ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت کار ایران: جریمه نقدی استفاده از «کارگران مهاجر غیرمجاز» روزانه ۶۹۶ هزار تومان است

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران کارفرمایانی که مهاجران بدون اجازه اقامت یا کار را استخدام کنند جریمه می‌کند. محسن کریمی، مدیرکل اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این‌باره گفته است که هر یک روز اشتغال نیروی کار خارجی غیرمجاز، پنج برابر دستمزد روزانه مصوب شورای عالی کار است. شورای عالی کار در اسفند سال گذشته حداقل دستمزد روزانه کارگران مشمول قانون کار را ۱۳۹ هزار و ۳۲۵ تومان تعیین کرد. بر این اساس جریمه روزانه اشتغال کارگران مهاجر در ایران که اجازه کار یا اقامت ندارد، ۶۹۶ هزار و ۲۵۰ تومان خواهد بود. به گفته کریمی «این میزان جریمه در صورت تکرار تخلف، دو برابر خواهد شد.». دولت جمهوری اسلامی ایران در قوانین مهاجرستیزانه اشتغال، مهاجران افغانستانی که اصلی‌ترین نیروی کار مهاجر در ایران را تشکیل می‌دهند را تنها در بخش محدودی از مشاغل به رسمیت می‌شناسد و با افزایش جریمه نقدی امکان اشتغال آنها در بخش غیررسمی را نیز محدودتر کرده است. در شش ماه گذشته پس از سلطه دوباره طالبان بر افغانستان شمار آوارگان افغانستانی که به ایران گریخته‌اند، افزایش چشمگیری داشته است. ایران اقامت پناهجویان افغانستانی را به لحاظ مکانی و زمانی محدود کرده و آن‌ها را به افغانستان باز می‌گرداند.

از اول اردیبهشت نرخ کرایه حمل و نقل عمومی در تهران ۲۵ تا ۳۵ درصد افزایش خواهد یافت

ناصر ایمانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران از تأیید نرخ کرایه حمل و نقل عمومی مسافران در تهران از سوی فرمانداری خبر داد. شورای اسلامی شهر بهمن سال گذشته افزایش ۲۵ درصدی کرایه مترو، اتوبوس و تاکسی های درون شهری را تصویب کرد. به گفته ایمانی با تأیید فرمانداری تهران افزایش نرخ کرایه از اول اردی‌بهشت ماه اجرایی خواهد شد. بر اساس مصوبه شورای شهر تهران نرخ کرایه تاکسی های درون شهری ۲۵ تا ۳۵ درصد افزایش خواهد یافت و قیمت بلیت مترو نیز ۲۵ درصد. با این حساب از اول اردی‌بهشت نرخ بلیت خط تک سفره ۲۵۰۰تومان، بلیت تک سفره حومه(خط ۵) ۱۵۰۰ تومان، تک سفره هشتگرد ۷۵۰۰ تومان و بلیت تک سفره فرودگاه «امام خمینی»۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود. شورای اسلامی شهر به اتوبوسرانی نیز مجوز داده است نرخ کرایه را حداکثر تا ۳۵ درصد افزایش دهد. افزایش نرخ کرایه حمل و نقل درون شهری در دومین ماه سال بخشی از افزایش حقوق کارگران را بی اثر می‌کند. مرکز آمار نرخ تورم حمل و نقل در پایان سال گذشته را ۳۷٬۵ درصد گزارش کرده است.

کارگران آبفا اهواز در اعتراض به قراردادهای موقت و پرداخت نشدن عیدی و سنوات تجمع کردند

کارگران آب و فاضلاب منطقه یک اهواز در اعتراض به وضعیت قراردادهای کاری خود مقابل ساختمان استانداری خوزستان تجمع کردند. این کارگران گفته‌اند که با وجود اینکه از سال ۱۳۹۵ به صورت تمام‌وقت کار می‌کنند اما قراردادهای آن‌ها کارگر فصلی است و حقوق ماهانه حداقلی به آن‌ها پرداخت می‌شود. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، به نقل از کارگران گزارش کرده است که هیچ‌گونه مزایا شامل اضافه کاری، حق شیفت، تعطیل کاری و نظایر آن به کارگران فصلی آبفا پرداخت نمی‌شود و کارفرما هنوز عیدی و سنوات دو سال گذشته را پرداخت نکرده است. این کارگران گفته‌اند که کارفرما در پاسخ به اعتراض آن‌ها نسبت به پرداخت نشدن عیدی و سنوات سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، کارگران را به اخراج تهدید کرده است. کارگران شرکتی آب و فاضلاب اهواز و چند شهر دیگر استان خوزستان سال ۱۴۰۰ نیز چندین مرتبه با تجمع در مقابل ساختمان نهادهای دولتی و اعتصاب خواستار تبدیل قراردادها و پرداخت مطالبات مزدی خود شدند.

نائب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از تشکیل پرونده ویژه درباره «اتفاقات مشهد» خبر داد

نصرالله پژمانفر، نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی و نماینده مشهد از تشکیل «پرونده‌ ویژه» درباره «اتفاقات مشهد» در بازی ایران و لبنان در این کمیسیون خبر داد. فدراسیون فوتبال ایران و مقام‌های محلی در مشهد پس از بلیط فروشی به زنان هوادار تیم‌ ملی فوتبال ایران، سه‌شنبه ۹ فروردین مانع ورود آن‌ها به ورزشگاه محل مسابقه تیم ملی ایران و تیم ملی لبنان شدند و با اعمال خشونت بر روی صورت زنانی که بیرون درهای ورزشگاه مانده بودند، اسپری فلفل پاشیدند. فدراسیون فوتبال ایران به خاطر اعمال تبعیض و خشونت جنسیتی در جلوگیری از ورود زنان به ورزشگاه‌ها تحت فشار قرار دارد و به همین خاطر پیشتر برخی از مسابقات تیم ملی فوتبال را بدون تماشاگر برگزار کرد تا پاسخگوی رفتار تحقیرآمیز با زنان نباشد. با این‌حال آن‌چه مقام‌های مسئول «اتفاقات مشهد» می‌خوانند، تغییری در حضور ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر ایجاد نکرده است و فیفا به توضیح خواستن از فدراسیون فوتبال بسنده کرد. نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز در توییتر تبعیض جنسیتی علیه زنان را به «ناکارآمدی هیأت فوتبال خراسان رضوی و فدراسیون فوتبال» تقلیل داد و نوشت:‌«ناکارآمدی در هیات ‫فوتبال‬ خراسان رضوی و فدراسیون فوتبال در موضوعات مختلف بر کسی پوشیده نیست. کافی است نگاهی به وضعیت جایگاه نماینده استان در لیگ بشود. در موضوع اتفاقات مشهد‬ پرونده ویژه‌ای در کمیسیون اصل نود تشکیل شد. با همکاری دولت و دستگاه قضایی گزارشی برای مردم منتشر خواهیم کرد.»

در نخستین روز پس از تعطیلات نوروزی، هوای تهران دوباره آلوده شد

در نخستین روز پس از تعطیلات نورزوی شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران وضعیت در این شهر را «در بیشتر مناطق در محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس» توصیف کرد. این شرکت اعلام کرد: با آغاز تردد خودروها و عدم وزش باد مؤثر طی ساعات گذشته، بر میزان غلظت ذرات معلق افزوده می‌شود و کیفیت هوا در بیشتر مناطق پرتردد در محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس قرار می‌گیرد. شرکت ناظر بر کیفیت هوای تهران برآورد کرده است در روز دوشنبه ۱۵ فروردین نیز به‌دلیل «عدم وزش باد مؤثر» و «افزایش ترافیک صبحگاهی» شرایط برای تجمع آلاینده‌ها فراهم شده و کیفیت هوا در مناطق پرتردد کاهش پیدا کند.

کاهش ساعت کاری ادارات در ماه رمضان تکرار شد

هیئت دولت جمهوری اسلامی ساعت کار کارکنان دولت در ماه رمضان را همانند سال‌های قبل یک ساعت کاهش داده است. علی بهادر جهرمی، سخنگوی دولت گفت که «به منظور ایجاد زمینه استفاده بهتر کارکنان از فرصت عبادت در این ماه، ساعت کاری دستگاه‌های اجرایی یک ساعت زودتر خاتمه خواهد یافت.». این کاهش اما شامل حال کارگران نخواهد شد و تنها کارکنان بخش دولتی را در بر می‌گیرد.

علی دایی، چهره سرشناس فوتبال مردان ایران تبعیض علیه زنان هوادار فوتبال در مشهد را «غیرانسانی» و «شرم‌آور» خواند

علی دایی، چهره پرافتخار فوتبال مردان و نماینده ایران در قرعه‌کشی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، در پستی در اینستاگرام رفتار فدراسیون فوتبال و نیروی انتظامی با زنان هوادار فوتبال در مشهد را «شرم‌آور» و «غیر انسانی» خواند. علی دایی در اینستاگرام نوشت:‌«اتفاقات شرم‌آور و رفتارهای غیر انسانی صورت گرفته در ورزشگاه امام رضا در برابر بانوان فوتبال دوست کشورمان در هیاهوی قرعه‌کشی جام جهانی هرگز “فراموش” نخواهد شد. در تمامی موارد، حقوق زن و مرد برابر است. امیدوارم روزی فرا رسد که زنان و دختران ایرانی در آرامش و امنیت “آزادانه” به استادیوم ها بروند و اشک آنها برای شوق پیروزی تیم محبوبشان باشد نه در اثر اسپری فلفل، گاز اشک آور». فدراسیون فوتبال ایران و مقام‌های محلی در مشهد سه‌شنبه ۹ فروردین به‌رغم فروختن بلیط به زنان هوادار تیم‌ ملی فوتبال ایران مانع ورود آن‌ها به ورزشگاه و تماشای بازی تیم ملی ایران و لبنان شدند. نیروی انتظامی با اعمال خشونت جلوی ورود زنانی را که ساعت‌ها در صف انتظار ایستاده‌ بودند گرفت و روی صورت زنان معترض اسپری فلفل پاشید.

یک کارگر پتروپالایش کاوشگران ماهشهر دو روز پس از حادثه آتش‌سوزی جانش را از دست داد

یکی از کارگران پتروپالایش کاوشگران ماهشهر که در جریان آتش سوزی شامگاه یازدهم فروردین دچار سوختگی شده بود، در بیمارستان جانش را از دست داد. محسن ادیبی، سخنگوی شرایط اضطراری منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر ۱۴ فروردین گفت این کارگر شامگاه شنبه سیزدهم فروردین «با وجود تلاش مستمر تیم پزشکی در بیمارستان سوانح و سوختگی اهواز جان خود را از دست داد.». هویت کارگر جان باخته محمد قنواتی اعلام شده است. او شامگاه یازدهم فروردین در جریان آتش سوزی در پتروپالایش کاوشگران ماهشهر به همراه یک کارگر دیگر دچار سوختگی شدید شده بود. ایران یکی از حادثه‌خیزترین نقاط جهان برای کارگران به شمار می‌رود و سالانه حدود هزار کارگر جانشان را در حوادث کاری از دست می‌دهند.

دادستان ایران: «پیگیری پرونده ترور قاسم سلیمانی را رها نمی‌کنیم»

در روزهای گذشته «تعهد ایران به عدم پیگیری ترور قاسم سلیمانی»، فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران که در عراق به دست نیروهای ایالات متحده آمریکا ترور شد را یکی از شرط‌های ایالات متحده برای احیاء برجام عنوان کردند. محمدجعفر منتظری دادستان کل جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این موضوع گفت که ایران «رسیدگی به پرونده ترور قاسم سلیمانی را رها نمی‌کند». او ادعا کرد که «دولت عراق در زمینه رسیدگی به این پرونده قدم‌هایی برداشته است» اما گفت پیشرفت در آن در حد انتظار ایران نیست. منتظری روند رسیدگی به این پرونده را زمان‌بر دانست و گفت که ایران« به سرانجام رسیدن این پرونده را حتی اگر سال‌ها زمان ببرد رها نخواهد کرد». سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران ۱۳ دی ۱۳۹۸ پس از خروج از فرودگاه بغداد با حمله پهبادهای آمریکایی ترور شد.

یک کارگر سیمبان در کرمانشاه به دلیل برق گرفتگی حین انجام کار جان باخت

خبرگزاری دولتی کار ایران از جان باختن یک کارگر سیمبان در کرمانشاه به دلیل برق گرفتگی خبر داد. هویت این کارگر تورج حیدری، اعلام شده است. همکاران او گفته‌اند که این کارگر در روز ۱۳ فروردین «حین انجام عملیات و رفع مشکل برق‌رسانی در اثر برق گرفتگی از ارتفاع تیرک، جان باخته است». تورج حیدری همانند بسیاری دیگر از کارگران سیمبان شرکت توزیع برق تحت قرارداد شرکت پیمانکاری تأمین نیروی انسانی مشغول به کار بود. سیمبانان و کارگران شرکتی وزارت نیرو و شرکت برق ایران سال ۱۴۰۰ چندین مرتبه در اعتراض به بهره‌کشی شرکت‌های پیمانکاری تجمع کردند. شرکت‌های پیمانکاری برای کاهش هزینه و سودبری بیشتر از تأمین لباس و ابزار کار ایمن و با کیفیت برای کارگران خودداری می‌کنند. حوادث کار سالانه جان نزدیک به هزار کارگر را در ایران می‌گیرد.