نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ناو «یو‌اس‌اس آبراهام لینکلن» در ۳۰۰ کیلومتری ساحل عمان قرار دارد و وارد #خلیج_فارس نشده است

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد ناو «یو‌اس‌اس آبراهام لینکلن» دوشنبه ۳ ژوئن/ ۱۳ خرداد در دریای عرب و حدود ۳۰۰ کیلومتری ساحل عمان قرار دارد و هنوز وارد خلیج فارس نشده است. کاپیتان پانتام براون، یکی از افسران ارشد در گفت‌‌وگو با آسوشیتدپرس گفت: «نمی‌خواهیم تصادفاً باعث تشدید تنش شویم.» در سالگرد درگذشت بنیانگذار جمهوری اسلامی ناو یو اس اس آبراهام لینکلن از خبرنگاران دعوت کرد از این ناو بازیدید کنند. روز گذشته رزمایش مشترک ناو آبراهام لینکلن و بمب‌افکن‌ بی-۵۲ نیروی هوایی آمریکا در دریای عرب در منطقه تحت پوشش فرماندهی مرکزی ایالات متحده (ستنکام) برگزار شد. دریاسالار جان اف. جی. وید، فرمانده گروه ضربت به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت این نیرو می‌تواند «هر نوع ماموریتی را در هر جا و هر زمان که نیاز باشد انجام دهد.» او درباره مأموریت فعلی ناو آبراهام لینکلن سکوت کرد.

دادگاهی در #سوئد درخواست دادستانی این کشور برای بازداشت #جولیان_آسانژ را رد کرد

دادگاهی در شهر اوپسالا در سوئد دوشنبه ۱۳ خرداد / ۳ ژوئن درخواست دادستانی این کشور برای استرداد جولین آسانژ، بنیانگذار سایت ویکی‌لیکس را رد کرد. این حکم پس از بررسی پرونده جولیان آسانژ که مظنون به تجاوز جنسی به دو زن در سوئد است، گرفته شد. با این وجود آسانژ همچنان مظنون به تجاوز جنسی باقی می‌ماند. دادستانی سوئد گفته بود از آن‌جا که ممکن است آسانژ بگریزد باید حکم بازداشت او صادر شود اما قاضی دادگاه اوپسالا گفته است که او در حال حاضر در بازداشت پلیس بریتانیاست و چنین امکانی وجود ندارد. آسانژ اتهامات وارد شده به خود در مورد تجاوز را بارها رد کرده و آن را صرفاً واکنشی سیاسی به افشاگری‌های سایت ویکی‌لیکس می‌داند، چرا که طبق مصوبه سازمان ملل به سبب افشاگری‌ نمی‌تواند تحت تعقیب قرار گیرد. جولیان آسانژ ۲۲ فروردین / ۱۱ آوریل سال جاری پس از هفت سال پناهندگی در سفارت اکوادور در لندن، با رد پناهندگی‌اش از سوی دولت اکوادور توسط پلیس بریتانیا بازداشت شد. آمریکا نیز به‌دلیل افشای اسناد دولتی و نظامی این کشور در جنگ عراق و افغانستان از سوی ویکی‌لیکس خواهان استرداد آسانژ به ایالات متحده و محاکمه اوست.

#احمد_دغاغله، از بنیانگذاران مؤسسه فرهنگی #الهلال در #اهواز بازداشت شد

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، مأموران امنیتی، یکشنبه ۱۲ خرداد احمد‌ دغاغله، از اهالی کوی عزیزیه در اهواز را در محل کار خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. احمد دغاغله ۴۰ سال دارد، متأهل و دارای دو فرزند است. این فعال مدنی در رشته علوم سیاسی تحصیل کرده، کارمند شهرداری اهواز و از بنیانگذاران مؤسسه فرهنگی الهلال است. این مؤسسه منحل و همه اعضای آن بازداشت شده‌اند.

ورود رئیس‌جمهوری #آمریکا به لندن، تدارک تظاهرات صدها هزار نفری علیه #ترامپ

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و ملانیا همسرش، صبح دوشنبه ۱۳ خرداد / ۳ ژوئن برای یک دیدار رسمی سه روزه از بریتانیا وارد لندن شدند. دیدار ترامپ از بریتانیا با مخالفت‌هایی همراه بود. به‌گزارش رسانه‌های بریتانیا فردا (سه‌شنبه) انتظار می‌رود که ۲۵۰ هزار نفر در لندن علیه سیاست‌های ترامپ تظاهرات کنند. روز دوشنبه ترامپ دیدارهای مختلفی در لندن خواهد داشت از جمله دیدار با اعضای خانواده سلطنتی بریتانیا. ترامپ و همسرش در کاخ باکینگهام مورد استقبال قرار خواهند گرفت و شب نیز در یک مهمانی دولتی شرکت خواهند کرد. رئیس‌جمهوری آمریکا فردا (سه‌شنبه) با ترزا می، نخست‌وزیر مستعفی بریتانیا دیدار خواهد کرد. ترامپ به‌تازگی در گفت‌وگو با روزنامه «سان» چاپ بریتانیا از بوریس جانسون، وزیر خارجه پیشین بریتانیا به‌عنوان بهترین گزینه برای رهبری حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیری آینده بریتانیا نام برد. جرمی کوربین رهبر حزب کارگر، حزب اپوزیسیون در بریتانیا، روز گذشته (یکشنبه) به اظهارات ترامپ واکنش نشان داد و گفت: «این یک مداخله کاملاً غیرقابل قبول در دموکراسی کشور ماست». کوربین افزود نخست‌وزیر آینده بریتانیا نه توسط ریئس جمهوری آمریکا و نه ۱۰۰ هزار نماینده حزب محافظه‌کار، بلکه توسط بریتانیایی‌ها در یک انتخابات عمومی تعیین خواهد شد. ترزا می ۳ خرداد / ۲۴ مه در لندن اعلام کرد که ۱۷ خرداد / ۷ ژوئن از رهبری حزب محافظه‌کار و سمت نخست‌وزیری کنار خواهد کشید. دلیل این اقدام شکست او در پیشبرد برگزیت، برنامه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، بود.

مذاکره‌کننده ارشد #پیونگ‌یانگ همراه با رهبر #کره_شمالی در یک کنسرت شرکت کرد. #کیم_یونگ_چول اعدام نشده

رسانه‌های کره جنوبی هفته گذشته گزازش داده بودند که کیم یونگ چول، مذاکره کننده ارشد کره شمالی اعدام شده است. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس صبح دوشنبه ۳ ژوئن رسانه‌های کره شمالی تصویری از کیم یونگ چول را در یک سالن کنسرت همراه با همسرش منتشر کرذه‌اند. در این تصویر کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در همان ردیف، پنج صندلی آن طرف‌تر نشسته است و همراه با مذاکره‌کننده ارشد کره شمالی به کنسرت موسیقی زنان ارتش گوش می‌دهد. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا جمعه گذشته در برلین گفته بود از گزارش رسانه‌های کره جنوبی درباره اعدام کیم یونگ چول اطلاع دارد و آمریکا در تلاش است این گزارش را بررسی کند. ماه گذشته کره شمالی موشک‌های بالستیک با برد کوتاه را آزمایش کرد. خبر اعدام مذاکره‌کننده ارشد پیونگ‌یانگ همزمان با وقوع این بحران منتشر شد.

گروهی از وکلا در مورد #مرگ_پناهجویان از #اتحادیه_اروپا به #دادگاه_لاهه شکایت کردند

یک گروه از وکلا در ارتباط با وضعیت پناهجویان از اتحادیه اروپا به دادگاه لاهه شکایت کردند. رسانه‌ها گزارش داده‌اند که این شکایت یک شکایت کیفری است که بر اساس آن اتحادیه اروپا به‌دلیل سیاست‌هایش مسئول غرق شدن هزاران پناهجو در دریای مدیترانه است. این مسئولیت همچنین شامل شکنجه، به بردگی کشیدن و قتل پناهجویان نیز می‌شود. وکلای شکایت‌کننده مدعی شده‌اند که اتحادیه اروپا خواهان بازگرداندن هزاران پناهجو از طریق گارد ساحلی لیبی می‌شود. دریای مدیترانه قتلگاه پناهجویان محسوب می‌شود. براساس اطلاعات سازمان بین‌المللی مهاجرت وابسته به سازمان ملل، از آغاز سال میلادی تا ماه مه، ۲۵۷ پناهجو در تلاش برای عبور از دریای مدیترانه و رسیدن به اروپا، جان خود را از دست دادند.

سفیر #عراق در #تهران: #آمریکا هنوز معافیت‌های مربوط به واردات برق از ایران را تمدید نکرده است

سعد عبدالوهاب جواد قندیل، سفیر عراق در ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت عراق درخواست کرده که معافیت‌ها از تحریم‌های آمریکا در مورد واردات انرژی از ایران ادامه پیدا کند زیرا واردات انرژی از ایران برای عراق به خصوص در فصل تابستان یک نیاز اساسی و فوری است اما هنوز طرف آمریکایی به این درخواست پاسخی نداده است. دولت ترامپ هر ۹۰ روز یک بار درباره تمدید معافیت عراق از تحریم‌های ایران تصمیم می‌گیرد. آخرین بار سه‌شنبه ۱۹ مارس معافیت عراق تمدید شد. عراق دومین صادرکننده نفت در بین کشورهای عضو اوپک است. جنگ هشت ساله با ایران و فقدان سرمایه‌گذاری کافی برای بازسازی زیرساخت‌های برق، سبب وابستگی این کشور به منابع تأمین گاز و برق از ایران شده است.

کیفرخواست #محمد_علی_نجفی صادر شد: اولیای دم تقاضای قصاص کردند

دادستان تهران از صدور کیفرخواست محمدعلی نجفی، شهردار اسبق تهران دایر بر قتل عمد و حمل و نگهداری سلاح غیر مجاز و ایراد صدمه بدنی عمدی خبر داد. علی القاصی‌مهر دادستان تهران دوشنبه ۱۲ خرداد گفت پرونده شهردار اسبق تهران که به قتل همسر دوم خود اعتراف کرده، با صدور کیفرخواست جهت رسیدگی به دادگاه کیفری ارسال شد. علی القاصی مهر یادآوری کرد: پرونده محمد علی نجفی از جهت قانونی یک پرونده قتل خانوادگی محسوب می‌شود. بستگان میترا استاد تقاضای قصاص کرده‌اند. لاله عقبایی، وکیل محمد علی نجفی در گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی ادعا کرده که شهردار سابق تهران در قتل همسر دومش «سوءنیت» نداشته است.