ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دادستانی شهر ری خرابکاری در حادثه آتش‌سوزی پالایشگاه نفت تهران را منتفی دانست

غلامرضا نوفرستی، دادستان عمومی و انقلاب شهر ری، شامگاه پنح‌شنبه ۱۳ خرداد خرابکاری بودن ماهیت حادثه آتش‌سوزی پالایشگاه نفت تندگویان تهران را منتفی دانست و از تشکیل پرونده قضایی برای این حادثه آتش‌سوزی خبر داد. نوفرستی همچنین گفت: «آتش به طور کامل مهار شده است و خطر سرایت به مخازن گاز مایع و بنزین کاملاً رفع شده است. به‌گفته او این حادثه خسارت جانی همراه نداشته است. پیش از این حامد آرمان‌فر،‌ مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران،‌ اعلام کرده بود عملیات اطفای حریق تا شامگاه پنج‌شنبه ادامه خواهد داشت. او گفته بود: «تخمین دقیقی از هیدروکربن‌های باقیمانده در مخازن آتش گرفته نداریم و عملیات اطفای آتش‌سوزی مخازن پالایشگاه تا شب ادامه خواهد داشت.» پالایشگاه تندگویان تهران در شهرری عصر چهارشنبه ۱۲ خرداد به دلیل نشتی یکی از مخازن ضایعات نفتی دچار آتش‌سوزی عظیمی شد. در حالی‌که خبرگزاری‌های ایران از سوختن ۱۸ مخزن این پالایشگاه خبر داده بودند، مقام‌های وزارت نفت اعلام کردند که فقط دو مخزن ال‌پی‌جی آتش گرفته است. مسئولان پالایشگاه نیز گفتند یکی از مخازن ذخیره‌سازی گازوئیل پالایشگاه نفت تهران دچار آتش‌سوزی شد. مرکز اورژانس تهران می‌گوید ۱۱ نفر در این حادثه مصدوم شده‌اند.

دو انفجار در کابل چندین غیرنظامی را کشت و زخمی کرد

کابل پنج‌شنبه ۱۳ خرداد / ۳ ژوئن بار دیگر شاهد صحنه‌های خونینی بود. ابتدا در ساعت ۱۳ و ۴۵ دقیقه به‌وقت محلی انفجاری در جاده فیض‌ محمد کاتب در ناحیه ششم کابل رخ داد که در نتیجه آن چهار نفر کشته و چهار نفر دیگر زخمی شدند. یک کودک و یک زن در میان کشته‌شدگان بودند. این انفجار ناشی از برخورد یک خودرو با مین جاسازی‌شده بود. شامگاه پنج‌شنبه حدود ساعت ۱۹ به‌وقت محلی نیز انفجار دیگری در منطقه پُل‌سوخته، واقع در همین ناحیه کابل رخ داد. در این رویداد هم چهار غیرنظامی کشته و پنج غیرنظامی دیگر زخمی شدند و یک خودرو نیز در آتش سوخت. هنوز شخص یا گروهی مسئولیت این انفجارها را به‌عهده نگرفته است. سه‌شنبه شب نیز دو انفجار در فاصله زمانی یک ساعت در منطقه سرکاریز و کوچه الماس غرب در ناحیه سوم شهر کابل رخ داده بود که در جریان آن ۱۰ غیرنظامی کشته و ۱۲ نفر دیگر زخمی شدند. حملات و انفجارهای تروریستی به‌تازگی در غرب کابل افزایش یافته است این حملات انتقاد شدید ساکنان کابل و برخی از نمایندگان مجلس افغانستان را در پی داشته است.

پارلمان دانمارک با تصویب لایحه‌ای قوانین پذیرش پناهندگی را دشوارتر کرد

پارلمان دانمارک با ۷۰ رأی موافق در مقابل ۲۴ رأی مخالف به لایحه‌ای رأی داد که بر مبنای آن قوانین سخت‌گیرانه‌تری در مورد پذیرش پناهندگان اجرا خواهد شد. بر این اساس در آینده ایجاد مراکز پناهندگی در خارج از دانمارک و در سایر کشورها امکان‌پذیر خواهد بود. این در حالی است که مقام‌های دانمارکی در مورد درخواست پناهندگی آن‌ها تصمیم می‌گیرند، اما متقاضیان پناهندگی باید در این مکان‌ها اسکان داده شوند. این لایحه از سوی سوسیال دموکرات‌های حاکم و مته فردریکسن، نخست‌وزیر دانمارک ارائه شد و درخواست کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل و نهادهای غیردولتی برای کنار گذاشتن آن بی‌نتیجه ماند. رسانه‌های دانمارکی گزارش داده‌اند که دولت کپنهاگ پیش از این مذاکراتی با برخی کشورهای آفریقایی همچون رواندا، تونس، اتیوپی و مصر برای ایجاد اردوگاه‌های پناهجویی انجام داده است. گفته ‌می‌شود که مذاکرات به‌ویژه با رواندا پیشرفت بیشتری داشته است. دو کشور در ماه آوریل تفاهم‌نامه همکاری در زمینه پناهندگی و مهاجرت امضا کردند. دانمارک عضو اتحادیه اروپاست از این رو کمیسیون اتحادیه اروپا نیز تصویب این لایحه را مغایر با قوانین موجود اتحادیه اروپا دانست. شورای پناهندگان دانمارک هم اعلام کرد این قانون، غیرمسئولانه و به‌دور از همبستگی است. دانمارک در حال حاضر یکی از سخت‌گیرانه‌ترین قوانین پناهندگی در اروپا را دارد.

احمد خاتمی: هر رأی انتخابات، رأی آری به نظام است

احمد خاتمی، عضو شورای نگهبان، پنح‌شنبه ۱۳ خرداد در مراسم سالگرد مرگ روح‌الله خمینی، رهبر انقلاب ایران، با بیان این‌که «دشمن تلاش می‌کند که انتخابات در فضای سرد و بی‌رمقی شکل گیرد»، گفت: «امام فرمودند که حفظ نظام از اوجب واجبات است بنابراین هر رأی که به صندوق انتخابات انداخته می‌شود رأی آری مجدد به نظام اسلامی است.» خاتمی از عملکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری که در آن صلاحیت حتی نزدیکترین نامزدها به نظام جمهوری اسلامی نیز رد شد، گفت: «شورای نگهبان در انجام وظیفه خود نامزدی را رد نمی‌کند بلکه می‌گوید احراز برای این عرصه را ندارد.» سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران ۲۸ خردادماه جاری برگزار خواهد شد و تنها هفت نفر به‌عنوان کاندیدا صلاحیت شورای نگهبان را به‌دست آورده‌اند.

شبکه قدرتمند قاچاق در بازار طبقاتی میوه و سبزیجات

گرانی میوه و کاهش قدرت خرید به صورت عمومی سبب شده تا سهم سبزیجات و میوه تازه از سبد غذایی بخش گسترده‌ای از مردم به مقدار زیادی کاسته شود. در عین حال میوه‌های غیربومی با قیمت‌های بالا در بازار یافت می‌شود. سیدرضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی می‌گوید این میوه‌ها به‌صورت قاچاق وارد می‌شوند و مجوز واردات رسمی ندارند. او گفت که هم‌اکنون گلابی آفریقایی به اسم گلابی شیراز و اصفهان فروخته می‌شود و سیب فرانسوی هم به اسم سیب سبز تولید داخل عرضه می‌شود. رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: «چون این میوه‌ها به‌طور قاچاق وارد می‌شود هیچ نظارتی بر گواهی دفع آفات و قرنطینه‌ای ندارند. این میوه‌ها با همان شرایط ورود عرضه می‌شوند؛ بنابراین اگر آفتی با این میوه‌ها وارد کشور شود هزینه سنگینی برای مبارزه با آفات در پی خواهد داشت.» نورانی می‌گوید که این حجم از میوه قطعا از مبادی رسمی و با هواپیماهای مجهز قاچاق می‌شود: «میوه‌ها قطعا با هواپیما‌های یخچال‌داری وارد می‌شود که تا این حد تازه در مغازه‌ها عرضه می‌شود، زیرا اگر آسیبی به میوه وارد شود کسی آن را نمی‌خرد. از آنجا که میوه‌های قاچاق تازه و مشتری‌پسند در دورن مغازه‌ها خودنمایی می‌کنند، پس قاچاقچیان حرفه‌ای در این بازارند.»

معلمان ایران با ایجاد کارزاری خواستار رفع تبعیض میان معلمان و کارمندان سایر وزارتخانه‌های دولت شدند

خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گزارش داد معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته، با پیوستن به کارزاری در فضای مجازی، خواستار رفع تبعیض میان معلمان و کارمندان سایر وزارتخانه‌های دولت شدند. آنها می‌گویند: باید دریافتی معلمان با کارمندان رسمی سایر وزارتخانه‌های دولت برابر شود. معلمان در همان حال می‌گویند: «۱۵ هزار میلیارد تومانی که دولت پیش‌بینی کرده نمی‌تواند دریافتی معلمان کشور را به اندازه‌ لازم افزایش دهد.» به گفته‌ معلمان، برای رفع کامل تبعیض و برای اینکه مطالبات همه‌ فرهنگیان از جمله معلمان بازنشسته برآورده شود، اعتبار رتبه‌بندی باید حداقل ۳۰ هزار میلیارد تومان باشد. آن‌‌ها از‌ نمایندگان مجلس خواسته‌اند که در بررسی نهایی لایحه‌ رتبه‌بندی، اعتبار را افزایش داده و به مقدار کافی برسانند.

رئیس بیمارستان شهدای تجریش: سهمیه‌بندی دارو خدمت‌رسانی به بیماران را دشوار کرده است

رئیس بیمارستان شهدای تجریش اعلام کرد با توجه به افزایش قیمت داروها و سهمیه‌بندی که برای بیمارستان‌ها وجود دارد، مراکز درمانی با یک چالش جدی در امر خدمت‌رسانی به بیماران شده‌‌اند. رضا جلیلی خشنود در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) از افزایش قیمت داروها و فشار اقتصادی بر خانواده بیماران خبر داد و گفت: «اکثر داروها و مواد اولیه آنها وارداتی است که وابستگی شدید به ارز دارد و چون باید چرخه‌ صنعت دارو بچرخد، قیمت‌ها با نوسانات ارز تغییر می‌کند و با توجه به افزایش قیمت‌هایی که برای داروها اتفاق افتاده، بیماران با مشکلات مالی مواجه شدند.» خشنود در ادامه افزود: «خیلی از اقلام دارویی الان سهمیه‌بندی شده، از یک سرم ساده تا آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای ساده برای مراکز درمانی سهمیه‌بندی شدند و با توجه به شلوغی مراکز درمانی در حال حاضر آنتی‌بیوتیک‌ها و بعضی داروهای روزمره و سرم‌ها از مواردی هستند که مراکز درمان با کمبود قطعی آن مواجه است.»

هشتمین محموله واکسن «اسپوتنیک وی» به ایران ارسال شد

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) هشتمین محموله واکسن روسی «اسپوتنیک وی» به حجم ۱۰۰ هزار دوز پنجشنبه ۱۳ خرداد با پرواز شرکت هواپیمایی ماهان به تهران ارسال شد. سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه اعلام کرد که با احتساب این تعداد واکسن تاکنون بیش از ۸۰۰ هزار دوز به ایران تحویل داده شده است. کاظم جلالی گفت: «ایران و روسیه علاوه بر قرارداد دو میلیون دوزی واکسن اسپوتنیک وی که بهمن ماه پارسال میان دو طرف امضا شد، اواخر فروردین نیز قرارداد ۶۰ میلیون دوز واکسن برای واکسیناسیون کامل ۳۰ میلیون نفر را امضا و نهایی کردند که براساس آن قرار است تا آذر سال جاری به ایران ارسال شود.» به گفته سفیر ایران در مسکو صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه مسئولیت توزیع واکسن اسپوتنیک وی را به عهده دارد. ایران با این صندوق در ارتباط است.

رکورد تاریخی مصرف برق ایران شکست

بر اساس آمار رسمی شرکت مدیریت شبکه برق، در روز‌های اخیر رکورد جدیدی در مصرف برق کشور به ثبت رسید. تا امروز این میزان مصرف برق در ایران بی‌سابقه بوده است. ساعت ۱۲ و ۴۰ دقیقه ۱۱ خرداد ۱۴۰۰، مصرف لحظه‌ای برق کشور برای اولین بار از مرز ۵۹ هزار مگاوات گذشت و به میزان ۵۹ هزار و ۷۶ مگاوات ثبت شد. سخنگوی صنعت برق در مصاحبه با تسنیم گفت: «با ثبت این میزان، پیک نیاز مصرف سال گذشته پشت سرگذاشته شد که نشانگر رشد شدید نیاز مصرف برق در کشور است در حالی که هنوز به روز‌های گرم تیر و مرداد نرسیده‌ایم.» مصطفی رجبی مشهدی در ادامه افزود: «این درحالی است که روز‌های گذشته برنامه‌های مدیریت بار نیز به اجرا در آمده بود و یکی از تفاوت آن با سال گذشته نیز در این است که سال گذشته در چنین روزی هنوز بسیاری از ظرفیت‌های مدیریت بار به اجرا در نیامده بود.» در روزهای گذشته خاموشی‌های مکرر در شهرهای ایران خبرساز شده بود. افزایش مصرف برق و استخراج رمزارزها از مهم‌ترین عوامل خاموشی‌ها هستند.