ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازداشت کارکنان سکوهای گاز پارس جنوبی در مقابل وزارت نفت

ده‌ها نفر از کارکنان رسمی عملیاتی وزارت نفت از جمله کارکنان شاغل در سکوهای گازی پارس جنوبی که در مقابل ساختمان وزارت نفت در تهران جمع شده بودند، بازداشت شدند. عده‌ای از بازداشت‌شدگان ساعاتی بعد آزاد شدند. کانال اتحادیه آزاد کارگران با انتشار یک ویدیو، خبر داد روز شنبه ۱۲ شهریور، تعدادی از کارکنان رسمی صنعت نفت ایران که می‌خواستند در مقابل وزارت نفت تجمع کنند که نیروهای امنیتی و انتظامی عده‌ای را بازداشت کردند و آنها را به پایگاه سوم پلیس اطلاعات و امنیت نیلوفر-«شهید قندی» منتقل شده‌اند. کارکنان رسمی-عملیاتی نفت به اجرا نشدن قوانین مصوب و ساعات کاری غیرعادلانه، مالیات‌ زیاد و کیفیت پایین خدمات بهداشت و درمان اعتراض دارند و خواهان اجرای کامل ماده ۱۰ قانون وظایف و اختیارات کارکنان رسمی وزارت نفت هستند. این قانون، کارکنان بخش عملیات وزارت نفت را از چارچوب قانون خدمات مدیریت کشوری مستثنی می‌کند.

دو زندانی با اتهامات امنیتی در زاهدان اعدام شدند

روز شنبه ۱۲ شهریور، حکم اعدام دو زندانی در زندان زاهدان اجرا شد. این دو زندانی مردادماه ۱۳۹۲، به اتهاماتی از قبیل «اقدام علیه امنیت کشور»، «قیام مسلحانه»، «همکاری با گروه های مخالف نظام» و «قتل سه تن از ماموران راهنمایی رانندگی» بازداشت شده و نهایتا به اعدام و حبس محکوم شده بودند. این زندانیان، محسن (نصرالله) قنبرزهی، فرزند جمان، اهل و ساکن روستای شندک از توابع زاهدان و همچنین عین الله قنبرزهی، فرزند عبدالرحمن، متولد ۱۳۶۸، اهل و ساکن روستای شندک از توابع زاهدان، متاهل و دارای چهار فرزند نام داشته‌اند. گفته می‌شود محسن (نصرالله) قنبرزهی در زمان بازداشت زیر ۱۸ سال سن داشته است که قابل تایید نیست. این زندانیان در مرداد ماه سال ۱۳۹۲ بازداشت شده بودند. بر اساس گزارش سالانه مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در بازه زمانی (اول ژانویه ۲۰۲۱ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۲۱) دست کم ۲۹۹ شهروند اعدام شدند و ۸۵ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. بنا بر همین گزارش بیش از ۸۸ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران از سوی دولت یا نهاد قضایی اعلام نمی‌شوند و به صورت محفیانه صورت می‌گیرند.

عربستان برای بهبود رابطه با ایران منتظر تعیین تکلیف نخست‌وزیری مصطفی‌الکاظمی است

یک کارشناس مسائل خاورمیانه به خبرگزاری ایلنا گفت که عربستان بر ادامه نخست‌وزیری مصطفی الکاظمی تاکید دارد و ایران هم گرچه با آن مخالف نیست ولی مخالفت بخش‌هایی از شیعیان با نخست‌وزیر فعلی مشکل‌ساز شده است. قیس قریشی به خبرگزاری ایلنا گفت که چارچوب هماهنگی شیعیان که متشکل از گروه‌های سیاسی و شبه‌نظامی وابسته به ایرانند به همراه «بیت شیعی» به دنبال تغییر نخست‌وزیر و تشکیل دولتی متفاوت هستند. او دلیل توقف مذاکرات میان عربستان و ایران در بغداد را در درجه اول به ناآرامی‌های سیاسی در این کشور و در مرحله بعد به سرنوشت مصطفی الکاظمی مرتبط دانست و گفت دو کشور در یک ماه آینده اوضاع سیاسی عراق و وضعیت دولت آینده را رصد می‌کنند و بعد در مورد گام‌های بعدی تصمیم می‌گیرند. تا کنون چندین دور از گفتگوهای امنیتی میان عربستان و ایران با میانجی‌گری عمان و عراق در بغداد برگزار شده است. طرفین در ماه‌های گذشته نسبت به موفقیت‌آمیز بودن این گفتگوها و عادی‌سازی روابط ابراز خوشبینی کرده‌اند. ماه گذشته حتی مطرح شد که به زودی وزرای خارجه دو کشور در بغداد با یکدیدگر ملاقات خواهند کرد که این اتفاق رخ نداد. قیس قریشی عامل مذاکرات احیای برجام را در سرنوشت مذاکرات ایران و عربستان مهم دانست و گفت: «اگر آمریکا تصمیم به بازگشت به توافق هسته‌ای داشته باشد و طرفدار ثبات در منطقه باشد، سعودی‌ها را ترغیب می‌کند که هرچه سریع‌تر مقدمات بازگشت به ایران را فراهم کنند. اگر هم بنا باشد که آمریکا وارد برجام نشود و توافق هسته‌ای به هم بخورد، من نمی‌توانم با اطمینان بگویم که سعودی‌ها بازنمی‌گردند اما قطعا دیرتر و با محاسبات بیشتری بازخواهند گشت چرا که به هرحال ایران امروز وارد بازی شرق شده و تمام کارشناس‌ها از این صحبت می‌کنند که محور روسیه، چین و ایران به محور مهمی تبدیل خواهد شد.»

ممانعت نیروهای امنیتی از برگزاری تجمع کارکنان رسمی نفت در مقابل وزارت نفت

بنا بر گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، شنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۱، جمعی از کارکنان رسمی صنعت نفت شاغل در برخی مراکز عملیاتی در نقاط مختلف کشور، طبق فراخوان از پیش اعلام شده به تهران آمده و قصد برگزاری تجمع اعتراضی مقابل ساختمان وزارت نفت را داشتند که با برخورد نیروهای امنیتی و انتظامی روبه‌رو شدند. در ویدوئی که توسط اتحادیه آزاد کارگران منتشرشده، حضور نیروهای امنیتی و نظامی مقابل وزارت نفت را نشان می‌دهد. گزارش‌ها تاکنونی حاکی از بازداشت تعدادی از تجمع‌کنندگان است. هم‌چنین امروز شنبه ۱۲ شهریور کارکنان رسمی عملیاتی شاغل در سکوهای گازی پارس جنوبی در همراهی با همکاران‌شان با در دست گرفتن پلاکارد و کاغذ نوشته‌هایی نسبت به عدم تحقق مطالبات‌شان دست به اعتراض زدند. کارکنان رسمی نفت از پنج‌شنبه ۲۰ مرداد در اعتراض به اجرا نشدن ماده ۱۰ قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت دور تازه‌ای از اعتراض را آغاز کردند. در روزهای اخیر اعتراض کارگران رسمی در پروژه‌های نفت و گاز ایران به ده‌ها واحد پالایشگاهی و پروژه‌های در دست ساخت تسری یافته است. ماده ۱۰ قانون اختیارات وزارت نفت به این وزارتخانه اجازه می‌دهد که در تعیین حقوق و دستمزد «بدون الزام به رعایت قانون مدیریت خدمات کشوری»، آئین نامه ویژه‌ای تنظیم و اجرا کند. کارگران پیمانی نفت خواستار افزایش حقوق، کاهش روزهای کاری و افزایش روزهای استراحت، بهبود امکانات و اقامتگاه‌های کارگران و هم‌چنین حذف پیمانکاران تأمین نیروی انسانی و مقاطعه کاران هستند.