ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نماینده #خرمشهر: مشکل آب حل شده، نماینده #آبادان: مردم هر دو شهر آب بسته‌بندی می‌خرند

اخبار ضد و نقیضی از رفع بحران آب آشامیدنی در خرمشهر و آبادان منتشر شده است. عبدالله سامری نماینده خرمشهر می‌گوید «مشکل آب شیرین و لوله‌کشی در استان مرتفع شده است و رسانه‌ها و مردم به اخبار غلط دامن نزنند». اما در مقابل نماینده آبادان، عامر کعبی می‌گوید «در حال حاضر مردم از آب بسته‌بندی استفاده می‌کنند که البته بخشی از سوی دولت توزیع می‌شود اما به دلیل اینکه کفاف نمی‌دهد مردم ناچار به خریداری آب هستند». نماینده آبادان ابراز امیدواری کرده که مشکل آب شیرین خوزستان تا ۱۵ تیر و با اتمام پروژه غدیر ۲ حل شود. این پروژه که قرارگاه خاتم الانبیا سپاه مسئول آن است قرار است آب شیرین را از رودخانه کرخه به سمت خرمشهر و آبادان منتقل کند. اما این پروژه هنوز تکمیل نشده است. در روزهای گذشته کیفیت پایین و شوری آب با اعتراض گسترده شهروندان در آبادان و خرمشهر و ماهشهر مواجه شد؛ تجمعاتی که پلیس با خشونت آنها را سرکوب کرد. علاوه بر آبادان و خرمشهر، بخش‌هایی از شادگان و اهواز نیز با مشکل آب آشامیدنی مواجه بودند.

نجیب رزاق، نخست‌وزیر سابق مالزی سرانجام بازداشت شد

پلیس مبارزه با فساد مالی مالزی اعلام کرد نجیب رزاق، نخست وزیر پیشین این کشور را بازداشت کرده است. نجیب رزاق چند هفته پیش در انتخابات مالزی از ماهاتیر محمد، سیاستمدار کهنه‌کار و ۹۲ ساله این کشور، شکست خورد. او متهم به فساد ۷۰۰ میلیون دلاری است، و اموال نزدیکان او در آمریکا مصادره شده است. چندی پیش دفتر امور مهاجرت مالزی، او و همسرش را ممنوع‌الخروج کرد. رزاق به زودی در دادگاه حاضر خواهد شد. در سال‌هایی که نجیب رزاق و حزب او جبهه ملی قدرت را در دست داشتند، مخالفان از دولت به سبب فساد مالی و ارجحیت مسلمانان در امور اجتماعی و تبعیض علیه جمعیت هندی ‌و چینی آن کشور انتقاد می‌کردند.

معاون وزیر کار: #کارگران قبل از تجمع به وزارت کار مراجعه کنند، #اعتراض‌های_کارگری نباید سیاسی شود

احمد مشیریان معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران سه‌شنبه ۱۲ تیر « برپایی #تجمع و #اعتراض‌های_کارگری» را حق #کارگران دانست اما آن را به ماندن در «چارچوب قانون» محدود کرد. او همچنین گفت که اعتراض‌های کارگری نباید جنبه سیاسی بگیرد. مشیریان از کارگران خواست که «پیش از برگزاری تجمع به وزارت کار مراجعه کنند». او گفت که در صورت مراجعه کارگران قبل از برگزاری تجمع، وزارت کار «تلاش خواهد کرد تا در اسرع وقت مشکل را برطرف کند». مشیریان در ادامه در دفاع از کارفرمایان هم گفت که « آنها هم خواسته‌هایی دارند، نمی‌خواهند که حقوق کارگران به تعویق بیافتد اما به دلیل مشکلاتی که دارند به معضل حقوق معوقه برخورد می‌کنند». تاخیر در پرداخت دستمزدها یکی از جنبه‌های اعتراض‌های کارگران در ایران است. کارگران همزمان خواستار حق تشکیل تشکل‌های کارگری مستقل از دولت نیز هستند. وزارت کار جمهوری اسلامی اما از تشکیل سازمان‌های کارگری مستقل از دولت و خانه‌های کارگر جلوگیری می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه #ایران: افراد بازداشت شده در #بلژیک از اعضای عملیاتی #مجاهدین هستند

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه گفته «طبق اطلاعات موجود افراد بازداشت شده در کشور بلژیک از اعضای شناخته شده و عملیاتی آن سازمان تروریستی محسوب می‌شوند». به گفته قاسمی، ادعای دخالت یک دیپلمات ایرانی در یک اقدام غیر قانونی در یکی از کشور‌های اروپایی بی‌اساس است و با هدف «تخریب روابط ایران و اروپا در این مقطع مهم و حساس طراحی و اجرا شده است». شنبه ۳۰ ژوئن / ۹ تیر دادستان بلژیک اعلام کرد پلیس این کشور یک زوج بلژیکی ایرانی‌تبار به نام‌های امیر. س ۳۸ ساله و نسیمه. ن ۳۳ ساله که نقشه داشتند به گردهمایی سازمان مجاهدین خلق در فرانسه حمله کنند، دستگیر کرده است. علاوه بر این، یک دیپلمات ایرانی ساکن اتریش نیز در آلمان بازداشت شد.

یک مقام دولتی در #اصفهان: ۹۴ درصد #اعتراضات_مردمی اقتصادی و #صنفی است

حمیدرضا طباطبایی نائینی معاون سیاسی و امنیتی استانداری اصفهان گفته که ریشه ۹۴ درصد تجمعات و اعتراضات مردمی در این استان «اقتصادی و صنفی» است. او از همین رو «بهبود وضعیت معیشتی» را مهمترین خواسته «مردم» دانسته و گفته است که مسئولان حکومتی وظیفه دارند مشکلات را پیش‌بینی و برای حل آن چاره‌اندیشینی کنند». طباطبایی نائینی منبع آمار اعلام شده در باره ریشه اعتراضات مردمی را بیان نکرده و از «مسئولان دولتی» در اصفهان خواسته که «با دولت همسو باشند». محسن مهرعلیزاده استاندار اصفهان هم در نشست شورای اداری استان گفته که «هرکس اعتراض می‌کند، نباید اغتشاشگر نامیده شود». او اما در ادامه اضافه کرده است: «دشمن نفوذی‌هایی دارد و آنها را بین مردم می‌برد تا آشوب کنند». او همچنین گفته است: «مدیرانی که نمی‌توانند مشکل را حل کنند باید پست‌شان را ترک کنند». اصفهان طی ماه‌های گذشته شاهد اعتراض گسترده کشاورزان و گروه‌های کارگری بود. یک روز قبل نیز نماینده کاشان از افزایش بیکاران در این شهر خبر داده و گفته بود که در صورت عدم تامین منابع مالی برای خرید مواد اولیه «کارگاه‌های ریسندگی و فرشبافی تعطیل خواهند شد».

یک نماینده مجلس خبر داد: طرح #استیضاح #علی_ربیعی، وزیر کار به هیئت رئیسه مجلس تحویل داده شد

طرح #استیضاح #علی_ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران برای دومین بار طی چهار ماه به دست هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی رسید. حسین مقصودی نماینده سبزوار گفته که ۷۰ نماینده این طرح را امضاء کرده‌اند. «شرایط نابسامان اشتغال، عدم امنیت کارگران به ویژه کارگران شرکتی و نبود سند و چشم انداز از سوی وزارت برای این افراد، استفاده بیش از حد از بازنشستگان و عدم استفاده از جوانان در حوزه معاونت های وزارت خانه و پست های کلیدی و حساس و بیمه قالیبافان» از محورهای اصلی این استیضاح اعلام شده است. ربیعی اسفند سال گذشته تنها با فاصله ۲ رای توانست از مجلس رای اعتماد مجدد بگیرد. پیشتر نیز گروهی از نمایندگان در آغاز به کار دولت دوازدهم طرح استیضاح او را امضاء کردند اما در ادامه از پیگیری این موضوع انصراف دادند. به گزارش رسانه‌های نزدیک به دولت حسن روحانی، درخواست‌های «فراقانونی» و «سهم‌خواهی نمایندگان از شرکت‌های سازمان تامین اجتماعی» از علل استیضاح وزیر کار است. در سوی دیگر اما رسانه‌ها از «معامله ربیعی با نمایندگان» گزارش‌هایی منتشر کرده‌اند. ربیعی دو سال پیش فرزندان محمدعلی وکیلی نماینده تهران و عضو فراکسیون «امید مجلس» را در به عضویت هیئت مدیره شرکت‌های زیرمجموعه تامین اجتماعی منصوب کرد. ربیعی دارای سابقه امنیتی است. او در دولت محمد خاتمی مشاور امنیتی ارشد ریاست جمهوری را عهده‌دار بود. از زمان حضور او در راس وزارت کار برخوردهای امنیتی با کارگران افزایش یافته است.

#دستمزد_معوقه یک #کارگر، پس از اقدام به #خودکشی پرداخت شد

یک #کارگر_ساختمانی در اصفهان که چند ماه #دستمزد نگرفته بود، به قصد #خودکشی بالای یک ساختمان مرتفع رفت. کارگر معترض پس از آن که پیمانکار مزدش را پرداخت، از خودکشی صرفنظر کرد. به گزارش آتش‌نشانی اصفهان این اتفاق صبح سه‌شنبه ۱۲ تیر در بزرگراه اشرفی اصفهان روی داد. در ماه‌های اخیر با وخیم شدن اوضاع اقتصادی و تعویق طولانی‌مدت مزدها، کارگرانی که توان پرداخت هزیه‌های زندگی خود و خانوداه‌شان را ندارند، در مواردی چند بر اثر استیصال دست به خودکشی زده‌اند.

شایعه‌سازی علیرضا محجوب در مورد #دلار: پس از دستور ترامپ، دلارهایی که در دست مردم است باطل خواهند شد!

علیرضا محجوب، نماینده مجلس شورای اسلامی گفته «وزارت خزانه داری امریکا با اعلام اینکه ۲۲ میلیارد دلار ارز کشور در دست مردم است، به دنبال باطل کردن این اسکناس هاست». او گفته اگر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا «به اطلاعات بنیادی برسد ابتدا این اسکناس‌ها را مشکوک و بعد باطل اعلام کند». این ادعای محجوب در شرایطی صورت می‌گیرد که بسیاری از شهروندان ایرانی به دنبال سقوط ارزش ریال برای حفظ ارزش دارایی‌های خود، پول‌هایشان را به دلار و طلا تبدیل کرده‌اند. مقامات ایران معتقدند دلیل سقوط ارزش پول ملی در ماه‌های گذشته «جنگ روانی» است که به دنبال تصمیم ترامپ برای خروج از برجام و اعمال تحریم‌های تازه علیه تهران شکل گرفت. در هفته‌های گذشته دولت تلاش کرده با اعلام قیمت رسمی دلار که تقریباً نصف قیمت ارائه شده در بازار آزاد است، افزایش قیمت دلار را کنترل کند و مردم را از خرید و فروش این ارز باز دارد؛ سیاستی که تا کنون موفق نبوده است.

پیدا شدن دومین جسد در آتش‌سوزی کارخانه مواد شیمیایی

دوشنبه ۱۱ تیر یک کارخانه مواد شیمیایی در ۱۸ کیلومتری جاده مخصوص کرج سوخت. تا کنون دو تن در این آتش سوزی جان خود را از دست داده‌اند. نخستی فوتی این حادثه روز گذشته پیدا شد. جلال ملکی، سخنگوی آتش نشانی درباره دومین قربانی این حادثه گفت: «در ساعات میانی بامداد امروز با وضعیت کاملا سوخته مردی در ضلع جنوب غربی این مجموعه در پشت دیوار و در یک محوطه کوچک مواجه شدند که پس از معاینه مشخص شد این فرد فوت شده است». آمار حوادث کار در ایران بالاست. طبق ارقام رسمی، روزانه ۵ تا ۷ نفر در اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست می‌دهند. علی مظفری، مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید ۹۸ درصد حوادث کاری منجر به فوت قابل‌پیشگیری هستند. ایران یکی از کشورهای با بالاترین آمار حوادث کار در جهان است.

#کارگران پروژه #راهسازی_بروجرد_به_اراک ۶ ماه #حقوق نگرفته‌اند

#کارگران_راهسازی_بروجرد به اراک که بواسطه شرکت پیمانکاری «رامان» در پروژه ساخت باند دوم تور بروجرد به اراک کار می‌کنند ۶ ماه #حقوق نگرفته‌اند. کارگران گفته‌اند #شرکت_پیمانکاری بدلیل #کمبود_نقدینگی توان پرداخت #مزدهای_معوقه آنان و هزینه‌های جانبی را ندارد و روند پروژه نیز کند شده است. به نوشته خبرگزاری کار ایران(ایلنا) «یک مقام مسئول در پروژه» تعویق ۶ ماه مطالبات کارگران را تائید کرده است. مسئولان شرکت پیمانکاری رامان علت تعویق پرداخت مزد کارگران را تاخیر در پرداخت‌ها توسط وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده اما #وزارت_راه_و_شهرسازی این مساله را انکار کرده است.

#جمعیت_روستایی ایران در روند رو به کاهش خود به ۲۰ میلیون نفر رسید

سعیدرضا جندقیان معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های ایران براساس سرشماری‌های سال ۱۳۹۵ اعلام کرد که جمعیت روستایی ایران در ادامه روند کاهشی خود به ۲۰ میلیون نفر رسیده است. به‌گفته او سالانه ۷۰۰ هزار نفر از #جمعیت_روستایی کاهش می یابد که دلیل آن بنیان‌های اقتصادی است: «ما نتوانستیم بنیان‌های اقتصادی را دوام بخشیم و پس از آن به ایجاد شغل بپردازیم». جندقیان افزود در سال ۱۳۵۹ برای اولین بار در ایران جمعیت شهری بیش از جمعیت روستایی شد و بررسی‌های آماری نشان می‌داد که جمعیت روستایی در حال کاهش است. او می‌گوید در دهه‌های قبل از انقلاب شهرها به روستاها وابسته بودند اما در حال حاضر شهرها به روستاها وابسته نیستند. براساس آخرین پژوهش‌های آماری در ایران پیش‎بینی می‌شود که جمعیت کشور در سال ۱۴۳۰ در کمترین سطح به ۹۵,۳ میلیون نفر و در بیشترین سطح به ۱۱۲,۵ میلیون نفر می‌رسد. با این حال متوسط رشد سالانه جمعیت ایران رو به کاهش است و گمان می‌رود در دهه‌های آینده به کمتر از یک درصد برسد. آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی مخالف سیاست‌های #کنترل_جمعیت است.

یک مترجم: اگر هر ایرانی روزی ۸ دقیقه کتاب بخواند تمام کتاب‌هایی که چاپ می‌شود فروش می‌رود

سهیل سمی، مترجم می‌گوید «برای مردم ما کتاب‌خواندن یک مفهوم لوکس است و اولویت برای مردم ما کتاب‌خواندن و فرهنگ نیست». به گفته او، نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد اگر هر ایرانی روزی ۸ دقیقه کتاب بخواند تمام کتاب‌هایی که چاپ می‌شود فروش می‌رود. به عقیده این مترجم، برخلاف غرب «کتاب و اندیشه هیچوقت در کشور ما بین عامه مردم راه پیدا نکرده». در ایران تیراژ کتاب نسبت به جمعیت آن نیز پایین است. تیراژ کتاب از سه‌ هزار جلد در دهه‌های ۵۰ و حتی ۶۰ خورشیدی به ۵۰۰ عدد در سال‌های اخیر رسیده است. سهیل سمی از جمله مترجمانی است که در سال‌های گذشته به معرفی و ترجمه ادبیات آمریکا مشغول بوده است.

#شیراز در تابستان امسال با کمبود ۸۹۰ لیتر #آب در ثانیه روبه‌رو است

الله‌بخش نظرپور مدیرعامل شرکت #آب و فاضلاب #شیراز می‌گوید سالانه ۱۴۳ میلیون مترمکعب آب آشامیدنی در این شهر به‌دست می‌آید که تابستان امسال با کمبود ۸۹۰ لیتر آب در ثانیه روبه‌رو هستیم. او تأکید کرد که برای تأمین آب نوشیدنی شیراز در تابستان امسال شهروندان باید دست‌کم ۲۰ درصد در مصرف‌های خود صرفه‌جویی کنند. به‌گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز متوسط مصرف سرانه آب در این شهر ۱۳۰ لیتر در ثانیه است که این میزان باید به ۱۰۵ لیتر برسد. هیأت وزیران ۸ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای رفع تنش آب شرب در مناطق بحرانی ایرانی اختصاص داده است. این بودجه قرار است به تأمین آب شرب اضطراری و ارتقای کیفیت آب تعلق بگیرد. پیش‌بینی می‌شود سال ۱۳۹۷ خشک‌ترین سال آبی تاریخ ایران از زمان ثبت این آمار باشد. ۳۵ میلیون تن در ایران در معرض #تنش_آبی قرار دارند و از مجموع ۱۲۴۰ شهر کشور، ۶۰۰ شهر با بحران آب آشامیدنی مواجه هستند.

۶۰ هزار #کارگر در #کاشان در معرض #بیکاری

نوسانان ارز و کاهش نقدینگی سبب شده است واحدهای #ریسندگی_و_بافندگی_کاشان، آران و بیدگل قادر به تهیه الیاف مورد نیاز نباشند و با #بحران_توقف_تولید و تعطیلی روبرو شوند. ۶۰ هزار کارگر این واحدها در آستانه #بیکاری قرار دارند. سیدجواد ساداتی‌نژاد نماینده کاشان فضای حاکم بر دو هزار کارگاه‌ نساجی این شهرها را اورژانسی اعلام کرد و خواستار حضور فوری استاندار اصفهان در این شهرها برای رسیدگی به مساله شد. خبرگزاری کار ایران(ایلنا) به نقل از ساداتی‌نژاد نوشت تولیدات نساجی و فرش ماشینی‌در منطقه با خطر توقف کامل روبروست. به گفته او دولت باید با یک برنامه منسجم اقتدار خود را «درعرصه جنگ اقتصادی» نشان دهد. او همچنین خواستار تشکیل جلسه اضطراری وزرای کار، اقتصاد و صنعت برای چاره‌جویی شد.

اعتراض مردم به عدم اطلاع‌رسانی قطعی‌های مکرر #برق در تهران و شهرهای دیگر

با گرم شدن هوا در ایران میزان #مصرف_برق نیز بالا رفته و #برق به‌طور مداوم در تهران و شهرهای بزرگ قطع می‌شود. در چنین شرایطی مردم در جریان زمان #قطع_برق قرار نمی‌گیرند. این عدم اطلاع‌رسانیِ نهادهای مربوطه نارضایتی مردم را برانگیخته است. ایرنا نوشته است که با قطع شدن برق در هوای گرم تابستان، مردم از زمان‌های این قطعی روزانه بی‌اطلاعند؛ در چنین شرایطی، سامانه ۱۲۱ شرکت برق نیز پاسخگو نیست زیرا بسیاری از مردم به صورت همزمان با این سامانه تماس می‌گیرند. همایون حائری معاون #وزیر_نیرو در امور برق و انرژی، در پاسخ به این‌که آیا امکان اعلام قطعی برق به مردم وجود ندارد، گفت: «از آن‌جا که مصرف برق تابعی از دمای هوا است، نمی‌توان برای قطعی‌های موقتی پیش‌بینی داشت.» او افزود: «تاکنون خاموشی برنامه‌ریزی شده‌ای در دستور کار قرار نداده‌ایم که ساعت‌های قطعی برق مشخص باشد اما مذاکراتی در این زمینه با شرکت‌های توزیع برق داشته‌ایم که بتوانیم موضوع را به نوعی به مردم آن منطقه اطلاع‌رسانی کنیم.» این مقام مسئول از مردم خواست که مصرف برق خود را ۱۰ درصد کاهش دهند تا بدون خاموشی بتوان از شرایط کنونی عبور کرد. شبکه برق ایران، اعلام کرد که یکشنبه ۱۰ تیر در ساعت ۱۶ و ۱۸ دقیقه مصرف برق برای نخستین بار در سال جاری ۵۵ هزار و ۴۳۲ مگاوات ثبت شد و رکورد سال جاری را شکست.

طرح «نشاط معنوی» در ۲۵ #امامزاده و بقعه #استان_البرز برای تعطیلات تابستانی #جوانان و #نوجوانان اجرا می‌شود

حجت‌الاسلام محمد صالحی مدیرکل اوقاف و امور خیریه #استان_البرز اعلام کرده که برای اوقات فراغت جوانان و نوجوانان در تابستان، طرح «نشاط معنوی» در نظر گرفته شده که در ۲۵ #بقعه و #امامزاده این استان برگزار می‌شود. به‌گفته صالحی، این طرح در دو امامزاده شهرستان نظرآباد، دو امامزاده در شهرستان اشتهارد، ۷ امامزاده در شهرستان ساوجبلاغ، ۶ امامزاده در شهرستان طالقان و ۷ امامزاده شهرستان کرج اجرا می‌شود. همچنین در بقعه‌ها ۱۷ «خیمه معرفت» راه اندازی می‌شود و «در این خیمه‌ها از ظرفیت ۱۰ مبلغ بومی، ۱۱ مبلغ اعزامی و ۸ مبلغ مستقر» استفاده می‌شود. در طرح «نشاط معنوی» برنامه‌‌های دینی، آموزشی و تفریحی برای دانش‌آموزان رده‌های سنی ابتدایی و متوسطه در تعطیلات تابستان پیش‌بینی شده است. مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز می‌گوید هدف از این طرح «تقویت و ارتقای بنیه اعتقادی، دینی، اخلاقی و ارزش‌های انقلاب اسلامی» است. در استان البرز حدود ۱۰۰ بقعه و امامزاده وجود دارد. جمهوری اسلامی از آغاز تأسیس خود همواره تلاش کرده که با #تبلیغات_دینی جوانان را به اسلام و تشیع نزدیک کند با این حال علایق، شیوه زندگی و پوشش جوانان امروز در ایران برخلاف میل و نیت مسئولان حکومتی است.