نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان منع تسلیحات شیمیایی: مسمومیت #ناوالنی «بسیار نگران‌کننده» است

سازمان منع تسلیحات شیمیایی پنج‌شنبه ۱۳ شهریور / ۳ سپتامبر در بیانیه‌ای مسمومیت الکسی ناوالنی، چهره معروف اپوزیسیون روسیه را «بسیار نگران‌کننده» خواند. روز گذشته دولت فدرال آلمان تأیید کرده بود که ناوالنی با سم اعصاب از نوع نوویچوک مسموم شده است. سازمان منع تسلیحات شیمیایی در بیانیه خود نوشت: «هر گونه مسموم‌کردن هر فردی از طریق استفاده از نوعی گاز اعصاب، استفاده از سلاح‌های شیمیایی محسوب می‌شود. چنین اتهامی بسیار نگران‌کننده است». روسیه پس از بیانیه دولت آلمان اما اتهام‌ها را رد کرد و دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین پنج‌شنبه گفت که مسکو مسئول مسمومیت ناوالنی نیست و کشورها باید از نتیجه‌گیری‌های شتاب‌زده پرهیز کنند. ناوالنی ۳۰ مرداد / ۲۰ اوت در پرواز از مسکو به تامسک سیبری بدون هیچ‌گونه پیش‌زمینه‌ای بیمار شد، به بیمارستانی در اومسک انتقال یافت و به اغما فرورفت. نزدیکان و همکاران ناوالنی ادعا کردند که او در طی پرواز فقط یک لیوان چای نوشیده و احتمال دادند که چای مسموم بوده است. در بیمارستان مقامات بهداشتی اعلام کردند که هیچ نشانه‌ای از مسمومیت در بدن او نیافته‌اند. این سیاستمدار ۴۴ ساله سپس به آلمان منتقل شد و از یکم شهریور / ۲۲ اوت در بیمارستان شاریته برلین تحت درمان قرار گرفت و همچنان در این شهر بستری است. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفته که کشورهای ناتو پاسخ مناسب به مسمومیت ناوالنی را بررسی خواهند کرد اما سخنگوی کرملین پنج‌شنبه تأکید کرد که هیچ نیازی برای اتخاذ تمهیدات تنبیهی علیه مسکو وجود ندارد. سرگئی اسکریپال جاسوس دوجانبه روس و جولیا دخترش نیز اسفند ۱۳۹۶ (مارس ۲۰۱۸) با سم مشابهی در بریتانیا مسموم شدند. این رویداد به تیرگی موقت روابط لندن و مسکو منجر شد.

معاون اشتغال وزارت کار: ۶۳ درصد درآمد مردم ایران بدون کارکردن و از بازارهای واسطه‌ای به‌دست می‌آید

عیسی منصوری، معاون اشتغال وزارت کار گفت: «هم‌اکنون ۶۳‌ درصد درآمد مردم از محل کار و فعالیت نیست بلکه از خریدوفروش مستغلات، سود حساب بانکی و خریدوفروش سکه و ارز است.» روزنامه شهروند نوشته است درآمد بدون کار ایرانی‌ها نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده است. این رقم در‌ سال ۹۶ به ۴۹‌ درصد می‌رسید. در این گزارش گفته شده مسکن و خودرو در بین مردم به‌عنوان کالاهای سرمایه‌ای تلقی می‌شوند که می‌تواند ارزش سرمایه آن‌ها را در درازمدت حفظ کند. در این گزارش آمده است: «گرایش ایرانی‌ها به دلالی راه‌حل ناگریز آن‌ها برای معیشت و حفظ ارزش دارایی بوده است.» بر اساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، در ایران تقریباً ۴ برابر میانگین جهانی فروشگاه و مغازه وجود دارد. به‌گفته علیرضا قنادان، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران، ناوگان تاکسی ایران بعد از مکزیکوسیتی که دارای ۱۰۰ هزار تاکسی است در رتبه دوم جهان قرار دارد. زهرا کریمی، اقتصاددان درباره ریشه رشد درآمدهای بدون کار خانواده‌های ایرانی گفته است که رشد منفی اقتصاد و پویا نبودنِ اقتصاد کشور موجب شده است که وضع تولید و اشتغال در ایران نامساعد شود و بنگاه‌های تولیدی با رشد هزینه‌ها و کاهش درآمد و در نهایت تعطیلی مواجه شوند. نتیجه این پدیده آن است که بحران بیکاری تبدیل به یکی از ابرچالش‌های کشور شود. به گفته کریمی، در این شرایط خانواده‌ها برای تأمین درآمد ناچار شده‌اند به مشاغل خویش‌فرمایی روی آورند؛ مشاغلی مانند مغازه‌داری، مسافرکشی و... یا این‌که جوانان در سودای یافتن شغل بهتر به تحصیلات تکمیلی روی آورند. از این گذشته، تورم دورقمی و نبودِ تناسب میان دستمزد و هزینه خانوار موجب شده است که خانواده‌ها برای تأمین کسری بودجه خود در جست‌وجوی راه‌های دیگری مانند ورود به بازار طلا و ارز، مسکن، خودرو و حتی بورس باشند. بر اساس آمار زهرا کریمی، در ‌سال ۹۸ یک‌سوم شاغلان ایران در مشاغل خویش‌فرمایی شاغل بوده‌‌اند.

یک مقام تأمین اجتماعی استان فارس: قدرت خرید #کارگران ۷۰ درصد کاهش یافته، ۷۰ درصد #بازنشستگان زیر خط فقر قرار دارند

رئیس هیأت مدیره کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان فارس پنج‌شنبه ۱۳ شهریور در جلسه با مدیرکل سازمان تأمین اجتماعی از دشواری‌های اقتصادی برای کارگران و بازنشستگان سخن گفت و از عملکرد تأمین اجتماعی در تأمین پوشش بیمه کارگران دفاع کرد. به گفته علی راستگو، قدرت خرید کارگران نسبت به سال‌های پیشین ۷۰ درصد کاهش یافته. همچنین به گفته راستگو ۷۰ درصد از بازنشستگان زیر خط فقر قرار دارد. این مقام تأمین اجتماعی استان فارس می‌گوید خط فقر شش میلیون تومان اعلام شده و حقوق ۶۵ درصد از بازنشستگان زیر سه میلیون تومان است. در سال‌های اخیر کارگران در نقاط مختلف ایران علیه سیاست‌های دولتی به ویژه خصوصی‌سازی و برای کسب حقوق اولیه‌شان دست به اعتراض زده اند. بازنشستگان نیز همانند کارگران بارها در اعتراض‌هایشان خواهان بهبود شرایط معیشتی شده‌اند. یکی از خواسته‌ها پوشش بیمه درمانی مناسب است که راستگو عملکرد تأمین اجتماعی بر سر آن را قابل دفاع می‌داند.

حجت مختارزاده با تودیع وثیقه از #زندان_تبریز آزاد شد

حجت (آراز) مختارزاده، فعال مدنی ترک چهارشنبه ۱۲ شهریور، با تودیع قرار وثیقه تا پایان مراحل دادرسی از زندان تبریز آزاد شد. آزادی او با تودیع قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی انجام گرفته است. حجت مختارزاده یکی از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ است. او دوشنبه ۱۰ شهریور۹۹ پس از حضور در دادگاه انقلاب تبریز بازداشت و به زندان این شهر منتقل شده بود. به گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا)، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام‌های حجت مختارزاده پیشتر با اتهام اخلال در نظم عمومی در دادگاه عمومی شهرستان تبریز برگزار شده که منجر به صدور حکمی برای او نگردیده است. این فعال مدنی مجددا چند روز بعد به «نشر اکاذیب و عضویت در گروه غیرقانونی گاماج» متهم شده و به دادگاه انقلاب تبریز فراخوانده شد. حجت (آراز) مختارزاده ۲۶ آبان ۹۸ در جریان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز منتقل شد. او پس از ۱۴ روز به زندان این شهر منتقل شد و ۲۵ آذر ۹۸ با تودیع قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد. حجت مختارزاده پیش از این و در سال ۱۳۹۰ در تجمعی اعتراضی نسبت به خشک شدن دریاچه ارومیه بازداشت و پس از ۹۰ روز از زندان تبریز آزاد شد.

درگیری نظامی در منطقه مرزی سردشت چند کشته بر جای گذاشت

سردار سرتیپ دوم یحیی حسین‌خانی، فرمانده مرزبانی آذربایجان‌غربی پنج‌شنبه ۱۳ شهریور از درگیری نظامی در مرز شهرستان سردشت در جنوب این استان خبر داد و گفت در این درگیری سه نفر از مرزبان‌ها و سه نفر از کسانی که قصد ورود به ارتفاعات مرزی را داشتند کشته شدند. حسین‌خانی گفت ابتدا اعضای گروه حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) با مرزبان‌ها درگیر شدند و سه مرزبان را کشتند و سپس نیروهای مرزبانی حین دیده‌بانی و رصد منطقه با کسانی که حریم ممنوعه مرزی را نقض کرده بودند درگیر شدند و سه نفر از آن‌ها را کشتند. فرمانده مرزبانی آذربایجان غربی افزود این سه نفر بر اثر اصابت گلوله مرزبان‌ها زخمی شدند و پس از انتقال به بیمارستان در آن‌جا جان باختند. پژاک تاکنون درباره این رویداد واکنشی نشان نداده است. پژاک خود را یک حزب سیاسی می‌داند که هدفش ایجاد «تغییرات بنیادی» در جامعه ایران به‌ویژه جامعه کردهای ایران است و نبرد مسلحانه را به دلیل رفتار خشن جمهوری اسلامی با کردها و «عدم برخورداری آن‌ها از حقوق قانونی خود» برگزیده است. جمهوری اسلامی ایران پژاک را یک گروه تروریستی می‌داند. طول مرزهای ایران در آذربایجان‌غربی حدود ۹۶۷ کیلومتر است و از طرف شمال و مغرب ۵۶۶ کیلومتر مرز خاکی با کشور ترکیه و از طرف غرب ۲۵۲ کیلومتر مرز خاکی با کشور عراق دارد.

علوم پزشکی مازندران: وضعیت مازندران در مقابل #کرونا شکننده است

سید عباس موسوی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران پنجشنبه ۱۳ شهریور طی سخنانی در مراسم معارفه سرپرست معاونت بهداشتی این دانشگاه اعلام کرد که استان مازندران از نظر همه‌گیری ویروس کرونا «وضع شکننده‌ای» دارد. استان‌های مازندران و گیلان جزو استان‌های قرمز ایران‌اند. در ایام محرم این دو استان به رغم هشدارهای مکرر وزارت بهداشت از مقاصد گردشگری بودند. برگزاری مراسم عزاداری محرم و همینطور کنکور سراسری هم به بحران دامن زد. سید عباس موسوی در ادامه سخنانش یادآوری کرد: «برای کاهش ابتلای افراد به این بیماری (کووید-۱۹) باید از تجمعات و مسافرت‌های غیر ضروری جلوگیری شود.»

وزارت اطلاعات می‌گوید شبکه بزرگی برای #جعل_مدرک دانشگاهی را در وزارت علوم شناسایی کرده است

به گزارش خبرگزاری تسنیم وزارت اطلاعات پنجشنبه ۱۳ شهریور اعلام کرد که شبکه‌ای را کشف کرده که با همکاری اشخاصی در وزارت علوم و در اختیار داشتن عوامل و شبکه‌ای از دلالان در ۱۲ استان کشور از جمله در تهران مدرک تحصیلی جعل می‌کردند. این شبکه با گردش مالی چند میلیارد تومانی برای مشتریانش، زمینه استخدام، ارتقا، تمدید به کار، احراز پست‌های حساس و مدیریتی در سراسر کشور و حتی ادامه تحصیل و اقامت در برخی کشورهای خارجی را فراهم می‌کرد. وزارت اطلاعات در ادامه این اطلاعیه ادعا می‌کند که از فعالیت این شبکه جلوگیری کرده است.

#سازمان_جنگل‌ها: ۳۰ میلیون هکتار از اراضی ایران در معرض بیابانی شدن قرار دارند

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) سازمان جنگل‌ها پنجشنبه ۱۳ شهریور اعلام کرد حدود ۳۰ میلیون هکتار از اراضی ایران در معرض بیابانی شدن قرار دارند. بیابان به مناطق دارای اقلیم فراخشک و خشک که میزان متوسط بارندگی سالیانه آن کمتر از ۵۰ میلیمتر و درصد پوشش گیاهی چند ساله آن کمتر از ۱۰ درصد باشد، گفته می‌شود. در میان اراضی بیابانی، کویرها ۱۷,۹ درصد و اراضی بدون پوشش ۵۳,۳ درصد را شامل می‌شود. بر اساس گزارش سازمان جنگل‌ها ایران ۱,۲ درصد خشکی‌های جهان، ۲,۴ درصد پدیده‌های بیابانی فاقد پوشش و ۳ درصد مناطق بیابانی جهان را در خود جای داده. در مجموع ۶۱ درصد از مساحت کشور در اقلیم خشک و فراخشک قرار دارد که ۳,۱ برابر درصد جهانی است.