ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پاسخ وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اتهام شکنجه و غرق‌کردن مهاجران افغانستانی در مرز ایران: «این حادثه درون خاک افغانستان رخ داده و نه خاک ایران»

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اتهام شکنجه و غرق کردن کارگران افغانستانی توسط مرزبانان ایران مدعی شد این اتفاق در خاک افغانستان و نه ایران رخ داده است. به نوشته خبرگزاری حکومتی فارس، عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه یکشنبه ۱۴ اردیبهشت گفت: «این حادثه در خاک افغانستان رخ داده و مرزبانی جمهوری اسلامی ایران وقوع هر اتفاقی در این ارتباط در خاک کشورمان را رد کرده است». اشاره او به ادعای مرزبانی ناجاست که روز شنبه دستگیری مهاجران افغانستانی که بدون مجوز قصد ورود به ایران را داشتند و همین‌طور ادعای شاهدان مبنی بر ضرب و شتم و به‌آب انداختن آن‌ها را با تهدید گلوله، تکذیب کرده بود. موسوی اضافه کرد: «به جهت اهمیت موضوع و به منظور کسب اطلاع دقیق از چگونگی وقوع این حادثه در خاک افغانستان، مراتب را در همکاری با مقامات این کشور تحت بررسی قرار داده ایم». وزارت خارجه افغانستان با اعلام آغاز تحقیقات خود، روز یکشنبه از مقامات جمهوری اسلامی خواست درباره شکنجه و غرق‌کردن مهاجران افغانستانی در مرز ایران تحقیق کنند. مقامات جمهوری اسلامی اما بدون واکنش به درخواست افغانستان این اتفاق را تکذیب کرده‌اند.

اشرف (رقیه) نفری با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد

ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا) یکشنبه ۱۴ اردیبهشت از آزادی اشرف (رقیه) نفری، به قید وثیقه خبر داد. او با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده است. رقیه نفری دانشجوی رشته ریاضی در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و فعال توئیتری که با نام مستعار «اشرف» در میان کاربران توئیتر شناخته می‌شد، روز هفتم اردیبهشت‌ ماه توسط نیروهای امنیتی در منزل پدری‌ خود در شهرستان شهریار بازداشت شد و پس از سه روز بازجویی به زندان قرچک ورامین منتقل شده بود. او در توئیت‌های خود از سیاست‌های سران و مسئولان جمهوری اسلامی به‌ ویژه در دوران پس از شیوع ویروس کرونا انتقاد کرده بود. بر خلاف ادعای ابراهیم رئیسی، رئیس دستگاه قضایی ایران که پیشتر در بخشنامه خود خواستار کم کردن ورودی زندان‌ها در ایام شیوع ویروس کرونا شده بود، نهادهای امنیتی و قضایی ایران به اعمال فشار بر دانشجویان ادامه می‌دهند.

سخنگوی سپاه پاسداران از لغو راهپیمایی روز قدس به خاطر شرایط ناشی از شیوع #کرونا خبر داد

رمضان شریف، سخن‌گوی سپاه پاسداران یکشنبه ۱۴ اردیبهشت اعلام کرد راهپیمایی روز قدس برای اولین بار از سال ۵۸ تاکنون، به‌خاطر شرایط ناشی از همه‌گیری ویروس کرونای جدید برگزار نمی‌شود. به نوشته خبرگزاری تسنیم شریف گفت: «واقعیت موجود امروز ما این است که در شرایط عادی به‌سر نمی‌بریم و نمی‌توانیم مراسم روز قدس را مثل سال‌های قبل برگزار کنیم و به‌احتمال زیاد امکان برگزاری راهپیمایی در شهر تهران نیز وجود ندارد». او اما از سخنرانی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در این روز خبر داد. با این‌حال دست‌کم سازمان تبلیغات اسلامی مقابل تعطیل کردن راهپیمایی روز قدس مقاومت کرده‌ است. نصرت الله لطفی، قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی اما یکشنبه اعلام کرد به جهت اصرار بر برگزاری راهپیمایی روز قدس، سه طرح پیشنهادی را مطرح کرده است که برگزاری راهپیمایی «عادی» در شهرهایی غیر از تهران که «امکان حضور فیزیکی وجود دارد»، راهپیمایی خودرویی یا شرکت خانواده‌ها سوار بر خودرو و با رعایت فاصله اجتماعی و برگزاری راهپیمایی مکمل با استفاده از فضای مجازی را شامل می‌شود. یکشنبه حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نیز به‌رغم هشدارها نسبت به وقوع موج‌های دوم و سوم کرونا مجوز داد تا «مساجد ۱۳۲ شهرستان که شرایطی کم خطر دارند از صبح دوشنبه ۱۵ اردیبهشت باز شوند و نماز جمعه در آنها برگزار شود».

#شاخص_فلاکت (مجموع نرخ تورم و نرخ بیکاری) در ایران به ۴۲,۸ رسید

آخرین آمارهای رسمی از پراکندگی استانی نرخ تورم و بیکاری در سال ۹۸ و جمع این دو شاخص که شاخص فلاکت خوانده می‌شود، استان‌های لرستان، کردستان، چهارمحال و بختیاری و کرمانشاه را در صدر جدول فلاکت در ایران نشان می‌دهد. شاخص فلاکت با رفاه اقتصادی نسبت معکوسی دارد و افزایش آن نشانگر وخامت وضعیت اقتصادی در استان‌های کشور است. این شاخص نشان می‌دهد باتوجه به کاهش قدرت خرید مردم نسبت به افرایش تورم و رابطه گسترش فقر و بیکاری، این استان‌ها بیش از همه نقاط دیگر ایران وضعیت معیشتی نابه‌سامانی را تجربه می‌کنند. شاخص فلاکت کشور بر اساس آخرین نرخ بیکاری (زمستان سال۹۸) و نرخ تورم (فروردین ماه سال۹۹) به ۴۲٫۸ درصد رسیده است. استان لرستان با نرخ فلاکت ۵۳٫۸ (نرخ بیکاری معادل ۱۶٫۸ درصد و نرخ تورمی معادل ۳۷ درصد) و استان‌های کردستان و چهارمحال و بختیاری به ترتیب با نرخ فلاکت ۵۱٫۶ و ۴۸٫۷ درصدی، بالاتر از میانگین کشوری قرار دارند. مجموع نرخ تورم و بیکاری در استان فارس معادل ۳۶٫۲ درصد اعلام شده که کمترین نرخ فلاکت در بین استان‌های کشور است. سال ۹۷ شاخص فلاکت ۳۸,۹ درصد اعلام شده بود. استان‌های چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، کردستان، سیستان و بلوچستان، لرستان و خوزستان بالاترین نرخ فلاکت را داشتند که به نظر می‌رسد وضعیت در این استان‌ها که «اقلیت‌»های قومی ایران در آن‌ها سکونت دارند، تغییر چندانی نکرده و تنها با افزایش شاخص فلاکت روبه‌رو بوده‌اند.

#تعرفه‌های_درمان در سال ۹۹ به طور میانگین ۱۵ درصد گرانتر شدند

سجاد رضوی، دبیر و رئیس دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت از افزایش ۱۵ درصدی تعرفه‌های پزشکی در سال ۹۹ خبرداد. به نوشته خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) تعرفه های پزشکی سال ۹۹ که ۷ اردیبهشت سال جاری در جلسه هیات وزیران تصویب شده بود، روز گذشته (شنبه) به دستگاه‌ها ابلاغ شده است. به گفته سجاد رضوی «در بخش دولتی ویزیت، جزء حرفه‌ای و جزء فنی ۱۷ درصد افزایش یافته است و هتلینگ افزایشی ۱۳ درصدی داشته است. ‎در بخش خصوصی هم ویزیت ۲۰ درصد افزایش یافته است، جزء حرفه‌ای فقط پنج درصد بیشتر شده و جزء فنی و هتلینگ نیز در این بخش ۲۵ درصد افزایش یافته است. در بخش خیریه هم جزء حرفه‌ای برابر بخش خصوصی است و هتلینگ و جزء فنی خیریه‌ها حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد بخش خصوصی است». هیات دولت در بخش سرپایی دولتی تعرفه پزشکان، دندان پزشکان عمومی و دکترای تخصصی در علوم پایه (PHD) پروانه‌دار را ۱۴۹ هزار ریال و پزشکان، دندان پزشکان متخصص و پزشک عمومی دارای مدرک دکترای تخصصی در علوم پایه را (MD-PHD) ۱۸۶هزار ریال ابلاغ کرده است. رئیس دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت ادعا کرد:‌ «غاطبه جامعه پزشکی حتی اگر از تعرفه‌ها راضی نباشند، اما قانون را رعایت و از تعرفه‌ها تمکین می‌کنند. تعداد قلیلی هم تخلف می‌کنند که با آنها برخورد می‌شود».

وزارت بهداشت و درمان ایران اعلام کرد: #ویروس_کرونا در ۲۴ ساعت گذشته جان ۴۷ نفر را گرفت

بر اساس گزارش روزانه وزارت بهداشت و درمان ایران تا ظهر یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۹۷ هزار و ۴۲۴ نفر به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و ۶۲۰۳ نفر به دلیل این بیماری جان‌شان را از دست دادند. به گفته کیانوش جهان‌پور، سخنگوی وزارت بهداشت و درمان در ۲۴ ساعت گذشته (از ظهر شنبه تا یکشنبه) ۹۷۶ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و این ویروس جان ۴۷ تن دیگر را گرفت. او مدعی شد؛ تاکنون ۷۸۴۲۲ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند اما۲۶۹۰ نفر از بیماران در وضعیت شدید و تحت مراقبت قرار دارند. این آمار در حالی اعلام می‌شود که از روز گذشته خبرگزاری‌های ایران از افزایش شمار مبتلایان در برخی مناطق خبر می‌دهند و دولت محدودیت‌های وضع شده قبلی را کاهش داده است.

#صندوق_بازنشستگی_فولاد بدون توجه به اعتراض #کارگران به #خصوصی‌سازی سهام شرکت #معدن_زغال‌سنگ_کرمان و پنج شرکت دیگر را در #بورس عرضه می‌کند

روابط عمومی «صندوق بازنشستگی فولاد کشور» به نقل از مدیرعامل این صندوق اعلام کرد: سهام شرکت‌های تابعه از جمله شرکت معادن زغال‌سنگ کرمان در ماه‌های آینده در بورس اوراق بهادار عرضه می‌شود. رضا مسرور یکشنبه ۱۴ اردیبهشت گفت: شرکت فولاد تجارت دالاهو به عنوان شرکت سرمایه گذاری صندوق نسبت به بورسی شدن شرکت های تابعه و سرمایه گذاری در بازه زمانی تعیین شده، اقدام می‌کند. کارگران معدن زغال‌سنگ کرمان فروردین امسال در اعتراض به واگذاری معادن به بخش خصوصی اعتصاب کردند. مسئولان دولتی و نمایندگان کرمان در مجلس شورای اسلامی وعده کرده بودند که پیگیر مطالبات کارگران شوند و از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌خواهند تا نسبت به این واگذاری شفاف‌سازی کند. مسرور اما بدون توجه به این اعتراض‌ها گفت: «با توجه به بررسی های جامعی که در شورای سرمایه‌گذاری صندوق فولاد انجام شد، به این نتیجه رسیدیم که ورود هوشمندانه به بازار سرمایه، مناسب‌ترین رویکرد در راستای افزایش بازده دارایی‌های صندوق است». به گفته او علاوه بر معادن زغال‌سنگ کرمان شرکت‌های سنگ آهن مرکزی ایران، زغال‌سنگ پرورده طبس، فولاد آلیاژی ایران، فولاد خراسان و فراورده‌های نسوز آذر در قالب یک هلدینگ فولاد تجارت دالاهو در قالب یک هلدینگ به در بورس عرضه می‌شوند. ورود صندوق‌های سرمایه‌گذاری بخشی از برنامه دولت حسن روحانی برای کاهش کسری بودجه و «رونق بخشی» به بورس است. پیش از این ده درصد سهام شستا در بورس عرضه شده است. سهام چند بانک و بیمه نیز فردا برای اولین بار در بورس معامله خواهد شد.

معصومه ابتکار از تکمیل لایحه‌‌ای برای «پرداختن به شروط ضمن عقد و سخت‌تر کردن طلاق برای مردان» خبر داد

به نوشته خبرآنلاین معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از تکمیل لایحه‌ای مبنی بر «شروط ضمن عقد برای زنان و سخت‌تر کردن طلاق برای مردان» خبرداد. ابتکار بدون اشاره به جزئیات گفت: این لایحه هم در کمیته لوایح است، ما تمام کارهای آن را انجام دادیم، یکی از مبانی حقوقی و سند پشتیبانی‌اش را آماده کردیم و به کمیسیون لوایح ارسال کردیم. معصومه ابتکار در شرایطی از تلاش دولت برای «سخت‌تر کردن طلاق برای مردان» خبر می‌دهد که فعالان حقوق زنان و حقوق‌دانان سال‌هاست خواهان اصلاح‌قانون برای برابرکردن حق طلاق برای زنان و مردان از طریق افزایش حمایت از زنان، به‌ویژه زنان تحت تبعیض و خشونت جنسیتی، در پروسه نابرابر ازدواج و تسهیل پایان‌دادن به زندگی مشترک ناخواسته‌اند. معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری همچنین درباره لایحه منع کودک همسری گفت: لایحه کودک همسری هم به همین ترتیب در کمیسون لوایح است و تقریبا تصویب شده است و در مراحل تکمیلی خود قرار دارد. همکاری بخش‌ها و نهادهای دیگر، در این زمینه می‌تواند بسیار به ما کمک کند. او اضافه کرد: در این لایحه مدنظر ما این است که ازدواج زیر ۱۳ سال ممنوع شود. به طور کلی افراد زیر سیزده سال کودک محسوب می‌شوند، به همین دلیل در تلاش هستیم تا آن را ممنوع کنیم، حتی از نظر پزشکی هم این موضوع وجود دارد که باید به کودک اجازه دهیم تا کودکی کند.

دبیر شورای امنیت ایران اروپا را تهدید کرد: با تصویب تداوم #تحریم_تسلیحاتی_ایران #برجام به مرگ ابدی خواهد رفت

علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی ایران در واکنش به تلاش ایالات متحده آمریکا برای تحریم تسلیحاتی ایران تهدید کرد که تداوم تحریم تسلیحاتی ایران به معنای مرگ توافق هسته‌ای خواهد بود و از اروپا خواست «تحقیر» مجدد را نپذیرد. او بامداد یکشنبه ۱۴ اردیبهشت در صفحه توییترش نوشت: «پیکر کم جان برجام با دور زدن قطعنامه ۲۲۳۱ و تداوم غیرقانونی تحریم تسلیحاتی ایران به مرگ ابدی خواهد رفت. ویروس تحریم، ابزار کاخ سفید برای بقای هژمونی رو به افول آمریکا است. اروپا کدام سو ایستاده؛ «حفظ آبرو و تقویت چندجانبه‌گرایی» یا «پذیرش مجدد تحقیر و کمک به یکجانبه‌گرایی»؟». براساس توافق هسته‌ای تحریم‌های تسلیحاتی تحریم‌های تسلیحاتی ایران زمستان امسال پایان می‌پذیرد. آمریکا اما پیشنهاد اولیه قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را به شورای امنیت برده است.