ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پرونده سعید طوسی؛ شاکیان تحت تعقیب قرار گرفته‌اند

پایگاه خبری انصاف نیوز نامه‌ای از یکی از کودکانی که از «سعید طوسی» شکایت کرده بود، با نام مستعار «محمد» منتشر کرده که در آن اعلام شده غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در تبرئه این متهم به آزار جنسی، نقش داشته است. طبق این نامه، سعید طوسی در شکایت نوبت اول در مهرماه ۹۱ در دادسرای کارکنان دولت توسط رضا کیان منش بازپرس شعبه‌ ۱۵، بابت اتهامات «تشویق به فساد و تحریک جنسی نوجوانان» و «ارتکاب اعمال منافی عفت و افعال حرام با نوجوانان» مجرم شناخته شد اما در اردیبهشت سال ۹۲، برای او «قرار منع تعقیب» صادر شده است. در این نامه آمده: «در تاریخ ۱۷اردیبهشت ۹۲ در کمال تعجب، آقای کیان‌منش از نظرشان عدول کرده و قرار منع تعقیب صادر کردند. از طریق آقای ناطق نوری رئیس سابق بازرسی بیت رهبری، قضیه را پیگیری می‌کردیم و نامه‌ای به رهبری نوشته بودیم اما دیگر پیگیری نشد.» در این نامه تأکید شده در جریان رسیدگی مجدد به این پرونده، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی فعلی قوه قضاییه در رویه‌‌ای «بر خلاف قانون»، پرونده از دادگاه تجدیدنظر گرفته و به شعبه دیگر داده است. نویسنده یا نویسندگان این نامه اعلام کرده‌اند شاکیان پرونده به دلیل اینکه پرونده را رسانه‌‌ای کرده‌اند از سوی دادگاه متهم به «معاونت در جرم» شده و تحت تعقیب قرار گرفته‌اند. گفته می‌شود یکی از حامیان شاکیان پرونده سعید طوسی، به «۱۵سال زندان و سه سال تبعید و سه سال ممنوعیت خروج از کشور» محکوم شده و این فرد اکنون در حبس به سر می‌برد. محمد گندم‌نژاد طوسی معروف به سعید طوسی، از قاریان نزدیک به بیت آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران است که در سال ۱۳۹۵ متهم به آزار جنسی چند تن از شاگردان نوجوان خود شد. یک نماینده سابق مجلس پیشتر از نقش مستقیم علی خامنه‌ای، در تبرئه این متهم پرده برداشته بود.

چند مقام آمریکایی خواستار آزادی سیامک نمازی شدند

هم‌زمان با دو هزارمین روز بازداشت سیامک نمازی در ایران و ادامه فشارها بر خانواده این زندانی دو تابعیتی، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با انتشار یک توئیت در حساب کاربری خود در توئیتر خواستار آزادی فوری «همه آمریکایی‌های به گروگان گرفته شده‌ یا به ناحق زندانی در ایران» شده است. وزیر خارجه ایلات متحده آمریکا در توئیتر خود نوشته: «ایران ۲۰۰۰ روز پیش سیامک نمازی را به دلیل اینکه شهروند آمریکا بوده، دستگیر کرده است. وقتی پدرش، باقر، برای آزاد کردن او به ایران رفت، او هم زندانی شد و در حال حاضر ممنوع الخروج است.» او تأکید کرده: «همه آمریکایی‌های به گروگان گرفته شده‌ یا ناحق زندانی شده باید آزاد شوند و به عزیزان‌شان بپیوندند.» از سوی دیگر، کریس کونز، سناتور دموکرات آمریکایی هم در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «نقض حقوق‌بشر و گروگان‌گیری از طرف تهران باید تمام شود. آمریکا باید همچنان از تهران بخواهد که سیامک را آزاد کرده و به او و پدرش اجازه دهد به خانه برگردند.» سیامک نمازی، مدیر ایرانی-‌آمریکایی دفتر برنامه‌ریزی استراتژیک شرکت نفتی «کرسنت» در امارات و از بنیانگذاران «شورای ملی آمریکاییان ایرانی تبار»، اواسط مهر ماه ۱۳۹۴ و زمانی که برای دیدار با خانواده‌اش به ایران سفر کرده بود، توسط مأموران امنیتی اطلاعات سپاه بازداشت شد. رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هم از دیگر مقامات رسمی در ایالات متحده آمریکاست که روز شنبه سوم آوریل/ ۱۴ فروردین، تحمیل دو هزار روز زندان بر سیامک نمازی را «نقطه عطف وحشتناک» برای این شهروند دو تابعیتی و همه کسانی توصیف کرد که به او اهمیت می‌دهند. او در همین زمینه در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «ما تا زمانی که او و پدرش، باقر، دوباره به عزیزان‌شان ملحق نشده‌اند، آرام نخواهیم نشست.» سیامک نمازی شش سال گذشته را بدون مرخصی در حبس بوده است.

پرونده دانشجویان بازداشت شده در سوگواری جمعی برای هواپیمای اوکراینی به دادگاه انقلاب ارجاع شد

کانال تلگرامی «دانشجویان متحد» روز شنبه ۱۴ فروردین‌ماه، از صدور کیفرخواست و ارسال پرونده سه تن از دانشجویان بازداشت شده در اسفندماه ۱۳۹۸ به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران خبر داده و اعلام کرده فعالیت‌های قانونی این سه‌تن در انجمن‌ها و سوگواری جمعی برای سرنگونی هواپیمای اوکراینی از جمله مصادیق اتهام در این پرونده بوده است. امیرحسین علی‌بخشی، علی حقیقت‌جوان و ضیاءالدین نبوی در اوایل اسفندماه ۱۳۹۸ توسط مأموران امنیتی در تهران بازداشت شدهبه دادگاه انقلاب ارجاع شد و سپس با تودیع قرار وثیقه به‌صورت موقت آزاد شدند. امیر رئیسیان، وکیل این سه فعال دانشجویی درباره‌ دلایل تشکیل پرونده علیه این فعالین دانشجویی گفته: «این پرونده با شکایت قرارگاه ثارالله از این سه دانشجو، به اتهام اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت و همچنین تبلیغ علیه نظام تشکیل شده.» او در ادامه گفته: «با گذشت بیش از ۱۵ ماه از واقعه انهدام هواپیمای اوکراینی، افکار عمومی نه تنها از برخورد با عاملان این اتفاق اطلاعی دریافت نکرده بلکه متاسفانه همچنان شاهد به جریان افتادن پرونده‌های قضایی و صدور احکام سنگین برای دانشجویان و سوگواران این اتفاق هستیم.» در یک‌سال گذشته و هم‌زمان با افزایش خطر شیوع ویروس کرونا در ایران، در حالی که دانشگاه‌ها در سراسر کشور به حالت تعطیل درآمده‌اند، سرکوب فعالان دانشجویی همچنان ادامه دارد. بیشتر این بازداشت شدگان در ارتباط با اعتراضات سراسری آبان ۹۸ و همچنین به‌دلیل شرکت در تجمعات اعتراضی که علیه ساقط کردن هواپیمای مسافربری اوکراینی توسط سامانه موشکی سپاه پاسداران بر پا شده‌ بود، بازداشت شده یا تحت پیگرد قرار گرفتند. علی حقیقت‌ جوان، دبیر انجمن اسلامی آرمان دانشجویان دانشگاه علم و صنعت، امیر حسین علی بخشی، عضو سابق شورای احیای انجمن‌های دانشجویی و انجمن اسلامی دانشجویان ترقی‌خواه دانشگاه امیرکبیر و ضیا نبوی دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی و عضو سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه نوشیروانی بابل از جمله این دانشجویان هستند.

خطر خشک‌سالی ۲۷ استان کشور را تهدید می‌کند؛ نیاز مبرم به زیر ساخت‌های آبخیزداری

ابوالقاسم حسین‌پور، مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری روز‌ شنبه ۱۴ فروردین‌ماه با اعلام این خبر که شاخص خشکسالی، ۴۰ درصد کاهش بارندگی در کشور را نشان می‌دهد، گفت: «تنها چهار استان کشور هستند که بارش‌های نرمال‌شان را تا اواخر سال گذشته دریافت کردند و تحت این شرایط ما در حقیقت با مشکل خشکسالی در سال جدید مواجه هستیم.» او گفته: «با توجه به اینکه کشور ما منطقه‌ خشک و نیمه خشک محسوب می‌شود و اصولا در این شرایط احتمال بارندگی کم‌تر است و به عبارت دیگر نوسانات بارش از سالی به سال دیگر خیلی متفاوت و با اختلاف زیاد خواهد بود» حسین پور پیش بینی کرده که ایران نیاز به زیرساخت‌های آبخیزداری و آبخوانداری دارد: «سوابق نشان می‌دهد ما در عین خشکسالی با سیل مواجه شدیم، در حقیقت مناطقی که خشکسالی بوده، ناگهان با رگبار شدید باران، در آنها سیل ایجاد شده که همه‌ اینها نشان می‌دهد ما به یک حلقه واصل مدیریت بارش و ارتباط با خشکسالی نیاز داریم که این حلقه واصل زیرساخت‌های آبخیزداری و آبخوانداری کشور است.» به‌گفته او، با استفاده از آبخیزداری در ترسالی، خسارت سیل و در خشکسالی، مشکلات کم آبی به حداقل می‌رسد و باعث پایداری اکوسیستم منطقه خواهد شد. طبق مستندات علمی، خشکسالی‌های ایران دوره‌های چرخشی ۳۰ ساله دارد و اگر طرح‌های علمی آبخیزداری هر چه سریع‌تر در سراسر کشور پیاده سازی نگردد، نه تنها بخش وسیعی از طبیعت بکر و جنگل‌های ایران تحت خطر قرار خواهند گرفت بلکه بحران آب و بیابان‌‌زایی در آینده نزدیک گریبانگیر ایران و چند کشور همسایه خواهد شد. جغرافیای خشکسالی در ایران نشان می‌دهد تا پایان مردادماه سال گذشته، ۵/ ۷۲ درصد از مساحت حوضه‌های آبریز اصلی، دچار درجات مختلفی از خشکسالی بلندمدت (۱۰ ساله) شده‌اند.