ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تاکنون ۲۵ نفر به طور رسمی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شده‌اند

باشگاه خبرنگاران در گزارشی اسامی و سمت‌های پیشین ۲۵ نفر از کسانی را که تاکنون در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ کاندیدا شده‌اند، منتشر کرد. بر این اساس سعید محمد فرمانده پیشین قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا سپاه پاسداران؛ حسین دهقان وزیر سابق دفاع در دولت یازدهم؛ رستم قاسمی فرمانده اسبق قرارگاه خاتم الانبیاء و وزیر نفت دولت محمود احمدی‌نژاد؛ علیرضا افشار فرمانده اسبق نیروی بسیج؛ محمد عباسی‌ وزیر ورزش در دولت دهم؛ محمد ناظمی اردکانی‌ اولین وزیر تعاون دولت نهم؛ امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نماینده مجلس؛ عزت‌الله ضرغامی رئیس سابق سازمان صداوسیما؛ رامین مهمان‌پرست سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه و سفیر پیشین ایران در قزاقستان و تایلند؛ محمد غرضی وزیر اسبق ارتباطات؛ مصطفی کواکبیان، محسن رهامی، شاهین محمدصادقی و علی مطهری نمایندگان سابق مجلس؛ حسن سبحانی از نمایندگان سال‌های ۷۰ در مجلس؛ مسعود پزشکیان نایب رئیس اول مجلس دهم و وزیر بهداشت دولت محمد خاتمی؛ قدرتعلی حشمتیان نماینده دوره پنجم مجلس؛ محمد زارع فومنی مسئول ستادهای انتخاباتی اکبر هاشمی رفسنجانی؛ فریدون عباسی دوانی نماینده مجلس یازدهم و رئیس سازمان انرژی اتمی در دوران احمدی‌نژاد؛ وهاب عزیزی دبیرکل حزب جهادگران ایران اسلامی؛ اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه اسلامی و نماینده مجلس در دوره‌های دوم و هشتم؛ سید محمدصادق خرازی سفیر و معاون پیشین نماینده‌ دائم ایران در سازمان ملل و سفیر اسبق ایران در فرانسه؛ ابوالقاسم رئوفیان دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین؛ مصطفی تاج‌زاده معاون سیاسی وزیر کشور در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی و صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم، اسامی این ۲۵ نفر است. سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ خردادماه سال جاری برگزار خواهد شد.

۸۱ درصد اعضای فعلی شوراهای شهر استان تهران رد صلاحیت شدند

شکراله حسن‌بیگی، رئیس ستاد انتخابات استان تهران دوشنبه ۱۳ اردیبهشت گفت: «در مجموع آمار بررسی هیئت نظارت و هیئت اجرایی ۸۱ درصد اعضای فعلی شوراهای شهر استان تهران رد صلاحیت شدند.» به‌گفته حسن‌بیگی، از اعضای شورای شهر فعلی ۲۳۲ نفر داوطلب دوره ششم هستند که از این تعداد ۶۹ نفر معادل ۲۹ درصد توسط هیئت اجرایی رد صلاحیت شدند و ۱۱۹ نفر معادل ۵۱ درصد آن توسط هیئت نظارت رد شدند که در مجموع آمار بررسی هیئت نظارت و هیئت اجرایی ۸۱ درصد اعضای فعلی شورای شهر استان تهران رد صلاحیت شدند. پیش از این، رسانه‌های نزدیک به جناح اصلاح‌طلب در ایران، در گزارش‌های مختلفی از رد صلاحیت گسترده کاندیداهای اصلاح‌طلب در ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا خبر داده‌ بودند. براساس این گزارش‌ها رد صلاحیت‌ها حتی از دوره‌های قبلی انتخابات شوراها نیز بیشتر بوده و «عدم التزام به اسلام، قانون اساسی و ولایت فقیه» از دلایل رد صلاحیت‌ها عنوان شده است. ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ خردادماه سال جاری برگزار خواهد شد.

توفان توئیتری برای جلب توجه افکار عمومی به تخریب گورستان خاوران

به دنبال انتشار خبر حفر قبرهای جدید در گورستان خاوران، جمعی از کاربران توئیتر با راه‌اندازی یک کارزار اینترنتی با هشتگ‌ «#خاوران_حافظه_تاریخی»، قصد دارند توجه افکار عمومی را به تلاش حکومت جمهوری اسلامی برای زدودن اسناد جنایت خود جلب کنند. قرار است این کارزار روز دوشنبه ۱۳ ارديبهشت/ سوم می ۲۰۲۱، از ساعت ۱۰ شب به وقت ایران آغاز شود. گورستان خاوران که با عنوان «گلزار خاوران» هم شناخته می‌شود، واقع در جنوب ‌شرق تهران، محل دفن دسته‌جمعی صدها نفر از زندانیان سیاسی‌ای است که در طی سال‌های دهه ۱۳۶۰ به ‌ویژه در تابستان ۱۳۶۷ اعدام و به شکلی بی‌نام و نشان در این گورستان به ‌خاک سپرده شده‌اند. در روزهای گذشته تخریب بخشی از گورهای جمعی گلزار خاوران و فشار بر جامعه بهایی و خانواده‌ کشته‌شدگان دهه ۶۰ خبرساز شده است. برخی بازماندگان اعدام‌شدگان سال۱۳۶۷ حفر گورهای جدید در خاوران را تلاش حکومت جمهوری اسلامی برای از بین بردن بقایای محل دفن زندانیان سیاسی اعدام‌ شده در ایران دانسته‌اند. گفته می‌شود حفر قبرهای جدید در گورستان خاوران به دستور «سازمان بهشت زهرای تهران» انجام شده و نهادهای دولتی قصد دارند شهروندان بهایی را مجبور کنند درگذشتگان خود را در خاوران به خاک بسپارند. قرار است شماری از کاربران توئیتر در همراهی با توفان توئیتری یاد شده اعتراض خود را به تخریب این گورستان دسته‌جمعی اعلام کنند. خاوران در طی سال‌های گذشته همواره به‌ عنوان سمبلی عینی از جنایات سران حکومت جمهوری اسلامی مورد توجه فعالان جنبش دادخواهی و مجامع بین‌المللی بوده است.

سپاه: دستگیری هشت عضو عرفان حلقه در همدان

علی‌ اکبر کریم‌‌پور، مسئول روابط عمومی سپاه انصارالحسین استان همدان اعلام کرد مأموران سازمان اطلاعات سپاه استان همدان طی یک عملیات، هشت نفر از اعضای عرفان حلقه را دستگیر کرده‌اند. کریم‌پور بازداشت‌شدگان را متهم کرد که با اقداماتی مانند فرادرمانی، شفابخشی، جاذبه درمانی، تشعش دفاعی و مانند آن «فعالیت غیرقانونی» داشتند و منجر به آسیب‌های روحی و روانی در افراد، انحراف اعتقادات و در نتیجه «فروپاشی خانواده‌ها» شده‌اند. در این گزارش به هویت و محل نگهداری این شهروندان اشاره‌ای نشده است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا: واکسن آمریکایی و انگلیسی اگر در خارج از این کشورها تولید شود، مشکلی ندارد

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت که برای واردات واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی کرونا تنها در صورتی مجوز واردات صادر می‌شود که در خارج از آمریکا و انگلیس تولید شده باشند: «اگر برند واکسنی آمریکایی باشد و در کشور دیگری تولید شود ما اجازه خرید این واکسن را می‌دهیم و به‌عنوان مثال بخش خصوصی می‌تواند واکسن آمریکایی مادرنا را از آلمان یا هلند خریداری کند و فقط واردات واکسن تولید شده در آمریکا و انگلیس ممنوع است.» معاون وزیر بهداشت درباره واردات واکسن آسترازنکا هم گفت: «ما روی برند واکسن بحثی نداریم و ما فقط از آمریکا و انگلیس واکسن نمی‌خریم و بدانید که واکسن آکسفورد استرازنکا هم به‌نوعی انگلیسی است اما این واکسن را از کره جنوبی خریداری کردیم.» ممنوعیت واردات واکسن کرونای انگلیسی و آمریکایی در روز ۱۹ دی ۱۳۹۹ و در سخنرانی علی خامنه‌ای مطرح شد. او در سخنانش گفت که اعتمادی به این دو کشور ندارد و اجازه نخواهد داد واکسن‌های ساخت آن‌ها به ایران وارد شود. واکسن‌های فایزر، مدرنا، جانسون اند جانسون و آسترازنکا ساخت آمریکا و انگلیس هستند و هم‌اکنون بیشترین میزان واکسیناسیون در سطح جهانی با استفاده از آن‌ها انجام شده است. ایران در میانه موج چهارم کرونا با بحران خدمات درمانی مواجه شده است و دولت اعلام کرده که تمام توان خود را به کار خواهد بست تا واکسن بیشتری به کشور وارد کند. ممنوعیت واردات واکسن از آمریکا و انگلیس در حالی اعمال شده است که روسیه نتوانسته به دو قرارداد تحویل واکسن اسپوتنیک وی به میزان ۲ میلیون دوز و ۶۰ میلیون دوز عمل کند.

تعداد زنان سرپرست خانوار ۲۷ درصد افزایش یافت

به گزارش همشهری‌آنلاین مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار در آخرین گزارش خود اعلام کرده تعداد مردان سرپرست خانوار از ۱۸ میلیون و ۳۶۰ هزار نفر در سال ۹۰ به ۲۲ میلیون و ۱۶۸ هزار نفر در سال ۹۸ رسیده، در حالی‌ که در این مدت تعداد زنانی که خرج خود و خانواده تحت سرپرستی‌شان را تامین می‌کردند از ۲ میلیون و ۷۷۳ هزار نفر در سال ۹۰ به ۳ میلیون و ۵۱۷ هزار نفر افزایش یافته است. این آمارها نشان می‌دهد در یک بازه زمانی ۸ ساله که ایران در بیشتر سال‌های آن با رشد منفی اقتصادی، به‌ویژه بر اثر تحریم‌ها مواجه بوده، رشد خانوارهای دارای مردان سرپرست خانوار ۲۰,۶درصد بوده، در حالی‌ که خانوارهای دارای زنان سرپرست خانوار و خودسرپرست، رشدی ۲۷درصدی داشته است. در چنین وضعیتی مردانه شدن بازار کار ایران و افزایش نرخ بیکاری در بین زنان، بر اثر شیوع کرونا و تشدید تحریم‌ها در دو سال گذشته، تهدیدی جدی است که معیشت و سلامت خانوارهایی را که زنان وظیفه امرار معاش آن را عهده ‌دارند، تحت‌ تأثیر قرار داده است.بر اساس اعلام وزارت کار بالاترین نرخ بیکاری در بین زنان سرپرست خانوار مربوط به استان‌های بوشهر ۱۷,۵درصد، البرز ۱۴,۸درصد و سیستان و بلوچستان ۱۳,۸درصد است، در مقابل نرخ بیکاری زنان سرپرست خانوار در استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، اردبیل، ایلام، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، سمنان، فارس، قزوین، کردستان، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و یزد صفر برآورد شده است. بر همین اساس بیشترین درصد زنان خودسرپرست هرگز ازدواج نکرده، به‌ترتیب مربوط به استان‌های بوشهر ۱۸درصد، خوزستان ۱۲,۳درصد، هرمزگان ۱۱,۲درصد و کمترین هم مربوط به استان‌های مازندران و قم (صفر درصد) و گلستان ۶دهم درصد بوده است. شاخص نسبت زنان سرپرست خانوار به کل سرپرست خانوار برحسب گروه‌های سنی هم نشان می‌دهد که در سال ۹۸ بیشترین درصد زنان سرپرست خانوار به‌ترتیب مربوط به رده‌های سنی کمتر از ۱۵ سال و پس از آن مربوط به زنان ۷۰ تا ۷۴ساله بوده و کمترین هم به گروه‌های سنی ۳۰ تا ۳۴ ساله و ۲۵ تا ۲۹ساله اختصاص دارد؛ آماری که نمایانگر این واقعیت است که در سال ۹۸ تعداد ۴۹۸ دختر زیر ۱۵ سال مسئولیت سرپرستی خانواده خود را داشته‌اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی: ورودی مناطق محروم در کنکور تقلیل پیدا کرده است

منصور کبگانیان، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) اعلام کرد مطالعات آماری نشان می‌دهد که ورودی مناطق محروم در کنکور تقلیل پیدا کرده است. کبگانیان گفت: «باید این واقعیت تلخ را بپذیریم که به‌علت تکنیک تست و گرانی کلاس‌های کنکور برخی از داوطلبان از حضور در دانشگاه‌ها محروم می‌شوند. طبق مطالعات دقیق و آماری به‌تدریج ورودی مناطق محروم در کنکور تقلیل پیدا کرده است.» عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه مصاحبه با ایلنا درباره سهم مناطق محروم در قبولی از کنکور در سال گذشته گفت: «این موضوع به میزان تلاشی که افراد دارند، بستگی دارد، گرچه همین موضوع یکی از جنبه‌های مثبت کنکور بوده و شاید به خاطر همین مساله است که ما مخالف حذف کنکور بودیم و هنوز هم در برخی از مناطق محروم به میزانی که تلاش می‌کنند، سهمیه خوبی را پیدا می‌کنند و نتایج خوبی هم اخذ می‌شود.»

نماینده چابهار: حاشیه‌نشینان چابهار آب و برق و گاز ندارند و از کمترین سرانه فضای آموزشی و سرانه بهداشت برخوردارند

معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها رشد و سرعت حاشیه‌نشینی در چابهار است. به گفته سعیدی در شهرستان‌های چابهار، کنارک، نیکشهر، قصرقند و دشتیاری مردم از کمترین سرانه فضاهای آموزشی در ایران برخوردارند. این سرانه حدود نیم متر است. کمترین میزان قبولی در دانشگاه‌ها و کمترین میزان معلم نسبت به دانش‌آموزان در این مناطق به ثبت رسیده است. از نظر سرانه بهداشت هم چابهار در آخرین رتبه قرار دارد. معین‌الدین سعیدی به ایلنا گفت: «عمده مردمی که در پهنه جاسک و راسک در سواحل مکران زندگی می‌کنند همگی برای روند درمان‌شان به بیمارستان امام علی در چابهار مراجعه می‌کنند. این بیمارستان حدود ۱۹۶ تخت دارد.در همان حال طبق اعلام استانداردهای خود وزارت بهداشت هم اکنون آنجا باید در آنجا ۱۵۰۰ تخت بیمارستانی وجود داشته باشد. همچنین کمترین میزان پرسنل رتبه سلامت را نسبت به بیمار داریم.» به گفته نماینده چابهار افراد فاقد شناسنامه نیز یکی دیگر از چالش‌های شهروندان ساکنان چابهار است: «در این مناطق هزاران نفر را داریم که ایرانی‌الاصل بوده و نسل اندر نسل در همین کشور زندگی کردند اما به لحاظ عدم شناخت به مباحث حقوقی‌شان متاسفانه برای دریافت شناسنامه به مراکز مربوطه مراجعه نکرده‌اند. روند قانونی شناسنامه‌دار شدن این افراد بسیار کند پیش می‌رود که با این روند مردم باید سالیان سال منتظر باشند که به پرونده‌هایشان رسیدگی شود.»‌

در افغانستان نزدیک به چهار میلیون نفر به دلیل جنگ خانه‌هایشان را ترک کرده‌اند

به گزارش روزنامه «هشت صبح» کابل سازمان بین‌المللی مهاجرت در افغانستان اعلام کرد که شمار آوارگان جنک داخلی در این کشور افزایش یافته است. بر همین اساس در فاصله بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ سالانه یک میلیون نفر در افغانستان آواره شده‌اند. شمار آوارگان در سال ۲۰۱۹، ۲۶ درصد کاهش یافت اما بر اساس اعلام سازمان بین‌المللی مهاجرت در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۶ درصد افزایش پیدا کرد. براساس آمارهای این نهاد، نزدیک به پنج میلیون نفر از شهروندان افغانستان به سبب بالا گرفتن خشونت‌ها در کشور خود آواره شده‌اند. حدود ۳۰۰ هزار نفر از این آوارگان در چادر و یا در مکان‌های باز زندگی می‌کنند. پیش از این، سازمان عفو بین‌الملل هشدار داده بود که دست‌کم چهار میلیون آواره در افغانستان به دلیل بحران کرونا به کمک فوری نیاز دارند.