نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش #وزارت_خارجه ایران به احتمال مشارکت سرویس اطلاعاتی #هلند در انتشار ویروس #استاکس_‌نت در #سایت_نطنز

در پی انتشار خبر احتمال مشارکت سرویس اطلاعاتی هلند در آلوده کردن تأسیسات هسته‌ای نطنز به بدافزار استاکس‌نت، عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در واکنش گفت: «این خبر با دقت از سوی وزارت امور خارجه و سفارت کشورمان در هلند در دست بررسی قرار دارد». به‌گفته موسوی در همین ارتباط صبح سه‌شنبه ۱۲ شهریور رئیس اداره اول غرب اروپای وزارت امورخارجه در ملاقات با معاون مدیرکل سیاسی وزارت خارجه هلند که در سفر از قبل تنظیم شده در تهران به‌سر می‌برد مراتب «نگرانی و حساسیت جمهوری اسلامی» را با هیئت هلندی و سفیر این کشور در تهران مطرح و هیئت هلندی در پاسخ گفته است که موضوع را به دولت متبوع خود منعکس خواهد کرد. روزنامه فولکس‌کرانت هلند به نقل از چهار منبع اطلاعاتی که نام آن‌ها افشا نشده، نوشته بود که سرویس اطلاعاتی «ای آی وی دی» هلند به سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل کمک کرد که تأسیسات نظنز به بدافزار استاکس‌نت آلوده شود. بدافزار استاکس‌نت که در سال ۲۰۱۰ برای نخستین‌بار شناسایی شد، محصول مشترک آمریکا و اسرائیل بود و برای ضربه زدن به برنامه هسته‌ای ایران طراحی شده بود. این بدافزار سیستم‌های رایانه‌ای تأسیسات هسته‌ای را آلوده کرد به‌طوری که سانتریفوژها به تخریب خود اقدام می‌کردند.

بوریس جانسون اکثریت را در پارلمان بریتانیا از دست داد

در پی پیوستن فیلیپ لی، یکی از اعضای حزب محافظه‌کار بریتانیا به حزب لیبرال دموکرات این کشور، بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا اکثریت مطلق را در پارلمان از دست داد. به گزارش خبرگزاری رویترز در آستانه رای‌گیری مجلس بریتانیا برای طرحی علیه خروج بدون توافق از اروپا، فیلیپ لی ‌سه‌شنبه ۳ سپتامبر/۱۲ شهریور کناره‌گیری خود را از حزب محافظه‌کار اعلام کرد و به حزب لیبرال دموکرات پیوست. او درباره تصمیمش گفت: «من به این نتیجه رسیده‌ام که به عنوان یک عضو حزب محافظه‌کار قادر نخواهم بود به مردم و منافع ملی کشور خدمت کنم. حزب محافظه‌کار به صورتی تهاجمی به‌دنبال خروج از اروپاست. خروجی که به کشور لطمه می‌زند و برخلاف اصول است. این حزب بدون تعقل زندگی شهروندان و یکپارچگی بریتانیا را به مخاطره انداخته است».

تجمع اعتراضی کارکنان دفاتر #سهام_عدالت مقابل #وزارت_کار

گروهی از #کارکنان_دفاتر_سهام_عدالت که از استان‌های مختلف برای پیگیری مطالبات خود عازم تهران شده‌اند، سه‌شنبه ۱۲ شهریور با خواست پرداخت مطالبات معوقه و حق بیمه و تضمین امنیت شغلی مقابل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تجمع کردند. کارکنان دفاتر سهام عدالت که از مددجویان سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام هستند، ۱۳ سال سابقه کار دارند اما وضعیت شغلی‌شان نامشخص است. آن‌ها از سال ۹۷ دستمزد نگرفته‌اند و حق بیمه‌شان از سال ۹۴ پرداخت نشده است. شرکت تعاونی سهام عدالت که در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد با هدف واگذاری سهام شرکت‌های دولتی به مردم تاسیس شد ۲۵۳ دفتر در نقاط مختلف کشور دارد. قرار است مجلس به زودی لایحه آزاد سازی سهام عدالت را به بحث بگذارد و کارکنان دفاتر این سازمان نگران امنیت شغلی خود هستند. یکی از تجمع‌کنندگان مقابل وزارت کار در این ارتباط به خبرگزاری دولتی کار ایران(ایلنا) گفته است: «متاسفانه در چند سال گذشته سازمان خصوصی‌سازی به طرق مختلف غیرقانونی سعی در حذف دفاتر تعاونی‌ها داشته و خود که یک نهاد دولتی است، مالکیت و مدیریت سهام عدالت را به دست گرفته و سهام عدالت را از جایگاه واقعی خود که می‌بایست طبق فرمان ۸ ماده‌ای مقام معظم رهبری پیش رود، دور کرده است. در عین حال متاسفانه مجلس و به خصوص کمیسیون نظارت بر سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی نیز تاکنون نتوانسته یا شاید نخواسته است مانع خصولتی‌بازی سازمان خصوصی‌سازی شود. این درحالی‌ست که ظاهرا مجلس نیز به فرمان ۸ ماده‌ای مقام معظم رهبری بی‌توجه است و این بی‌توجهی به مالکیت و مدیریت مردم در اداره سهام عدالت خود لطمه شدیدی وارد می‌کند». به نوشته ایلنا، چند تن از مسئولان پائین دستی وزارت کار در میان کارکنان دفاتر سهام عدالت حاضر شده‌اند اما معترضان خواستار ملاقات حضوری با معاون وزارت کار شدند. شماری از کارکنان دفاتر سهام عدالت را افرادی از جامعه معلولان کشور تشکیل می‌دهند.

یک دختر و پسر جوان در حین صحبت در یکی از پارک‌های تهران هدف #اسیدپاشی قرار گرفتند

روزنامه خراسان گزارش داده است که روز شنبه ۹ شهریور جاری یک دختر و پسر جوان در پارک قلعه‌مرغی تهران توسط دو فرد ناشناس مورد اسیدپاشی قرار گرفتند. به‌گفته شاهدان حادثه، دو پسر که از دوستان قربانیان اسیدپاشی بودند، با دیدن این صحنه خیلی سریع با اورژانس و پلیس تماس گرفتند. یکی از این دو نفر گفت: «دوستمان با دختر نوجوان در پارک سرگرم صحبت بود و ما چند قدم عقب‌تر از آن‌ها قدم برمی‌داشتیم که احساس کردیم دو جوان از پشت به سمت ما می‌آیند. با آن‌ها چشم در چشم شدیم و همین باعث شد تا بین ما چهار نفر درگیری رخ دهد. ناگهان آن‌ها مایعی را که در ظرف همراه داشتند، روی دختر و پسر جوان که در نزدیکی ما بودند ریختند و با فریادهای سوختم دوستانمان، دو پسر جوان پا به فرار گذاشتند». با انتقال این دختر و پسر به بیمارستان پزشکان، معلوم شد که دختر ۵ درصد و پسر ۱۰ درصد دچار سوختگی اسیدی شده‌اند. پرونده قضائی در این زمینه تشکیل شده است. نمایندگان مجلس در اردیبهشت ماه امسال با پنج ماده از هفت ماده طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه‌دیدگان موافقت کردند. پنج‌شنبه ۶ شهریور جاری نیز بخش‌هایی از این طرح در مجلس تصحیح شد. بر اساس این طرح برای «اسیدپاشی با قصد ایجاد ناامنی» مجازات اعدام در نظر گرفته خواهد شد.

حمایت #ناتو از روند صلح در #افغانستان

ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پس از دیدار با مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در بروکسل اعلام کرد که ناتو از روند صلح در افغانستان حمایت می‌کند. استولتنبرگ در توئیتر نوشت با پمپئو درباره موضوعات امنیتی «گفت‌وگوی خوبی» داشته است. او نوشت: «ناتو از تلاش آمریکا برای دستیابی به صلح در افغانستان به‌طور کامل حمایت می‌کند». دبیرکل ناتو همچنین آخرین حمله انفجاری در کابل را محکوم کرد و بر ادامه حمایت این سازمان از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان تأکید کرد. شب گذشته، بر اثر انفجار یک تراکتور بمب‌گذاری‌شده در نزدیکی ساختمان گرین ولیج در حوزه‌ نهم امنیتی کابل دست‌کم ۱۶ غیرنظامی از جمله کارکنان این ساختمان کشته و ۱۱۹ غیرنظامی دیگر زخمی شدند. محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان این حمله را محکوم کرد و گفت این گروه در اختیار نیروهای خارجی‌ است و به دستور آن‌ها غیرنظامیان را مورد هدف قرار می‌دهد.

رئیس #ستاد_احیای_دریاچه_ارومیه: تراز #دریاچه_ارومیه نسبت به سال گذشته یک‌متر و پنج سانتی‌متر بیشتر شده است

فرهاد سرخوش، رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی سه‌شنبه ۱۲ شهریور گفت: «تراز دریاچه ارومیه طبق آخرین پایش به یک‌هزار و ۲۷۱ متر و ۴۱ سانتی‌متر رسید که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته، یک متر و پنج سانتی‌متر افزایش دارد». به‌گفته سرخوش، دریاچه ارومیه به دلیل حل شدن نمک در آب در برخی نقاط عمیق‌تر شده است. همچنین مساحت دریاچه ارومیه به دو هزار و ۹۰۳ کیلومتر مربع رسیده که نسبت به زمان مشابه سال گذشته یک‌هزار و ۷۲ کیلومترمربع افزایش یافته است. سرخوش گفت طرح‌های انتقال آب به دریاچه ارومیه هنوز به بهره‌برداری نرسیده اما طرح‌های مهم انتقال آب به این دریاچه تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد که در صورت بهره‌برداری از این طرح‌ها، تراز دریاچه ارومیه سالانه نزدیک به یک متر افزایش می‌یابد. دریاچه ارومیه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

واکنش #اشرف_غنی به بمب‌گذاری‌ #طالبان در کابل: طالبان به دستور نیروهای خارجی #غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهند

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در واکنش به بمب‌گذاری‌ طالبان در دوشنبه شب ۱۱ شهریور / ۲ سپتامبر در کابل، گفته است که این گروه در اختیار نیروهای خارجی‌ است و به دستور آن‌ها غیرنظامیان را مورد هدف قرار می‌دهد. ارگ ریاست‌جمهوری در اطلاعیه‌ای که امروز سه‌شنبه ۱۲ شهریور / ۳ سپتامبر منتشر کرده آورده است: «این گروه [طالبان] با رهبری‌اش در بیرون از افغانستان، در اختیار حلقه‌های بیگانه قرار دارد و به دستور آن‌ها کشور ما را ویران و به مردم ما آسیب می‌رساند.» در این اطلاعیه حمله‌ طالبان «بزدلانه» و «جنایت ضدبشری» خوانده شده است. در انفجار نیمه‌شب گذشته در ساختمان گرین ولیج در حوزه‌ نهم امنیتی کابل دست‌کم ۱۶ غیرنظامی از جمله کارکنان این ساختمان کشته و ۱۱۹ غیرنظامی دیگر زخمی شدند. ریاست اجرایی افغانستان نیز با انتشار اطلاعیه‌ای این حمله را «وحشیانه و جنایت ضدبشری و جنگی» توصیف کرده و گفته است که این حمله «در مغایرت با تمامی ارزش‌های انسانی» است. طالبان نیز با انتشار اطلاعیه‌ای گفته‌اند که هدف این حمله شهروندان کشورهای خارجی بوده‌ است. طالبان مدعی شده‌اند که تعدادی «غیرقابل شمار» از شهروندان کشورهای خارجی در این رویداد کشته شده‌اند. این حمله تنها چند ساعت بعد از آن رخ داد ‌که زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان پیش‌نویس تفاهم‌نامه ایالات متحده با طالبان را به رئیس‌جمهوری و رئیس اجرایی دولت افغانستان ارائه داد.

#مجلس شورای اسلامی به وزیران پیشنهادی #میراث_فرهنگی و #آموزش_و_پرورش رأی اعتماد داد

مجلس شورای اسلامی سه‌شنبه ۱۲ شهریور در جلسه علنی خود به محسن حاجی میرزایی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و علی‌اصغر مونسان، وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری رأی اعتماد داد. حاجی میرزایی با ۲۰۰ رأی موافق، ۴۸ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع؛ و مونسان با ۱۶۳ رأی موافق، ۸۷ رأی مخالف و پنج رأی ممتنع از ۲۵۵ نماینده حاضر به عنوان وزیران آموزش و پرورش و میراث فرهنگی انتخاب شدند. به‌دلیل آن‌که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به‌تازگی به وزارتخانه تبدیل شده است، علی‌اصغر مونسان نخستین این وزارتخانه محسوب می‌شود. محسن حاجی میرزایی نیز پس از استعفای محمد بطحایی، وزیر سابق آموزش و پرورش در خرداد ماه گذشته مسند این وزارتخانه را به‌عهده گرفته است. آموزش و پرورش ایران در سال گذشته با اعتراضات گسترده معلمان مواجه بود. معلمان ایران از اردیبهشت ۹۷ تاکنون با تحصن و برگزاری تجمعات در شهرهای سراسر ایران، دولت را به عدم رعایت «اصل ۳۰ قانون اساسی» و نظام آموزش رایگان و لذا خصوصی‌سازی و کالایی‌سازی آموزش و پرورش متهم کرده‌اند. گرانی، تورم و وضع بد معیشتی معلمان نیز به این اعتراضات دامن زد.

نامه جمعی از #نمایندگان_مجلس به #رئیسی: احکام سنگین و سخت‌گیری‌ها در مورد برخی روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی به بهانه #حفظ_نظام هیچ ضرورتی ندارد

علی مطهری، الیاس حضرتی، غلامرضا حیدری، علی نوبخت، قاسم میرزایی‌نیکو، عبدالکریم حسین‌زاده، محمود صادقی، مصطفی کواکبیان، پروانه سلحشوری، طیبه سیاوشی، سیده حمیده زرآبادی به‌همراه شمار دیگری از نمایندگان مجلس در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه خواستار اصلاح احکام صادرشده برای برخی روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای و مدنی شدند. آن‌ها نوشته‌اند: «اخیراً احکام سنگینی در خصوص برخی خبرنگاران مانند خانم‌ها مرضیه امیری و عاطفه رنگریز و ندا ناجی به اتهام حضور در تجمع کارگران در روز کارگر مقابل مجلس شورای اسلامی صادر شده است که اقناع جامعه را با مشکل مواجه کرده است. اگر جرم آن‌ها حضور در تجمع بوده که خلاف قانون اساسی نیست و اگر تهیه گزارش بوده وظیفه ذاتی آن‌ها بوده است. همین‌طور است رفتاری که درباره فعال اجتماعی خانم نوشین جعفری صورت گرفته است». این نمایندگان در پایان از رئیس قوه قضائیه خواسته‌اند: «این سخت‌گیری‌ها که به بهانه حفظ نظام انجام می‌شود و هیچ ضرورتی ندارد اصلاح شود».

کمبود جدی #پزشک در کشور: در حال حاضر ۱,۶ به ازای ۱۰۰۰، در حالی که باید این شاخص حداقل ۲,۵ باشد

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در گزارشی به‌نقل از ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت، درباره وضعیت تعداد و نحوه توزیع پزشک در ایران، نوشت: «در حال حاضر در کشور شاخص تعداد پزشک عمومی، متخصص و دندان‌پزشک ۱,۶ به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت است، این درحالی است که کف مورد نیازمان در این زمینه ۲,۵ نفر به ازای هر ۱۰۰۰ نفر بوده و حتی بسیاری از کشورهای دنیا در این زمینه شاخصی بین ۳,۵ تا ۵ نفر به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت دارند». حریرچی در این‌باره‌ افزود: «علی‌رغم تربیت نیروهای پزشکی که داشتیم، تعدادی از این افراد به دلیل ملاحظاتی که در انتخاب دانشجو وجود داشته و بنابر شرایطی که داشتند، به خارج از کشور رفته‌اند. بر این اساس به کمبود جدی پزشک دچار هستیم». ایران افزون بر کمبود پزشک با کمبود پرستار نیز مواجه است. در مردادماه گذشته سازمان نظام پرستاری از افزایش مهاجرت پرستاران به خارج از کشور خبر داد و گفت پرستاران مورد اقبال کشورهای دیگر قرار دارند. فشار زیاد کاری و حقوق و مزایای ناچیز شرایط کار پرستاران در ایران است.

#تهران سالانه حدود ۵ میلی‌متر #فرونشست دارد

حمید مجرب، کارشناس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران گفت: «شهر تهران به‌طور میانگین سالانه حدود ۵ میلی‌متر فرونشست دارد». به‌گفته او در سه سال اخیر حدود ۱۳ تا ۱۴ سانتیمتر در اتوبان آزادگان فرونشست اتفاق افتاده است. مجرب علت فرونشست زمین را برداشت آب‌های زیرزمینی دانست و افزود: «در منطقه شهریار بیشترین فرونشست اتفاق می‌افتد و خسارت‌ها نه‌ تنها در بالادست بلکه در اطراف آن آثار بسیاری دارد. این پدیده در شرق تهران گرمسار، ورامین و سمنان نیز آثار بسیاری دارد. در حال حاضر نیز در جنوب غربی تهران پایش آغاز شده است». او از آماده شدن لایحه‌ای در این زمینه برای شورای شهر و هیئت دولت خبر داد که در آن ۷۰ اقدام پیشنهاد شده است. بیشترین فرونشست در شهرهای بزرگ، حاشیه شهرهای بزرگ، مراکز بزرگ کشاورزی در استان‌های تهران (جنوب تهران)، قزوین، البرز، اصفهان، فارس و‌ خراسان رضوی دیده می‌شود. در مناطق جنوبی کشور مانند استان هرمزگان نیز این فرونشست در دشت‌ها ایجاد شده و در معرض خطر بیشتری هستند. تهران رکورددار فرونشست زمین در دنیاست.

احتمال اخراج #احمد_داود_اوغلو، نخست‌وزیر سابق #ترکیه از حزب #عدالت_و _توسعه برای جلوگیری از انشعاب در پی شکست انتخاباتی در #استانبول

یک مقام بلندپایه در دولت ترکیه که نام او افشا نشده به خبرگزاری رویترز گفت حزب حاکم عدالت و توسعه در صدد آن است که احمد داود اوغلو، نخست وزیر سابق را همراه با سه نماینده پارلمان از این حزب را اخراج کند. داود اوغلو سال ۲۰۱۶ از دولت خارج شد و بن علی یلدریم، به عنوان نخست وزیر ترکیه کار خود را آغاز کرد. اوغلو از منتقدان اردوغان است. مقام دولت ترکیه به رویترز گفت در نشست روز دوشنبه کمیته مرکزی حزب عدالت و توسعه درخواست اخراج داوداوغلو به همراه آیهان صفر اوستان، سلکوک اوزداگ و عبدالله باسکی از حزب حاکم مطرح شد. انتظار می‌رود که شورای انضباطی حزب عدالت و توسعه حکم احراج این سه سیاستمدار را صادر کند. در پی شکست حزب عدالت و توسعه در انتخابات شهر استانبول، گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال انشعاب در حزب حاکم درگرفته است.

#آدریان_دریا ترانسپوندر خود را در حوالی #طرطوس #سوریه خاموش کرد

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس نفتکش آدریان دریا حامل نفت خام ایران که ایالت متحده آمریکا آن را بعد از رفع توقیف توسط دادگاه عالی جبل‌الطارق، از آغاز سفرش تاکنون زیر نظر گرفته است، شامگاه دوشنبه ۱۱ شهریور/ ۲ سپتامبر ترانسپوندرهای خود را خاموش کرد. پیش از این سایت‌های رهگیری نفتکش‌ها گزارش داده بودند که آدریان دریا به طرف لبنان حرکت کرد و سپس مسیر خود را به سمت طرطوس سوریه تغییر داد. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا می‌گوید ادریان دریا قصد دارد محموله نفت خام خود را در طرطوس سوریه تخلیه کند.