ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۱۰ نفر در یک روز در ایران اعدام شدند

براساس گزارش رسانه‌های جمهوری اسلامی و فعالان حقوق بشر، در روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۰ نفر در زندان‌های مختلف ایران اعدام شدند. روزنامه «اعتماد» از اعدام پنج زندانی در زندان رجایی‌شهر کرج خبر داد. اتهام این افراد «قتل» عنوان شده است. وب‌سایت «حال‌وش» که رویدادهای سیستان و بلوچستان و هرمزگان را بازتاب می‌دهد از اعدام دو زندانی در زندان میناب، واقع در استان هرمزگان خبر داد. نام این دو نفر ال‌محمد شیرزایی‌ براهویی و حسن زارعی و اتهام آن‌ها مربوط به مواد مخدر اعلام شده است. سازمان حقوق بشر ایران نیز خبر داد که سحرگاه امروز (چهارشنبه) حکم اعدام دو زندانی به نام‌های شاهین فیروزکوهی و علی دفتری در زندان قزوین به اجرا درآمد. اتهام آن‌ها نیز مربوط به مواد مخدر می‌شد. همچنین روز چهارشنبه حکم اعدام یک زندانی به نام حنیف خسروی به اتهام «قتل» در زندان نیشابور به اجرا درآمد. از سوی دیگر مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه اعلام کرد که سه زندانی در زندان قزل‌حصار کرج و چهار زندانی در زندان خورین شهرستان ورامین جهت اجرای حکم اعدام به سلول‌های انفرادی منتقل شدند. اتهام این افراد نیز مربوط به مواد مخدر است.

روسیه می‌گوید حمله پهپادی اوکراین به کرملین برای ترور پوتین را خنثی کرد

روسیه، اوکراین را متهم به حمله پهپادی به کرملین با هدف کشتن ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور کرد. این ادعا را کرملین روز چهارشنبه مطرح کرد و چندین خبرگزاری روسی هم آن را گزارش کردند. مقامهای روسیه گفتند پوتین آسیب ندیده و مسکو دو پهپاد انتحاری را سرنگون کرده است. به گزارش تاس، کرملین اعلام کرد که این حق را برای خود محفوظ می‌داند که تلافی کند.

نخستین سفر یک رئیس دولت ایران به سوریه از آغاز جنگ در این کشور: ابراهیم رئیسی در دمشق با بشار اسد دیدار کرد

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت در کاخ الشعب دمشق از ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم استقبال و با او دیدار کرد. به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) بشار اسد در دیدار با رئیسی گفت: «روابط سوریه و ایران به لحاظ محتوا و تجربه و چشم‌اندازی که آن را ساخته بسیار غنی است، زیرا با وجود طوفان‌های شدید سیاسی و امنیتی که خاورمیانه را درنوردیده بود، در دوره‌های سخت نیز رابطه‌ای باثبات و پایدار بود.» ابراهیم رئیسی نیز در این دیدار گفت: «دولت و ملت سوریه از مشکلات بزرگی عبور کردند. امروز می‌توانیم بگوییم شما از تمام این مشکلات عبور کردید و با وجود تهدیدات و تحریم‌هایی که علیه شما اعمال شد، پیروزی را محقق کردید.» ابراهیم رئیسی به همراهی یک هیئت بلندپایه چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت وارد دمشق شد. این نخستین سفر یک رئیس دولت ایران به سوریه از زمان آغاز جنگ در این کشور در سال ۲۰۱۱ است. دو کشور روابط خوبی به‌ویژه در زمینه همکاری‌های نظامی دارند. افزون بر ایران، روسیه نیز از حکومت اسد حمایت می‌کند. روز گذشته (سه‌شنبه) روزنامه الوطن سوریه به نقل از منابع آگاه نوشت که دولت این کشور در حال اجرای تمهیدات لازم برای امضای توافق‌نامه‌های جدید با ایران در زمینه انرژی و برق در سفر رئیسی به سوریه است. بر اساس این گزارش، دو کشور در حال مذاکره درباره خط اعتباری جدید برای اجرای پروژه‌های برق در سوریه توسط ایران هستند و ایران تأسیس نیروگاه‌های برقی جدید را در این مذاکرات بررسی خواهد کرد. پیش از این، مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی ایران در سفر به سوریه و مذاکره با مقام‌های سوریه‌ای تأکید کرده بود که دو طرف افزون بر بخش انرژی، در بخش‌های دیگری از جمله گذرگاه ریلی و افزایش شمار پروازها و کمک به ناوگان حمل‌ونقل سوریه و همچنین راه‌اندازی بندر الحمیدیه و خطوط دریایی بین دو کشور مذاکره کرده‌اند.

نگرانی سازمان ملل از‌ آینده‌ رسانه‌ها در افغانستان: روزنامه‌نگاران با محدودیت‌های فزاینده روبه‌رو هستند

دفتر معاونت سازمان ملل در کابل (یوناما) به‌مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات، نسبت به آینده‌ رسانه‌ها در افغانستان به‌شدت ابراز نگرانی کرد و گفت روزنامه‌نگاران در این کشور با محدودیت فزاینده‌ طالبان، تهدید و ترس روبه‌رو هستند. در بیانیه‌ یوناما آمده است که پس از تسلط طالبان فعالان رسانه‌ای از افغانستان گریخته‌اند، شمار زیادی از رسانه‌‌ها بسته شده‌ و روزنامه‌نگاران زن به‌طور نامتناسبی با محدودیت‌ها مواجه شده‌اند. یوناما افزوده است که موارد زیادی از نقض حقوق بشر علیه روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌‌‌ای توسط طالبان را مستند کرده است که شامل بازداشت‌های خودسرانه، بدرفتاری و تهدید می‌شود. روزا اوتنبایوا، نماینده‌ ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان گفته است روزنامه‌نگاران مجبور می‌شوند به‌دلیل ترس، مضمون گزارش‌های خود را تغییر دهند و این «بخشی از روندِ گسترده‌تر کاهش آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات است». او با تأکید بر این‌که «ترس، تهدید و حمله‌ مداوم به روزنامه‌نگاران غیرقابل قبول است» از طالبان خواست که آزادی و استقلال رسانه‌ها و امنیت روزنامه‌نگاران زن و مرد را به‌یکسان تضمین کنند. افغانستان در سال ۲۰۲۲ در فهرست جهانی آزادی مطبوعات گزارشگران بدون مرز در رتبه ۱۵۶ از میان ۱۸۰ کشور قرار گرفت. در سال ۲۰۲۰ رتبه افغانستان در گزارش سالانه گزارشگران بدون مرز ۱۲۲ بود. مرکز خبرنگاران افغانستان می‌گوید در مدت ۱۲ ماه گذشته دست‌کم ۲۱۳ مورد خشونت، تهدید و بازداشت روزنامه‌نگاران در این کشور ثبت شده است که در مقایسه با دوره‌ مشابه در سال قبل، ۶۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وزیر خارجه اسرائیل: اتحادیه اروپا به مواضع ما درباره برنامه هسته‌ای ایران نزدیک شده است

الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل پس از مذاکره با مقامات اروپایی گفت اتحادیه اروپا سرانجام به مواضع اسرائیل درباره پرونده هسته‌ای ایران نزدیک شده است. او در دیدار با روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا، درباره قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا و همچنین «برنامه‌ریزی ایران برای حمله به یهودیان و اسرائیلی‌ها در خاک اروپا» گفت‌وگو کرد. کوهن گفت در این دیدار همچنین راه‌های مقابله با برنامه هسته‌ای ایران مورد بررسی قرار گرفت. الی کوهن افزود اروپا امروز «خطر حکومت ایران» را بیش از هر زمان دیگری تشخیص می‌دهد و درباره چگونگی رویارویی با سیاست‌های ایران با اسرائیل اتفاق نظر دارد. وزیر خارجه اسرائیل پیش از این گفته بود که هدفش از این سفر ترغیب اتحادیه اروپا به سیاست قاطعانه‌تر در مقابل ایران است.

سپاه یک نفتکش دیگر را در تنگه هرمز توقیف کرد

نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد ایران روز چهارشنبه ۳ مه / ۱۳ اردیبهشت یک نفتکش با پرچم پاناما را در تنگه هرمز توقیف کرد. هنوز اطلاعاتی در مورد مبداء این نفتکش و مقصد آن اعلام نشده است. این برای دومین بار در یک هفته گذشته است که جمهوری اسلامی نفتکش‌هایی را در آب‌های جنوبی‌اش توقیف می‌کند. ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در خاورمیانه نام این کشتی را Niovi اعلام کرد. در بیانیه این ناوگان آمده است که سپاه پاسداران این کشتی را توقیف کرده است. نیروی دریایی آمریکا همچنین تصاویری از هجوم شناورهای سپاه به این نفتکش را منتشر کرد. نیروهای نظامی ایران هفته گذشته هم یک نفتکش حامل نفت خام به مقصد آمریکا را توقیف کردند. سه روز پیش از توقیف این نفتکش که جمهوری اسلامی دلیل آن را رعایت نکردن قوانین دریایی و تصادف با قایق‌های ماهیگیری خواند، آمریکا یک نفتکش ایرانی را در آب‌های جنوبی آفریقا توقیف کرده بود.

احتمال وقوع سیل در ۷ استان ایران

در پی هشدار سازمان هواشناسی ایران و احتمال بارش‌های شدید و رگباری باران و وزش شدید باد در استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و ارتفاعات استان‌های مازندران و گلستان امدادگران هلال‌احمر به حالت آماده‌باش درآمدند. بابک محمودی سرپرست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر گفت: «با توجه به احتمال بارش شدید و رگباری باران در روز چهارشنبه در استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی و تداوم بارش‌ها در روز پنجشنبه در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و نیمه شمالی خراسان رضوی، امدادگران در این استان‌ها نیز در آماده‌باش هستند تا در صورت نیاز به کمک حادثه‌دیدگان بروند. به گزارش خبرگزاری مهر بارش شدید باران و تگرگ از شامگاه سه‌شنبه ۱۲ ازدیبهشت در شهرستان گرمی و بیله سوار در استان اردبیل آغاز شده و خسارت زیادی در این شهرستان‌ها برجای گذاشته است. مهر نوشته است: امدادگران جمعیت هلال احمر بسته غذایی ۷۲ ساعته، چادر امدادی، پتو و موکت میان حادثه‌دیدگان در این شهرستان‌ها توزیع کردند.

معاون وزیر کار درباره حداقل دستمزد کارگران: دستمزد کارگران، یک دستاورد عادلانه است

علیرضا عسگریان، معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت کار در یک مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) که ظاهرا نیمه‌کاره هم ماند ادعا کرد که حداقل دستمزد تعیین شده در شورایعالی کار، حداقلِ دستمزد است و می‌توان با پاداش بهره‌وری و سهیم کردن کارگران در سود، این دستمزد را بالاتر برد. عسگریان گفت: «امسال بزرگ‌ترین دستاورد دولت این بود که سعی کرد با وضعیتِ تورمی و مشکلاتی که کارگران دارند، کمتر از کارمندان حقوق نگیرند و حتی مقداری بیشتر هم بگیرند. در حوزه‌ی کارگری، علی‌رغم اینکه مشکل کارگران و معیشت جامعه را حس می‌کنیم، سعی کردیم تا حداقل دستمزد کارگران چند درصد از دستمزد کارمندان بالاتر باشد.» معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت کار در ادامه افزود: «نهایت حقوق کارگران، حداقل حقوق نیست؛ عنوانش حداقل است و ۲۷درصد کف کارگری است و به این منظور تعیین شده که بین حقوق همه‌‎ی صنایع تعادل برقرار شود که می‌توانیم افزایشش بدهیم.» مراجع رسمی خط فقر را ۱۵ میلیون تومان و سبد معیشت را ۱۳ میلیون تومان اعلام کرده‌اند، در همان حال افزایشِ ۲۷درصدی حداقل حقوق کارگران در نهایت از ۸ میلیون تومان فراتر نمی‌رود. در تازه‌ترین محاسبات، نرخ سبد معیشت ۲۱ میلیون تومان محاسبه شده است، که این رقم با حداقل دستمزد کارگران ۱۳ میلیون تومان فاصله دارد. به این ترتیب کارگر با حداقل دستمزدی که در سال جاری می‌گیرد تنها هزینه‌های ۹ روز از ماه خود را می‌تواند پرداخت کند.

گزارش مایکروسافت درباره هکرهای حکومتی ایرانی: هدفشان اسرائیل و سپس ایالات متحده، امارات متحده عربی و عربستان سعودی بوده است

شرکت آمریکایی مایکروسافت با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد از ژوئن ۲۰۲۲ / خرداد ۱۴۰۱ عملیات سایبری هکرهای ایرانی وابسته به وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران افزایش یافته است. بر اساس این گزارش، مایکروسافت در مجموع در سال گذشته ۲۴ عملیات نفوذ سایبری مرتبط با جمهوری اسلامی را شناسایی کرده است. ۱۷ مورد از این عملیات از ژوئن/خرداد تا دسامبر/دی گذشته اتفاق افتاده است. مایکروسافت می‌نویسد اکثر این عملیات را شرکت دولتی «ایمن‌نت پاسارگاد» که در سال ۲۰۲۰ تحت تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته هدایت کرده است. بر اساس این گزارش اگرچه ممکن است شیوه این حملات تغییر کرده باشد اما اهداف جمهوری اسلامی ایران تغییر نکرده. این عملیات همچنان بر اسرائیل، شخصیت‌ها و گروه‌های اپوزیسیون خارج از ایران و کشورهای خلیج فارس متمرکز است. به گزارش مایکروسافت بین اکتبر ۲۰۲۲ / مهر ۱۴۰۱ تا مارس ۲۰۲۳ /فروردین ۱۴۰۲ نزدیک به یک چهارم (۲۳ درصد) از عملیات سایبری جمهوری اسلامی علیه اسرائیل انجام شده. در مرحله بعدی ایالات متحده آمریکا، امارات متحده عربی و عربستان سعودی نیز از اهداف این عملیات بوده‌اند. مایکروسافت هدف جمهوری اسلامی از این حملات را «اعمال تغییرات ژئوپولیتیکی در راستای اهداف رژیم»، تقویت «مقاومت فلسطین»، دامن زدن به ناآرامی‌های اجتماعی در بحرین، و مقابله با عادی‌سازی روابط اعراب و اسرائیل، با تمرکز ویژه بر «ایجاد وحشت و ترس» در میان شهروندان اسرائیلی نامیده است. بر اساس این گزارش پرونده‌سازی برای چهره‌های شاخص اپوزیسیون و مهار اعتراضات مردمی از دیگر اهداف عملیات سایبری نهادهای حکومتی ایران است.

دادستان تهران: در روز‌های اخیر کتایون ریاحی، پانته‌آ بهرام، افسانه بایگان، فاطمه معتمدآریا و رضا کیانیان احضار شدند، این افرد درصورتی که در مهلت قانونی در دادسرا حضور نیابند جلب خواهند شد

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی قوه‌قضائیه، علی صالحی دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: «در پی اعمال و رفتار خارج از عرف و ارزش‌های اسلامی چند بازیگر سینما طی روزهای گذشته تعدادی از این چهره‌ها به دادسرا احضار شدند.» مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت اعلام کرده بود در پی حضور بدون حجاب افسانه بایگان و فاطمه معتمد آریا، دو بازیگر سینما و تلویزیون ایران در مراسم بزرگداشت آتیلا پسیانی، برای آنها پرونده قضایی تشکیل شده است. این مرکز در روزهای گذشته نیز خبر داده بود که برای کتایون ریاحی و پانته‌آ بهرام، دو بازیگر دیگر سینما، به دلیل مشابهی، پرونده قضایی تشکیل شده. مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران علت تشکیل پرونده برای این دو بازیگر را «کشف حجاب در ملاءعام و انتشار تصاویر در فضای مجازی» عنوان کرده است. کتایون ریاحی همراه با گلاب آدینه و فاطمه معتمد آریا، بدون حجاب اجباری در خاکسپاری کیومرث پوراحمد حضور داشتند. پانته‌آ بهرام، دیگر بازیگر سینما نیز تاکنون چند بار بدون حجاب اجباری در مراسم مختلف از جمله در «اکران مردمی» آخرین قسمت سریال «پوست شیر» شرکت داشت. دادستان تهران تاکید کرد: «برخی از چهره‌های احضار شده تاکنون به مقام قضایی مراجعه نکرده‌اند و در صورتی که در مهلت قانونی در دادسرا حضور نیابند جلب خواهند شد.»