ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

متقاضیان آزمون #دستیاری_پزشکی در اعتراض به #سهمیه جدید خانواده #مجروحان جنگی تجمع کردند

گروهی از شرکت‌کنندگان در آزمون #دستیاری_پزشکی امروز برای دومین روز متوالی در چند شهر مقابل ساختمان علوم پزشکی تجمع کردند. معترضان در شهرهای رشت، تهران، مشهد، شیراز و اصفهان در پارچه‌نوشت‌هایی که به همراه داشتند، به #سهمیه‌بندی در آزمون دستیاری اعتراض کردند. آنها بر روی پلاکارد یا کاغذهایی که همراه داشتند، نوشتند: «ما نیز فرزندان این مرز و بوم هستیم»، « در آزمون دستیاری پزشکی و دندان‌پزشکی ظرفیت پذیرش داوطلبان بدون سهمیه تنها ۳۵ درصد است» و « ما زیر #سهمیه له شدیم». معترضان همچنین خواستار اعمال نمرات و میانگین رتبه علمی شرکت‌کنندگان در آزمون برای پذیرش در دستیاری پزشکی و دندانپزشکی همراه با کاهش سهمیه گروه‌های ویژه شدند. وزارت بهداشت و درمان و علوم پزشکی در واکنش به این اعتراض‌ها اعلام کرد: مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع را بررسی و در باره آن تصمیم گرفته‌اند. یکی از حاضران در این تجمع به صدا و سیما جمهوری اسلامی گفته است: «پیش از این برای خانواده‌های جانبازان و ایثارگران بالای ۲۵ درصد ، سهیمه ۲۵ درصدی در نظر گرفته شده بود که در صورت عدم تکمیل ، به سایر دانشجویان اختصاص می‌یافت اما حالا مجلس علاوه بر آن، سهمیه ۵ درصدی برای ایثارگران با شش ماه جبهه یا جانبازان زیر ۲۵ درصد هم در نظر گرفته است که می‌تواند در صورت خالی بودن سهیمه ۲۵ درصدی تا ۳۰ درصد افزایش یابد.« به گفته او «سی درصد صندلی‌های آزمون تخصص پزشکی از بقیه جامعه گرفته شده و این یک ظلم آشکار در حق بقیه دانشجویان است».

#حیدر_مصلحی وزیر سابق اطلاعات: #دولت باید پاسخگوی #اعتراض‌ها باشد نه #علی_خامنه‌ای

همزمان با افزایش #اعتراض‌های_عمومی در ایران وزیر سابق اطلاعات همانند علی خامنه‌ای اعتراض‌های مردمی را «برنامه دشمن» خواند و مدعی شد:«دشمنان نظام امسال یا سال آینده یک فتنه جدید سازمان می‌دهند که هدفش علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی است». او گفت: «در این برنامه قرار است فضایی ایجاد شود که مردم سراغ مسئولان نروند و مستقیم #اعتراضات خود را به سمت ولی‌فقیه ببرند». مصلحی حسن روحانی و دولت را که به گفته او «قول داده» پاسخگو و هدف اعتراض‌ها دانست و گفت:«نباید اجازه داد به این بهانه نظام هدف انتقادها قرار بگیرد». او بدون بیان جزئیات بیشتر تنها مدعی شد: «جاسوسان دستگیر شده به این طرح اعتراف کردند» و بعد گفت: «این فتنه از فتنه ۸۸ به مراتب بزرگ‌تر است». مصلحی اعتراض‌های متعدد در ایران را «زمینه‌سازی و فضاسازی برای نشانه گرفتن ولی فقیه» دانست و گفت: «فتنه ۸۸ به خاطر این موفق نبود که با طبقات متوسط رو به پائین ارتباط نداشت اما این بار قرار است این طبقات مورد سوء استفاده قرار بگیرند.» نهادهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی پس از اظهارات خامنه‌ای در خرداد ۱۳۸۸ اعتراض به نتیجه انتخابات را «فتنه» می‌خوانند. خامنه‌ای طی سال‌های گذشته بارها اعتراض‌های مردمی را به آنچه که «دشمنان نظام» خوانده، ربط داده است. او به تازگی با افزایش اعتراض‌ها گفته که «از وضعیت جامعه خبر دارد» با این حال دولت را «مسئول رفع مشکلات» دانسته و از خود سلب مسئولیت کرده است.

اقدام به #خودکشی دو #دختر #نوجوان در #اهواز

رئیس سازمان #آتش‌نشانی و خدمات ایمنی #شهرداری_اهواز از #خودکشی دو دختر نوجوان اهوازی خبر داده است. آتش‌پاد علی تراب‌پور، رییس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز با اعلام این خبر گفته است گزارش اقدام به خودکشی دو دختر ۱۴ ساله در یکی از مناطق #اهواز روز ۱۲ خرداد به سازمان آتش‌نشانی مخابره شده است. به گفته تراب‌پور این دو دختر نوجوان بر اثر مصرف مشروبات الکلی و نداشتن کنترل روحی با پرتاب خود از تراس طبقه دوم یک ساختمان مسکونی اقدام به خودکشی کرده‌اند: «آتش‌نشانان پس از دریافت گزارش حادثه بلافاصله به محل حادثه اعزام شده و به محض رسیدن به محل مذکور مشاهده کردند که یک دختر نوجوان خود را از تراس طبقه دوم ساختمان مسکونی به پایین انداخته است و دختر نوجوان دیگری هم قصد پرتاب خود را از تراس طبقه دوم دارد.» او در ادامه گفته است: ‌«ماموران آتش‌نشانی در یک واکنش سریع خود را به تراس طبقه دوم رسانده و قبل از اینکه این دختر نوجوان که حالت روحی مناسبی نداشت سقوط کند نسبت به نجات وی اقدام کردند.» به گزارش تابناک دختر مصدوم برای درمان به امدادگران اورژانس ۱۱۵ تحویل داده شده است اما درباره سرنوشت دختری که اول خودش را به پایین پرت کرده، اطلاعاتی داده نشده است. بر اساس این گزارش سهم نوجوانان ایرانی از آمار خودکشی‌ها در #ایران که هر سال از سوی #پزشکی_قانونی اعلام می‌شود بیش از هفت درصد است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه #مجلس: #دولت از آغاز سال #کسری_بودجه داشت

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ایران گفت: دولت سال گذشته با #کسری_بودجه روبرو شد. امسال نیز این وضعیت تکرار خواهد شد. به گفته او قرار است مجلس و دولت یک جلسه مشترک برای رسیدگی به وضعیت بودجه سالجاری تشکیل دهند. او گفت: پیش‌بینی می‌کند بعد از خروج امریکا از #توافق_هسته‌ای، ایران #نفت کمتری بفروشد، اقتصاد ضعیف‌تر شود و در نتیجه درآمدهای مالیاتی دولت هم کاهش یابد. پیش از این صندوق بین‌المللی برآورد کرده بود که ایران در سالجاری ۸ میلیارد دلار #کسری_بودجه خواهد داشت. جعفرزاده بدون اعلام مبلغ کسری بودجه تائید کرد که دولت از ابتدای سال کسری بودجه داشته و به دنبال راهکار برای جبران کسری بودجه است. محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت قبل‌تر گفته بود که دولت برای مقابله با #تحریم‌های احتمالی برنامه تدوین کرده و ممکن است یک لایحه بودجه جدید به مجلس بفرستد. جعفرزاده اما ارائه لایحه جدید را اقدام نادرست دانست.

انتخابات #اسلوونی: #راست‌گرایان #ضدمهاجرت در آستانه پیروزی دیگری در اروپا قرار دارند

#یانز_یانشا، نخست‌وزیر پیشین #اسلوونی و رئیس حزب راست‌گرای دموکراتیک (SDS) بار دیگر در آستانه نخست‌وزیری قرار دارد. انتخابات اسلوونی که پس از استعفای میرو چرار، نخست‌وزیری در مارس برگزار می‌شود، یکشنبه سوم ژوئن / ۱۳ خرداد ساعت ۱۷ به وقت لندن پایان خواهد یافت و بر اساس نظرسنجی‌ها، حزب دموکرات با حدود ۲۵ درصد آراء پیشتاز است. پس از این حزب، فهرست چپ میانه با ۸,۲ درصد و حزب میرو چرار با ۶,۸ درصد در رده دوم و سوم قرار دارند. احزاب دیگر گفته‌اند که با #راست‌گرایان به رهبری یانشا ائتلاف نخواهند کرد و تشکیل دولت بعدی در اسلوونی با مشکل مواجه خواهد شد. یانشا که از متحدان #ویکتور_اربان، نخست‌وزیر راست‌گرای افراطی مجارستان است، ۲۰۱۳ به اتهام فساد برکنار و به دوسال زندان محکوم شد اما پس از شش ماه با رأی دادگاه قانون اساسی حکم او لغو گردید. او با وعده‌های مهاجرت‌ستیزانه یک چهارم از ۱,۷ میلیون واجد شرایط رأی در اسلوونی را به خود جذب کرده. دیگر تاکتیک انتخاباتی او حمله به #چپ‌گرایان بود. او چپ‌گرایان را «تبهگن» خوانده و مهاجران را یکی از مشکلات اصلی اقتصادی و فرهنگی برای کشور معرفی کرده است. راست‌گرایان #ضدمهاجرت در چندین کشور دیگر اروپا به احزاب قدرتمند بدل شده‌اند و دولت را در لهستان و مجارستان و اتریش و ایتالیا در دست دارند.

وزیر دفاع #قطر در اجلاس امنیتی سنگاپور گفت کشورش در درگیری نظامی احتمالی با ایران مشارکت نخواهد کرد

#خالد_العطیه، وزیر دفاع #قطر یکشنبه سوم ژوئن / ۱۳ خرداد در اجلاس امنیتی «#گفتگوی_شانگری‌ـ‌لا» در سنگاپور گفت که قطر «تفاوت‌های بسیاری» با ایران دارد اما این واقعیت به آن معنا نیست که «برویم و آتش جنگ را شعله‌ور کنیم.» به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، او تشویق ایالات متحده یا اسرائیل به آغاز جنگ با ایران را «غیرعاقلانه» خواند و بدون نام‌بردن از #عربستان سعودی گفت: «اگر هر کشور ثالثی به دنبال هل‌دادن منطقه یا برخی کشورهای منطقه به آغاز جنگ با ایران باشد، با خطر بزرگی روبرو خواهیم شد.» او خواهان گفتگو با ایران و حفظ توافق هسته‌ای با این کشور (#برجام) شد. العطیه در پاسخ به این سوال که آیا قطر در صورت وقوع جنگ با ایران، پایگاه‌های هوایی‌اش را در اختیار می‌گذارد یا خیر، گفت: «ما طرفدار جنگ نیستیم». قطر میزبان ۱۰ هزار سرباز آمریکایی در پایگاه هوایی العدید است. عربستان و امارات متحده عربی و بحرین و مصر از ۵ ژوئن ۲۰۱۷ / ۱۵ خرداد ۹۶ قطر را با بستن مرزهای زمینی و هوایی و قطع روابط سیاسی در محاصره قرار داده‌اند.

گرد و غبار در استان‌‌های #سیستان و #کرمان زندگی مردم را با اختلال روبه‌رو کرده است

توفان همراه با گرد و خاک، میزان غلظت ذرات معلق در هوای شهرستان‌های شمالی استان سیستان و بلوچستان را به بیش از ۱۱ برابر حد مجاز رسانده. سرعت وزش باد همراه با گرد و خاک در #سسیستان به ۹۷ کیلومتر در ساعت رسیده که علاوه بر کاهش کیفیت هوا، دید افقی را در زابل به ۶۰۰ متر کاهش داده است. استان سیستان و بلوچستان به دلیل بروز خشکسالی ۱۸ ساله و وزش بادهای موسمی ۱۲۰ روزه در سیستان و مونسون در دریای عمان و سواحل چابهار همواره با بادها و توفان‌های شدید و گرد و غبار روبروست. همچنین در شهرستان #ریگان در استان #کرمان میزان غلظت #گرد_و_غبار به ۹ برابر حد مجاز رسیده و ادارات در این شهر تعطیل شده است. این شهر بعد از خوزستان دومین کانون گرد و غبار در کشور است.

#حسن_روحانی نسبت به حل مشکل #سپنتا_نیکنام، نماینده #زرتشتی شورای شهر #یزد ابراز امیدواری کرد و گفت «جوانان، زنان و اقلیت‌های قومی و مذهبی هر سه در مظلومیت هستند»

#حسن_روحانی، رئیس‌جمهوری ایران شنبه شب، ۱۲ خرداد با برخی از علما و صاحب‌نظران #اهل_سنت ایران دیدار کرد. او در این دیدار وجود #تبعیض علیه اقلیت‌های قومی و مذهبی را تأیید کرد و گفت: «جوانان، زنان و اقلیت‌های قومی و مذهبی هر سه در مظلومیت هستند و امروز این سه گروه گله‌مند هستند و در بسیاری موارد نیز حق هم با آنها است؛ لذا باید زمینه را برای حضور، بروز و مدیریت آنها بیش از پیش فراهم کنیم». او با اشاره ضمنی به حکم فقهی #شورای_نگهبان در ضرورت مسلمان‌بودن نامزدهای شورای شهر و اجازه کار ندادن به #سپنتا_نیکنام، نماینده #زرتشتی منتخب شورای شهر یزد گفت: «انسان ناراحت می‌شود از اینکه ببیند یک نفر غیر مسلمان و از اقلیت در کشور در انتخاباتی رأی مردم را به خود جلب می‌کند، اما بعد درباره حضور او در آن جمع یا شورایی که انتخابات در آن انجام شده، شک و شبهه ایجاد می‌شود». او نسبت به حل مشکل نیکنام در مجمع تشخیص مصلحت نظام ابراز امیدواری کرد. روحانی شنبه به یازدهمین کنگره جهانی زرتشتیان نیز پیام داد و در آن اعلام کرد که «گفتار نیک، کردارنیک و پندارنیک، آموزه ای است که امروزه جهان باید به آن توجه کند.»

#بشار_اسد خواهان دیدار با #کیم_جونگ_اون، رهبر #کره_شمالی شد

#بشار_اسد، رئیس دولت دمشق خواهان دیدار با #کیم_جونگ_اون، رهبر #کره_شمالی در پیونگ‌یانگ شده است. روزنامه رسمی حزب حاکم کره شمالی یکشنبه سوم ژوئن / ۱۳ خرداد گزارش داد که اسد درخواست دیدار با کیم را به سفیر جدید پیونگ‌یانگ در سوریه منتقل کرده است. اسد در این دیدار به ستایش از تحولات جاری در کره شمالی پرداخته و حمایت کامل دولتش از سیاست‌های پیونگ‌یانگ را اعلام کرده است. #سوریه و کره شمالی روابط دوستانه‌ای دارند. سازمان ملل فوریه گزارشی از ارسال تجهیزات و مواد اولیه ساخت #تسلیحات_شیمیایی و موشکی از کره شمالی به سوریه طی سال‌های اخیر منتشر کرد. دیدار کیم با اسد در پیونگ‌یانگ اگر رخ دهد، نخستین دیدار کیم با یک رهبر خارجی در داخل کره شمالی خواهد بود. کیم جونگ اون ۱۲ ژوئن نیز با دونالد #ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده در سنگاپور برای پایان‌دادن به تنش‌ها بر سر برنامه تسلیحات اتمی و موشک‌های بالستیک این کشور دیدار خواهد کرد.