ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمار جدید #وزارت_بهداشت از #کرونا در ایران: درگذشتگان ۸۰۱۲ نفر، مبتلایان ۱۶۰۶۹۶ نفر

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ظهر چهارشنبه ۱۴ خرداد آخرین آمار رسمی در مورد شیوع ویروس جدید کرونا در ایران را اعلام کرد. بر این اساس در ۲۴ ساعت گذشته، با جان باختن ۷۰ نفر از بیماران مبتلا به کرونا، مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری به ۸۰۱۲ نفر رسید. همچنین از ظهر دیروز (سه‌شنبه) تا ظهر امروز (چهارشنبه)، ۳۱۳۴ مورد جدید ابتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و شمار مبتلایان به این بیماری در کشور به ۱۶۰۶۹۶ نفر افزایش یافت. وزارت بهداشت گفته است که تاکنون ۱۲۵۵۰۶ نفر از بیماران کووید۱۹ در کشور بهبود یافته‌اند. ۲۵۵۷ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند.

در #تهران استفاده از دوچرخه‌های شخصی در روزهای کرونایی دو تا سه برابر افزایش داشته است

یعقوب آزاده‌دل، مدیر واحد توسعه سیستم‌های حمل ونقل پاک شهرداری تهران درباره میزان استفاده از دوچرخه‌ در دوران کرونا گفت: «استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی از یک رشد صعودی از ابتدای سال برخوردار است و همچنان تمایل مردم به استفاده از دوچرخه در روزهای کرونایی در حال افزایش است. مشاهدات عینی ما نیز نشان می‌دهد که به غیر از دوچرخه‌های اشتراکی استفاده شهروندان از دوچرخه‌های شخصی نیز در ایام شیوع کرونا دو تا سه برابر افزایش داشته است.» او از ستاد ملی مبارزه با کرونا خواست تا استفاده از دوچرخه را ترویج کند. آزاده‌دل هدف‌گذاری برای توسعه دوچرخه‌های اشتراکی در پایتخت را تا سال ۱۴۰۱ دانست و گفت باید ۴۰ درصد از سفرها توسط دوچرخه‌های اشتراکی پوشش داده شود، همچنین دوچرخه‌های شخصی نیز باید سهم ۶۰ درصدی را به خود اختصاص دهند.

#خامنه‌ای، #خمینی را «تحول‌خواه» توصیف کرد و گفت «تحول‌خواهی لزوماً به معنای اعتراض نیست»

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در سی‌ویکمین سالروز مرگ روح‌الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی در سخنانی «روحیه تحول‌خواهی و تحول‌انگیزی» را «مهمترین ویژگی» خمینی دانست و با اشاره به وضعیت کنونی جمهوری اسلامی گفت: «تحول‌خواهی لزوماً به معنای اعتراض نیست، بلکه به معنای گرایش مثبت به بهتر شدن است.» او همچنین «مصلحت نظام» را همان «منافع عمومی» خواند و گفت: «این را امام در فقه مطرح کردند». خامنه‌ای «تحول‌خواهی» را با «تجدد» متفاوت دانست و گفت: «تجددی که در دوران حکومت پهلوی توسط رضاخان و به پشتوانه برخی روشنفکران آن زمان وارد شد، ملت ایران را از هویت واقعی خود دور کرد.» او موارد «تحول» در شرایط کنونی ایران را تحول در اقتصاد و جدا کردن بند ناف اقتصاد کشور از نفت، تحول در بودجه‌بندی‌های دولتی و تدوین «بودجه عملیاتی» و تحول در مسائل آموزشی دانست. رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به اعتراضات در آمریکا اشاره کرد و گفت: «این وضعیت امروز در واقع مانند لجن ته حوض است که امروز عیان شده است».

تشدید اعتراضات در فرانسه بر علیه #خشونت_پلیس و در محکومیت مرگ یک سیاه‌پوست

ده‌ها هزار نفر علیه خشونت پلیس در پاریس و دیگر شهرهای فرانسه تظاهرات کردند. طبق گفته پلیس، حدود ۲۰ هزار نفر در مقابل ساختمان یک دادگاه در پاریس تظاهرات کردند و پلیس با شلیک گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی تلاش کرد آن‌ها را پراکنده کند. این اعتراضات با یافته‌های پزشکی جدید درباره مرگ آدام ترائوره، مرد جوان سیاه‌پوستی که در سال ۲۰۱۶ در زندان پلیس درگذشت، آغاز شد. در این اعتراضات بین پلیس و تظاهرکنندگان خشونت‌هایی رخ داد. در پی یورش پلیس، خودروهای نیروی انتظامی با پرتاب سنگ و بطری‌ مورد حمله قرار گرفتند و موانع، سطل‌های زباله و دوچرخه‌ها به آتش کشیده شدند. بخشدار پاریس، هم از بیم وقوع شورش و هم شیوع ویروس جدید کرونا اعتراضات را ممنوع اعلام کرده بود. آدام ترائوره ۲۴ ساله در سال ۲۰۱۶ پس از آن‌که توسط سه مأمور پلیس بازداشت شده بود در خودروی مأموران بی‌هوش شد، در نزدیکی یک پاسگاه پلیس جان خود را از دست داد. نخستین گزارش پزشکی حاکی از آن بود که ترائوره بر اثر خفگی جان باخته است اما با انتشار گزارش جدید در جمعه گذشته معلوم شد که او به دلیل تجمع آب میان‌بافتی در ریه درگذشته است. بسیاری از معترضان اعتراضات فعلی در فرانسه را با اعتراضات پس از کشته شدن جورج فلوید سیاه‌پوست به‌دست پلیس آمریکا مقایسه می‌کنند. شرکت‌کنندگان در اعتراضات فرانسه شعارهایی به زبان انگلیسی هم حمل می‌کردند از جمله «زندگی سیاهان مهم است» و «من نمی‌توانم نفس بکشم». جمله «من نمی‌توانم نفس بکشم» را فلوید هنگامی که مأمور پلیس با زانوی خود بر گلوی او فشار می‌آورد ادا کرده بود.