نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نماینده اصلاح‌طلب شیراز: خواسته‌های معترضان را دقیق نمی‌دانیم

مسعود رضایی، چهره سیاسی اصلاح طلب و نماینده فعلی شیراز در مجلس شورای اسلامی گفته «خواسته‌های مردم را دقیق نمی‌دانیم اما آنچه مسلم است نارضایتی عموم مردم از وضع اقتصادی و مشکلات معیشتی است. البته شاید در میان مردم عده‌ای هم اهداف سیاسی داشته باشند اما عمده آنها مسائل اقتصادی را دنبال می‌کنند». شیراز در سه روز گذشته یکی از اصلی‌ترین کانون‌های اعتراض در ایران به شمار می‌آمد. معترضان در این تجمعات علاوه بر شعارهای اقتصادی، شعارهای تندی نیز علیه حکومت سردادند. تظاهرات سه روز گذشته در شهرهای مختلف ایران از جمله شیراز، اصفهان، مشهد، کرج، اهواز، رشت و ساری با واکنش خشن پلیس ایران و نیروهای لباس شخصی مواجه شد. با این حال نماینده شیراز می‌گوید: «من نشنیدم کسی را دستگیر کرده باشند یا کتک زده باشند یا برخورد امنیتی صورت گرفته باشد و فقط رفتارها جنبه کنترلی داشته است». موج جدید تظاهرات علیه فقر، بیکاری و گرانی و نظام سیاسی ایران از سه‌شنبه نهم مرداد در شاپورنو در اصفهان و چند شهر دیگر آغاز شد.

تلاش دولت برای انصراف مجلس: طرح فعلی سؤال از رئیس جمهوری غیرقانونی و غیرقابل پذیرش است

جواد هروی، معاون امور نظارت و هماهنگی معاونت امور مجلس ریاست‌جمهوری به خبرگزاری کار ایران(ایلنا) گفته «سوال حق مجلس است و شکی در این نیست اما آنچه که در این مورد صورت گرفته کار غیر حقوقی و حتی خلاف آیین نامه داخلی مجلس است. ما در سوال‌های اول تا سوم هیچ اعتراضی نداشتیم اما سوال چهارم از این جهت برای ما غیرقابل پذیرش است و ابهام دارد که برخلاف رویه سوالات گذشته، کسانی که انصراف دادند مجدداً به انصراف دوباره اقدام کردند و این کار، کار درستی نیست». او ابراز امیدواری کرده که در تعامل با مجلس و رئیس آن علی لاریجانی، چالش‌های دولت و نمایندگان از جمله سؤال از حسن روحانی و همچنین استیضاح علی ربیعی، وزیر کار رفع شود. علی لاریجانی، رئیس مجلس مجلس در نشست علنی چهارشنبه ۱۰، از وصول سؤال‌های اقتصادی ۸۰ نفر از نمایندگان از روحانی خبر داده بود. حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری نیز در همان روز، طرح سؤال از رئیس جمهوری را غیرقانونی خواند و گفت امضاهای این طرح از حد نصاب افتاده بود.

محمد حسینی، وزیر ارشاد #احمدی‌نژاد، خواستار تشکیل «دادگاه صحرایی» برای #مفسدان_اقتصادی شد.

محمد حسینی، وزیر ارشاد احمدی نژاد، طی سخنانی در گچساران خواستار برپایی «دادگاه صحرایی» برای سودجویان اقتصادی شده است. امروز ۱۲ مرداد، کاظم صدیقی نیز در خطبه‌های نماز جمعه #مفسدان_اقتصادی را «خائنان جنگی» خواند و خواستار مجازات آنها، «مطابق جنایات جنگی» شد. نوری همدانی نیز پنج‌شنبه از قوه قضایه خواسته بود با مفسدان همچون «خائن» برخورد کند. محمد حسینی، در سخنانش در گچساران از عملکرد مجلس انتقاد کرده و مشخصاً در مورد نمایندگان تهران گفته که «آنها مشکلات را رها کرده‌اند و دنبال مجوز کنسرت و حضور زنان در ورزشگاه‌اند.» او همچنین به دولت تاخته و گفته: «پنج سال از عمر این دولت گذشته است و دیگر حنایتان رنگی ندارد که بگویید تقصیر دولت گذشته بوده است.» در پی اعلام خروج آمریکا از برجام و قبل از آغاز رسمی تحریم‌ها، قیمت ارز و طلا در ایران افزایش چشمگیری یافته، و گرانی‌، تورم و بیکاری باعث شده در چند روز گذشته مردم در شهرهای شیراز، اصفهان، مشهد، کرج، اهواز، رشت و ساری برای اعتراض به خیابان بیایند. همزمان با نخستن جرقه‌های دور جدید اعتراضات خیابانی مردم، چند روز پیش، محمد احمدی نژاد، رئیس‌جمهور سابق ایران، خواستار صدور مجوز برای یک تجمع اعتراضی شده بود.

کارگران اعتصابی #راه‌آهن خواستار #پرداخت_فوری_مزدها، #برچیدن_قراردادهای_موقت و برسمیت شناختن #تشکل‌های_مستقل_کارگری شدند

کارگران راه‌آهن که از دو هفته پیش در اعتراض به #تعویق_مزدها در #اعتصاب به سر می‌برند خواستار پرداخت فوری مزدها، #برچیدن_قراردادهای_موقت و برسمیت شناختن #تشکل‌های_مستقل_کارگری شدند. شورای هماهنگی کارگران و کارکنان خط و ابنیه فنی راه آهن با صدور بیانیه‌ای حاوی ۷ مطالبه کارکران اعلام کرد کارگران مناطق مختلف راه‌آهن تا برآورده کردن فوری‌ترین مطالباتشان یعنی پرداخت مزدهای عقب‌افتاده و حق سنوات به تجمع و اعتراض ادامه خواهند داد. هزاران کارگر راه‌آهن از طریق شرکت تراورس، شرکت توسعه و صنعت، شرکت گسترش آهن راه و جوش‌گستر با قراردادهای چند ماهه در راه‌آهن کار می‌کنند ماه‌هاست مزد نگرفته‌اند. از دو هفته پیش کارگران چند ناحیه راه‌آهن از جمله شهرهای مختلف آذربایجان، لرستان و خوزستان بطور همزمان دست به اعتصاب زده‌اند. #کارگران_راه‌آهن آذربایجان شب‌ها را نیز در محل #اعتصاب مانده‌اند. مسئولان شرکت‌های پیمانکار، مسئولان راه‌آهن و مقامات دولت بارها وعده پرداخت مطالبات کارگران را داده‌اند اما هنوز حقوق ماه‌های گذشته کارگران پرداخت نشده است. خواست‌های کارگران راه‌آهن در بیانیه شورای هماهنگی کارگران و کارکنان خط و ابنیه فنی راه آهن چنین عنوان شده است: پرداخت کامل حقوق‌های عقب‌افتاده/ پرداخت حق بیمه درمانی و سامان دادن به بیمه اجتماعی کارگران/ لغو قراردادهای موقت/ برسمیت شناختن تشکل‌های مستقل کارگری/برسمیت شناختن حق تجمع و اعتراض صنفی/ ممنوعیت اخراج کارگران/ بهبود شرایط کار.

سازمان #حقوق_بشر #ایران: ماه گذشته میلادی ۳۶ نفر در زندان‌های مختلف ایران #اعدام شدند

سازمان #حقوق_بشر #ایران خبر از #اعدام دست‌کم ۳۶ زندانی در زندان‌های مختلف #ایران در طول ماه گذشته میلادی داده است. در گزارشی که روز جمعه سوم آگوست/ ۱۲ مرداد از سوی این سازمان منتشر شده، آمده است در طی ماه میلادی گذشته، اعدام ۳۶ زندانی در زندان‌های مختلف ایران توسط نهاد آمار سازمان حقوق بشر ایران به ثبت رسیده است. بر اساس این گزارش اما تنها ۱۸ مورد از این اعدام‌ها از سوی رسانه‌های رسمی و داخلی ایران یا مسئولان قضایی اعلام شده است و با توجه به عدم اطلاع‌رسانی درباره ۱۸ اعدام دیگر، این اعدام‌ها در زمره #اعدام‌های_مخفیانه قرار می‌گیرند. از میان این ۳۶ اعدامی، ۱۱ نفر به اتهام #محاربه، ۲۴ زندانی به اتهام #قتل_عمد و یک زندانی به اتهام انجام جرایم مربوط به مواد مخدر به دار آویخته شده‌اند. همچنین یکی از این اعدام‌شدگان که در #زندان_مرکزی_ارومیه اعدام شده، زن بوده. هشت نفر از کسانی که به اتهام محاربه اعدام شدند اما متهم به عضویت در گروه تروریستی #داعش بودند و در ارتباط با حمله به مجلس ایران و مقبره آیت‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی به اعدام محکوم شده بودند. برخی از این اعدام‌شدگان اما نقش مستقیمی در این حملات نداشته و تنها به اتهام آگاهی از انجام عملیات یا در مواردی کمک‌های تدارکاتی به مهاجمان، اعدام شدند. سازمان حقوق بشر ایران همچنین اعدام یک زندانی با اتهامات مربوط به مواد مخدر را قابل توجه و حائز اهمیت دانسته و تاکید کرده است: «این اعدام دومین اعدام مربوط به #مواد_مخدر بود که از روز ۲۳ آبان ماه ۹۶ که قانون جدید مبارزه با مواد مخدر اجرایی شد توسط سازمان حقوق بشر ایران به ثبت می‌رسد. در قانون جدید مجازات برای جرایم مرتبط با مواد مخدر مکانیزمی برای کاهش صدور حکم اعدام و تقلیل حکم محکومان به اعدام و ابد که در زندان به سر می‌بردند، پیش‌بینی شده است.»

#کارگران سد #صفا‌رود پنج ماه #دستمزد نگرفته‌اند

محمد مهدی زاهدی نماینده #کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت که #کارگران #سد_صفارود پنج ماه است که #دستمزد نگرفته‌اند. او این سخنان را همزمان با حضور معاون وزیر نیرو در نشست «انسجام بخشی صنعت آب استان کرمان» به زبان آورد و گفت که در ارتباط با دستمزد کارگران سد صفا رود «تذکرات متعددی» به وزیر نیرو داده اما «تا کنون اقدامی صورت نگرفته است». پیش از این نیز معاون شرکت آب و فاضلاب کرمان از دولت خواسته بود که حداقل بخشی از اعتبار پروژه سد صفارود را برای پرداخت دستمزد کارگران تامین کند.

حمله انتحاری به یک مسجد شیعیان در جنوب شرق #افغانستان: حداقل بیست نفر کشته شده‌اند

به گفته سخنگوی پلیس محلی و به گزارش رادیو اروپای آزاد، جمعه ۳ اوت/ ۱۲ مرداد، یک مجسد شیعیان در ولایت پکتیا واقع در جنوب شرق #افغانستان (در نزدیکی مرز پاکستان) مورد حمله انتحاری قرار گرفته است. دست‌کم ۲۰ نفر در این بمب‌گذاری انتحاری کشته شده‌اند. هنوز اطلاعات بیشتری در مورد این حادثه منتشر نشده. هیچ گروهی هنوز مسئولیت حمله را به عهده نگرفته است.

سقوط ادامه دار #پول ملی #ترکیه: ارزش #دلار به پنج #لیر رسید

#لیر_ترکیه به کمترین نرخ برابری با #دلار رسید. پس از افزایش تنش سیاسی میان واشنگنتن و آنکارا به دنبال تحریم دو عضو هیئت وزیران ترکیه، ارزش برابری لیر با دلار حدود ۳,۵ درصد افت کرد و به بیش از پنج لیر برای یک دلار رسید. این رقم طی سال‌های پس از قدرت‌گیری حزب عدالت و توسعه بی‌سابقه است. تنش میان ترکیه و امریکا پس از آن شدت گرفت که واشنگنتن عبدالحمید گل، وزیر دادگستری و سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه را به دلیل آنچه که «نقش داشتن در بازداشت اندرو برانسون کشیش امریکایی» اعلام شد، در فهرست تحریم قرار داد. پیش از این نیز لیر ترکیه به دلیل سیاست‌های اقتصادی رجب طیب اردوغان روند نزولی در پیش گرفته بود. اردوغان اما در تبلیغات انتخاباتی وعده کرد که با افزایش نرخ سود بانکی مانع سقوط بیشتر ارزش لیر خواهد شد. لیر از آغاز سال جاری ۲۰ درصد و طی ۵ سال گذشته بیش از ۷۰ درصد ارزش برابری با دلار را از دست داده است.

دیده‌بان حقوق بشر: ایران باید فوراً #فعالان_محیط‌زیستی را آزاد کند

جمعه ۳ اوت /۱۲ مرداد، دیده‌بان حقوق بشر خواستار آزادی فوری هشت فعال محیط زیستی شد که به مدت ۶ ماه است در بازداشت به سر می‌برند. نام این فعالان عبارت است از: هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، امیرحسین خالقی، سام رجبی، طاهر قدیریان، و مراد طاهباز. سارا لی ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر گفته که «مقامات ایران بعد از شش ماه هنوز هیچ مدرکی برای توجیه بازداشت این فعالان ارائه نکرده‌اند.» بازداشت #فعالان_محیط‌زیست در ایران از بهمن ماه سال ۹۶ کلید خورد. یکی از بازداشتی‌ها یعنی کاووس سید امامی در زندان درگذشت. مقامات ایران ادعا می‌کنند که سیدامامی خودکشی کرده، اما تحقیقی بیطرفانه درباره مرگ او انجام نشده است. از بهمن ماه تاکنون حداقل ۵۰ فعال محیط زیستی را در سراسر کشور دستگیر شده‌اند.

#کالاهای_چینی در ایران ۲۰ درصد گران شد

براساس آمار #گمرک_ایران در چهار ماهه نخست سال جاری کالاهای وارداتی از #چین به کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد گران‌ شده است. در این مدت یک میلیون و ۱۹۱ هزار و ۴۲۶ تن انواع کالا از چین به ایران صادر شده است که از لحاظ وزنی ۱۰,۳۱ درصد و از لحاظ ارزش ۲۵,۶۳ درصد از کل واردات ایران را در بر می‌گیرد. در مدت مشابه سال گذشته یک میلیون و ۲۹۴ هزار تن کالا از چین به ایران وارد شده بود و این مقدار از واردات ۱۱,۴۴ درصد از کل وزن و ۲۲,۱۵ درصد از کل ارزش کالاهای وارداتی به ایران را به خود اختصاص داده بود. واردات از چین در چهار ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۷,۹۳ درصد کاهش یافته اما از نظر ارزش ۱۱,۰۵ درصد رشد داشته است. گزارش گمرک نشان می‌دهد که ایران کالاهای گران‌قیمت‌تری را نسبت به سال گذشته از چین وارد کرده، اما از آن‌جا که کالاهای چینی وارد شده به ایران معمولاً ثابت هستند، می‌توان گفت که کالاهای چینی با قیمت بالاتری به ایران فروخته می‌شود و در واقع این کالاها گران‌تر شده‌اند. روز جمعه ۱۲ مرداد، جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفت پس از خروج آمریکا از تواق هسته‌ای، نقش چین در حفظ برجام «محوری و حیاتی» است. بعد از برجام حجم مبادلات تجاری ایران و چین ۲۰ درصد رشد داشت و به ۵۲ میلیارد دلار در سال رسید. از حدود ۲,۴ میلیون بشکه در روز صادرات نفت ایران چیزی در حدود ۱٫۸ میلیون بشکه آن به هند و چین می‌رود.

سفیر ایران در انگلستان: شرکت‌های چند ملیتی و #بانک‌های بزرگ ریسک همکاری با #ایران را نمی‌پذیرند

حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در لندن به خبرگزاری مجلس شورای اسلامی، خانه ملت، گفت که شرکت‌های چندملیتی و بانک‎های بزرگ ریسک فعالیت با ایران را نمی‌پذیرند. مقام‌های ایران و اتحادیه اروپا به همراه انگلستان پس از خروج رسمی امریکا از توافق هسته‌ای به دنبال یافتن راهی برای ادامه مشارکت و همکاری اقتصادی هستند اما تا به حال نتوانسته‌اند به توافق برسند. به گفته بعیدی‌نژاد این شرکت‌ها به دلیل «تبادلات اقتصادی گسترده با آمریکا تضامینی نیاز دارند که این تضمین ها از سوی اروپا قابل تحقق نیست». او گفته که رایزنی‌ها برای همکاری و مشارکت شرکت‌های کوچک و متوسط ادامه دارد. ایران و اتحادیه اروپا در حال تدوین یک برنامه برای همکاری مشترک پس از خروج امریکا از #توافق_هسته‌ای هستند.

افسردگی و اضطراب بین #دانشجویان افزایش یافته است

محمد نوری، سرپرست مرکز مشاوره و سلامت ‏روان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی جمعه ۱۲ مرداد به ایسنا گفت: «متاسفانه اختلالاتی همچون افسردگی و اضطراب در بین #دانشجویان زیاد شده است.» او دلایل اصلی این امر را «تصور غلط دانشجوبان نسبت به محیط دانشگاه، عدم برآورده شدن نیازهایشان در دانشگاه، مشکلات ارتباطی و عاطفی، نگرانی بابت آینده شغلی، سختی امتحانات و افت تحصیلی، اضطراب، استرس و نگرانی بابت مشروط و اخراج شدن» دانسته است. این افزایش افسردگی و اضطراب به مشکلات صنفی متعددی که دانشجویان در سالهای اخیر با آن روبه‌رو بوده‌اند، بی‌ارتباط نیست. در چند سال گذشته، سنوات مجاز تحصیلی کاهش یافته است. خوابگاه‌های دانشجویی به صورت گسترده خصوصی‌سازی شده است، و بسیاری از فضاهای دانشجویی به بیرون از دانشگاه اجاره داده شده و قیمت غذای دانشجویی به شکل سرسام‌آوری افزایش یافته است. نگاه به آموزش کالایی و بازارمحور و رویکرد به دانشگاه‌ها همچنان پلیسی و امنیتی است. دو روز پیش، پدارم پذیره دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه دانشگاه تهران به ۷ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. در خرداد ماه نیز، علی مظفری و سینا عمران، دو دانشجوی دانشگاه تهران به ۸ سال حبس تعزیری، دو سال ممنوع‌الخروجی، محرومیت از فعالیت سیاسی، و نیز محرومیت از حضور در احزاب و دسته‌جات سیاسی و فضای مجازی و رسانه‌ها و مطبوعات محکوم شدند. ابراهیم خالدی، لیلا حسین‌زاده، سینا ربیعی و محسن حق‌شناس، از دیگر فعالان دانشجویی نیز با احکام سنگین پنج سال، شش سال، یک سال و دو سال حبس تعزیری در انتظار دادگاه تجدیدنظر هستند.

یک نماینده مجلس می‌گوید: جمعیت زیر خط فقر بیش از ۴ برابر افزایش یافته است

بانک مرکزی و مرکز آمار ایران همچنان #نرخ_تورم را تک‌رقمی و کمتر از ۱۰ درصد گزارش می‌کنند. یک نماینده مجلس اما از افزایش جمعیت زیر #خط_فقر خبر داده است. به گفته رسول خضری نماینده پیرانشهر در مجلس حدود ۵۰ درصد جمعیت ایران زیر خط #فقر_مطلق است. این شاخص پیش از آغاز به کار دولت حسن روحانی ۱۲ درصد گزارش شده که بیش از چهار برابر افزایش داشته است. خضری همچنین میزان درآمد خط فقر را شش میلیون تومان اعلام کرده که دو برابر درآمد خط فقر در آغاز به کار دولت یازدهم است. با این حال کارشناسان دولتی همچنان خط فقر را کمتر از دو میلیون تومان برآورد می‌کنند. براساس تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران، متوسط قیمت مواد غذایی و آشامیدنی در یک ماه گذشته تا ۷۴,۹ درصد افزایش یافته است. افزایش قیمت مواد غذایی، بحران ارزی و فساد مالی گسترده موجب طرح پرسش از رئیس جمهوری توسط تعدادی از نمایندگان مجلس و همچنین درخواست استیضاح وزرای اقتصاد و تعاون، کار و رفاه اجتماعی شده است.

وزیر امور خارجه #کره_شمالی به‌زودی به ایران سفر می‌کند

«کی‌سی‌ان‌ای»، خبرگزاری رسمی کره شمالی خبر داده که یک هیئت سیاسی این کشور به سرپرستی ری هونگ یو، وزیر امور خارجه در روزهای آینده به تهران سفر خواهد کرد. این سفر پس از برگزاری نشست اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) در سنگاپور که از روز دوشنبه گذشته آغاز شده و شش روز ادامه دارد، انجام خواهد شد. جزئیات بیشتری از این سفر منتشر نشده است. کره شمالی و ایران دو کشوری هستند که برنامه‌های هسته‌ای آن‌ها چالش‌هایی در جهان برانگیخت. پس از ماه‌ها تنش میان آمریکا و کره شمالی بر سر برنامه هسته‌ای پیونگ‌یانگ، این دو کشور سرانجام پای میز مذاکره نشستند اما مذاکره ایران و آمریکا در این‌باره، به‌رغم اظهار آمادگی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا هنوز انجام نشده است. کره شمالی سال گذشته برای شرکت در مراسم تحلیف حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران یک هیئت را اعزام کرد.

امرسون #منانگاگوا، کاندیدای حزب حاکم، پیروز انتخابات ریاست جمهوری #زیمبابوه اعلام شد

کمیسیون انتخابات زیمبابوه اعلام کرد که امرسون منانگاگوا ۷۵ ساله، کاندیدای حزب حاکم «اتحاد ملی آفریقایی زیمبابوه – جبهه میهن‌پرستان» (زانو- پی‌اف) با ۵۰,۸ درصد آرا پیروز انتخابات ریاست جمهوری این کشور است. براساس اطلاعیه کمیسیون انتخابات، نلسون چامیسا، رهبر حزب اپوزیسیون «جنبش برای تغییر دموکراتیک»، ۴۴,۳ درصد آرا را به‌دست آورده است. انتخابات ریاست جمهوری زیمبابوه همزمان با انتخابات پارلمانی و محلی دوشنبه ۳۰ ژوئیه / ۸ مرداد برگزار شد. نتایج انتخابات ریاست جمهوری زیمبابوه پس از چند روز تنش اعلام شد. در این مدت شش نفر در اعتراضات توسط ارتش این کشور کشته شدند و پلیس ۱۶ نفر از اعضای «جنبش برای تغییر دموکراتیک» را بازداشت و دفتر این حزب را پلمب کرد. پلیس گفته است از آن‌ها سلاح بدون مجوز، نارنجک و سنگ یافته است. پیش از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری، نلسون چامیسا خود را برنده قطعی انتخابات اعلام کرده بود و نسبت به تلاش حزب حاکم برای دستکاری در نتیجه شمارش آرا هشدار داده بود. در انتخابات پارلمانی زیمبابوه نیز که نتایج آن چهارشنبه یکم ژوئیه / ۱۰ مرداد اعلام شد، حزب حاکم موفق شد که از مجموع ۲۱۰ کرسی پارلمان، ۱۱۰ کرسی را از آن خود کند. «جنبش برای تغییر دموکراتیک» ۴۱ کرسی را به‌دست آورد.