ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انفجار در معدن زغال‌سنگ طرزه دامغان:‌ سرنوشت شش کارگر نامشخص است

خبرگز‌ار‌ی‌های رسمی ایران از وقوع انفجار در معدن زغال‌سنگ البرز غربی در دامغان خبر داده اند. بنا به گزارش‌ها، انفجار در معدن رزمجاه طرزه در شمال شهر شاهرود سبب فروریختن این معدن شده است. ابتدا باشگاه خبرنگاران جوان از کشته شدن شش کارگر در این حادثه خبر داد اما خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا)، گزارش داد که وضعیت کارگران محبوس مشخص نیست و تا بازگشایی معدن ریزش‌کرده نمی‌توان نظر داد که جان باخته اند یا زنده اند. ایرنا نوشت: «گروه‌های امدادی هلال احمر و اورژانس برای بررسی و امدادرسانی به محل حادثه اعزام شدند، اما هنوز موفق به بازگشایی معدن نشدند و تا زمانی که ورودی مسدود شده معدن بر اثر ریزش بازگشایی نشود، نمی‌توان درباره وضعیت جسمانی ۶ کارگر محبوس اظهار نظر کرد.» اتحاد آزاد کارگران ایران از کشته شدن شش کارگر خبر داده و نوشته پنج تن شاهرودی و یک تن دامغانی بودند. هنوز علت انفجار مشخص نیست. شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ هم در تونل شماره ٤٢ معدن بزرگ طزره، از معادن چهارگانه شرکت زغال سنگ البرز شرقی، در کارگاه استخراج ١٣ پیشرو انفجار رخ داد، دو کارگر زیر آوار ماندند و پس از ۱۳۰ ساعت پیکر بی‌جان آنها را بیرون کشیدند. نظارت نداشتن وزارت کار بر ایمنی محیط کار کارگران، نبود تشکل‌های کارگری مستقل مدافع کارگران، و گسترش بیکاری، دست در دست هم شرایطی را ایجاد کرده که کارگران بیش از پیش قربانی حوادث کار می‌شوند و کارفرمایان و دولت تا کنون گام جدی برای تحقق ایمنی‌های اولیه محیط کار برای جلوگیری از مرگ کارگران برنداشته اند.

ماموران زندان اوین ۹ زندانی سیاسی محبوس در این زندان را با خشونت به مکانی نامعلوم منتقل کردند

کانال صنفی معلمان ایران اعلام کرد ماموران زندان اوین ۹ زندانی سیاسی دیگر محبوس در زندان را صبح یکشنبه دوازدهم شهریور با اعمال خشونت از این زندان خارج کرده و به مکانی نامعلوم برده اند. اسامی این زندانیان سعید ماسوری، افشین بایمانی، حمزه سواری، حسین گچلو، مسعودرضا ابراهیمی نژاد، لقمان امین‌پور، سامان یاسین (صیدی)، محمد شافعی و مطلب احمدیان اعلام شده است. جان این زندانیان در خطر است. پیشتر شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان هم از «تبعید» بدون اطلاع قبلی جعفر ابراهیمی، عضو شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان و کامیار فکور، روزنامه‌نگار و هنرمند مدافع حقوق کارگران به زندان قرلحصار خبر داده بود. طبق گزاری این شورا ماموران زندان صبح یکشنبه بدون اعلام قبلی و به بهانه انتقال به بهداری، جعفر ابراهیمی را از زندان اوین خارج و به زندان قزلحصار تبعید کردند. او در روزهای گذشته وکیلش گفته بود به لحاظ سلامت جسمانی در وضعیت مخاطره آمیزی قرار دارد و بدون دسترسی به وسایل شخصی و داروهایش حالا به زندان قزلحصار برده شده است. یک منبع نزدیک به خانواده کامیار فکور هم در گفت‌وگو با زمانه تبعید او را به زندان قزلحصار تأیید کرد. این منبع گفت که این انتقال بدون اطلاع قبلی صورت گرفته و علت آن هم نامشخص است. از احمدرضا حائری و رضا سلمان‌زاده به عنوان دو تن دیگر از زندانیان بند چهار زندان اوین که از این زندان به جای دیگر تبعید شده‌اند، نام برده شده است.

تظاهرات کُردها در کرکوک- دست‌کم سه نفر کشته و ۹ نفر زخمی شدند

روز شنبه دوم سپتامبر/ ۱۱ شهریور تظاهرات کُردها در کرکوک در اعتراض به آن‌چه «محدودیت و ممنوعیت» نیروهای عراقی خوانده‌اند، جریان داشت. تظاهرات شهروندان کرد از یک طرف و شهروندان عرب و ترکمان از طرف دیگر به رغم حضور نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد. تنش‌ها در کرکوک پس از تصمیم حزب دمکرات کردستان عراق برای بازگشایی دفاترش پس از شش سال در کرکوک تشدید شد. تنش‌ها در کرکوک از هفته گذشته آغاز شده است، شهری که سال‌هاست مورد مناقشه اقلیم کردستان عراق و دولت مرکزی است. پیش از این نیز خبرهایی در رابطه با این‌که محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، یک مقر امنیتی شهر کرکوک را به حزب دموکرات کردستان واگذار کرده، منتشر شده بود. در هفته اخیر بازتاب این خبر منجر به واکنش عرب‌ها و ترکمن‌ها و نیز برگزاری تحصن مقابل این مقر شد. نیروهای حشد شعبی با توافق حزب دمکرات و نخست وزیر عراق در این زمینه مخالفند و او را به «تحویل دادن کرکوک به کردها» متهم می‌کنند. مسعود بارزانی، رهبر حزب دموکرات کردستان عراق، شنبه دوم سپتامبر پس از مدت‌ها سکوت در بیانیه‌ای تظاهرکنندگان را «آشوبگر» خواند و اعلام کرد که «ریختن خون فرزندانمان در کرکوک هزینه‌ای سنگین دارد.» نسل نو و اتحادیه میهنی هم با انتقاد از این وضعیت، خواستار ورود مستقیم نخست وزیر عراق و پایان دادن به این تنش شده‌اند. تلویزیون روداو نزدیک به حکومت اقلیم کردستان گزارش کرده که در نتیجه درگیری‌های خونین کرکوک سه معترض کُرد کشته و و دست‌کم ۹ نفر زخمی شده‌اند. اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق بر سر حق مالکیت بر نفت‌ در کرکوک اختلاف دارند. اقلیم کرکوک و نفت را متعلق به خود می‌داند. دولت مرکزی عراق اما با شکایت به مراجع بین‌المللی مانع ادامه فروش نفت از سوی حکومت اقلیم کردستان شده است.

طالبان ۶۲ هزار دوربین امنیتی را در کابل نصب کرده‌اند

طالبان تنها در شهر کابل بیش از ۶۲ هزار دوربین امنیتی نصب کرده است. روزنامه ۸ صبح که این خبر را منتشر کرد، می‌گوید ممکن است تعداد دوربین‌های امنیتی نصب شده بسیار بیشتر از آمار اعلام شده باشد. طالبان که دو سال است در افغانستان برای دومین بار حکومت می‌کنند، «کاهش جرائم مانند سرقت» را علت اصلی نصب این دوربین‌ها عنوان کردند. فعالان برابری جنسیتی و زنان اما به روزنامه هشت صبح گفتند که هدف از نصب این دوربین‌ها «جاسوسی و نقض حریم شخصی» است و کمکی به «کاهش دزدی و جرایم» نمی‌کند. گروه اسلامگرای طالبان قصد دارد در یک برنامه چهار ساله، در تمامی شهرهای افغانستان دوربین امنیتی نصب کند. عبدالمتین قادر، سخنگوی وزارت داخله طالبان در یک پیام صوتی گفته است هم اکنون در شهر کابل و سایر اماکن مهم بیش از ۶۲ هزار دوربین امنیتی علنی نصب شده و ممکن است تعداد دوربین‌ها مخفی بیشتر [از این] باشد. روزنامه هشت صبح نوشته است به نظر می‌رسد این دوربین‌ها با همکاری فنی شرکت هوایی چین خریداری و نصب شده است. طالبان و شرکت چینی این همکاری را تایید یا تکذیب نکرده‌اند.

پرونده‌سازی برای حسن نظریان، فعال صنفی معلمان در گیلان __ شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی می‌گوید می‌خواهند او را هم اخراج کنند

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان از احضار حسن نظریان، فعال صنفی معلمان در استان گیلان به هیئت تخلفات اداری آموزش و پرورش این استان خبر داد و نوشت که آموزش و پرورش با پرونده‌سازی به دنبال اخراج این معلم است. بر اساس تصویر احضاریه هیئت تخلفات اداری به نظریان او به دلیل شرکت در تحصن معلمان، دیدار با خانواده معلمان بازداشت شده، عضویت در کانون صنفی معلمان و انتشار تصاویر یا متن‌هایی در همبستگی با اعتراضات، زندانیان سیاسی و صنفی و سخن گفتن در شبکه‌های اجتماعی به هیئت رسیدگی به تخلفات اداری احضار شده است. در این احضاریه به صورت مشخص «تحصن در دفتر مدرسه با در دست داشتن پلاکارد با مضمون «ما این همه ستم و تبعیض را تحمل نمی‌کنیم» و «تحصن انفرادی در کلاس درس در هنرستان سهروردی، در تاریخ ۱۴۰۱/۰۸/۰۱ با در دست داشتن پلاکارد با مضمون «معلم زندانی آزاد باید گردد» که بر روی تابلوی پشت سر آن نیز شعار زن زندگی آزادی حک شده بود.» به عنوان دو مورد از اتهام‌های نظریان عنوان شده است. شرکت در تجمع اعتراضی به حمله شیمایی به مدارس دخترانه در سال ۱۴۰۱ هم یکی دیگر از موارد اتهامی نظریان است. در احضاریه او به صراحت «شرکت فعال در تجمعات غیرقانونی مقابل اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان و ایراد سخنرانی غیرقانونی در بین حاضرین با در دست داشتن تابلویی توهین‌آمیز نسبت به حاکمیت و اتهام‌زنی به ساحت نظام مقدس جمهوری اسلامی، مبنی بر ایجاد مسمومیت عمدی دانش‌آموزان که بر روی آن عبارت «حملات شیمیایی بر روی ما را متوقف کنید» نوشته شده بود»، به عنوان اتهام درج شده است. همچنین «حضور در منزل متهمان، زندانیان سیاسی و امنیتی با در دست داشتن پلاکارد «معلمان زندانی را آزاد کنید»» و «انتشار تصاویر آشوب‌های خیابانی که بر روی آن عبارت زن زندگی آزادی نوشته شده بود» در پروفایل‌های اجتماعی و تلفن همراه از دیگر تخلفاتی است که از نظر هیئت رسیدگی به تخلفات اداری آموزش و پرورش گیلان، حسن نظریان مرتکب شده است. این هیئت عضویت نظریان در «کانون صنفی معلمان» را هم غیرقانونی و تخلف اداری عنوان کرده و او را به «ترویج افکار کمونیستی» متهم کرده است. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان گفته است که این اتهام‌ها زمینه‌سازی برای اخراج حسن نظریان از آموزش و پرورش است. وزارت آموزش و پرورش از پاییز سال گذشته ده‌ها معلم را به دلیل مشارکت فعال در اعتراض‌های صنفی و حمایت از خیزش زن، زندگی، آزادی تعلیق یا به صورت دایمی از کار اخراج کرده است.