ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بیش از ۱۵ هزار نفر در #پلدختر و #معمولان بی‌خانمان شده‌اند و مردم روستاها به کوه‌ها پناه‌ برده‌اند

حمیدرضا کاظمی، نماینده #پلدختر و #معمولان در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که بیش از ۱۵ هزار نفر در پلدختر و معمولان بی‌خانمان شده‌اند و مردم روستاها به کوه‌ها پناه‌ برده‌اند و در حال حاضر هیچ امکاناتی در اختیار ندارند. حدود ۱۰ هزار نفر در پلدختر، ۴ هزار نفر در معمولان و ۳ هزار نفر نیز در روستاها منازل‌شان را از دست داده‌اند. به‌گفته کاظمی نصف شهر پلدختر، نصف شهر معمولان و ۲۰ روستا استان لرستان به‌طور کامل زیر آب رفته‌اند و امدادرسانی بسیار محدود است زیرا گستردگی مناطق سیل‌زده بسیار زیاد است. همچنین راه ارتباطی حدود ۱۰۰ روستا همچنان قطع است و تنها راه ارتباطی پلدختر و معمولان نیز از طرف خوزستان است.

مدیرکل ستاد بحران #خوزستان می‌گوید #سیلاب اصلی هنوز به این استان نرسیده است

کیامرث حاجی‌زاده مدیرکل ستاد بحران استان #خوزستان در #اهواز گفت: «سیلاب اصلی که ما در انتظار آن هستیم هنوز به استان خوزستان نرسیده است و توقع داریم مردم همچنان هشدارهای ستاد بحران را جدی بگیرند.» به‌گفته او تاکنون ۹۶ روستا در این استان به‌صورت کلی و یا جزئی تخلیه و در ۳۵ اردوگاه اضطراری جا داده شده‌اند. حاجی‌زاده همچنین گفت به‌رغم سیل تلفات جانی در این استان گزارش نشده است.

#وزارت_بهداشت کمبود دارو در مناطق #سیل‌زده را تکذیب کرد

کیانوش جهانپور سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت کمبود دارو و مشکلاتی در روند درمان #سیل‌زدگان را تکذیب کرد و گفت: «دپوی دارو و ملزومات پزشکی در استان‌های درگیر سیل فراتر از نیاز استان بوده و هست و کمبود اقلام دارویی به هیچ صحت ندارد.» به‌گفته جهانپور، در برخی استان‌ها مانند گلستان، مازندران، کرمانشاه، لرستان و خوزستان شرایط ویژه‌ و فوق‌العاده اعلام شده اما در مناطق سیل‌زده هیچ بیمارستانی از سرویس خارج نشده و همه بیمارستان‌ها در حال سرویس‌دهی هستند. او عرضه دارو در محلی غیر از مراکز ارائه خدمات درمانی را منطقی ندانست و افزود ارائه دارو در شرایط اورژانسی نیز توسط کدهای اعزامی اورژانس و همچنین توسط پایگاه‌ها و تیم‌های سلامت که در محل حضور دارند، انجام می‌شود.

#خامنه‌ای درباره #سیل اخیر: بازسازی ویرانی‌ها و جبران خسارت‌ها از این به بعد است

علی #خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی چهارشنبه ۱۴ فروردین به‌مناسبت مبعث پیامبر اسلام در دیدار با مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی بخش کوچکی از سخنان خود را به سیل اخیر ایران اختصاص داد و از تلاش‌های مردم و «روحیه همبستگی» آن‌ها قدردانی کرد و گفت مردم «کمک‌کار مسئولان بودند و مسئولان نیز با همین پشتیبانی مردمی و با اتفاق کلمه توانستند اقدامات ابتدایی را انجام دهند.» خامنه‌ای با اشاره به این‌که هنوز کارهای زیادی برای کاهش آلام مردم سیل زده باقی مانده است، گفت: «به مسئولان تأکید کرده‌ام که کارهای اصلی یعنی بازسازی ویرانی‌ها و جبران خسارت‌ها، از این به بعد است و باید این خسارات و صدمات جبران شود.» او بار دیگر از مردم خواست تا در مناطق سیل‌زده به مسئولان کمک کنند. پیش از سخنان خامنه‌ای، حسن روحانی رئیس‌ جمهوری ایران نیز از «وحدت و همکاری مردم، دولت، نیروهای مسلح و نهادهای عمومی برای مقابله با سیل» سخن گفت. او با اشاره به تحریم‌های آمریکا گفت: «در این حادثه دشمنانی که با بستن حساب‌های هلال احمر مانع ارسال کمک‌های ایرانیان خارج از کشور به هموطنان خود شدند، روسیاه شدند.» روز سه‌شنبه ۱۳ فروردین بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد آمریکا حساب‌های هلال احمر را مسدود کرده و با این اقدام عملاً کمک‌رسانی از کشور‌های دیگر به مردم سیل‌زده را مختل کرده است. مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس ایران سه‌شنبه خبر داد که از ابتدای حادثه سیل در نقاط مختلف کشور تاکنون ۵۷ نفر کشته و ۴۷۸ ‏نفر زخمی شده‌اند.

تأکید #رهبر_جمهوری_اسلامی بر #افزایش_جمعیت در ایران

در حالی که ایران با مشکلات اقتصادی روبه‌روست و مردم گرفتار معیشت روزمره خود هستند، علی خامنه‌ای به وزیر بهداشت توصیه کرده که برنامه‌ریزی برای رشد جمعیت را پیگیری کند. سعید نمکی، وزیر بهداشت، اعلام کرد که پس از جلسه دیروز، سه‌شنبه ۱۳ فروردین مسئولان با رهبر جمهوری اسلامی درباره تشریح اقدامات انجام‌شده در استان‌های سیل‌زده، خامنه‌ای درباره وضعیت رشد جمعیت کشور با او گفت‌وگو کرده است. نمکی گفت: «بعد از ختم جلسه با مسئولان، مهربانانه بنده را صدا کردند و آن دغدغه‌ی همیشگی‌شان را که درباره پیرشدن جمعیت کشور و نقشی که وزارت بهداشت می‌تواند در بحث رشد درست و منطقی جمعیت داشته باشد، متذکر شدند. بنده نیز خدمتشان عرض کردم که از بدو ورود به وزارت بهداشت به عنوان یکی از دغدغه‌های ملی، بنده به این امر پرداختم و پروژه‌ای را آماده کردیم که انشاءالله تقدیم ایشان کنیم که با اجرایی‌شدن آن بتوانیم از منفی شدن رشد جمعیت در آینده جلوگیری کنیم.» سیاست‌های جمعیتی در ایران در پی سخنرانی معروف علی خامنه‌ای در ۱۹ مهرماه ۱۳۹۱ تغییر کلی یافت. او موضع‌گیری سال‎های قبل خود در مورد کنترل جمعیت در ایران را اشتباه خواند و از خداوند خواست او را به خاطر این سیاست ببخشد. پس از آن، «طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت» در مجلس نهم تصویب و اعلام شد که با کسانی که از موارد ذکر شده در این طرح تخلف کنند، مطابق با قانون مجازات اسلامی رفتار می‌شود.

مدیرکل #پزشکی_قانونی #لرستان: ۱۴ جسد به دلیل خفگی ناشی از #سیل و یا در ارتباط با آن تحویل پزشکی قانونی شد

مدیرکل پزشکی قانونی لرستان اعلام کرد که از ابتدای بارش‌های سیل آسا در لرستان تاکنون، ۱۴ جسد به دلیل خفگی ناشی از سیل و یا در ارتباط با آن به پزشکی قانونی تحویل شده است. حمید رضا نظیفی به رسانه‌های داخلی گفت: «از این تعداد سه نفر مربوط الیگودرز، یک نفر مربوط به شهرستان دورود، سه نفر مربوط به خرم‌آباد، دو نفر مربوط به کوهدشت، دو نفر مربوط به معمولان، دو نفر مربوط به چگنی و یک نفر مربوط به نورآباد بوده است.» در ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود سربازی که به پلدختر اعزام شده می‌گوید صدها نفر از مردم پلدختر را که به بام خانه‌ها پناه برده بودند آب برده است. رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر صبح چهارشنبه ۱۴ فروردین اعلام کرد شایعه کشته‌شدن تعدادی از مردم در سیل پلدختر صحت ندارد.

استانداری #لرستان: ۲۷ تیم امدادی و ۱۴۱ داوطلب هلال احمر و دو بالگرد برای امدادرسانی به روستاهای #پلدختر مستقر شدند

معاون عمرانی استانداری لرستان به رسانه‌های داخلی گفت تا شامگاه سه‌شنبه ۱۳ فروردین به ۴۰ روستای شهرستان پلدختر با دو هزار و ۳۰۰ خانوار و هفت هزار و ۴۰۰ نفر جمعیت امدادرسانی شده و سه هزار و ۸۴۵ نفر در مناطق امن روستاها اسکان داده شده‌اند. به گفته احمد مرادپور ۲۷ تیم امدادی و ۱۴۱ داوطلب هلال احمر و دو بالگرد در روستاهای شهرستان پلدختر برای امدادرسانی به مردم سیل‌زده مستقر شده‌اند و تاکنون ۷۶۹ تخته چادر، دو هزار و ۱۱۱ تخته پتو، ۷۴۲ موکت، کلمن آب، چراغ والور و همچنین ۷۲۴ پک غذای ۷۲ ساعته و ۸۹۰ پک غذای یک ماه بین مردم سیل‌زده پلدختر توزیع شده است. سیل شبکه آب و برق و گاز پلدختر را از کار انداخته است. جمعیت هلال احمر صبح چهارشنبه ۱۴ فروردین با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که روند امدادرسانی در پلدختر به دلیل تنش‌های اجتماعی و رفتارهای عصبی مردمان سیل‌زده و بی‌نظمی به خوبی پیش نمی‌رود و در مجموع امدادرسانان امنیت ندارند.

۱۵۰ هزار نفر در ۶۲۰ روستا #لرستان آب آشامیدنی کافی ندارند

مدیرعامل شرکت آبفار لرستان اعلام کرد که آب شرب ۶۲۰ روستا در استان لرستان قطع است.علاوه بر این به گفته علیرضا کاکاوند آب شرب ۱۲۰ روستا در شهرستان خرم‌آباد نیز قابل آشامیدن نیست که از آن میان ظاهراً مشکل آب ۴۵ روستا برطرف شده است. در مجموع به گفته کاکاوند ۱۵۰ هزار نفر در ۶۲۰ روستا مشکل قطعی آب‌ دارند. ۳۵ تانکر آب‌رسان برای آبرسانی به روستائیان لرستان به منطقه اعزام شده‌اند. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان لرستان به رسانه‌های داخلی گفته است که برای امدادرسانی به این مناطق به آب بسته‌بندی، لوله و اتصالات، موتور دیزل، ژنراتور برق و تانکر سیار نیاز است. همچنین اکیپ‌های اجرایی به‌ویژه جوشکار و لوله‌کش باید به لرستان اعزام شوند. راه‌های روستایی تخریب شده و بسیاری از روستاها از دسترس خارج شده‌اند. کاکاوند گفت در صورت دسترسی به راه‌های روستایی می‌توان در طی یک هفته مشکل آب آشامیدنی روستاها را حل کرد.

سپاه پاسداران درگیری با روستائیان #خوزستان را تکذیب کرد

بسیاری از روستائیان خوزستان در حوضه دز، کارون و کرخه در معرض سیل قرار دارند و می‌بایست روستاهای خود را تخلیه کنند. روز گذشته خبرهایی درباره درگیری نیروهای سپاه با روستائیان منتشر شده بود. سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف، سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه این خبرها را تکذیب کرد. رمضان شریف گفت: « اولویت و تمرکز سپاه بر مدیریت و اجرای اقدامات امدادی، خدماتی و کمک‌رسانی به مردم است. از این گذشته، مسئولیت اجرای مصوبات شورای تأمین استان‌ها در شرایط خاص به عهده نهادهای انتظامی و قضایی است.» روز گذشته اسحاق جهانگیری، معاون اول روحانی در بازدید از برخی روستاهای در معرض سیل خوزستان تلاش کرده بود روستائیان را قانع کند که روستاهایشان را ترک کنند. فیلم‌هایی از چادرهای آب‌گرفته روستائیان خوزستان در اقامتگاه‌های موقت آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

در #لرستان ۳۸ روستا در محاصره #سیل قرار دارند

نماینده دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی گفت: ۳۸ روستا در منطقه در محاصره سیل قرار دارند. به گفته مجید کیان‌پور در بین شهرهای استان لرستان وضع درود و ازنا بحرانی است. هم‌اکنون راه ارتباطی بیش از ۱۳ روستا قطع شده و ۱۱ روستا نیز برق ندارند. نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی گفت: «هشت روستا در محاصره سیل بوده و سیل وارد ۲۰ روستا شده و آسیب زیادی به آن‌ها وارد کرده است.»

مدیرکل مدیریت بحران #خوزستان: ۶۷ روستای در معرض خطر در حاشیه سه حوضه آبریز #دز، #کرخه و #کارون تخلیه شده‌اند

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان اعلام کرد که تاکنون ۶۷ روستای در معرض خطر در خوزستان در حاشیه سه حوضه آبریز دز، کرخه و کارون تخلیه شده‌اند. به گفته کیامرث حاجی‌زاده در شوش ۱۱ روستا، دزفول ۹ روستا، شوشتر ۲۷ روستا، شادگان یک روستا، دشت آزادگان یک روستا، اهواز ۱۳ روستا و در بخشی از منطقه سید خلف اهواز و در شهرستان کارون نیز چهار روستا تخلیه شده‌اند. مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: «در حوضه کرخه چهار شهر شامل شهرهای کوت سید نعیم، سوسنگرد، بستان، رفیع و ۷۴ روستا در شهرهای اهواز، شوش، حمیدیه، دشت آزادگان، هویزه در معرض خطر قرار دارند. در حوضه آبریز دز نیز روستای زاویه‌های دزفول، آهودشت شوش، شعیبیه شوشتر و بخش مرکزی اهواز (بامدژ) در معرض خطر قرار دارند.»

مدیرکل #بنیاد_مسکن #لرستان: ۳۰۰۰ واحد مسکونی و تجاری شهرستان #پلدختر خسارت دیدند

مدیرکل بنیاد مسکن لرستان از خسارت سیل به ۳۰۰۰ واحد مسکونی و تجاری در شهرستان پلدختر خبر داد. این واحدها تخریب و یا دچار آبگرفتگی شدند که نیاز به ترمیم و بازسازی دارند. مسعود رضایی به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: »هم‌اکنون در حال ارزیابی هستیم تا با اقدامات به موقع تسهیلات و وام‌های بلاعوض را به حادثه‌دیده‌ها بتوانیم پرداخت کنیم.» مدیرکل بنیاد مسکن لرستان از سیل‌زدگان پلدختر خواست «با حفظ آرامش در آماربرداری و انجام کارهای کارشناسی» به کارشناسان کمک کنند هلال احمر اعلام کرده که به دلیل تنش‌های اجتماعی و بی‌نظمی در پلدختر امدادرسانی به این شهر مختل شده است. مدیرکل بنیاد مسکن لرستان اعلام کرد که «طبق شنیده‌ها» در شهر معمولان ۳۰۰ واحد مسکونی خسارت دیده‌اند. دوشنبه ۱۲ فروردین در پی بارندگی‌های سیل‌آسا دو شهر معمولان و پلدختر در استان لرستان زیر آب رفتند.