نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جانباز دوران جنگ به دلیل مشکلات اقتصادی خود را به آتش کشید

بنا بر گزارش «شورای بازنشستگان ایران»، سه‌شنبه ۱۱ مرداد، یکی از مجروحان جنگ ایران و عراق در شهرستان سنقر، واقع در استان کرمانشاه به دلیل مشکلات معیشتی اقدام به خودسوزی کرد و جان باخت. در کانال تلگرام شورای بازنشستگان ایران آمده است: «برابر اطلاعات دریافتی این جانباز پس از سال‌ها درد و رنج به جا مانده از جنگ در مبارزه با مشکلات اقتصادی توان مقابله نداشت و اقدام به خودکشی کرد.» نام این شهروند خسرو یاری اعلام شده است. بر اساس این گزارش، او با ریختن بنزین بر روی خود اقدام به خودکشی کرد و پس از انتقال به بیمارستان جان باخت که پس از طی مراحل قانونی در قطعه جانبازان کرمانشاه به خاک سپرده شد. بازنشستگان در هفته‌ها و ماه‌های گذشته بارها تجمع‌های گسترده‌ای را در اعتراض به فقر، تورم، پایین بودن دستمزدهای خود داشتند و با پهن کردن سفره خالی اعتراض خود را به سیاست‌های معیشتی دولت سیزدهم نشان دادند. اغلب این تجمع‌ها با سرکوب نیروهای امنیتی مواجه شده است.

روسیه ماهواره «خیام» ایران را به فضا پرتاب می‌کند

روسکوسموس، سازمان فضایی روسیه روز چهارشنبه ۱۲ مرداد / ۳ اوت اعلام کرد که روسیه ماهواره «خیام» ایران را هفته آینده سه‌شنبه ۱۸ مرداد / ۹ اوت با موشک سایوز بی۲.۱ خود از پایگاه فضایی بایکونور در قزاقستان پرتاب خواهد کرد. روسکوسموس گفته است که «خیام» یک ماهواره کاوشگر از راه دور است. موشک سایوز بی۲.۱ همچنین حامل ۱۶ ماهواره کوچک دیگر است که در دانشکده‌ها، شرکت‌های تجاری و سازمان‌های غیرانتفاعی مختلف روسیه طراحی شده‌اند. به‌گفته روسکوسموس، ماهواره‌های روسی برای تحقیقات علمی و فن‌آوری از جمله توسعه کانال‌های ارتباطیِ بین ماهواره‌ای، اندازه‌گیری تشعشعات الکترومغناطیسی، کاوشگری از راه دور زمین و نظارت بر وضعیت اکولوژیکی طراحی شده‌اند. پیش از این یک منبع آگاه در صنعت فضایی روسیه به خبرگزاری تاس این کشور گفته بود که پرتاب بعدی موشک سایوز برای اوایل ماه اوت برنامه‌ریزی شده است.

نحوه ثبت نام دانش‌آموزان اتباع خارجی «فاقد مدرک» اعلام شد

اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور در اطلاعیه ای نحوه ثبت نام دانش آموزان اتباع خارجی فاقد مدرک را اعلام کرد. اتباع و مهاجرین خارجی فاقد مدرک باید برای ثبت نام فرزندان لازم التعلیم خود در مدارس دانش آموزان دارای برگه حمایت تحصیلی سال گذشته۱۴۰۱-۱۴۰۰ با همان برگه قبلی در واحد آموزشی ثبت‌نام کنند. این افراد باید از ابتدای آبان ماه برای تجدید برگه و دریافت برگه حمایت تحصیلی سال ۱۴۰۲-۱۴۰۱ برای گرفتن نوبت از اول آبان ماه نشانی اینترنتی kanoonnobat.ir مراجعه کنند و برای دریافت برگه سال جاری نوبت بگیرند. طبق بخشنامه مزبور، دانش آموزان دارای برگه حمایت تحصیلی سال گذشته که مقطع تحصیلی آنها تغییر داشته، می‌بایست برگه حمایت تحصیلی سال جاری را دریافت کنند و برای گرفتن نوبت از ۲۰ مرداد به نشانی اینترنتی گفته شده مراجعه کنند.
 همچنین دانش آموزان متقاضی اول ابتدایی ۶ تا ۸ ساله که در «طرح بازشماری» شرکت کرده‌اند مشروط به ثبت نام در طرح بازشماری، برای گرفتن نوبت از ۲۰ مرداد می‌توانند وقت بگیرند. اتباع افغانستانی ثبت نام شده در طرح سرشماری که فرزند در سن تحصیل داشته باشند، نباید به دفاتر کفالت مراجعه کنند و باید منتظر ابلاغیه صادره از سوی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور باشند.

ایالت کانزاس آمریکا به حق سقط جنین برای زنان رأی مثبت داد

در نخستین آزمون سراسری پس از لغو حق سقط جنین از سوی دیوان عالی آمریکا، رأی‌دهندگان ایالت کانزاس تلاش برای حذف این حق از قوانین این ایالت را رد کردند. این یک پیروزی چشمگیر برای جنبش حفظ حق سقط جنین در ایالات متحده محسوب می‌شود. شکست مخالفان سقط جنین در این ایالت محافظه‌کار، با وجود نگرانی از افزایش تورم، امید دموکرات‌ها برای این‌که موضوع حق سقط جنین در انتخابات میان‌دوره‌ای ماه نوامبر رأی‌دهندگان را به سمت این حزب بکشاند، بیشتر کرد. موافقت با حفظ حق سقط جنین در کانزاس بیش از حد انتظار بود. با شمارش ۹۸ درصد آرا، ۵۹ درصد از رأی‌دهندگان از این حق حمایت و ۴۱ درصد از حذف آن پشتیبانی کردند. رأی‌گیری کانزاس اولین مورد از چندین مورد همه‌پرسی است که قرار است در مورد حق سقط جنین در سال جاری در آمریکا برگزار شود. کنتاکی، کالیفرنیا، ورمونت و احتمالاً میشیگان در پاییز امسال درباره سقط جنین تصمیم خواهند گرفت. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا نتایج ایالت کانزاس را تحسین کرد و گفت: «این تصمیم آن‌چه را که می‌دانیم روشن کرد: اکثریت آمریکایی‌ها موافق هستند که زنان باید به سقط جنین دسترسی داشته و حق تصمیم‌گیری درباره مراقبت‌های بهداشتی خود را داشته باشند.»

کودک کار ۷ ساله بلوچ در گودال آب حفر شده توسط شهرداری بر اثر خفگی جان باخت

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، دوشنبه ۱۰ مرداد یک کودک بلوچ بر اثر سقوط در گودال آب در پارک زبرآباد نصرت‌آباد از توابع شهرستان زاهدان جان باخت. هویت این کودک بلوچ سلمان براهویی، ۷ ساله فرزند حنیف عنوان شده است. حفر این گودال در داخل یک پارک که آب ناشی از بارانِ روزهای اخیر در آن جمع شده است، توسط شهرداری نصرت‌آباد صورت گرفته است. منابع بلوچ گزارش داده‌اند، سلمان یکی از کودکان کار بوده که برای امرار معاش خانواده خود اقدام به جمع‌آوری زباله می‌کرد. یک منبع آگاه در این گزارش به کمپین فعالین بلوچ گفته است: «این کودک جهت جمع‌آوری زباله‌های پلاستیکی از روی آب وارد گودال شده و به دلیل عدم اطلاع از عمق آن دچار غرق شدگی شده است.» پیکر این کودک بلوچ صبح سه‌شنبه ۱۱ مرداد با تلاش مردم محلی پیدا شد. این درحالی است که جمعه ۷ مرداد ماه ۱۴۰۱، یک کودک بلوچ، سه ساله با هویت محمود بادفر نیز بر اثر سقوط در هوتگ (گودال آب)، و یک‌شنبه ۹ مرداد یک کودک دیگر به نام علی زیرک‌زاده در شهرستان سرباز غرق شدند. بر اساس گزارش کمپین فعالین بلوچ در سال ۲۰۲۱، دست‌کم ۳۷ بلوچ که ۲۱ تن از آنها کودک بوده‌اند بر اثر غرق شدگی در آب هوتگ، رودخانه، دریا، کانال آب یا ریزش دیواره هوتگ‌ها کشته و زخمی شده‌اند.

آمریکا سامانه‌های دفاع موشکی عربستان و امارات را تأمین می‌کند

پنتاگون اعلام کرد که وزارت امور خارجه آمریکا فروش احتمالی رهگیرهای موشکی دفاعی در ارتفاع بالا (THAAD) به امارات متحده عربی و رهگیرهای موشکی پاتریوت به عربستان سعودی را در معاملات جداگانه به ارزش ۵٫۳ میلیارد دلار تأیید کرد. قراردادهای تسلیحاتی که سامانه‌های دفاع موشکی کلیدی دو کشور را تأمین می‌کند، تنها چند هفته پس از سفر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به منطقه، منعقد شد. بایدن امیدوار بود به توافقی برای افزایش تولید و عرضه نفت برسد تا قیمت بنزین را کاهش دهد. تورم در آمریکا به بالاترین حد در ۴۰ سال گذشته رسیده و محبوبیت او رو به کاهش است. به‌رغم تأیید وزارت امور خارجه، این قراردادها هنوز به کنگره آمریکا برای تصویب فرستاده نشده‌اند که نشان می‌دهد هنوز نهایی نیستند. دولت بایدن سیاستی مبنی بر عدم فروش تسلیحات تهاجمی به عربستان سعودی داشته است. ناظران می‌گویند که بایدن در حال بررسی روش‌هایی برای عقب‌نشینی از این سیاست است.

پارلمان کویت منحل شد

شیخ مشعل الاحمد الجابر الصباح، ولیعهد کویت که وظایف امیر این کشور را هم برعهده دارد، فرمان انحلال پارلمان کویت را صادر کرد و گفت انتخابات ظرف دو ماه آینده برگزار خواهد شد. انتخابات پیش از موعد کویت دسامبر سال گذشته و پس از صدور عفو عمومی امیر کویت برای برخی نیروهای مخالف برگزار شده بود. شیخ مشعل در فرمان انحلال پارلمان گفت «برای اصلاح مسیر و صحنه سیاسی، و با توجه به عدم هماهنگی‌ها و همکاری‌ها... و رفتاری که وحدت ملی را تضعیف می‌کند، باید به مردم متوسل شد.» دولت قبلی در ماه آوریل، پیش از طرح عدم همکاری پارلمان با شیخ صباح الخالد، نخست‌وزیر وقت استعفا داد. اواخر ماه گذشته (ژوئیه) شیخ احمد نواف الصباح، پسر امیر فعلی کویت به‌عنوان نخست‌وزیر جایگزین شیخ صباح الخالد شد. هیئت دولت جدید کویت نیز روز گذشته، سه‌شنبه ۱۱ مرداد / ۲ اوت رسما سوگند یاد کرد. ثبات سیاسی در این کشور تولیدکننده نفت اوپک، به‌طور سنتی به همکاری بین دولت و پارلمان بستگی دارد. پارلمان کویت از پر جنب‌وجوش‌ترین مجلس‌های قانونگذاری در منطقه خلیج فارس است. این پارلمان افزون بر قانون‌گذاری مسئول نظارت بر عملکرد دولت هم هست، اما تصمیم‌گیری نهایی در مسائل مهم برعهده امیر کویت است و او اختیار انحلال مجلس را هم دارد. کویت تنها کشور در شورای همکاری خلیج فارس است که پارلمان منتخب دارد. زنان در این کشور از سال ۲۰۰۹ اجازه شرکت در انتخابات چه به‌عنوان نامزد و چه رأی‌دهنده را پیدا کردند. در کویت احزاب سیاسی ممنوع‌اند، اما به قوه مقننه نفوذ بیشتری نسبت به نهادهای مشابه در دیگر پادشاهی‌های خلیج فارس داده شده است. آخرین باری که پارلمان کویت منحل شد در سال ۲۰۱۶ بود.

وزارت نفت می‌گوید بنزین صادرشده به قیمت ۲۷ سنت غیراستاندارد و غیرقابل استفاده در داخل کشور بود

بر اساس گزارش گمرک ایران در نخستین ماه سال ۱۴۰۱، جمهوری اسلامی ۱۱۶ میلیون لیتر بنزین به ارزش ۳۲ میلیون دلار صادر کرده است که به معنای قیمت ۲۷ سنت برای هر یک لیتر بنزین است. وزارت نفت بخش خصوصی را «مسئول» آنچه که ارزان‌فروشی بنزین نامید، دانست. قیمت بنزین از فوریه ۲۰۲۲ پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین در بازار جهانی افزایش یافته و به میانگین سه دلار رسیده است. امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادعای وزارت نفت را رد کرد و گفت این وزارتخانه هیچ‌گونه مجوزی برای صادرات بنزین صادر نکرده و «طبق قانون صادرات فراورده و نفت در حوزه مسئولیت شرکت ملی نفت است». مدیرعامل سازمان بورس انرژی هم به خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، گفت که وزارت نفت امسال تنها یک مرتبه «در ۲۴ فروردین امسال یک عرضه دریایی بنزین داشت که معامله شد و قیمت معاملاتی هر لیتر بنزینی که در بورس مورد معامله قرار گرفت ۷۰ سنت بوده است.» ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا امکان صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی به صورت آشکار را ندارد و حکومت به همین منظور به بنیادهای نظامی و نهادهای حکومتی مجوز صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی را داده است. وزارت نفت جمهوری اسلامی مدعی است که صادرات بنزین از فروردین امسال به دلیل افزایش مصرف در کشور متوقف شده و بنزین صادرشده به نرخ ۲۷ سنت، تولید پالایشگاه‌های در مقیاس کوچک بوده که مصرف داخلی نداشته و به کشورهای فروخته شده که استاندارد برایشان مهم نیست.

معاون امور اجتماعی بهزیستی: سال گذشته ۱۱۰ کودک بیمار به فرزندخواندگی داده شد؛ ۱۳ کودک دارای معلولیت بودند

فاطمه ارزانیان، معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران گفته در حال حاضر ۱۳۵۰ خانواده در استان تهران متقاضی فرزندخواندگی هستند. به گفته او طی سال گذشته ۳۲۸ کودک فاقد سرپرست تحت پوشش مراکز بهزیستی استان تهران، به خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی واگذار شده‌اند. در استان تهران در سه ماهه اول سال ۱۴۰۱، ۹۳ کودک به خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی واگذار شده‌اند. معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران در ادامه با اشاره به کودکان فاقد سرپرست موثر یا بی‌سرپرست دارای معلولیت یا نیازمند درمان نیز که در مراکز بهزیستی به سر می‌برند گفت: «طی سال گذشته در مجموع ۱۱۰ کودک بیمار به خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی واگذار شد که از این تعداد ۱۳ کودک واگذار شده دارای معلولیت، هفت کودک دارای بیماری خاص و ۹۰ کودک دارای پیگیری درمان بودند.» ارزانیان گفته به درخواست این گروه از متقاضیان به صورت خارج از نوبت رسیدگی می‌شود. توجه به واگذاری سرپرستی کودکان دارای معلولیت در حالی است که حکومت ایران اخیرا غربالگری اجباری جنین را ممنوع کرده است. محدودیت غربالگری جنین باعث افزایش تولد کودکان دارای معلولیت می‌شود و بر مشکلات خانواده‌ها و رها کردن این کودکان می‌افزاید.

ابراهیم رئیسی به آمریکا می‌رود

علی بهادر جهرمی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی گفت که ابراهیم رئیسی برای شرکت در هفتاد و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک خواهد رفت. او گفت که برنامه‌ریزی برای حضور رئیسی انجام شده و مقدمات سفر هم در دست اقدام است. ابراهیم رئیسی سال گذشته به صورت ویدیو کنفرانس در نشست سازمان ملل سخنرانی کرد. رئیسی، عضو هیات مرگ و از عوامل اصلی کشتار زندانیان سیاسی در دهه ۶۰ و نقض حقوق بشر در چهار دهه گذشته است. این اولین سفر ابراهیم رئیسی به آمریکا خواهد بود. با توجه به مصونیت روسای دولت‌ها از پیگرد بین‌المللی در سفرهای رسمی به سازمان ملل و فقدان پرونده رسیدگی به اتهاماتش در دادگاه بین‌المللی کیفری امکان ممانعت از سفر و یا رسیدگی به اتهامات او وجود ندارد.

یک زن‌کُشی دیگر؛ مرد ۳۴ ساله در تهران همسر سابقش را کُشت و جسد او را در بیابان دفن کرد

یک مرد در تهران به قتل همسر سابقش اعتراف کرده است. او گفته پس از طلاق دوباره به همسر سابق خود اصرار کرده که با او ازدواج کند و یک روز که برای صحبت کردن با هم به بیرون رفته بودند، هنگامی که همسر سابقش در خودرو می‌خوابد، او را با چاقو می‌کشد و در بیابان‌های اطراف تهران دفن می‌کند. روزنامه ایران که این خبر را منتشر کرده، زمان و مکان وقوع حادثه را بیان نکرده و نوشته است که این قتل یک هفته پس از گزارش گم شدن یک زن به پلیس تهران کشف شده است. هویت قاتل و مقتول هم فاش نشده است. مرد قاتل گفته در روز حادثه وقتی که همسر سابقش به دلیل سر درد در خودرو خوابش برده بود، «بی‌اختیار» گوشی تلفن همراه را او را برداشته و «با دیدن چند عکس و فیلم» کنترل رفتارش را از دست داده و با چاقو او را به قتل رسانده است. مرد ۳۴ ساله قاتل گفته زمانی که هنوز ۱۸ سالش نشده بود با همسر سابقش ازدواج کرده و چندی قبل با بالاگرفتن اختلاف از هم جدا شده بودند. در بهار امسال دستکم ۸ زن در نقاط مختلف ایران به دست مردان خانواده‌شان به قتل رسیدند. ایران که کنوانسیون منع تبعیض علیه زنان را نپذیرفته در قوانین مجازات اسلامی، مردان خانواده که زنان را به قتل می‌رسانند از مجازات‌های شدید در امان نگاه داشته است.