ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تاریخ انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق اعلام شد

به‌گزارش خبرگزاری «رووداو»، دلشاد شهاب، سخنگوی ریاست اقلیم کردستان عراق پنج‌شنبه ۱۲ مرداد / ۳ اوت در بیانیه‌ای اعلام کرد که نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق ۲۵ فوریه ۲۰۲۴ را تاریخ برگزاری انتخابات پارلمان ایالتی این منطقه تعیین کرده است. این انتخابات دو بار به دلیل تنش‌های سیاسی به تعویق افتاده است. قرار بود انتخابات پارلمانی جدید اقلیم کردستان در اکتبر ۲۰۲۲ برگزار شود اما اختلاف نظر بین احزاب سیاسی کُرد، به ویژه احزاب حاکم، حزب دموکرات و اتحادیه میهنی بر سر قانون کنونی انتخابات و کمیسیون انتخابات، مانع از انجام این روند در زمان مقرر شد و پارلمان ایالتی را مجبور کرد دوره چهار ساله خود را برای یک سال دیگر تمدید کند. ریاست اقلیم کردستان روز ۱۸ نوامبر را برای انتخابات تعیین کرده بود اما دادگاه عالی فدرال عراق در ماه مه تمدید فعالیت پارلمان کردستان را «غیرقانونی» دانست و آن را منحل کرد. این اقدام موضوع را پیچیده‌تر کرد. ریاست اقلیم کردستان در روزهای اخیر دور جدیدی از مذاکرات را برای بحث در مورد تاریخ جدید انتخابات آغاز کرد. آمریکا جمعه گذشته از احزاب سیاسی منطقه خواست تا انتخابات را برگزار کنند.

در بسیاری از مناطق استان مازندران از ۱۲ تا ۲۴ ساعت آب قطع می‌شود

بهزاد برارزاده، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مازندران پنج‌شنبه ۱۲ مرداد درباره بحران آب در این استان به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت: «بسیاری از شهرها و روستاهای ما از ۱۲ تا ۲۴ ساعت آب ندارند و وضعیت نابه‌سامانی در تابستان برای مردم به‌وجود آمده است.» او افزود کمبود آب آشامیدنی در شهرها و روستاهای مازندران موجب شده که به‌ برخی از روستاها با تانکر آب‌رسانی شود. برارزاده همچنین افزود: «ورود مسافران و گردشگران تابستانی، مشکلات ما را دو چندان کرده و هر روز بر این معضل دامن زده می‌شود.» قطع و کاهش فشار آب در برخی مناطق شرق مازندران از بهار آغاز شده و اکنون در برخی روزها از ساعت ۸ صبح تا نیمه‌های شب مردم این منطقه از بی‌آبی رنج می‌برند. غرب مازندران هم با کمبود آب آشامیدنی مواجه است. مردم این منطقه فرسوده بودن انشعاب‌ها و زیرساخت‌هایی که به بیش از ۵۰ سال گذشته باز می‌گردد را یکی از مهم‌ترین عوامل کمبود آب می‌دانند. آن‌ها همچنین به بی‌برنامگی مسئولان و عملی نکردن شعارهای‌شان در تأمین آب معترض‌اند.

رکورد نرخ تورم در ترکیه شکسته شد

نرخ تورم در ترکیه به حدود ۴۸ درصد رسید. بر اساس اطلاعات اداره آمار ترکیه، نرخ کالاها و خدمات در ماه ژوئیه سال جاری (ماه گذشته) ۴۸ درصد بیشتر از یک سال پیش بوده است. دلیل آن افزایش مالیات است. به‌عنوان مثال مالیات بر ارزش افزوده در ترکیه از ۱۸ درصد به ۲۰ درصد افزایش یافته است. براین اساس هدف‌گذاری نرخ تورم پنج درصدی بانک مرکزی ترکیه بسیار دور از دسترس باقی مانده است.

سپاه آبادان، شاکر بوری، طنزپرداز شبکه‌های اجتماعی را بازداشت کرد

وب‌سایت سازمان حقوق بشری هه‌نگاو و گروهی از فعالان رسانه‌ای خوزستان از دستگیری شاکر بوری، طنزپرداز ساکن آبادان خبر داده‌اند. براساس اطلاعات این گزارش‌ها، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران دوشنبه ٩ مرداد شاکر بوری را در آبادان بازداشت کرد. گفته شده است که شاکر بوری، پس از مراجعه به اطلاعات سپاه آبادان برای پس گرفتن تلفن همراهش که چند روز پیشتر و در هجوم نیروهای اطلاعات سپاه به منزلش ضبط شده بود، بازداشت شده است. هنوز از اتهامات علیه شاکر بوری و همچنین شرایط و مکان بازداشت این شهروند اطلاع دقیقی در دسترس نیست. شاکر بوری (در برخی منابع، شاکر بهروزی) تولید‌کننده محتوا و طنزپرداز آبادانی است. او در ویدیوهای انتقادی‌اش به نابه‌سامانی‌های اقتصادی و سیاسی در جمهوری اسلامی می‌پردازد و دنبال‌کننده‌های بسیاری دارد.

عفو بین‌الملل از «جنایت جنگی» در سودان خبر داد

عفو بین‌الملل طرف‌های درگیر در سودان را به جنایت‌های جدی علیه مردم این کشور متهم کرد. این سازمان مدافع حقوق بشر در گزارشی خشونت‌های جنسی علیه دختران و زنان، حملات هدفمند به بیمارستان‌ها و کلیساها و غارت‌ها را مستند کرده است. عفو بین‌الملل گفته است که برخی از این نقض‌های حقوق بشر باید به‌عنوان «جنایت جنگی» محسوب شوند. یولیا دوخروف، معاون دبیرکل عفو بین‌الملل در آلمان گفت مردم در سرتاسر سودان «وحشت‌های غیرقابل تصوری» را تجربه می‌کنند. عفو بین‌الملل از ارتش سودان و شبه‌نظامیان «نیروهای پشتیبانی سریع» (RSF) خواست فوراً به حملات علیه غیرنظامیان پایان دهند. از اواسط ماه آوریل، سودان با جنگ قدرت بین نیروهای ارتش به‌رهبری عبدالفتاح البرهان و شبه‌نظامیان «نیروهای پشتیبانی سریع» به‌رهبری معاون سابق او، محمد حمدان داگلو، روبه‌روست. در این جنگ تاکنون بیش از سه هزار نفر کشته و بیش از سه میلیون نفر آواره شده‌اند.

سخنگوی دولت رئیسی: قیام مهسا عامل افزایش نرخ ارز و البته «انتقام دشمن» از پیشرفت‌های اقتصادی دولت بود

علی بهادر جهرمی، سخنگوی دولت ابراهیم رئیسی روز چهارشنبه ۱۱ مرداد در جمع تعدادی از بسیجی‌ها گفت دولت سیزدهم تورم کشور را مهار کرده بود و اقتصاد در حال شکوفا شدن بود که «دشمنان» توطئه کردند و «اغتشاشات» پیش آمد: «دولت سیزدهم تورم ۶۰ درصدی که داشت ۳ رقمی می‌شد را به ۴۶ درصد رساند آن هم در شرایطی که جنگ اوکراین روسیه سبب تورم جهانی کالا‌های اساسی شده بود.» او قیام مهسا را «اغتشاشاتی» می‌خواند که به دولت رئیسی و تحولات اقتصادی‌اش ضربه زد: «اغتشاشات سال گذشته آثار اقتصادی داشت نرخ ارز را افزایش داد و منجر به فرار سرمایه شد». بهادری جهرمی گفت دلیل اعتراضات سال گذشته «انتقام دشمن» از پیشرفت‌های دولت رئیسی بود: «دشمن وقتی دید پیشرفت کشور به ریل رسمی برگشته سکوت نکرد و تمام قد وارد میدان شد لذا اغتشاشات سال قبل را ایجاد کرد دشمن به سراغ نقاط ضعف ما رفت تا کشور را به سمت فروپاشی تجزیه پس رفت و توقف اصلاح مسیر حرکت ببرد».

بر اثر حوادث کار در دورود و مرند یک کارگر جان خود را از دست داد و دو کارگر مصدوم شدند

به گزارش خبرگزاری‌های رکنا و میزان سه کارگر در شهرهای دورود واقع در استان لرستان و مرند در آذربایجان شرقی دچار حادثه شدند. وحید شادی‌نیا سخنگوی اورژانس آذربایجان شرقی گفت بعدازظهر سه‌شنبه ۱۰ مرداد یک کارگر ۳۷ ساله ساختمانی در خیابان آزادی صوفیان هنگام کار بر اثر برهم خوردن تعادلش از ساختمان در حال ساخت سقوط کرد و در دم جان باخت. مهدی پازوکی، مدیرکل مدیریت بحران لرستان نیز از مصدومیت دو کارگر کارخانه پتروپالایش دورود خبر داد. او گفت صبح چهارشنبه ۱۱ مرداد یک شرکت تولید مواد بنزینی (نفتا) در شهرک صنعتی دورود دچار آتش‌سوزی شد و دو نفر از کارگران آن مصدوم شدند. وزارت کار می‌گوید ۷۵ درصد حوادث کار از نبود ایمنی کار ناشی می‌شود. در سال ۱۴۰۱ سازمان پزشکی قانونی ۱۹۰۰ مرگ ناشی از حوادث کار را ثبت کرد. نزدیک به نیمی از حوادث مرگبار در کارگاه‌های ساختمانی رخ می‌دهد و سقوط از ارتفاع بیشترین علت مرگ ناشی از حوادث کار است.

ایران و عربستان سعودی ادعاهای متقابل خود را در مورد میدان گازی آرش/الدره تکرار کردند

به‌گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس) وزارت خارجه این کشور چهارشنبه شب ۱۱ مرداد / ۲ اوت بار دیگر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت‌های عربستان و کویت همچنان بر مالکیت کامل منابع طبیعی منطقه آبی تقسیم‌شده میان یکدیگر از جمله میدان آرش/الدره تأکید می‌کنند. این بیانیه افزوده است که میدان گازی آرش/الدره فقط در مالکیت عربستان سعودی و کویت است و تنها این دو کشور حقوق حاکمیتی برای استفاده از منابع آن را دارند. وزارت خارجه سعودی همچنین از جمهوری اسلامی ایران خواسته است که درباره مرز شرقی منطقه آبی تقسیم‌شده میان عربستان و کویت به‌عنوان یک طرف مذاکره‌کننده بر اساس قوانین بین‌المللی و اصول حسن هم‌جواری وارد مذاکره شود. روز گذشته جواد اوجی، وزیر نفت ایران در حاشیه نشست هیئت دولت درباره میدان آرش/ الدره گفته بود: «در این باره به کشور کویت اعلام کردیم که مانند سایر میدان‌های مشترک این آمادگی را داریم تا از این میدان به صورت مشترک بهره‌برداری کنیم و آن را حق جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم. اگر کشور کویت علاقه‌ای به این همکاری ندارد، ما تکلیف خود را می‌دانیم و ذره‌ای از این موضوع کوتاه نخواهیم آمد.» میدان گازی مهم و استراتژیک آرش/ الدره در خلیج فارس قرار دارد و ایران، کویت و عربستان سعودی روایتی متفاوت در مورد مالکیت همه یا بخشی از آن دارند. کویتی‌ها و سعودی‌ها آن را در آب‌های مشترکشان می‌دانند و ایران هم می‌گوید بخشی از آن در آب‌های سرزمینی ایران است و باید میان سه کشور تقسیم شود.