ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

موج دوم اخراج گروهی #کارگران از شرکت #لوله_سازی_ماهشهر

شرکت لوله‌سازی ماهشهر (#سدید)، واقع در سایت یک منطقه ویژه پتروشیمی این شهرستان، ۸۷ تن از کارگران این مجتمع را بدون هیچ توضیحی اخراج کرد. پایگاه خبری «عصر جنوب» نوشته است که در اطلاعیه شرکت درباره علت بیکارسازی این کارگران علتی ذکر نشده بلکه تنها اسامی آنان برای تصفیه حساب منتشر شده است. اخراج ۸۷ تن از شرکت #لوله_سازی_ماهشهر (سدید) در حالی صورت می‌گیرد که این شرکت زمستان سال گذشته ۱۰۸ تن از #کارگران را #اخراج کرده بود و با پادرمیانی فرماندار ماهشهر ناگزیر شد آنان را به کار بازگرداند. از قرار معلوم، این شرکت با مشکلاتی روبروست. ستاد ملی تسهیل صنعت در دی‌ماه گذشته در جلسه‌ای تصمیم گرفت که مشکلات این واحد با همکاری وزارت صنعت، بانک مرکزی و بانک تجارت حل شود. در همین جلسه تصویب شده بود که این شرکت حق «تعدیل نیرو» ندارد.

امامان جمعه در شهرهای #تهران، #مشهد، #اصفهان و #شیراز: مذاکره با #آمریکا به معنای تسلیم است، باید #آرایش_جنگی گرفت

دو روز بعد از به اجرا درآمدن تصمیم آمریکا مبنی بر توقف معافیت‌ مشتریان نفت ایران، مهم‌ترین موضوع سخنان ائمه جمعه در شهرهای تهران، مشهد، شیراز و اصفهان تأکید بر این معنا بود که مذاکره با آمریکا به معنای «تسلیم» است. احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران گفت: «مذاکره به معنای تسلیم است و تسلیم یعنی ذلت و ملت عاشورایی ایران ذلت‌ناپذیر است.» احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد هم سخنان چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت رهبر جمهوری اسلامی ایران را تکرار کرد: «مقام معظم رهبری فرمودند ما در مقابل آرایش جنگی دشمن در میدان سیاسی و اقتصادی و فضای مجازی، آرایش جنگی بگیریم. این فرمایش یک توصیه و سفارش نبود. فرمانده کل قوا و حجت امام زمان و فرمانده از سوی وجود اقدس بقیه الله ایشان هستند. ایشان فرمان صادر کردند آرایش جنگی بگیریم.» لطف‌الله دژکام، امام جمعه شیراز پیش‌گویی کرد که آخرین لحظات «عمر استکبار» فرارسیده و مجتبی میردامادی، امام جمعه اصفهان هم گفت عده‌ای می‌خواهند خامنه‌ای به خواست ترامپ تن بدهد. «شورای سیاستگذاری ائمه جمعه» و «ستاد برگزاری نماز جمعه» محتوای سخنان ائمه جمعه را تعیین می‌کنند.

وکیل #مهناز_افشار اعلام کرد که موکل او در خارج از ایران به سر می‌برد

عبدالصمد خرمشاهی، وکیل مدافع مهناز افشار جمعه ۱۳ اردیبهشت در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعلام کرد که موکل او در حال حاضر در خارج از ایران به سر می‌برد. ۱۱ اردیبهشت دادیار شعبه سوم دادسرای عمومی و انقلاب بابل از دادسرای تهران خواست که مهناز افشار را به اتهام «تشویش اذهان عمومی» احضار و در صورت عدم حضور جلب کند. مهناز افشار پیامی در توییتر را بازنشر کرده بود که ادعا می‌‌کرد آخوندی به نام سید غفار دریاباری از زنان ایرانی خواسته است که به صیغه نیروهای حشد شعبی مستقر در استان خوزستان درآیند. به زودی معلوم شد که نام آخوند مازندرانی را در توییتر جعل کرده‌اند و او این سخن را نگفته است. سید غفار دریاباری اعلام کرد که از مهناز افشار به دلیل انتساب اظهارات خلاف واقع شکایت برده است. عبدالصمد خرمشاهی به ایسنا گفت: «تشخیص اینکه نوشته و اظهارنظر خانم افشار وصف مجرمانه دارد یا خیر، با مرجع قضایی است. این پرونده باید در یک فضای آرام و به‌دور از جو و حواشی رسیدگی شود و قطعاً دخالت دیگران مصداق تداخل در امر قضا و منافی استقلال قوه قضاییه است.» در روزهای گذشته رسانه‌های امنیتی نزدیک به سپاه کارزاری علیه این بازیگر ایرانی به راه انداخته بودند. در این کارزار رسانه‌های امنیتی ادعا کرده بودند که قتل روحانی همدانی با پیام مهناز افشار در توییتر ربط غیرمستقیمی دارد. ظهر شنبه ۷ اردیبهشت یک روحانی ۴۶ ساله به نام مصطفی قاسمی در محله حاجی همدان با اسلحه کلاشنیکف به‌دست فردی کشته شد. متهم به قتل بعد از یک روز در تعقیب و گریز با پلیس کشته شد.

#کارگر ۲۱ ساله در #انفجار_معدن_سنگ در اصفهان جان باخت

رسانه‌های داخل ایران از مرگ یک #کارگر ۲۱ ساله در اثر #انفجار #معدن_سنگ در اصفهان خبر داده‌‌اند. محمدرضا خدادوست فرمانده نیروی انتظامی اصفهان گفته است که در اثر انفجار در معدن سنگ، «یک تکه بزرگ سنگ رها و بر روی کارگری ۲۱ ساله می‌افتد که به علت شدت جراحات وارده این جوان جان خود را از دست می‌دهد.» فرمانده نیروی انتظامی اصفهان اطلاعات بیشتری درباره حادثه انفجار معدن ارائه نداده است. رسانه‌های جمهوری اسلامی از جمله ایلنا و ایمنا هم تاریخ واقعه را ذکر نکرده‌اند اما احتمال دارد این واقعه ۱۲ اردیبهشت روی داده باشد. فرمانده نیروی انتظامی اصفهان با ذکر این که «یک لحظه بی‌احتیاطی و رعایت نکردن اصول ایمنی می‌تواند خسارت جانی و مالی جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد»، پیشاپیش کارگر قربانی را مقصر حادثه اعلام کرده است. بنا بر خبر، جسد کارگر جوان به پزشکی قانونی منتقل شده است. یکی از مطالبه‌های کارگران معترض ایرانی برخوردارشدن از شرایط ایمنی مناسب در محل کار است.

در سال ۹۷ بیش از ۳۶ درصد واردات به #مناطق_آزاد کاهش یافت

معاون دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ایران جمعه ۱۳ اردیبهشت اعلام کرد که واردات مواد اولیه تولید، تجهیزات و ماشین‌آلات واحدهای تولیدی و واحدهای خدمات فنی مهندسی مستقر در مناطق آزاد، کالاهای عرضه به مسافران و بازدیدکنندگان و مصرف در این مناطق در سال ‌۱۳۹۷ بیش از ۳۶ درصد کاهش یافته است. محمد رضا عبدالرحیمی دلیل کاهش واردات به مناطق آزاد را «مقررات و تنظیم دولتی در حوزه تجارت خارجی و کاهش نرخ برابری پول ملی در مقابل ارزهای خارجی» عنوان کرد. معاون دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ایران به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: «برنامه‌ریزی و تلاش برای قرار گرفتن مناطق آزاد در مسیر تولید صادرات‌محور در سال گذشته سبب شد از میزان واردات کالاهای مصرفی کاسته و در مقابل سهم واردات مواد اولیه و تجهیزات و ماشین‌آلات تولید افزایش پیدا کند.»

نتایج اولیه #انتخابات شوراهای محلی #بریتانیا: شکست معنی‌دار احزاب محافظه‌کار و کارگر

نتایج اولیه انتخابات محلی در بریتانیا که جمعه ۳ مه/۱۳ فروردین منتشر شده حاکی از آن است که رای دهندگان حزب محافظه‌کار حاکم و حزب کارگر، دو حزب بزرگ و اصلی بریتانیا را به خاطر بن‌بست سیاسی ناشی از برگزیت تنبیه کرده‌اند. براساس اعلام شبکه خبری بی‌بی‌سی بیش از ۴۰ درصد از آرا انتخابات شوراهای محلی تاکنون شمرده شده‌اند و نتایج نشان می‌دهد حزب محافظه‌کار ۲۵۹ عضو و حزب کارگر ۷۴ عضو شوراهای محلی را از دست داده‌اند. شکست این دو حزب، منجر به پیروزی احزاب کوچکتر شده. طبق نتایج ابتدایی حزب لیبرال دموکرات ۲۴۵ عضو جدید در شوراها به‌دست آورده، نمایندگان مستقل ۱۸۸ کرسی شوراها را ازآن خود کرده‌اند و سبزها نیز ۳۴ تن از اعضای شوراها را تشکیل خواهند داد. سیاستمداران بریتانیا و کارشناسان انتخابات معتقدند هر دو حزب بزرگ به‌خاطر عملکردشان در مدیریت کردن برگزیت و هرج و مرجی که در نتیجه آن در بریتانیا بوجود آمده است، با از دست‌دادن جایگاه سنتی‌شان در میان احزاب تنبیه شده‌اند. جان کورتیس، یکی از کارشناسان برجسته انتخابات بریتانیا می‌گوید: «به نظر می‌رسد رای‌دهندگان تنها لعنتی به هر دو حزب فرستاده‌اند و بس».

ژنرال #جان_ابی_زید به عنوان #سفیر_جدید_آمریکا در #ریاض کار خود را آغاز کرد

سفارت آمریکا در ریاض با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که ژنرال جان ابی زید سفیر جدید این کشور در عربستان به ریاض رسیده است. ابی زید، ژنرال بازنشسته ۶۸ ساله در زمان جنگ آمریکا با عراق رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیانه را به عهده داشت. او که به زبان عربی تسلط دارد، در سال ۲۰۰۷ پس از ۳۴ سال خدمت نظامی بازنشسته شد.

در #آلمان ۱۲ هزار راستگرای افراطی دست به چماق دارند

فراکسیون حزب لیبرال دموکراتیک آلمان از وزارت کشور خواسته بود گزارشی از گرایش به خشونت راست‌افراطی در این کشور ارائه دهد. وزارت کشور آلمان در پاسخ اعلام کرده که از ۲۴ هزار نفر از نیروهای راستگرای افراطی در این کشور دست‌کم ۱۲ هزار و ۷۰۰ نفر آماده اعمال خشونت‌اند. وزارت کشور یادآوری کرده که آمار چماق‌به‌دستان «سیال» است در این معنا که قطعیت ندارد، بلکه ممکن است بر این تعداد هر دم افزوده شود. اداره فدرال نگهبانی از قانون اساسی آلمان اعلام کرده که این اشخاص از طریق شبکه‌های اجتماعی با هم در ارتباط‌اند و این خطر را نباید دست‌کم گرفت که راستگراهای افراطی یا گروه‌های دست راستی به خشونت روی بیاورند. فقدان حرف مخالف و دامن زدن به بحث‌های یک‌سویه در شبکه‌های اجتماعی به خطر گرایش به خشونت در این حلقه‌ها دامن می‌زند.

#ظریف: کسانی را که در دوران سخت با ما کار کردند فراموش نمی‌کنیم

وزیر خارجه ایران در گفت‌وگویی که شبکه الجزیره با او انجام داد گفت: «ما همچنان به فروش نفت خود ادامه می‌دهیم و به دنبال مشتری خواهیم گشت و همیشه کسانی را که در دوران سخت با ما کار کردند را به یاد خواهیم سپرد.» از روز گذشته تصمیم دولت ترامپ به توقف صدور نفت ایران به اجرا درآمده است. ظریف در بخش دیگری از گفت‌وگو با الجزیره که مشروح آن شنبه ۱۴ اردیبهشت منتشر می‌شود گفت: «مهم این است که تحریم‌ها نه قانونی بوده و نه تأثیر قانونی دارد و تأثیر سیاسی نیز نخواهد داشت.» علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در سخنان جداگانه‌ای که شامگاه پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت در گرگان ایراد کرد گفت: «جو حاکم بر تبادلات مالی جهان به نحوی است که امکان جابجایی پول را برای ایران بسیار سخت کرده و برای پرداخت بهای برخی از اقلام ضروری و مایحتاج مردم باید به کشور‌های همسایه مانند ترکیه متوسل شویم تا بتوانیم برخی از تبادلات را انجام دهیم.»

#تأمین_اجتماعی: افزایش حقوق بازنشستگان در ۱۵ روز آینده اعمال می‌شود

سرپرست سازمان تأمین اجتماعی از افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از اردیبهشت بر اساس مصوبه هیئت وزیران و هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی خبر داد. محمدحسن‌زدا جمعه ۱۳ اردیبهشت در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت: «بر این اساس، از یکم فروردین سال ۹۸ مستمری تمام دریافت‌کنندگان حداقل مستمری به میزان یک میلیون و ۵۱۶ هزار و ۸۸۱ تومان و برای سایر سطوح به میزان ۱۳ درصد مستمری آنان در پایان اسفند سال ۹۷ به علاوه مبلغ ثابت ۲۶۱ هزار و ۱۴۷ تومان افزایش می‌یابد. دولت در پرداخت افزایش حقوق کارمندان در ماه فرودین تعلل کرده بود.