رد کرده و حاضر نیست با دولت افغانستان که آن را «عروسک» غرب می‌خواند،‌ گفتگو کند. باوجود حضور در مذاکرات صلح با آمریکا، طالبان همچنان به حملات خود علیه نیروهای دولتی افغان ادامه می‌دهد. روز جمعه در آخرین حمله این گروه به یک پایگاه نظامی در هلمند، ۲۳ تن از نیروهای امنیتی افغانستان جان خود را از دست دادند.

طرح #اصلاح_قانون_انتخابات_مجلس_شورای_اسلامی: ممنوعیت نمایندگی برای ۴ دوره متوالی تصویب شد

نمایندگان مجلس ایران در جلسه علنی یکشنبه ۱۲ اسفند رای به ممنوعیت کاندیداتوری نمایندگان مجلس برای ۴ دوره متوالی دادند. این ممنوعیت در جریان بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی تصویب شد. طبق این مصوبه افرادی که برای ۳ دوره متوالی نماینده مجلس بوده‌اند مجاز به نامزد شدن برای بار چهارم نیستند. محمدرضا تابش نماینده اردکان در مجلس گفته که طرح این ممنوعیت «در جهت جوان‌گرایی در قوه مقننه» و «جلوگیری از ایجاد شائبه در استفاده از رانت برای نمایندگی مجلس» پیشنهاد شده است. نادر قاضی‌پور اما در تذکر شفاهی گفته که پیشنهاد این طرح «صرفا برای حذف فرد خاصی است تا به مجلس راه نیابد و ریاست مجلس به دست او نیفتند».