ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پیش‌نویس لایحه اصلاح «قانون تعیین وظایف و اختیارات ریاست جمهوری» روی میز دولت قرار گرفت

پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر هیات دولت، سه‌شنبه ۱۳ اسفند از ارسال پیش‌نویس لایحه «اصلاح قانون تعیین حدود وظایف و اختیارات و مسئولیت‌های ریاست جمهوری» به کمیسیون لوایح هیات دولت خبر داد. براساس گزارش این پایگاه، معاونت حقوقی حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، «با توجه به تغییر شرایط و ابهامات موجود در «قانون تعیین حدود و وظایف اختیارات و مسئولیت‌های ریاست جمهوری اسلامی ایران» و تأکید و پیگیری رئیس جمهوری، پیش‌نویس لایحه اصلاح این قانون را که در آن «برای شفاف‌سازی حدود وظایف، اختیارات و مسئولیت‌های ریاست جمهوری در اجرای قانون اساسی و نحوه اجرایی نمودن آنها تلاش شده» از سوی معاونت حقوقی رییس جمهوری، تدوین و جهت سیر مراحل بررسی و تصمیم‌گیری به هیات دولت ارائه کرده است». جزئیات این پیش‌نویس مشخص نیست. حسن روحانی در خرداد سال جاری خواهان اختیارات ویژه در شرایط جنگ اقتصادی شده بود. عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ گفته بود رئیس جمهوری از اختیاراتی که به او «تفویض» شده برای حل مشکلات کشور استفاده نکرده و به اندازه کافی «اختیارات ویژه» دارد. تاریخ تصویب قانون فعلی به ۲۲ آبان ماه سال ۱۳۶۵ باز می‌گردد.

فاطمه رهبر، نماینده آتی تهران در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است؛ ۲۳ نماینده دوره دهم مجلس شوری اسلامی به کرونا مبتلا شدند.

فاطمه رهبر، نماینده اصولگرای تهران در دوره یازدهم و آتی مجلس شورای اسلامی به دلیل ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری تهران بستری است. وضع تنفسی او مختل بود که اکنون ظاهراً بهبود یافته است. همسر، پسر، دختر و داماد فاطمه رهبر هم به دلیل ابتلا به بیماری کرونا بستری شده بودند که اکنون از بیمارستان مرخص شده‌اند. فاطمه رهبر توانست در انتخابات دوم اسفند ۹۸ با کسب ۷۸۷ هزار و ۴۸۵ رای، به عنوان نفر دوازدهم از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر به مجلس شورای اسلامی یازدهم راه پیدا کند. همزمان عبدالرضا مصری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد تاکنون تست کرونای ۲۳ نفر از نمایندگان مثبت بوده است. احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم با حال بد در صحن علنی مجلس شورای اسلامی ظاهر شد و نمایندگان را به ویروس کرونا آلوده کرد. امیرآبادی فراهانی همان نماینده‌ای بود که آمار وزارت بهداشت درباره مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ را به چالش کشیده و خواهان استعفای معاون وزیر بهداشت شده بود. عبدالرضا مصری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد با حکم حکومتی رهبر جمهوری اسلامی، لایحه بودجه ۹۹ بدون تصویب در مجلس شورای اسلامی مستقیماً به شورای نگهبان ارسال و مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه به عنوان مصوبه مجلس به این شورا ارائه شده است. این اقدام بی‌سابقه به‌خاطر شیوع ویروس کرونای جدید در ایران و تعطیلی مجلس شورای اسلامی انجام شد.

پیرحسین کولیوند، رئیس سازمان اورژانس ایران کرونا گرفت

پیرحسین کولیوند، مدیر عامل سازمان اورژانس ایران نیز به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شد. روابط عمومی اورژانس کشور سه‌شنبه ۱۳ اسفند اعلام کرد:در پی ابتلا رییس اورژانس کشور به کرونا ویروس، به اطلاع می‌رساند حال پیرحسین کولیوند خوب است و جای هیچ نگرانی نیست و در حال حاضر تحت درمان است. همزمان علیرضا رییسی، معاون وزارت بهداشت اعلام کرد تعداد مبتلایان به کرونا در ایران به ۲ هزار و ۳۳۶ نفر افزایش یافته است. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه همه دستگاه‌های کشور، از جمله نیروهای مسلح و دستگاه‌های مرتبط با رهبری را موظف کرد امکانات لازم را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند. خامنه‌ای گفت: «البته من نمی‌خواهم مسئله را خیلی کوچک فرض کنم اما آن را خیلی بزرگ هم نکنیم.»

تعداد مبتلایان به کرونا در ایران در روز سه‌شنبه ۱۳ اسفند: ۲۳۳۶ نفر. بر اساس آمار وزارت بهداشت ۷۷ نفر درگذشتند و ۴۳۵ نفر هم بهبود یافتند

علیرضا رییسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت سه‌شنبه ۱۳ اسفند در یک نشست خبری درباره آخرین وضعیت ویروس کرونا اعلام کرد که در ایران تعداد مبتلایان به کروناویروس جدید به ۲ هزار و ۳۳۶ نفر و تعداد افراد فوت شده به ۷۷ نفر رسیده است. بر این اساس حدود ۴۳۵ نفر بهبود یافته‌اند. رئیسی گفت استان‌های گیلان، قم و تهران در صدر درگیری هستند اما روند ابتلا در قم به ثبات رسیده است. معاون بهداشت وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد هیئتی از سازمان جهانی بهداشت و دو کارشناس از چین به ایران آمده‌اند و درباره نوع غربالگری، تشخیص و درمان کویید ۱۹ به مقامات ایرانی راه‌کارهایی را نشان می‌دهند. روز گذشته معاون وزارت بهداشت اعلام کرد ۴۰ تا ۴۵ درصد موارد ابتلا به کرونا در بیمارستان رخ می‌دهد. یعنی فرد با علائم مشابه و خفیف به بیمارستان مراجعه می‌کند، اما در بیمارستان به دلیل همجواری با سایر بیماران به کرونا نیز مبتلا می‌شود.

سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور: به‌دلیل حجم بالای #حمله_ملخ‌های_صحرایی، فرصت استفاده از روش‌های بیولوژیک مبارزه با آفت را نداریم

به‌دنبال هجوم ملخ‌های مهاجم به استان‌های جنوبی ایران رضا میر، سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور سه‌شنبه ۱۳ اسفند اعلام کرد: سطح مبارزه با ملخ‌های مهاجم به ۱۳ هزار و ۷۲۵ هکتار رسیده و علاوه بر استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و فارس، استان خوزستان نیز درگیر تهاجم ملخ‌های صحرایی شده‌اند. براساس گزارش خبرگزاری کار (ایلنا)، سخنگوی سازمان حفظ نباتات درباره اقدامات این سازمان برای مقابله با ملخ‌ها گفت: «در شرایط کنونی ایران، کارشناسان تنها روش قابل استفاده برای مبارزه با ملخ‌ها در ایران را روش شیمیایی می‌دانند. میزان خسارتی که در صورت فرصت دادن به آفت ایجاد می‌شود، بسیار بیشتر از خسارتی است استفاده از سموم شیمیایی وارد می‌کند و [به همین دلیل] استفاده از روش های بیولوژیک مبارزه با ملخ در ایران کاربرد ندارد». رضا میر اضافه کرد: به‌دلیل حجم بالای آفت، سطح وسیع مناطق آفت‌زده نمی‌توان از روش‌هایی مانند به کارگیری اردک برای تغذیه از ملخ‌ها و زنده‌گیری استفاده کرد که به گفته او روش‌هایی زمان‌بر هستند و ممکن است به فرصتی برای تحمیل خسارت‌های بزرگتر تبدیل شوند. به گفته او میزان حجم ریزش ملخ در مناطق آفت‌زده به حدی‌ست که «پس از پایان سم پاشی قطر ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتری از ملخ‌ها بر سطح زمین برجای می‌ماند». پاکستان اخیرا برای مقابله با ملخ‌های صحرایی ۱۰۰ هزار اردک از چین وارد کرده است. به گفته کارشناسان هر اردک روزانه توانایی تغذیه از ۲۰۰ ملخ را دارد.

#حجت_صیحانی، استاد ادبیات در ایران بر اثر ابتلا به ویروس #کرونا درگذشت

شمس لنگرودی، شاعر ایرانی در صفحه اینستاگرامی خود اعلام کرد که حجت (نورالدین) صیحانی، استاد ادبیات در دانشگاه لنگرود، در ۵۷ سالگی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت. به‌گفته شمس لنگرودی اکنون برادر این استاد دانشگاه نیز به همین علت در بیمارستان بستری است. صیحانی در سال ۱۳۴۱ در لنگرود متولد شد. او دکترای آموزش زبان انگلیسی داشت. از تألیف‌های حجت صیحانی می‌توان به «برگی برای ترجمه» اشاره کرد. صیحانی در آبان ۱۳۸۶ در گفت‌وگو با روزنامه ایران از مطالعه نکردن دانشجویان در کشور انتقاد کرد و گفت: «معضلی که الان ما با آن مواجه هستیم، نهادینه نشدن فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در میان اغلب دانشجویان، خصوصاً دانشجویان رشته مترجمی است. (...) اغلب دانشجویانی که وارد رشته مترجمی زبان می‌شوند، متأسفانه بضاعت اندکی دارند یا هیچ بضاعتی ندارند. ما الان در کلاس‌ها با این مشکل مواجهیم که دانشجویان معروف‌ترین نویسندگان جهان را نمی‌شناسند».

ابهام در زمان پایان #تعطیلی_مدارس در ایران به دلیل #کرونا

روز گذشته دوشنبه ۱۲ اسفند تعطیلی مدارس ایران تا آخر هفته تمدید شد. محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در باره این‌که تعطیلی مدارس تا چه زمانی ادامه خواهد یافت، گفت: «بر اساس اختیارات ستاد ملی مدیریت کرونا، وضعیت استان‌ها رصد و متناسب با شرایط پیش‌بینی شده درباره تعطیلات تصمیم‌گیری و اعلام می‌کنند». به‌گفته حاجی میرزایی، جمعه پیش رو، درباره وضعیت هفته آینده مدارس تصمیم‌گیری خواهد شد که آیا مدارس تعطیل می‌شود یا خیر و حدود و بازه زمانی این تعطیلی در کدام استان‌ها خواهد بود. وزیر آموزش و پرورش ضمن بیان این‌که تعطیلی مدارس «دو یا سه هفته یا یک ماه دیگر تمام می‌شود» از تلاش برای ارائه آموزش مجازی صحبت کرد و گفت: «به تدریج آمادگی‌های ما در زمینه آموزش‌های مجازی بیشتر خواهد شد».

سازمان حج: برگزار نشدن #حج به دلیل #کرونا شایعه است

اکبر رضایی سرپرست معاونت حج و عمره سازمان حج و زیارت درباره احتمال لغو مراسم حج سال آینده به دلیل کرونا، گفت: «این اخبار شایعاتی بیش نیست چرا که در صورت توقف عملیات حج تمتع باید سعودی‌ها به صورت رسمی چنین موضوعی را اطلاع‌رسانی و به ما اعلام کنند که این امر صورت نگرفته است». رضایی افزود: «ما توصیه می‌کنیم که زائران بدون توجه به این اخبار نام‌نویسی و اخبار را از سازمان حج و زیارت و رسانه‌های رسمی و معتبر پیگیری کنند». وزارت امور خارجه عربستان سعودی پنج‌شنبه ۸ اسفند/ ۲۷ فوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا این کشور تصمیم گرفته است «ورود زائران برای انجام حج عمره مفرده و زیارت مسجدالنبی را به‌طور موقت به حالت تعلیق درآورد». عربستان سعودی در سال ۲۰۰۳ اعطای ویزا برای انجام مناسک حج عمره را برای شهروندان برخی از کشورهای آسیایی به دلیل شیوع ویروس سارس که منجر به کشته شدن ۷۷۴ نفر در سراسر جهان شد، متوقف کرد.