ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پوتین: روسیه علاقه‌ای به فروپاشی افغانستان ندارد

به گزارش خبرگزاری تاس ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه جمعه ۳ سپتامبر/۱۲ شهریور طی سخنانی در یک اجلاس اقتصادی گفت: «روسیه علاقه‌ای به فروپاشی افغانستان ندارد. اگر چنین اتفاقی بیفتد، در آن صورت دیگر کسی نیست که بتوان با او وارد گفت‌وگو شد و با او در گفت‌وگو ماند، از او پرسشگری کرد و از او خواست که در چارچوب متمدنانه‌‌ای قوانین بین‌المللی را رعایت کند.» پوتین سپس در ادامه سخنانش از قدرت‌های جهانی خواست در تصمیم‌گیری درباره به رسمیت شناختن نیروهای سیاسی در افغانستان، تلاش‌ها را متحد کنند. همزمان ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه ضمن تاکید بر تشکیل دولتی فراگیر در افغانستان، گفت مسکو به رسمیت شناختن مقامات جدید افغانستان را پس از تشکیل دولت طالبان بررسی خواهد کرد. در این فاصله خبرگزاری الجزیره گزارش داذه است که به دلیل درگیری‌ها در پنجشیر ممکن است تشکیل دولت طالبان به تعویق بیفتد. روز گذشته «سهیل شاهین»، سخنگوی طالبان با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد عبدالسلام حنفی، یکی از اعضای دفتر سیاسی طالبان در دوحه با وو جینگهائو، معاون وزیر خارجه چین تلفنی صحبت کرده است. شاهین نوشت در این مکالمه تلفنی معاون وزیر خارجه چین خاطرنشان کرده که آن کشور سفارتش در کابل را حفظ خواهد کرد و روابط با افغانستان را هم گسترش خواهد داد.

مبینا سوری، دختر ۱۴ ساله‌ای که همسر یک آخوند بود به سبب سوءظن خویشاوندانش به قتل رسید

به گزارش خبرگزاری رکنا، دختر جوانی به نام مبینا سوری ۱۴ ساله، اهل و ساکن بخش سوری استان لرستان که همسر یک آخوند بود، به بهانه مسائل «ناموسی» توسط عمو و برادر و پدر و عموی همسرش به قتل رسید. یکی از اهالی روستای پادروند در مصاحبه با رکنا گفته است: «یک نفر به پدر همسر مبینا گفته بود که نیمه‌شب جوانی وارد خانه آنها شده است.اما شوهر مبینا خانه بود و این حرف نمی توانست صحت داشته باشد.اما همین حرف باعث شد که خانواده مبینا یعنی عموها و برادر او همچنین عموی همسرش و پدر همسرش به خاطر سوظن نقشه قتل او را بکشند. بعد مبینا را در خانه خودش با روسری خفه کردند و بعد از قتل گفته بودند که او خودکشی کرده است. تا اینکه ماموران پلیس برای تحقیقات وارد عمل شدند و مظنونین پرونده را بازداشت کردند.» از آنجا که قاتلان خویشاوندان نزدیک مقتول و شوهر او هستند، خانواده به مراجع قضایی شکایت نکرده است. مرکز آمار ایران در مرداد سال جاری اعلام کرد: ازدواج دختران ۱۰ تا ۱۴ سال در سال ۱۳۹۹ نسبت به یک سال قبل تر ۱۰,۵ درصد افزایش یافته است. بر همین اساس در سال گذشته ازدواج حداقل ۳۱ هزار و ۳۷۹ دختر ۱۰ تا ۱۴ ساله در ایران به ثبت رسیده است.

تغییرات اقلیمی نهنگ حقیقی اطلس شمالی را در معرض انقراض قرار داده است

بنا به یک پژوهش جدید که در ژورنال «اقیانوس‌شناسی» منتشر شده است، نهنگ حقیقی اطلس شمالی به دلیل تغییرات اقلیمی در معرض انقراض قرار دارد. نهنگ‌های حقیقی عموماً از سخت‌پوستان خلیج من در اقیانوس اطلس در ساحل شرقی آمریکای شمالی تغذیه می‌کنند. اما خلیج من از ۹۹ درصد بقیه اقیانوس‌ها در سرتاسر جهان با سرعت بیشتری در حال گرم‌شدن به دلیل گرمایش جهانی زمین بوده، و جمعیت سخت‌پوستانی که در آب سرد رشد می‌کنند و غذای نهنگ‌های حقیقی هستند، به شدت کاهش یافته است. به همین دلیل، نهنگ‌ها به سمت خلیج سن‌لارنس در کانادا مهاجرت کرده اند اما آنجا با موقعیتی مرگبار مواجه شده‌اند. در خلیج من ایالات متحده مقررات ویژه‌ای در مورد وسایل ماهیگیری و سرعت شناورها جهت محافظت از نهنگ‌ها وجود دارد اما این قوانین در خلیج سن‌لارنس وجود نداشتند و نهنگ‌های بسیاری با گیر کردن در تور و برخورد با کشتی‌ها جان دادند. رکورد زاد و ولد نهنگ‌های حقیقی پس از آغاز مقررات حفاظتی از آنها ۳۹ مورد در ۲۰۰۹ بود اما از آن سال به بعد رو به کاهش گذاشت و در ۲۰۱۸ به صفر مورد رسید. در دهه اخیر، جمعیت نهنگ‌های حقیقی ۲۶ درصد کاهش یافته و شمار آنها الان به تنها ۳۵۶ مورد رسیده است. بر اساس گزارشی که ۲۰۲۰ توسط صندوق جهانی‌حیات‌وحش (WWF) منتشر شد، از سال ۱۹۷۰ تا کنون در میان ۲۰ هزار پستاندار، پرنده، دوزیست، خزنده و ماهی از گونه‌های مختلف به طور متوسط ۶۸ درصد کاهش جمعیت رخ داده است. این گزارش را گروهی از دانشمندان بین‌المللی هر دو سال منتشر می‌کنند. دانشمندان هشدار داده اند که اکنون نرخ تخریب طبیعت و جاندارانش بین ۱۰ تا ۱۰۰ برابر بیشتر از متوسط آن در ۱۰ میلیون سال گذشته است و دلیل اصلی این تخریب مداخله بشر در طبیعت و گرمایش جهانی زمین به علت انتشار گازهای گلخانه‌ای است. انسان‌ها عاملان اصلی ششمین عصر انقراض انبوه جانوران در تاریخ سیاره هستند.

حسن فیروزآبادی، مشاور عالی نظامی خامنه‌ای در گذشت

حسن فیروزآبادی، مشاورعالی نظامی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و رئیس پیشین ستاد کل نیروهای مسلح درگذشت. دلیل مرگ فیروزآبادی ابتلا به کرونا عنوان شده است. فیروزآبادی ۷۰ سال سن داشت و از سال ۱۳۶۸ تا سال ۱۳۹۵ به مدت ۲۷ سال ریاست ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی را برعهده داشت و سپس با حکم خامنه‌ای مشاور عالی نظامی او شد. فیروزآبادی همچنین با حکم خامنه‌ای در دوره اخیر فعالیت مجمع تشخیص مصلحت نظام عضو حقیقی این مجمع شد. محمد باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی با انتشار پیامی درگذشت فیروزآبادی را «موجب اندوه و تأثر فراوان» دانست. در سال ۱۳۹۷ تشکل «جنبش عدالت‌خواه دانشجویی» فاش کرد که فیروزآبادی در یک ویلای مصادره‌ای «۱۰ هزار متری» در لواسان متعلق به خانواده پهلوی، پادشاه پیشین ایران به مدت ۲۵ سال رایگان زندگی کرده است. فیروزآبادی در واکنش اعلام کرد که برای تخلیه این ملک حکم ولایی یا قضایی دریافت نکرده است. او این ویلا را «ساختمان مخروبه با حدود چهار اتاق معمولی و بدون هرگونه امکانات زیر سقف شیروانی مربوط به حدود ۷۰ تا ۱۰۰ سال پیش» توصیف کرد.

گمرک چین: مبادلات تجاری ایران و چین در ۷ ماهه نخست سال جاری ۱۶ درصد کاهش داشت

گمرک چین اعلام کرد مبادلات تجاری ایران و چین در ۷ ماه نخست سال جاری میلادی به ۷,۸۹۱ میلیارد دلار رسید و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶ درصد کاهش داشت. در این مدت واردات چین از ایران نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد ۲ درصدی به ۳,۶۲۵ میلیارد دلار و صادرات چین به ایران با کاهش ۱۶ درصدی به ۴,۲۶۶ میلیارد دلار رسیده است. چین در مدت مشابه سال قبل ۵,۱۲۷ میلیارد دلار کالا به ایران صادر کرده بود. مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین مردادماه گذشته در گفت‌وگو با رادیو و تلویزیون مرکزی چین به بررسی روابط دو کشور را رو به جلو و دارای ظرفیت‌های بیشتر برای توسعه توصیف کرد و گفت اراده سیاسی برای گسترش روابط بلند مدت میان دو کشور وجود دارد. ایران و چین در فروردین‌ماه سال جاری سند همکاری ۲۵ ساله امضا کردند. این سند یکی از راهبردی‌‌ترین اسناد قابل تأمل در حیات جمهوری اسلامی است و مخالفان بسیاری دارد.