نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انفجار در کابل، در نزدیکی منزل سرپرست وزارت دفاع

صدای انفجار مهیب در کابل در غروب روز سه‌شنبه ۳ اوت/۱۲ مرداد در همه جای شهر شنیده شد. شاهدان محلی به رسانه‌ها گفتند که محل انفجار در منطقه وزیر اکبرخان، نزدیکی منزل ژنرال بسم‌الله خان محمدی، سرپرست وزارت دفاع، بوده است. همچنین گفته شده که افراد مسلح وارد خانه ژنرال محمدی شده‌اند؛ خود او و خانواده‌اش سالم هستند. افزون بر این، منطقه سبز کابل هدف حمله با خمپاره قرار گرفته است. سفارت‌خانه‌ها در این منطقه مستقر هستند. در مورد تلفات تاکنون خبری منتشر نشده است.

پرونده‌سازی در دستگاه قضائی برای بازداشت‌شدگان تجمع حمایت از خوزستان

اتحادیه آزاد کارگران ایران سه‌شنبه ۱۲ مرداد/۳ اوت از پرونده‌سازی علیه بازداشت‌شدگان در تجمع حمایت از مردم خوزستان که مقابل ساختمان وزارت کشور در تهران برگزار شد، خبر داد. به‌دنبال اعتراض‌های مردمی نسبت به بی‌آبی در شهرهای خوزستان، نزدیک به ۳۰ نفر از فعالان مدنی، صنفی و حقوق بشری برای حمایت از این اعتراضات شنبه ۲۹ تیر مقابل ساختمان وزارت کشور تجمع کردند. ماموران انتظامی پس از ضرب و شتم این فعالان، ۹ تن از آن‌ها را دستگیر و ساعاتی بعد آزاد کردند. براساس آخرین گزارش‌‌ها دستگاه قضائی جمهوری اسلامی در روزهای اخیر برای این ۹ فعال یعنی پوران ناظمی پور، آرش کیخسروی، بهزاد همایونی، آرش صادقی، حمید آصفی، رادا مردانی، نرگس محمدی، رسول بداقی و جعفر عظیم زاده که در تجمع فوق حضور داشتند پرونده‌سازی کرده و به همه این افراد پیامکی را مبنی بر تشکیل پرونده قضایی علیه آنان در شعبه دوم بازپرسی «شهید مقدس» ارسال کرده است. هم‌زمان بازداشت فعالان و شهروندان در برخی از شهرهای کردستان و خوزستان ادامه دارد و از سرنوشت بسیاری از بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر خبری در دست نیست.

موج تازه دستگیری فعالان و شهروندان کرد در مهاباد و اشنویه

شبکه حقوق بشر کردستان سه‌شنبه ۱۲ مرداد/۳ اوت از بازداشت دست کم ۹ شهروند و فعال کرد در شهرهای مهاباد و اشنویه و انتقال آن‌ها به مکانی نامعلوم خبر داد. براساس این گزارش نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در دو روز گذشته پس از دستگیری سه شهروند کرد به نام‌های سوران دورباش، آکو دورباش و دارا سلیمان‌پور در شهر مهاباد و پنج شهروند دیگر به نام‌های ریبوار چارکداری، عبید انوری، فرهاد معروفی، رحمان اسدی و جلال قادرزادە در شهر اشنویه و روستاهای اطراف، آن‌ها را به مکانی نامعلوم برده‌اند. یک شهروند دیگر به نام حسن شادی‌خواه نیز ساعاتی پس از دستگیری آزاد شده است. شبکه حقوق بشر کردستان می‌گوید مقام‌های اطلاعاتی و امنیتی از شنبه دوم مرداد موج تازه‌ای از بازداشت شهروندان و فعالان کرد را در شهرهای بوکان، مهاباد و اشنویه آغاز کرده و در این مدت دست کم ۲۴ نفر از جمله عظیمه ناصری، انور ملکی، کمال عباسی‌وند، شمزین محمدی ، چیا آقابیگ‌پور، کاوه سلیمان‌پور، هیمن قره‌داخی، احد سونه و رزگار عینالو را دستگیر کرده‌اند. برپایه شواهد، بیشتر این دستگیری‌ها توسط اطلاعات سپاه پاسداران انجام شده و احتمال می‌رود فعالان و شهروندان بازداشت شده به بازداشتگاه امنیتی-نظامی اطلاعات سپاه در پادگان المهدی ارومیه منتقل شده‌‌ باشند.

رئيس یک بیمارستان در تهران: برگزاری مراسم محرم ایران را وارد بحرانی غیرقابل کنترل می‌کند

علی جمالیان، رئیس بیمارستان شهید لواسانی تهران سه‌شنبه ۱۲ مرداد از بستری‌شدن ۸ هزار بیمار کووید-۱۹ در بیمارستان‌های پایتخت خبر داد. او در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت: «خیلی از این بیماران شرایط‌شان به صورتی است که روی تخت‌های موقت برانکارد در اورژانس‌ها بستری هستند و شرایط مناسبی ندارند، اگر این اتفاق ادامه پیدا کند قطعاً نمی‌شود این مشکل را جمع کرد». رئیس بیمارستان شهید لواسانی گفت: بحران کرونا در بیمارستان‌ها بی‌سابقه است و با تداوم این شرایط با کمبود دارو، تخت اکسیژن و تجهیزات دیگر رو به رو می‌شویم و خیلی بحران‌ها بیشتر خواهد شد. جمالیان افزود: با توجه به درپیش بودن محرم و شرایط کنونی همه‌گیری در ایران، «اگر پروتکل‌ها را رعایت نکنیم و آن مسائل مربوط به برگزاری مراسم محرم را داشته باشیم قطعاً یک بحران غیر قابل پیش‌بینی و عجیب و غریب برای کشور اتفاق می‌افتد. اگر مثل گذشته ایام محرم و برگزاری مراسم‌ها و هیئت‌ها را داشته باشیم، این بحران غیرقابل کنترل خواهد شد». محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی چندی پیش مخالفان برگزاری مراسم مذهبی در ماه محرم را «ابلیس» خوانده و گفته بود: «امسال بیش از سال گذشته و چندین برابر وظیفه خودمان را تعظیم شعائر حسینی می‌دانیم. حال و هوای شهرها در این کشور حسینی باید معلوم شود که محرم است و کسی که نمی خواهد اینگونه باشد، ابلیس است. »

یک سال پس از انفجار در بندر بیروت سازمان ملل خواستار توضیح از سوی دولت لبنان شد

یک سال پس از انفجار مهیب در بندر بیروت، سازمان ملل متحد خواستار بررسی علت این حادثه شد. سخنگوی میشل باشله، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل گفت نزدیکان و خویشان قربانیان این حادثه همچنان برای عدالت و حقیقت مبارزه می‌کنند. دولت لبنان باید دست به تحقیقات کامل و بی‌طرفانه بزند و مسئولان خاطی را به دادگاه بسپارد. سازمان ملل همچنین بر حق غرامت برای قربانیان تأکید کرد. در انفجار ۴ اوت ۲۰۲۰ بخش‌های بزرگی از بندر بیروت و مناطق مسکونی مجاور بر اثر این انفجار تخریب شدند. گفته می‌شود که انفجار توسط مقادیر زیادی از نیترات آمونیوم شیمیایی که سال‌ها بدون اقدامات حفاظتی در بندر ذخیره شده بود، رخ داده است. در این انفجار بیش از ۲۰۰ نفر کشته و حدود ۶۰۰۰ نفر زخمی شدند.

۲۵۰ میلیون تومان حقوق کارگران شهرداری کوت عبدالله به حساب «شرکت موازی» واریز شده است

کارگران پیمانی شهرداری کوت عبدالله بارها در اعتراض به ماه‌ها تعویق دستمزد، دست به اعتصاب زده و مقابل شهرداری و فرمانداری تجمع کرده‌اند. مسئولان شهرداری و پیمانکار هر بار نبود نقدینگی را علت تعویق مزد کارگران اعلام کرده‌اند. اکنون شهردار کوت عبدالله به تخلفات مالی پیمانکار اذعان کرده و می‌افزاید در یک مورد، ۲۵۰ میلیون تومان حقوق کارگران، به جای پرداخت به کارگران، از یک شرکت موازی سر در آورده است. کارگران فیش‌های حقوقی مدیران شرکت را نشان می‌دهند که حقوق‌های ۲۵ تا ۴۰ میلیونی دریافت می‌کنند. یک کارگر شهرداری کوت عبدالله در باره این مسأله به خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) گفته است: «به ما گفتند پول نداریم معوقات شما را بدهیم اما لیست‌های حقوقیِ منتشرشده نشان می‌دهد ماه به ماه به حساب اعضای خانواده‌ی کارفرمای قبلی حقوق کلان واریز می‌شده؛ اگر پول ندارند چرا افرادی باید حقوق ۲۵ میلیون یا ۴۰ میلیون و یا ۷۷ میلیون تومانی بگیرند و ما که صبح ساعت ۵ می‌رویم و تا ۱۱ ظهر در این گرما کار می‌کنیم، باید برای سه ماه معوقه‌‌ای که داریم صبح تا شب جلوی درِ شهرداری و دادستانی بایستیم و هر ماه دست به اعتصاب بزنیم تا همین اندک حقوق‌مان را واریز کنند؟» آرش دُر شهردار کوت عبدالله از پرداخت حقوق‌های بالا به مدیران حمایت کرده اما در ادامه می‌گوید در بررسی تخلفات مالی شرکت پیمانکار، موارد تخلف کشف شده از جمله این مورد که «به طور مثال حدود ۲۵۰ میلیون تومان از پول کارگران به حساب شرکت موازی رفته و بده‌بستان‌هایی انجام شده که در حال پیگیری هستیم تا این پول‌ها به حساب کارگران برگردد».

ماموران دولت خانه سه شهروند بهائی را در روستای روشنکوه ساری تخریب کردند

ماموران دولت جمهوری اسلامی دوشنبه ۱۱ مرداد منازل سه خانواده بهائی در روستای روشنکوه ساری را بدون ارائه حکم و اخطار قبلی تخریب کردند. براساس گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا) تخریب منازل آقای ثابتیان، آقای نوید درخشان و آقای عنایتی در حالی صورت گرفته است که در زمان تخریب آقای درخشان و آقای عنایتی در خانه حضور نداشته‌اند. روستای روشنکوه از توابع بخش چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است که سالهاست اغلب ساکنان آن‌را بهائیان تشکیل می‌دهند. طبق اظهارات یک منبع نزدیک به این شهروندان بهائی، «اخیرا اداره منابع طبیعی ادعا کرده است که ۱۴ قطعه زمین در روستای روشنکوه، سابقا جنگل بوده است و بهائیان این روستا با تصرف در اراضی جنگلی، به کشاورزی و ساخت و ساز مشغول شده اند. به همین جهت این اداره درخواست خلع ید و قلع و قمع این راضی را نموده است. این در حالی است که این اراضی بهائیان قدمتی بالغ بر هفتاد سال – یعنی پیش از اصلاحات ارضی در سال ۱۳۴۲ – دارند». جمهوری اسلامی بهائیت را «فرقه ضاله» می‌خواند و همواره بهائیان را هدف سرکوب قرار داده است. با این‌حال به‌نوشته هرانا و با تکیه بر اسناد محرمانه‌ای که نخستین بار توسط جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران منتشر شده، سرکوب‌های اخیر در مازندران در ادامه تصمیم دولت و نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی برای افزایش چشمگیر فشار بر بهائیان و درویش‌ها است. طبق این اسناد نمایندگان چندین سازمان امنیتی و اطلاعاتی دولتی جمهوری اسلامی در تاریخ ۳۱ شهریور ۹۹ جلسه‌ای را در ساری برگزار کرده و برای تشدید سرکوب اقلیت‌های دینی ناپذیرفته در قانون اساسی جمهوری اسلامی، به‌ویژه پیروان آئين بهاییت و درویشان تصمیماتی گرفته‌اند. از جمله تصویب اعمال کنترل و نظارت بیشتر بر فعالیت‌های دانش‌آموزان بهائی و شهروندان بهائی در بازار. دستگاه قضائی جمهوری اسلامی نیز در ۲۲ مهر ۹۹ رای مصادره‌ زمین‌های ۲۷ خانواده‌ی بهائی کشاورز روستای ایول را که در محدوده‌ اداری ساری قرار دارد صادر کرد.

طی یک ماه، ۱۸ کارگر راه آهن ناحیه شمال به کرونا مبتلا شده‌اند

عدم تزریق واکسن و نبود حداقل امکانات بهداشتی برای کارگران راه آهن سبب گسترش شیوع کرونا در میان کارگران شده است که در معرض تماس نزدیک با مسافران و همکاران خود قرار دارند. در تیر ماه امسال، ۱۸ تن از کارگران ابنیه فنی راه آهن ناحیه شمال شامل ۷ سوزنبان، ۳ نفر مسئول ترافیک و ۱۰ تن کارگران واحد نگهداری راه آهن به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند. یکی از کارگران راه آهن شمال به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته است: «برای انجام تعمیرات ریل‌ها و بازرسی آن‌ها ناچاریم در هر ایستگاه حدود ۱۵ تا ۲۰ کارگر سوار یک درزین (قطار کوچک) بدون هیچ امکان پیشگیرانه‌ای بشویم. قبل از سوار شدن در «درزین» با مینی‌بوس ما را جابجا می‌کنند. کارگرانی که به کرونا مبتلا شده‌اند از طریق همین تماس‌های پی در پی در محیط کار بیماری را می‌گیرند. هر چند وقت یکبار جواب آزمایش کرونای یکی از کارگران مثبت اعلام می‌شود». عمده کارگران راه آهن به واسطه شرکت‌های پیمانی در راه آهن کار می‌کنند و از بیمه درمانی مناسب بی بهره‌اند.

نماینده سیستان و بلوچستان: به‌جای تعطیلی، واکسیناسیون را تسریع کنید

فداحسین مالکی، از اعضای مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس، سه‌شنبه ۱۲ مرداد گفت شرایط کرونا در سیستان و بلوچستان بحرانی‌ است و وزارت بهداشت باید به جای تلاش برای تعطیل کردن کشور، «با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی» واکسیناسیون را سرعت ببخشد. مالکی در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: «در استان‌هایی همچون سیستان و بلوچستان و کرمان به دلیل داشتن وسعت زیاد مردم باید هر چه سریع‌تر واکسینه شوند چون شرایط در آن‌جا بحرانی است. می‌توان از ظرفیت بخش خصوصی برای واردات واکسن استفاده کرد تا نگرانی مردم را برطرف نمود. وقتی می‌گویید همه جا را تعطیل کنید به فکر تأمین معاش قشر آسیب‌پذیر به‌خصوص جامعه کارگری هستید که با تعطیلات می‌خواهند از کجا امرار معاش کنند یا قشری همچون رانندگان تاکسی که روزانه درآمد دارند». او افزود: «به‌جای این‌که آقای نمکی پیشنهاد کند که کشور را دو هفته تعطیل کرده و همه چیز را قفل کنید روند واکسیناسیون را سرعت بخشند نه این‌که کار و زندگی مردم را تعطیل کنند. واکسن تولید کنید و بیشتر از قبل وارد کنید. چون مشکل اساسی در کشور واکسیناسیون و کمبود دستگاه های اکسیژن‌ساز است». سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته ۱۰ مرداد، در نامه‌ای سرگشاده به علی خامنه‌ای، خواهان دخالت او برای تعطیلی دو هفته‌ای کشور شد. موج پنجم کرونا سراسر ایران را درگیر کرده و مقامات بهداشتی خبر از افزایش احتمالی تعداد کشته‌شدگان تا ۶۰۰ نفر در روز می‌دهند.

رئیس اقلیم کردستان عراق برای حضور در مراسم تحلیف ابراهیم رئيسی (عضو هیئت مرگ) به تهران سفر می‌کند

خبرگزاری دولت جمهوری اسلامی (ایرنا) از سفر نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق به تهران برای حضور در مراسم تحلیف ابراهیم رئيسی (عضو هیئت مرگ) خبر داد. برمبنای این گزارش کویستان محمد، وزیر کار و امور اجتماعی اقلیم کردستان عراق، محمد حمه سعید، وزیر فرهنگ جوانان و سوین دزیی، رئیس اداره روابط خارجی اقلیم کردستان «به نیابت از احزاب سیاسی ائتلافی حاضر در کابینه اقلیم کردستان عراق» در این سفر بارزانی را همراهی خواهند کرد.