ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنگوی دولت از ابلاغ آیین‌نامه اجرایی «رتبه‌بندی حقوق فرهنگیان» خبر داد

علی بهادر جهرمی، سخنگوی دولت سیزدهم از ابلاغ آیین‌نامه اجرایی قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان خبر داد. او در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت که این آیین‌نامه ابلاغ شده است. قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان که در روزهای پایانی دولت حسن روحانی به مجلس تحویل شده بود، در مجلس و دولت «تعدیل» و به گفته فعالان صنفی معلمان «سرهم‌بندی» شد. مجلس اسفند سال گذشته پس از چند مرتبه رفت و آمد لایحه میان دولت، مجلس و شورای نگهبان سرانجام آن را تصویب کرد. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان، لایحه تصویب شده را ناقص و ناکافی در برآورده کردن حقوق معلمان توصیف کرده است. معلمان خواستار تصویب و اجرای رتبه‌بندی به گونه‌ای اند که حقوق معلمان معادل ۸۰ درصد حقوق اعضای هیئت علمی باشد و از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ بارها برای تحقق این خواست تجمع کرده‌ اند. در جریان اعتراضات معلمان ده‌ها معلم بازداشت شده‌ اند. دستکم ۲۰ تن از معلمان بازداشت شده همچنان در زندان به سر برده و برای پرونده‌سازی و اعتراف اجباری از سوی سرکوبگران آزار و شکنجه می‌شوند.

حسین امیرعبداللهیان رایزنی برای بهبود روابط ایران و مصر را تایید کرد اما گفت که تا به حال مذاکره مستقیمی صورت نگرفته است

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران گفت که تا به حال مذاکره مستقیمی «برای پیشرفت و توسعه روابط» با مصر نداشته اما «اما برخی تلاش‌ها در جریان است که در چارچوب همکاری‌های بین کشور‌های اسلامی، تهران و قاهره هم روابط‌شان به حالت طبیعی برگردد.» خبر مذاکره میان ایران، مصر و اردن را چند روز قبل برای نخستین بار مقام‌های عراقی که میان ایران و عربستان سعودی میانجیگری می‌کنند، فاش کردند. امیرعبداللهیان اما گفت که هنوز مذاکره مستقیمی انجام نشده است. او شامگاه شنبه هم در دیدار با «گروه های فلسطینی» گفته بود که جمهوری اسلامی از بازگشایی سفارت در عربستان سعودی و مصر استقبال می‌کند. خبرهای مربوط به مذاکره ایران و کشورهای عربی منطقه با احتمال تشکیل «ناتو»ی عربی که قرار است همزمان با سفر جو بایدن به عربستان سعودی به بحث گذاشته شود، همزمان شده است. ایران و عربستان سعودی تا به حال پنج مرتبه با یکدیگر مذاکره کرده‌اند. نخست وزیر عراق که هفته گذشته به جده و تهران سفر کرد، آخرین دور مذاکرات را مثبت ارزیابی کرد. ایران هم حداقل تا قبل از تحرکات چند ماه گذشته اسراییل، از دور آخر مذاکرات رضایت داشت. عربستان سعودی اما مذاکرات را بی نتیجه دانسته بود.

نقدینگی در ایران به نزدیکی ۵ هزار تریلیون تومان رسید

بانک مرکزی ایران در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که نقدینگی که از نگاه سیاستمداران مستقر در دولت جمهوری اسلامی یکی از اصلی‌ترین عامل‌های رشد نرخ تورم است، به رقم ۴۸۳۲ هزار میلیارد تومان رسیده است. این رقم در مقایسه با پایان سال ۱۳۹۹ رشد ۳۰,۹ درصد رشد را نشان می‌دهد. دولت ابراهیم رئیسی ادعا می‌کند که در ماه‌های گذشته روند افزایشی نقدینگی را با پایان دادن به استقراض از نظام بانکی متوقف کرده است. این ادعا اما از سوی منتقدان دولت تکذیب شده و به گفته آن‌ها، دولت نظام بانکی را به صورت غیرمستقیم برای تأمین مالی دولت تحت فشار قرار داده است که تفاوتی با استقراض ندارد. بر اساس گزارش بانک مرکزی بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در سال گذشته ۲۴,۹ درصد افزایش یافته و به رقم ۱۴۶٬,۲ هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین بدهی دولت به بانک مرکزی به رقمی بزرگ‌تر از ۱۸۹ هزار میلیارد تومان رسیده است که نسبت به سال ۱۳۹۹ رشد را نشان می‌دهد.

دو کارگر در آتش‌سوزی کارخانه گوگرد تابان اصفهان مصدوم شدند

منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان آتش‌سوزی در کارخانه «تابان گوگرد» واقع در شهرک صنعتی علویجه استان اصفهان را تایید کرد و گفت که در جریان این حادثه دو کارگر مصدوم به مراکز درمانی مصدوم شدند. به گفته او حادثه صبح روز یکشنبه ۱۲ تیر به دلیل عدم رعایت اصول ایمنی رخ داد. او در باره خسارت مالی ناشی از این آتش‌سوزی که به ادعای او به سرعت مهار شد، توضیحی نداد و تنها به این بسنده کرد که «سوله اصلی و محصولات آن دچار خسارت شد.» صبح امروز محمد دادخواه، مسئول سازمان آتش‌نشانی منطقه دهق گفته بود که سه سوله کارخانه گوگرد تابان دچار حریق شده‌اند.

جانشین نماینده علی خامنه‌ای در سپاه پاسداران خواهان تربیت نیروی سپاهی «دست‌ به ماشه» شد

حسین طیبی‌فر، جانشین نمایندگی علی خامنه‌ای در سپاه پاسداران در جلسه‌ای معارفه مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه حضرت عباس استان اردبیل خواهان استفاده بیشتر از سلاح برای «دفاع از دستاوردهای انقلاب» شد. او گفت: «در این مجموعه باید نیروهایی تربیت پیدا کنند تا بدون ترس و واهمه دست روی ماشه داشته باشند تا از دستاوردهای انقلاب اسلامی و مبانی ارزشی و اعتقادی دفاع کنند.» بر مبنای گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، طیبی‌فر در این جلسه از آن‌چه او «دلبستگی به آمریکا» خواند، انتقاد کرد و گفت: «مجموعه نمایندگی ولی فقیه در سپاه در کنار حفاظت و فرماندهی سعی می‌کنند تا اجازه ندهد ویروس و موریانه‌ای وارد مجموعه سپاه شده و شاکله ارزشی آن را مخدوش کند». علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۶ از راست‌ افراطی و ولایتمداران خودسر خواسته بود هرگاه اخلالی دیدند، مانند لشکر در حال هزیمت، به فرمان «آتش به اختیار» یعنی به هر شکل که تشخیص دادند عمل کنند. کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی هم اخیراً اصلاحیه «قانون به کارگیری سلاح توسط مأمورین نیروهای مسلح در موارد ضروری» را در دستور کار خود قرار داده تا لزوم پاسخگویی مامورانی که دست به استفاده از اسلحه می‌زنند را از قانون فعلی حذف کند. در گزارش‌هایی که در رسانه‌های دولتی منتشر شده، طرح حق تیراندازی، پاسخ به خشونت راهزنان و گروگان‌گیران معرفی شده است. اما در حاشیه هم اشاره‌هایی می‌شود به مقابله با راهپیمایی‌ها و ناآرامی‌ها و شورش‌ها. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود رخدادهای سال‌های اخیر انگیزه اصلی ضرورت این «اصلاحیه» باشد که در بخش دیگری به ماموران لباس شخصی مسلح نیز در برابر تبعات استفاده از سلاح مصونیت می‌دهد.

۱۳ شهرستان شمال کرمان بیابانی یا در معرض بیابانی شدن هستند

مهدی رجبی‌زاده، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان گفت که «۱۳ شهرستان شمالی استان بیابانی یا در معرض بیابانی شدن هستند». به گفته او شمال استان کرمان شامل ۱۶ شهرستان به وسعت ۱۴,۴ میلیون هکتار است که «۶,۳ میلیون هکتار آن بیابانی محسوب می‌شود». رجبی‌زاده گفت: از این مقدار حدود چهار و نیم میلیون هکتار «اراضیِ حساسِ فرسایش بادی است. یعنی میزان فقر پوشش گیاهی در این اراضی به حدی بالا است که با اندک وزش باد، طوفان های شن و یا پدیده گرد و غبار به وجود می‌آید». به گفته او ۲۸ کانون حساس فرسایش بادی در شمال استان کرمان شناسایی شده و «بعضی از شهرها و روستاهای شمال استان به وسعت یک میلیون و ۲۸۰ هزار هکتار به شکل مستقیم در معرض تهدید فرسایش بادی، هجوم شن‌های روان و پدیده گرد و غبار قرار دارند». ۶۰ درصد کانون‌های حساس فرسایشی استان کرمان در مناطق شرقی این استان قرار دارند.