ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اندونزی برای پایان دادن به جنگ اوکراین طرح صلح ارائه داد

پروبوا سوبیانتو، وزیر دفاع اندونزی شنبه ۱۳ خرداد / ۳ ژوئن در نشست امنیتی «شانگری-لا» در سنگاپور از طرح صلح اندونزی برای پایان دادن به جنگ اوکراین خبر داد. سوبیانتو گفت این طرح شامل آتش‌بس و ایجاد منطقه غیرنظامی می‌شود. همچنین هر دو طرف (روسیه و اوکراین) باید ۱۵ کیلومتر از مواضع فعلی خود عقب‌نشینی کنند. سپس نیروی حافظ صلح سازمان ملل این منطقه را زیر نظارت خود قرار دهد. افزون بر این، سازمان ملل رفراندومی «به‌منظور تعیین عینی خواسته‌های اکثریت ساکنان مناطق مختلف مورد مناقشه» برگزار کند. سوبیانتو تأکید کرد که روسیه و اوکراین باید فوراً مذاکرات صلح را آغاز کنند. اوکراین بلافاصله این پیشنهادها را رد کرد.

روسیه برای بازگشت به معاهده تسلیحات هسته‌ای «استارت نو» با آمریکا شرط گذاشت

خبرگزاری‌های روسیه به نقل از سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه این کشور اعلام کردند که پیش‌نیاز بازگشت به معاهده تسلیحات هسته‌ای «استارت نو» کاملاً کارآمد این است که آمریکا «نگرش اساساً خصمانه خود را نسبت به روسیه» کنار بگذارد. در فوریه گذشته، کرملین برنامه کنترل تسلیحات هسته‌ای مرکزی با ایالات متحده را به حالت تعلیق درآورد. پیمان «استارت نو» در سال ۲۰۱۰ بین روسیه و آمریکا امضا شد. هدف این معاهده محدود کردن زرادخانه‌های هسته‌ای دو کشور بود. در این توافق‌نامه از جمله تصریح شده است که زرادخانه هسته‌ای دو کشور و همچنین شمار موشک‌هایی که قابلیت حمل سلاح هسته‌ای را دارند باید محدود شوند. پیش از این، دولت آمریکا به روسیه و چین پیشنهاد کرده بود که مذاکرات برای کنترل تسلیحات هسته‌ای را «بدون پیش‌شرط» انجام دهند.

جمهوری اسلامی اعلام کرد که با کشورهای خلیج فارس ائتلاف دریایی تشکیل می‌دهد

دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، بحرین و عراق به‌زودی شکل می‌گیرد.» او افزود: «امروز کشورهای منطقه به این نقطه رسیده‌اند که اگر قرار است امنیتی در منطقه برقرار باشد حتماً با هم‌افزایی و همکاری یکدیگر قابل انجام و برقراری است. در این راستا، ائتلاف‌های جدیدی در حال شکل‌گیری در منطقه و فرامنطقه است.» شهرام ایرانی همچنین گفت پاکستان و هند هم حاضرند در ائتلاف دریایی شرکت کنند. او در مورد شکل ائتلافی که تشکیل خواهد شد، توضیحی نداد. جمهوری اسلامی ایران به‌تازگی در تلاش است تا روابط تیره خود با چندین کشور عرب خلیج فارس را بهبود بخشد. در ماه مارس گذشته، عربستان سعودی و ایران با توافقی به میانجی‌گری چین به خصومت هفت ساله خود پایان دادند و بر نیاز به ثبات منطقه‌ و همکاری اقتصادی تأکید کردند. نزدیکی عربستان سعودی به ایران، تلاش‌های اسرائیل برای انزوای دیپلماتیک ایران را ناکام گذاشته است. امارات متحده عربی که نخستین کشور عربی خلیج فارس بود که در سال ۲۰۲۰ توافق‌نامه عادی‌سازی روابط با اسرائیل را امضا کرد، از سال گذشته روابط رسمی خود را با ایران از سر گرفت. بحرین و مراکش پس از امارات متحده عربی به روند عادی‌سازی روابط با اسرائیل پیوستند.

جمهوری آذربایجان نسبت به سفر شهروندان خود به ایران هشدار داد

دولت جمهوری آذربایجان به شهروندان خود توصیه کرد در سفر به ایران احتیاط کنند و تنها در صورت لزوم به ایران بروند. باکو این توصیه را با اشاره به حمله مسلحانه به سفارت این کشور در تهران در ماه ژانویه گذشته که آن را «اقدام تروریستی» می‌خواند و همچنین تعطیلی سفارتش در تهران در پی این حمله به شهروندانش کرده است. دولت آذربایجان از شهروندان این کشور که در حال حاضر در ایران به‌سر می‌برند خواسته است تا امنیت خود را حفظ کنند. همچنین گفته‌شده که افراد برای درخواست‌های کنسولی و سایر موارد با سرکنسولگری جمهوری آذربایجان در تبریز تماس بگیرند. روز گذشته، جمعه ۱۲ خرداد / ۲ ژوئن آیخان حاجی‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه آذربایجان در مورد فرید صفرلی، شهروند آذربایجانی که به اتهام جاسوسی در ایران بازداشت شده است اطلاعاتی داد. فرید صفرلی، دانشجوی دانشگاه ینا آلمان، متولد ۱۹۹۷ در تاریخ یکم اسفند سال گذشته / ۲۰ فوریه سال جاری میلادی به ایران سفر کرد و ۱۳ اسفند / ۴ مارس در آن‌جا دستگیر شد. جمهوری اسلامی به او اتهام جاسوسی زده است. حاجی‌زاده گفت از روزی که اطلاعات در مورد فرید صفرلی به وزارت امور خارجه آذربایجان رسید، یادداشتی به سفارت ایران در آذربایجان داده شد تا از سرنوشت او اطلاعی حاصل شود. سخنگوی وزارت خارجه آذربایجان گفت: «پس از درخواست‌های متعدد ما، طرف ایرانی در پاسخ به یادداشت ما اعلام کرد که فرید صفرلی دستگیر و برای او پرونده جنایی تشکیل شده است.» به‌گفته آیخان حاجی‌زاده، به‌رغم محدود بودن نمایندگی دیپلماتیک آذربایجان در ایران، هم وزارت امور خارجه و هم سرکنسولگری آذربایجان در تبریز در حال مذاکره با نهادهای ذیربط ایران در این‌باره هستند. روابط ایران و جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر، به‌ویژه در جریان جنگ آذربایجان و ارمنستان و همچنین نزدیکی آذربایجان به اسرائیل پرتنش بوده است. دو طرف بارها یکدیگر را اقدامات جاسوسی متهم کرده‌اند. اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوری اسرائیل سه‌شنبه گذشته برای یک سفر دو روزه به باکو رفت و با الهام علی‌اف رئیس‌ جمهوری آذربایجان دیدار و از جمله درباره ایران گفت‌وگو کرد. ایران و آذربایجان ۶۷۰ کیلومتر مرز مشترک دارند و نزدیکی اسرائیل و جمهوری آذربایجان خوشایند مقامات ایرانی نیست.

حمله ظریف به خامنه‌ای: «کسانی که به دنبال کم کردن از خسارت خیالبافی رهبران هستند را خائن می‌نامند»

کمتر از دو هفته پس از آن‌که علی خامنه‌ای در دیدار با مدیران ارشد وزارت خارجه نظام ولایی حملات غیرمستقیمی متوجه دوران مسئولیت ظریف کرد و تلاش‌های منتج به برجام را «دیپلماسی التماسی» و مغایر «عزت» خواند ظریف با انتشار یک متن در حساب کاربری‌اش در اینستاگرام به آن پاسخ داد. ظریف بدون نام بردن از خامنه‌ای نوشته است که سیاست خارجی ایران همواره عرصه حل بحران ناشی از تصمیمات آرزومندانه و نابخردانه رهبران بوده است: «ما در طول تاریخ اهدافمان را بر اساس آرزوهایمان چیده‌ایم و به توانایی‌هایمان توجهی نکرده‌ایم. گرایش تاریخی ما برای رسیدن به آرزوها بدون در نظرگرفتن امکانات، نه تنها در سیاست خارجی نمایان است، بلکه در شکل‌گیری خطوط متراکم خودرو پشت هر تونل کم عرض نیز دیدنی است.» وزیر خارجه پیشین نظام در ادامه نوشته است که حاکمان ایران در ۷۵ سال گذشته با آرزومندی‌ها و خیال‌پردازی‌هایشان همه فرصت‌های توسعه را از بین برده‌اند: «در ۷۵ سال برنامه‌ریزی توسعه ما، منابع ملی نابود شده و توسعه نیز حاصل نشده، چون بیشتر برنامه‌ها به جای ترسیم مسیر جبران عقب‌ماندگی‌ها متناسب با امکانات و فرصت‌ها، حدیث آرزومندی رهبران کشور بوده‌اند.» او نوشته است که همواره کسانی که به دنیال کاستن از خسارات ناشی از تصمیم‌های غلط و نابخردانه رهبران بوده‌اند با برچسب خیانت بدرقه شده‌اند: «آگاهانه یا ناخودآگاه ما مردم انتخاب کرده‌ایم‌ آنان را که به دنبال آرزوهایمان بوده‌اند بستاییم‌، هر چند برای خود و کشور خسارات فراوان به‌بار آورده باشند؛ و آنان را که در حد امکانات کوشیده‌اند تا از گستره خسارات ناشی از حرکات آرزومندانه بکاهند، «سازشکار» و حتی «خائن» بنامیم. راستی نه تنها ما مردم بلکه نخبگان ما کدامیک را بیشتر نکوهش می‌کنند: آنها که با آرزوی بازپس‌گرفتن سرزمین از دست رفته در قرارداد گلستان، بخش‌های بیشتری از سرزمین و حتی استقلال ایران را به باد دادند، یا آنها که با قرارداد ترکمانچای دست‌کم قسمتی از سرزمین تازه از دست رفته را بازپس گرفتند‌؟ برای پیش‌گیری از ترکمانچای‌ها باید «انتخاب کنیم» که آرزوهایمان را در چارچوب امکانات دنبال کنیم.»

سران کشورهای آسیای مرکزی و شورای اروپا بر ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان تأکید کردند

رهبران کشورهای قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان، پنج کشور آسیای مرکزی و شورای اروپا جمعه ۱۲ خرداد / ۲ ژوئن در پایان دومین نشست‌ منطقه‌ای‌ خود در شهر چولپان آتای قرقیزستان، در بیانیه‌ مشترکی بر اهمیت ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان و احترام به حقوق بشر و اهمیت آزادی‌های اساسی همه‌ی شهروندان افغانستان، به‌ویژه زنان، دختران و گروه‌های قومی در این کشور تأکید کردند. در بیانیه‌ پایانی این نشست آمده است که این کشورها از نگرانی مشترک خود در مورد وضعیت رو به‌ وخامت افغانستان نوشته و گفته‌اند که متعهد به توسعه افغانستان به یک کشور امن، صلح‌آمیز، باثبات و مرفه هستند. سران کشورهای آسیای مرکزی و شورای اروپا، ضمن قدردانی از تلاش‌های جامعه‌ بین‌المللی برای کمک به مردم افغانستان به‌‌رغم شرایط دشوار از جامعه‌ بین‌المللی خواستند تا کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان را افزایش دهد. کشورهای آسیای مرکزی همچنین خواهان ادامه‌ گفت‌وگو با اتحادیه اروپا در مورد افغانستان شدند.

پیش‌نویس توافق‌نامه بین‌المللی کاهش زباله‌های پلاستیکی تا ماه نوامبر آماده می‌شود

پیشرفت‌هایی در تدوین یک توافق‌نامه بین‌المللی برای کاهش زباله‌های پلاستیکی در جهان به‌دست آمده است. در پاریس، حدود ۱۵۰۰ نماینده از ۱۷۵ کشور سازمان ملل در پاریس موافقت کردند که نخستین پیش‌نویس یک توافق‌نامه الزام‌آور قانونی را تا نشست بعدی در ماه نوامبر در کنیا ارائه کنند. هدف کاهش تولید پلاستیک و گسترش دفع و بازیافت آن است. با این حال، عربستان سعودی، چین و هند می‌خواهند از تصویب این معاهده در آینده که با اکثریت دو سوم آرای کشورها حاصل خواهد شد، جلوگیری کنند. اینگمار بولر، مدیرعامل انجمن پلاستیک اروپا در این‌باره گفت این نهاد در درجه نخست متعهد به جدا کردن تولید پلاستیک از مصرف منابع فسیلی مانند نفت خام است. بولر تأکید کرد که این امر مستلزم آن است که بخشی از نرخ رشد در این بخش و در عین حال در جهت بهبود تعادل زیست‌محیطی به‌کار رود. بولر همچنین خواستار تعیین سهمیه‌ برای بازیافت الزام‌آور محصولات به‌ویژه در کشورهایی شد که تولید در آن‌ها بالاست و مقادیر بسیار زیادی زباله در این کشورها تولید می‌شود.

تصادف قطار در هند: دست‌کم ۲۸۸ کشته و صدها زخمی

دست‌کم ۲۸۸ نفر بر اثر تصادف دو قطار در شرق هند کشته شدند. این رویداد در حدود ۲۰۰ کیلومتری جنوب غربی کلکته، در منطقه بالاسوره اودیشا، حدود ساعت ۷ بعد از ظهر روز جمعه به وقت محلی رخ داد. این مرگبارترین حادثه ریلی هند در بیش از دو دهه اخیر است. آمیتاب شارما، سخنگوی وزارت راه آهن هند گفت که پیش از تصادف بین ۱۰ تا ۱۲ واگن یک قطار از ریل خارج شد و در ریل مقابل قرار گرفت سپس قطار مسافربری دیگری که از جهت مخالف می‌آمد با این واگن‌ها برخورد کرد. رئیس خدمات آتش‌نشانی منطقه‌ای که تصادف در آنجا رخ داد گفت که بیش از ۸۵۰ نفر مجروح شده‌اند که حال بسیاری از آنها وخیم است. گزارش شده است که یک قطار باربری هم به این دو قطار تصادف‌کرده برخورد داشته است اما مقامات هنوز آن را تأیید نکرده‌اند. ویدئویی نشان می‌دهد که پلیس اجساد پوشیده از پارچه‌های سفید را از مسیر خارج می‌کند و ارتش برای کمک اعزام شده است. نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند گفت که او به شدت نگران وضع پیش آمده است و «همه کمک‌های ممکن» را بسیج کرده است. دی بی شینده، مدیر منطقه بالاسوره، گفت که امدادگران همچنان در تلاش برای رهایی صدها نفری هستند که تا بامداد شنبه همچنان در واگن‌های قطار گیر افتاده بودند. بیش از ۱۲ میلیون نفر هر روز با ۱۴ هزار قطار در سراسر هند جابه‌جا می‌شوند و در ۶۴ هزار کیلومتر مسیر ریلی تردد می‌کنند. علی‌رغم تلاش‌های دولت هند برای بهبود ایمنی ریلی، سالانه صدها تصادف در راه‌آهن هند، بزرگ‌ترین شبکه قطار تحت مدیریت یکپارچه در جهان رخ می‌دهد. بیش از ۳۵۰ نفر بر اثر برخورد دو قطار در نزدیکی دهلی نو در اوت ۱۹۹۵ کشته شدند که بدترین حادثه قطار در تاریخ هند است. بیشتر تصادفات قطار ناشی از خطای انسانی یا تجهیزات سیگنالینگ قدیمی است.