ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنگوی طالبان مدعی شد که رسانه‌های افغانستان آزادانه فعالیت می‌کنند

سه‌شنبه ۱۳ اردیبهشت / ۳ مه در روز جهانی آزادی مطبوعات، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در رشته توییت‌هایی مدعی شد که طالبان از رسانه‌ها حمایت می‌کنند و نگرانی برخی از نهادها درباره وضعیت رسانه‌های افغانستان «بی‌مورد» است. مجاهد افزود رسانه‌های افغانستان در چهارچوب قوانین، آزادانه فعالیت دارند و تعطیلی نیمی از رسانه‌ها در این کشور نه به‌دلیل حکومت طالبان که به‌دلیل از دست دادن بودجه است. ذبیح‌الله مجاهد در توضیح این موضوع گفت برخی سفارتخانه‌ها شماری از رسانه‌های افغانستان را به‌دلیل اهداف‌شان پشتیبانی مالی می‌کردند و قطع این حمایت‌ها موجب مشکلات مالی آن‌ها شده و طالبان تا جایی که بتوانند در رفع مشکلات اقتصادی رسانه‌ها با آن‌ها همکاری خواهند کرد. او همچنین مدعی شد که در حال حاضر هیچ روزنامه‌نگاری در زندان‌های این گروه وجود ندارد و اگر روزنامه‌نگاری هم احضار شود هدف از آن زندانی کردن و شکنجه او نیست، بلکه تفهیم اتهام اوست. این سخنان در حالی بیان می‌شود که طالبان پس از تسلط بر افغانستان محدودیت‌های شدیدی علیه‌ رسانه‌ها وضع کرده‌اند. این گروه بارها اقدام به‌ بازداشت و تهدید روزنامه‌نگاران نیز کرده است. براساس آمار مرکز خبرنگاران افغانستان در هفت ماه حاکمیت طالبان دست‌کم ۸۰ روزنامه‌نگار و کارمند رسانه در ولایت‌های مختلف بازداشت شده‌اند که اکثر این بازداشت‌ها با خشونت و تهدید همراه بوده است. همچنین نیمی از رسانه‌های دیداری و شنیداری خصوصی در افغانستان تعطیل شده‌ و برخی دیگر هم در آستانه تعطیلی‌ قرار دارند. سازمان گزارشگران بدون مرز روز سه‌شنبه در گزارش خود به‌مناسبت روز جهانی مطبوعات اعلام کرد که افغانستان در رده‌بندی «جهانی آزادی رسانه‌ها ۲۰۲۲» با سقوط ۳۴ رتبه در جایگاه ۱۵۶ قرار گرفته است. سازمان عفو بین‌الملل هم در پیامی به همین مناسبت گفت روزنامه‌نگاری تحت حکومت طالبان در معرض تهدید است و رسانه‌های آزاد افغانستان در حال فروپاشی هستند.

اردوغان: ترکیه در تدارک بازگشت داوطلبانه یک میلیون پناهجوی سوری است

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه سه‌شنبه ۱۳ اردیبهشت / ۳ مه گفت: «ترکیه در حال آماده‌سازی پروژه جدیدی برای بازگشت داوطلبانه یک میلیون سوری است.» اردوغان افزود: «حدود ۵۰۰ هزار سوری به مناطق امنی که به لطف عملیات‌ ترکیه از سال ۲۰۱۶ در سوریه آزاد شده‌اند، بازگشته‌اند.» ترکیه ابتدا عملیات سپر فرات را در ۲۴ اوت ۲۰۱۶، سپس عملیات شاخه زیتون را ۲۰ ژانویه ۲۰۱۸ در عفرین و بعد عملیات چشمه صلح را ۹ اکتبر ۲۰۱۹ در شمال سوریه انجام داد. اردوغان همچنین گفت پروژه بازگشت پناهجویان سوری با حمایت نهاد‌های مدنی بین‌المللی اجرا خواهد شد. به‌گفته رئیس جمهوری ترکیه این پروژه در ۱۳ منطقه مختلف به‌ویژه در اعزاز، جرابلس، الباب، تل‌ابیض و رأس‌العین انجام خواهد شد.

نیم کیلو چای سه برابر یارانه نقدی در تهران قیمت دارد

به گزارش اقتصادآنلاین، قیمت چای در تهران گرانتر شده است. بر این اساس، نیم کیلو چای برخی از برندهای موجود در بازار پایتخت تا ۱۳۰ هزار تومان نیز رسیده است که تقریباً سه برابر رقم یارانه نقدی است. اقتصادآنلاین نوشته است ۴۵۰ گرم چای هندی «تشریفات» ۱۴۹ هزار تومان؛ ۵۰۰ گرم چای ارل‌گری «دبش» ۱۲۴ هزار تومان؛ یک کیلوگرم چای سیاه مدل قلم «رفاه لاهیجان» ۱۴۰ هزار تومان؛ ۲۰۰ گرم چای طلایی‌نشان «باباگلی عطار» ۷۸ هزار تومان؛ ۴۰۰ گرم چای «شهرزاد» ۹۸ هزار تومان، ۴۵۰ گرم چای سیاه‌کله‌مورچه «سوفیا» ۱۱۴ هزار تومان، ۵۰۰ گرم چای «دو غزال» ۱۵۲ هزار تومان و ۵۰۰ گرم چای ماسالا «بن مانو» ۷۸ هزار تومان شده است. هفته گذشته صادق حسنی مدیر اجرایی سندیکای کارخانجات چای شمال گفته بود به نظر می‌رسد در سال جاری قیمت چای خشک بین ۱۰ تا ۶۰ درصد افزایش خواهد یافت.

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی شاکیان و شاهدان پرونده حمید نوری را تهدید کرد

کاظم غریب‌آبادی دبیر ستاد «حقوق بشر» جمهوری اسلامی و معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه در واکنش به تقاضای حبس ابد از سوی دادستانی سوئد برای حمید نوری، دادیار سابق قوه قضائیه، دادگاه او را «ناعادلانه»، «نمایشی»، «مغایر با اصول حقوق بشر» و «نقض عدالت قضائی» خواند. براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی «ستاد حقوق بشر»، او شاکیان و بازماندگان کشتار تابستان ۶۷ را که به ادعای او تحت حمایت دولت سوئد قرار دارند، با اتهام «دست‌زدن به اقدامات تروریستی و خلاف امنیت ملی ایران» به برخورد «مراجع ذیصلاح قضایی» تهدید کرد و خواستار «اجرای عدالت» درباره آن‌ها شد. درخواستی که می‌توان آن‌را با توجه به سابقه نهادهای قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی معادل «مجازات مرگ» تلقی کرد. غریب‌آبادی شواهد و مدارک موجود در پرونده حمید نوری مبنی بر مسئولیت او در کشتار زندانیان سیاسی را «ادعاهای واهی» خواند و مدعی بدرفتاری دستگاه قضایی سوئد با حمید نوری شد. او گفت: «دولت سوئد در خصوص منع دسترسی وی به پزشک و بی‌توجهی مقامات زندان به سلامت جسمی و روانی وی، حبس انفرادی طولانی مدت و ضرب و شتم و شکنجه توسط ماموران زندان که همگی نقض حقوق اولیه محسوب می شوند، باید پاسخگو باشد.» معاون بین‌الملل قوه قضائيه دولت سوئد را به حمایت از تروریسم متهم کرد و گفت: «سوئد به محل امنی برای میزبانی از تروریست‌ها تبدیل شده است؛ وقت آن رسیده که استکهلم تکلیف خود را مشخص کند که می‌خواهد در کنار تروریست‌ها باشد و یا به تعهدات بین‌المللی خود برای مقابله با گروه‌های تروریستی عمل کند.» دادستان‌های پرونده نوری پنج‌شنبه ۸ اردیبهشت / ۲۸ آوریل در ارائه نهایی کیفرخواست خود از دادگاه تقاضای صدور حکم حبس ابد برای متهم کردند. دادستانی گفت حمید نوری باید حتی پس از پایان جلسات دادگاه هم در بازداشت بماند چون آزاد شدن او تولید مشکل می‌کند و خطرناک است. برمبنای کیفرخواست دادستان‌ها حمید نوری در ارتکاب «جنایت جنگی»، کشتار، شکنجه و زجر دادن روانی زندانیان دست داشته است. وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز دوشنبه سفیر سوئد در تهران را در همین رابطه احضار کرد. همزمان وزارت امور خارجه سوئد نیز به شهروندان خود توصیه کرد از سفرهای غیرضروری به ایران خودداری کنند.

سازمان جهانی مهاجرت: اخراج مهاجران افغانستان از ایران تشدید شده است

سازمان جهانی مهاجرت (IOM) اعلام کرد که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، ایران اخراج مهاجران افغانستانی را تشدید کرده است. اشلی کارل، معاون دفتر نمایندگی سازمان مهاجرت در افغانستان به آسوشتیدپرس گفت در سه ماه نخست سال جاری میلادی اخراج‌ مهاجران افغانستان از ایران ۶۰ درصد افزایش یافته است و در این مدت نزدیک به ۲۵۰ هزار مهاجر به افغانستان بازگشته‌اند. او افزود بیشتر این افراد به سختی خود را به ایران رسانده بودند. گفته می‌شود حدود یک میلیون نفر به ایران رفته‌اند. اکثریت پناهجویان در حالی که مرز ایران بسته بود، به‌شکل قاچاق وارد ایران شده‌اند. به‌تازگی ویدئوهایی از بدرفتاری ایرانی‌ها با مهاجران افغانستانی منتشر شده بود که واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشت. جمهوری اسلامی ایران این ویدئوها را کذب می‌داند.

وزیر خارجه ایران: مذاکرات وین متوقف نشده، بلکه از طریق پیام‌های مکتوب ادامه دارد

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران گفت: «مذاکرات وین متوقف نشده، بلکه در روندی دیگر به منظور رفع تحریم‌های یک‌جانبه تحمیلی علیه ما و از طریق تبادل پیام‌های مکتوب با آمریکایی‌ها به‌واسطه نماینده اتحادیه اروپا ادامه دارد.» ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بامداد سه‌شنبه ۳ مه/ ۱۳ اردیبهشت در نشست خبری هفتگی خود در جمع خبرنگاران درباره بن‌بست مذاکرات احیای برجام در وین گفت: «همچنان باور داریم که بازگشتی دوجانبه به برنامه جامع اقدام عمل مشترک، در راستای منافع ملی ماست. ما با تلاش‌هایمان و با گفت‌وگو با شرکایمان از جمله اتحادیه اروپا کار را پیش خواهیم برد. اما اگر به نقطه‌ای برسیم که مزایای بازگشت به پایبندی به برجام نتواند بر پیشرفت ایران در برنامه هسته‌ای‌اش غلبه کند، آن‌وقت تجدیدنظر خواهیم کرد و به‌دنبال رویه‌ای جایگزین خواهیم بود.» امیر عبدالهیان هم گفت: «هدف ما از این گفت‌و‌گوها دستیابی به یک توافق قوی و دائم است. ما از طرف آمریکایی خواستیم که واقع‌نگر باشد. رفع تحریم‌ها در تمامی حوزه‌ها و گرفتن ضمانت اقتصادی جزء مهم‌ترین نکاتی است که در دستور کار مذاکراتی ما قرار دارد. من فکر می‌کنم که طرف آمریکایی به خوبی خطوط قرمز ایران را درک کرده است. ما به گفت‌و‌گوها ادامه می‌دهیم. به محض رسیدن به نقطه توافق، نماینده ما در مذاکرات تغییرات نهایی را در توافق اعمال خواهد کرد.» تهران خواهان خروج سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی وزارت امور خارجه آمریکاست. واشنگتن اما می‌گوید گر ایران می‌خواهد مسائل خارج از برجام را مطرح کند باید آماده امتیازدهی درباره این مسائل هم باشد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: اگر ایران می‌خواهد مسائل خارج از برجام را مطرح کند باید آماده امتیازدهی درباره این مسائل هم باشد

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بامداد سه‌شنبه ۳ مه/ ۱۳ اردیبهشت در نشست خبری هفتگی خود در جمع خبرنگاران درباره بن‌بست مذاکرات احیای برجام در وین گفت: «همچنان باور داریم که بازگشتی دوجانبه به برنامه جامع اقدام عمل مشترک، در راستای منافع ملی ماست. ما با تلاش‌هایمان و با گفت‌وگو با شرکایمان از جمله اتحادیه اروپا کار را پیش خواهیم برد. اما اگر به نقطه‌ای برسیم که مزایای بازگشت به پایبندی به برجام نتواند بر پیشرفت ایران در برنامه هسته‌ایش غلبه کند، آن‌وقت تجدیدنظر خواهیم کرد و به‌دنبال رویه‌ای جایگزین خواهیم بود.» یکشنبه گذشته برخی گزارش‌ها از قصد انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا برای سفر به تهران حکایت داشت. پرایس این گزارش‌ها را تکذیب نکرد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «ما از نزدیک با او که هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در مذاکرت است در تماسیم، او پیام‌های دو طرف را منتقل می‌کند. ما از تلاش‌های او در راستای به نتیجه رساندن مذاکرات حمایت می‌کنیم.» پرایس درباره احتمال امتیازدهی آمریکا به ایران با توجه به درخواست جمهوری اسلامی برای خروج سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: « اگر ایران می‌خواهد مسائلی را مطرح کند که خارج از چارچوب برجام‌اند، پس مسلماً ایران باید حاضر به امتیازدهی درباره این مسائل باشد، ماهیت مذاکره همین است. با این‌حال ما روی برجام و آزمودن این طرح متمرکزیم که ببینیم می‌توانیم به بازگشتی دوجانبه به پایبندی برسیم یا نه. تا زمانی که منافع‌مان ایجاب کند، به این راه ادامه خواهیم داد.»