نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها: کاهش تنش‌ها روزانه ۸۴۰ پرواز #ایرلاین‌های_خارجی به آسمان ایران را بازگرداند

سیاوش امیر مکری، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از بازگشت پروازهای عبوری به شمار ۸۴۰ پرواز در روز خبر داد و گفت: «ایران هیچ مذاکره‌ای با هیچ ایرلاین خارجی نداشته و افزایش مجدد پروازهای عبوری از آسمان ایران نتیجه پایان التهاب‌ها در منطقه و مطلوبیت کریدورهای پروازی ایران است». او کاهش پروازهای عبوری خارجی از آسمان ایران در روزهای اخیر را به‌دلیل صدور هشدار اداره هوانوردی فدرال آمریکا دانست و گفت ایران در نامه‌ای به جامعه بین‌المللی کنترلرهای ترافیک هوایی نسبت به این اقدام سازمان هوانوردی آمریکا اعتراض کرده بود. به‌گفته او تا پیش از هشدار آمریکا به طور متوسط حدود ۸۰۰ تا ۸۴۰ پرواز در روز از آسمان ایران عبور می‌کرد که در سه هفته اخیر ۴۰ پرواز کاهش داشت. ایران سالانه حدود هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از پروازهای عبوری درآمد دارد.

#پوتین قانون تعلیق معاهده منع «موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» را ابلاغ کرد

به گزارش خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه چهارشنبه ۳ ژوئیه/۱۲ تیر قانون تعلیق اجرای معاهده «منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» موسوم به INF را امضا و آن را برای اجرا به دستگاه‌های دولتی ابلاغ کرد. پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد در ۸ دسامبر ۱۹۸۷ (۱۷ آذر ۱۳۶۶)، بین رونالد ریگان، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا و میخائیل گورباچف، دبیرکل وقت حزب کمونیست اتحاد شوروی، امضا شد و در یکم ژوئن ۱۹۸۸ (۱۱ خرداد ۱۳۶۷) به‌اجرا در آمد. با این پیمان موشک‌های هسته‌ای و متعارف کروز و سکوهای پرتاب آن‌ها، با برد ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر (کوتاه‌برد) و ۱۰۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر (میان‌برد) از میان برداشته شد. دونالد ترامپ ۲۰ اکتبر / ۲۸ مهر اعلام کرد به دلیل آن‌که روسیه به‌طور مکرر پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را نقض کرده، آمریکا از این پیمان خارج خواهد شد.

رانندگان #نیشکر_هفت‌تپه اعتصاب کردند

بیش از ۵۰ تن رانندگان ماشین‌های استیجاری شرکت #کشت_و_صنعت_نیشکر_هفت‌تپه صبح چهارشنبه ۱۲ تیر در اعتراض به تعویق چهار ماه مزد دست از کار کشیدند و مقابل ساختمان اداره کشاورزی این شرکت تجمع کردند. این رانندگان که مسئول حمل و نقل کارگران و مدیران شرکت بین مزارع کشاورزی هستند به‌طور مستقیم با کارفرما قرارداد دارند. طبق قرارداد، شرکت باید ماهانه مزد رانندگان به اضافه اجاره‌بهای خودروها را به آن‌ها پرداخت کند. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) به نقل از یکی از رانندگان نوشته است: «رانندگان ماشین‌های استیجاری که غالبا وانت بار هستند روزانه ۸ تا ۱۲ ساعت در شرایط سخت در مزارع به ازای دریافت ۸۵۰۰ تومان در هر ساعت کار می‌‌کنند. این در حالیست که راننده‌های این خودروها فاقد دستمزد هستند و آنچه کارفرما پرداخت می‌کند فقط اجاره ‌بهای خودروهاست که آن هم با تاخیر و به صورت حداقلی پرداخت می‌شود.» مجتمع نیشکر هفت‌تپه از چند سال پیش شاهد اعتراضات کارگران و کارکنان بخش‌های مختلف آن بوده است.

در #رقه یک گور دسته‌جمعی از زمان #داعش کشف شد: اجساد ۲۰۰ نفر از جمله چند زن سنگسار شده و چندین اعدامی

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس «شورای مدنی رقه» در شمال سوریه چهارشنبه ۳ ژوئیه/۱۲ تیر اعلام کرد که در پادگانی به نام «الطلائل» یک گور دسته‌جمعی دیگر بازمانده از دوره حکومت داعش بر این شهر را کشف کند. در این گور اجساد ۲۰۰ نفر یافت شده است. کاوش در پادگان «الطلائع» از ۱۳ ژوئن سال گذشته آغاز شده و حفاری‌ها کماکان ادامه دارد. طبق اعلام پزشکی قانونی، برخی از اجساد بدون سر هستند و لباس نارنجی بر تن دارند. تروریست‌های داعش قبل از اعدام قربانیان، لباس نارنجی به تن آن‌ها می‌کردند. جسد سه زن سنگسار شده نیز در این گور دسته‌جمعی یافت شده است. دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن اعلام کرده است که بیش از ۲۳۲۳ شهروند غیر نظامی در جریان عملیات آزادسازی رقه کشته شده‌اند که از این تعداد ۵۴۳ نفر کودک و ۳۴۶ تن دیگر زن بودند. رقه در شمال سوریه در ساحل فرات قرار دارد. نیروهای داعش در ۱۴ ژانویه ۲۰۱۴ پس از نبردی شدید با مخالفان دولت بشار اسد، کنترل شهر رقه در شمال سوریه را به دست آوردند. نیروهای دمکراتیک سوریه با حمایت ائتلاف به رهبری آمریکا در ۱۷ اکتبر ۲۰۱۷ شهر رقه را از داعش پس گرفتند.

تجمع #بازنشستگان مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی در تهران

گروهی از #بازنشستگان_کشوری چهارشنبه ۱۲ تیر با فراخوان قبلی مقابل #صندوق_بازنشستگی در تهران تجمع کردند و خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند. ارتقای معیشت، اجرای قانون همسان‌سازی، بیمه کارآمد و رسیدگی به وضعیت صندوق‌ بازنشستگی از جمله مطالبات بازنشستگان است. در فراخوان تجمع، سه محور اعتراض بازنشستگان چنین عنوان شده بود: اقدامات بی‌اساس و هزینه‌گری نظیر برگزاری همایش به جای احیا و پرداخت مطالبات و حقوق پایمال‌شده‌ پیشکسوتان عضو صندوق بازنشستگی؛ بیمه ناکارآمد؛ و بی‌تفاوتی و عدم تلاش برای باز‌گرداندن اموال و ذخایر به‌غارت‌رفته سهامداران صندوق بازنشستگی. بازنشستگان شعار می‌دادند: «فریاد، فریاد از این همه بیداد». بازنشستگان تا کنون بارها با خواست‌های مشابهی مقابل صندوق بازنشستگی و مجلس تجمع کرده‌اند.

اخراج دسته‌جمعی #کارگران در #پتروشیمی_بندر_امام

دست‌کم ۲۰ تن از کارگران #پتروشیمی_بندر_امام #اخراج شده‌اند و حق ورود به شرکت را ندارند. «عصر جنوب» در این باره نوشته است که از ۲۰ روز پیش از ورود دست‌کم ۲۰ کارگر به واحد پتروشیمی جلوگیری شده است. به کارگران گفته اند که مجوز ورود آنها از سوی مدیریت تائید نشده است. کارگران می‌گویند که از نیروهای بومی شرکت هستند و در شرایط دشوار اقتصادی کنونی توان اداره زندگی را ندارند. پتروشیمی بندر امام در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر قرار دارد و از ابتدای سال جاری چندین بار دست به اخراج دسته‌جمعی کارگران زده است. در اردیبهشت امسال اعلام شد که طی مدت طی کمتر از یک ماه حدود ۱۴۰ کارگر پتروشیمی بندر امام از کار بیکار شده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران: دولت به #اینستکس دل نبسته است

عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران چهارشنبه ۱۲ تیر در توئیتر خود نوشت: «کسی در دولت به اینستکس اروپا (سازوکار مالی اروپا با ایران) امید نبسته اما راهش را هم نبستیم؛ نه تنها آن را کافی نمی‌دانیم بلکه این سازوکار را مقدمه اجرای تعهدات یازده‌گانه اروپایی‌ها می‌دانیم که تاکنون به آن‌ها عمل نکرده‌اند. هنوز در برجام هستیم و فعلاً حقوق و مطالبات‌مان را از طریق همین توافق دنبال می‌کنیم». حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران روز چهارشنبه تهدید کرد که اگر اروپا اقدامی نکند جمهوری اسلامی چهار روز دیگر سطح غنی‌سازی اورانیوم خود را از ۳،۶۷ درصد بیشتر خواهد کرد و راکتور اراک را نیز به شرایط سابق برمی‌گرداند. این در حالی است که آلمان، فرانسه و بریتانیا از ایران خواسته‌اند با کاهش سطح تعهدات خود در برجام، توافق هسته‌ای را به خطر نیندازد.

#گرمایش_زمین: ماه ژوئن امسال گرمترین ماه ژوئن در همه دوران‌ها بود

«برنامه کوپرنیک»، بزرگترین برنامه دیده‌بانی زمین که توسط کمیسیون اروپا و با همکاری آژانس فضایی اروپا انجام می‌شود، اعلام کرد که ماه ژوئن گذشته گرمترین ماه ژوئن در سراسر دنیا بود. بر این اساس، ماه ژوئن سال جاری در جهان ۰،۱ درجه سلسیوس (سانتی‌گراد) گرمتر از رکورد تاکنونی در ژوئن سال ۲۰۱۶ بود. افزایش گرما به‌ویژه در اروپا به‌طور چشمگیری افزایش یافت. در ماه ژوئن اروپا حدود دو درجه گرمتر از حد معمول بود. موج گرما در هفته گذشته در چندین کشور اروپایی رکورد شکست. در آلمان، فرانسه، شمال اسپانیا و ایتالیا، درجه حرارت حدود ۱۰ درجه بالاتر از حد معمول بود. تغییرات اقلیمی حاصل دخالت بشر که به دلیل گرمایش جهانی ناشی از تولید گازهای گلخانه‌ای رخ می‌دهند، روز‌به‌روز در گوشه و کنار جهان آشکارتر می‌شوند.

فرزند امام جمعه مقتول کازرون برای عامل قتل پدرش تقاضای #قصاص کرد

محاکمه حمیدرضا درخشنده، عامل قتل حجت‌الاسلام محمد خرسند امام جمعه کازرون، چهارشنبه ۱۲ تیر آغاز شد. فرزند امام جمعه مقتول کازرون به‌عنوان ولی دم از دادگاه تقاضای قصاص برای حمیدرضا درخشنده کرد. در متن کیفرخواست نماینده دادستان گفته شد که درخشنده اقرار کرده و برای او تقاضای قصاص شده است. کاظم موسوی رئیس کل دادگستری استان فارس پیش از این گفته بود که قاتل از سلامت کامل عقلی برخوردار است و با برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده امام جمعه کازرون را کشته است. به‌گفته موسوی، درخشنده گفته است که قصد داشته در یک برنامه تعزیه، امام جمعه کازرون را بکشد که به دلیل عدم حضور او در آن مراسم، برنامه را به تعویق انداخته و بامداد هشتم خرداد او را با سلاح سرد کشته است. حمیدرضا درخشنده همان روز دستگیر شد و هنوز از انگیزه اصلی او برای ارتکاب قتل، خبری منتشر نشده است. مقتول عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی بود که از شهریور ۱۳۸۶ امام جمعه شهر کازرون شد.

جیش‌العدل به خودرو #نیروی_انتظامی در #ایرانشهر حمله کرد

گشت خودرویی پاسگاه «شهردراز» شهرستان ایرانشهر واقع در جنوب استان سیستان و بلوچستان مورد هدف بمب دستی قرار گرفت که در این حمله دو نفر از مأموران انتظامی مجروح و به بیمارستان منتقل شدند. این حمله به صورت تله انفجاری انجام شد. گروه جیش‌العدل مسئولیت این حمله را به‌عهده گرفت. جیش‌العدل از جمله گروه‌هایی است که می‌گوید برای دفاع از حقوق بلوچ‌ها در ایران مبارزه می‌کند. این گروه قبلاً جندالله نامیده می‌شد. آمریکا روز گذشته (سه‌شنبه ۱۱ تیرماه) جندالله را که در سال ۲۰۱۰ در فهرست گروه‌های تروریستی ایالات متحده قرار داده بود بار دیگر در این فهرست حفظ کرد و تمامی اسامی جدید و نام‌های مرتبط با آن از جمله جیش‌العدل را به این فهرست اضافه کرد.

#خامنه‌ای: یعنی چه #حج را سیاسی نکنید؟ حج یک کار سیاسی است، این کار سیاسی عیناً همان تکلیف دینی است

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در آستانه اعزام حجاج به عربستان سعودی، در دیدار با مسئولان حج گفت: «از جمله خطاهای بزرگی که همیشه می‌شنیدیم و حالا هم از بعضی که نسبت به اسلام بی‌مبالات هستند می‌شنویم این است که می‌گویند حج را سیاسی نکنید. یعنی چه حج را سیاسی نکنید؟ (...)حج یک کار سیاسی است اما این کار سیاسی عیناً همان تکلیف دینی است. اما این‌که بیایند و این حرکات سیاسی را منع کنند، آن هم سیاسی است اما یک سیاست ضددینی». خامنه‌ای از جمله دفاع از فلسطین و یمن را «عین تعالیم اسلامی و واجب» دانست و افزود: «همه‌ی این‌ها مال دین است». سیاسی کردن حج همواره از اختلاف‌های ایران و عربستان سعودی بوده است. پیشینه تنش بین ایران و عربستان بر سر مراسم حج به کشتار حجاج در مکه در روز ۹ مرداد ۱۳۶۶ (۳۱ ژوئیه ۱۹۸۷) باز می‌گردد. در آن زمان زائران ایرانی در مراسم حج شعارهای سیاسی سر دادند و نیروهای امنیتی سعودی به روی آن‌ها آتش گشودند. در جریان این درگیری‌ها ۲۷۵ تن از حجاج ایرانی، ۸۵ تن از مأموران پلیس سعودی و ۴۵ تن از حجاج دیگر کشورها کشته و شماری نیز زخمی شدند. پس از این رویداد عربستان سعودی سفارتخانه خود را در تهران تعطیل و روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد.

پلیس: به‌دستور مقامات بالا با مسافران #بی‌_حجاب در داخل هواپیما هم برخورد می‌کنیم

سردار حسین مهری، فرمانده پلیس فرودگاه‌های ایران درباره بی‌حجابی زنان در پروازهای خارجی گفت: «اگر کشف حجاب مسافران پروازهای خارجی در فرودگاه‌های داخل ایران باشد مشمول قانون برخورد با بی‌حجابی می‌شود». او با بیان این‌که «کشف حجاب جزو جرام مشهود است و با این جرم بدون تعارف برخورد می‌شود»، افزود: «با قاطعیت با کشف حجاب در فرودگاه‌ها برخورد می‌کنیم و ابلاغ کتبی به ما شده که این موضوع را با قوت و قدرت حتی داخل هواپیما ادامه دهیم». به‌گفته حسین مهری، «پلیس در مرحله اول به افرادی که در فرودگاه‌ها کشف حجاب کنند، تذکر می‌دهد؛ اگر فرد متخلف به تخلف خود ادامه داد، به‌عنوان جرم مشهود آن را پرونده کرده و تحویل مقام قضائی خواهد داد». فرمانده پلیس فرودگاه‌های ایران دو روز پیش (دوشنبه ۱۰ تیر) نیز از برخورد با کشف حجاب در محیط فرودگاه‌ها سخن گفته بود.

فرمانده #سپاه: برخی می‌گفتند با دشمن مذاکره نکنیم #جنگ اجتناب‌ناپذیر است، شرایط را معکوس کردیم

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران در جمع مسئولان و کارکنان قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه ادعا کرد که جمهوری اسلامی در تنش‌های اخیر با آمریکا در مسیر «شکست‌دادن دشمن» قرار دارد. سلامی با بیان این‌که «ما اجزای قدرت و سیاست دشمن را منفصل و آن‌ها را کم‌خاصیت و یا خنثی کرده‌ایم»، گفت: «در حوزه نظامی کاملاً راه را بر دشمن بسته‌ایم و موازنه را معکوس کرده‌ایم؛ شاید تا چندی پیش برخی تصور می‌کردند که اگر در مقابل دشمن به مذاکره روی نیاوریم، گزینه جنگ اجتناب‌ناپذیر است، اما شرایط به‌گونه‌ای رقم خورد که دشمن حتی در ذهن خود از موضوع جنگ به هراس افتاد و شرایط معکوس شد.» او افزود: «در وضعیت کنونی این دشمنان هستند که از وقوع جنگ نگرانند و این نگرانی در رفتارهای فیزیکی و تاکتیکی آن‌ها نمایان است». فرمانده سپاه دیدار شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را «نقطه شکست سیاسی سنگین برای دشمن» نامید و گفت: «پس از این دیدار تراز قدرت سیاسی ما در جهان بالا رفت و داستان انزوای ایران موضوعی باطل تلقی شد.» او بدون اشاره به وضعیت اقتصادی کشور و فشارهای ناشی از تحریم‌ها که بر بدی اوضاع افزوده است درباره نظام جمهوری اسلامی چنین اظهارنظر کرد: «کشوری که در علم، اقتصاد، فرهنگ، اخلاق، معنویت و زیرساخت و فن‌آوری می‌درخشد ایمن شده و در معرض خطر قرار نمی‌گیرد؛ ما امروز از چنین ظرفیتی برخورداریم».

#ترامپ: ایران محدودیت ذخایر #اورانیوم را نقض کرد، این خوب نیست

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به کاهش سطح تعهدات ایران در برجام و افزایش میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده در ایران با انتشار پیامی در توییتر نوشت: «مدت‌ها قبل از اینکه من رئیس‌جمهوری شوم، ایران داشت توافق ۱۵۰ میلیارد دلاری (به اضافه ۱.۸ میلیارد دلار پول نقد) هسته‌ای با ایالات متحده را نقض می‌کرد و آن‌ها حالا محدودیت ذخایر (اورانیوم) را نقض کرده‌اند. این، خوب نیست.» دوشنبه گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید کرد که ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) عبور کرده است. وزیران خارجه تروئیکای اروپایی (آلمان، فرانسه و بریتانیا) با انتشار بیانیه مشترکی از ایران خواستند با کاهش سطح تعهدات خود در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) توافق هسته‌ای را به خطر نیندازد. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران ساعتی بعد پاسخ داد ایران دقیقاً به همان شیوه‌ای که اروپا به برجام پایبند است، به توافق هسته‌ای پایبند می‌ماند.