نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#نسرین_ستوده به اعتصاب غذای خود پایان داد

#نسرین_ستوده، وکیل دادگستری و فعال #حقوق_بشر که در #زندان_اوین در #حبس است، امروز چهارشنبه ۱۱ مهر پس از ۳۸ روز به اعتصاب غذای خود پایان داد. این وکیل دادگستری از روز شنبه ۳ شهریور در اعتراض به بازداشت خود و آزار و اذیت خانواده و اطرافیانش از سوی دستگاه قضا دست به اعتصاب غذا زده بود، #محمد_مقیمی، وکیل نسرین ستوده خبر داده است که این مدافع حقوق بشر «به دلیل نگرانی از وضعیت دکتر #فرهاد_میثمی از روز چهارشنبه ۱۱ مهر به اعتصاب غذای خود پایان می‌دهد.» فرهاد میثمی، فعال مدنی، در تاریخ ۹ مرداد بازداشت شد. او یک روز پس از بازداشتش در اعتراض به این بازداشت و سلب امکان معرفی #وکیل_اختیاری دست به #اعتصاب_غذا زده و وضعیت جسمانی‌اش وخیم است. نسرین ستوده اما حق ادامه اعتصاب غذا را برای خود محفوظ داشته است: «اگر که به خواسته قانونی و به‌ حق خانم ستوده رسیدگی نشود، او حق ادامه اعتصاب غذا را برای خود محفوظ می‌دارد.» پیش از این ۳۴۰ فعال مدنی، سیاسی و فرهنگی در نامه سرگشاده‌ای به نسرین ستوده، از او خواسته بودند به اعتصاب غذایش پایان دهد. نسرین ستوده ۲۳ خرداد امسال در منزل خود بازداشت و روانه زندان شد. هنگام بازداشت به او گفته شده بود برای اجرای حکم ۵ سال حبس تعزیری بازداشت شده، اما پس از حضور در دادسرای مستقر در اوین، مشخص شد که برعهده گرفتن وکالت پرونده #دختران_انقلاب و دیگر فعالیت‌های حقوق بشری چون عضویت در انجمن #لغو_مجازات_اعدام دلیل بازداشت او بوده است. از سوی دیگر اما #رضا_خندان همسر نسرین ستوده نیز صبح روز سه‌شنبه ۱۳ شهریور توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت و روانه زندان اوین شد. این وکیل دادگستری در روزهای گذشته از قاضی #محمد_مقیسه به دلیل تخلفات قانونی و اعمال مغایر با مقاوله‌نامه‌های حقوقی شکایت کرده است.

فدراسیون کارگران حمل و نقل بین‌المللی از #اعتصاب_رانندگان_کامیون در #ایران حمایت کرد

فدراسیون کارگران حمل‌‌ و نقل بین‌المللی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که از واکنش مسئولان قوه قضائیه نسبت به رانندگان اعتصابی کامیون در ایران نگران است. اعتصاب رانندگان کامیون چهارشنبه ۱۱ مهر برای یازدهمین روز ادامه یافته است. نوئل کورد، رئیس بخش حمل‌‌ و نقل جاده‌ای فدراسیون بین‌المللی کارگران حمل و نقل گفته است: «این فدراسیون در مورد وضعیت بسیار نگران است. بگذارید روشن شود که اتحادیه‌های ITF در سراسر جهان همبستگی خود را اعلام می‌کنند و در کنار رانندگان ایران برای مبارزه آنها در به دست آوردن حقوق‌شان ایستاده‌اند.» چهارمین دور اعتصاب رانندگان کامیون در سال جاری از یکم مهر آغاز شده است. در جریان این اعتصاب تا به حال بیش از ۱۵۰ تن از رانندگان در شهرهای مختلف دستگیر شده‌اند. صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه دوشنبه ۹ مهر رانندگان را به «اشد مجازات» تهدید کرد. محمدجعفر منتظری دادستان کل جمهوری اسلامی هم اتهام رانندگان بازداشت شده را «قطاع الطریق» و «اقدام علیه امنیت ملی» اعلام کرده است. رانندگان معترض خواستار افزایش نرخ کرایه حمل بار، قرار گرفتن رانندگی در فهرست مشاغل سخت و زیان‌آور، کاهش نرخ تعرفه – حق کمیسیون- شرکت‌های باربری، تامین لوازم یدکی و لاستیک با نرخ ارز مرجع، پرداخت سهم دولت حق بیمه رانندگان و برخورد با فساد و ارتشاء ماموران پلیس راه هستند.

پرسنل #بیمارستان_خمینی #کرج در اعتراض به عدم پرداخت ۱۱ ماه حقوق برای پنجمین روز پیاپی تجمع کردند

پرسنل بیمارستان خمینی کرج در اعتراض به عدم پرداخت ۱۱ ماه حقوق و وضعیت نامشخص این بیمارستان چهارشنبه ۱۱ مهر برای پنجمین روز پیاپی در محل این بیمارستان تجمع اعتراضی برگزار کردند. غدیر مهدوی کلیشمی، عضو شورای شهر کرج گفته است برخی از پرسنل این بیمارستان برای گذران زندگی ناگزیر به فروش کلیه‌شان شده‌اند. این مقام مسئول گفته است این بیمارستان حدود ۴۰ میلیارد تومان تجهیزات پیشرفته و مدرن دارد که برخی از آنها هنوز مورد استفاده قرار نگرفته و از بسته‌بندی باز نشده‌اند. پرداخت حقوق پرسنل بیمارستان خمینی کرج به دو میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که تأمین نشده. به گفته غدیر مهدوی کلیشمی بسیاری از بخش‌های فوق تخصصی و تخصصی بیمارستان تعطیل است و تنها حدود سه درصد از ظرفیت تخت‌های بیمارستان فعال است. در بیمارستان خمینی کرج ۵۰۰ نفر در بخش‌های مختلف کار می‌کنند.

#اعدام دست‌کم ۳ زندانی در #زندان_رجایی‌شهر

دست‌کم ۳ زندانی در #زندان_رجایی‌شهر کرج به دار آویخته شده‌اند. به گزارش منابع حقوق بشری این ۳ زندانی متهم به #قتل سحرگاه روز چهارشنبه ۱۱ مهر در محوطه زندان رجایی‌شهر اعدام شدند. خبرگزاری هرانا ضمن احراز هویت اعدام‌شدگان، گزارش کرده است که ۷ زندانی محکوم به #قصاص هم با گرفتن مهلت از #اولیای_دم از پای چوبه دار به بند بازگشته‌اند. این زندانیان روز دوشنبه ۹ مهر برای پشت سر گذاشتن تشریفات اجرای حکم اعدام به سلول‌های انفرادی منتقل شده بودند. از آنجا که منابع رسمی و #قوه_قضاییه درباره اعدام‌های اجرا شده در زندان رجایی‌شهر اطلاع‌رسانی‌ نکرده است، این اعدام‌ها در زمره «اعدام‌های مخفیانه» جای می‌گیرند. درباره بیش از ۶٠ درصد اعدام‌هایی که در ایران صورت می‌گیرد از سوی دولت یا نهاد قضایی اطلاع‌رسانی نمی‌شود.

#پوتین سرگئی #اسکریپال جاسوس دو جانبه روسیه و بریتانیا را «پست فطرت و خائن به وطن» نامید

ولادیمیر #پوتین رئیس‌جمهوری روسیه #سرگئی_اسکریپال مأمور پیشین سازمان اطلاعات روسیه و جاسوس دو جانبه این کشور را «پست فطرت و خائن به وطن» خواند. پوتین گفت: «جاسوسی مانند فحشا یکی از مهمترین حرفه‌ها در جهان است» و جنجال بین سرویس‌های جاسوسی امری دیرینه است. رئیس‌جمهوری روسیه موضوع اسکریپال را هم جنجال جدید جاسوسی دانست که به‌گفته او «به‌شکل مصنوعی به آن دامن زده میشود». سرگئی اسکریپال ۶۶ ساله ۴ مارس / ۱۳ اسفند سال گذشته به‌همراه دخترش جولیا پس از بیهوش شدن روی یک نیمکت در پارکی در شهر کوچک سالیزبوری بریتانیا به بیمارستان منتقل شد و اردیبهشت سال جاری از بیمارستان مرخص شد. دولت بریتانیا روسیه را متهم کرده بود که در مسمومیت شیمیایی اسکریپال دست داشته اما کرملین این اتهام را رد کرد. ماجرای اسکریپال بحران جدی دیپلماتیک بین کشورهای غربی و روسیه ایجاد کرد. دختر اسکریپال نیز مدتی قبل از پدرش از بیمارستان مرخص شده بود.

#پوتین می‌گوید افزایش #قیمت_نفت در بازار جهانی نتیجه اقدامات #آمریکا علیه #ایران است

ولادیمیر #پوتین رئیس‌جمهوری #روسیه در اجلاس هفته انرژی روسیه در مسکو گفت دونالد #ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در حال حاضر از #قیمت_نفت راضی نیست و فکر می‌کند این قیمت بسیار بالاست اما افزایش قیمت نفت در بازار جهانی نتیجه اقدامات آمریکا علیه ایران است. او تأکید کرد که این اقدامات تأثیر منفی بر اقتصاد جهانی خواهد گذاشت.‎ به‌گفته پوتین وضعیت قیمت نفت به مسائلی چون تحریم‌ها علیه ایران، مسائل سیاسی در ونزوئلا، اتفاقات لیبی و نابودی دولت در این کشور که نتیجه یک سری اقدامات و تصمیمات اشتباه بود، و بسیاری مسائل دیگر مربوط می‌شود و موضوع کاملاً اقتصادی نیست و مسائل سیاسی تأثیر مستقیمی بر آن دارد‎. رئیس‌جمهوری روسیه با اشاره به اجلاس اخیر کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) – غیراوپک (JMMC) که ۲۳ سپتامبر / یکم مهر در الجزایر برگزار شد، گفت: «هدف ما در اوپک از کاهش تولیدات نفت و پایین نگه داشتن سطح آن، ایجاد توازن در بازار بود. این مسئله به هیچ وجه به درآمد کشورها ربطی نداشت بلکه وضعیت بازار چنین تصمیمی را ایجاب می‌کرد. پوتین همچنین گفت مسکو با بهای نفت خام بین ۶۵ تا ۷۵ دلار راضی خواهد بود.

واکنش #وزارت_خارجه_ایران و سفیر #آمریکا در هلند به رأی موقت #دادگاه_لاهه در پرونده شکایت جمهوری اسلامی علیه آمریکا

وزارت امور خارجه ایران در بیانیه‌ای به حکم موقت دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه در پرونده شکایت جمهوری اسلامی علیه آمریکا واکنش نشان داد و آن را «نشانه بارز در تأیید حقانیت جمهوری اسلامی» و «ظالمانه بودن تحریم‌های آمریکا» دانست. در همین حال پیت هوکسترا، سفیر آمریکا در هلند نیز در بیانیه‌ای رأی دادگاه لاهه را «فاقد وجاهت» دانست و گفت این دیوان صلاحیتی درباره این موضوع ندارد. با این حال، او افزوده است که دادگاه لاهه خواسته‌های گسترده ایران را تأیید نکرده و حکم آن محدود است و بخش کوچکی از مسائل را شامل می‌شود. دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه چهارشنبه ۳ اکتبر / ۱۱ مهر حکم موقت خود در مورد دادخواست ایران برای لغو تحریم‌های واشنگتن علیه تهران را صادر کرد. قضات لاهه گفته‌اند که آمریکا باید بخشی از تحریم‌های خود علیه ایران را از جمله در بخش اقلام دارویی، غذایی و هوانوردی و کشاورزی لغو کند. ‎

سه دانشمند آمریکایی و بریتانیایی برنده جایزه #نوبل_شیمی ۲۰۱۸ شدند

آکادمی علوم سلطنتی سوئد جایزه نوبل شیمی ۲۰۱۸ را به‌طور مشترک به جرج پی اسمیت، فرانسیس اچ آرنولد، دانشمندان آمریکایی و سر گرگوری پی وینتر، دانشمند بریتانیایی اهدا کرد. تحقیقات این دانشمندان در زمینه استفاده از فاژها برای تولید داروهای جدید، توسعه روش جدیدی به نام «نمایش فاژ» و ایجاد انقلاب در آنزیم‌ها موجب دریافت این جایزه شد. باکتریوفاژها (باکتری‌خوارها) یا «فاژها»، ویروس‌هایی هستند که به باکتری‌ها حمله می‌کنند و آن‌ها را از بین می‌برند. «نمایش فاژ» هم روشی آزمایشگاهی است برای مطالعه پروتئین-پروتئین، پروتئین-پپتاید و پروتئین-دی‌ان‌ای با باکتریوفاژها. این دانشمندان روش «نمایش فاژ» را طوری توسعه داده‌‌اند که پروتئین‌های بیشتری تولید می‌شود و مشکلات شیمیایی بشر را حل خواهد کرد. جایزه نوبل شیمی سومین جایزه نوبل ۲۰۱۸ است که پس از جوایز پزشکی و فیزیک اهدا می‌شود.

سعودی‌ها به فکر جوانان ایران هستند: با یک کانال تلویزیونی تفریحی دیگر

به گزارش سایت ArabNews از شنبه این هفته (۶ اکتبر ۲۰۱۸) یک کانال تلویزیونی جدید به فارسی آغاز به کار می‌کند. محتوای آن «تفریحی» خواهد بود و کوشش می‌کند جوانان را جذب کند. مؤسس این کانال، که در گذشته هم برای مدتی فعال بوده، گروه Middle East Broadcasting Center (#MBC) است که به سعودی‌ها تعلق دارد. بنیان‌گذار و رئیس این کنسرن رسانه‌ای که مرکز آن در دوبی است، یک سرمایه‌داری سعودی به نام ولید بن ابراهیم الابراهیم است.او سال گذشته در ریاض به جرم دست داشتن در فساد مالی دستگیر شد، اما پس از سه ماه آزاد شد.

طرح #استیضاح #عبدالرضا_رحمانی_فضلی، #وزیر_کشور تحویل هیات رئیسه مجلس شد

علی ساری، نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی گفته است طرح استیضاح عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در ۱۳ محور و با تقاضای ۲۴ نماینده تحویل هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی شده است. سهل‌انگاری در مباحث امنیتی به ویژه در حمله تروریستی ۳۱ شهریور به رژه نظامی در اهواز، عدم اجرای قانون تقسیمات کشوری در طول دولت یازدهم و دوازدهم که به اعتراضات کازرون انجامید، وضعیت نابسامان قاچاق کالا و عدم نظارت کافی در این زمینه، عدم نظارت کافی بر عملکرد شهرداری‌ها و شوراها شهر و همچنین «رابطه‌بازی» در انتخاب استانداران و فرمانداران از دلایل استیضاح وزیر کشور است.

سی‌ان‌ان: سرویس مخفی ایالات متحده در نامه‌ای به #ترامپ سم قوی #ریزین کشف کرد

سرویس مخفی ایالات متحده آمریکا با انتشار پیامی در توئیتر اعلام کرده که نامه‌ای به دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا آغشته به ماده‌ای مشکوک بوده، این نامه اما در کاخ سفید دریافت نشده و به دست ترامپ هم نرسیده است. شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از مقامات پلیس آمریکا گزارش داده که در این نامه سم قوی «ریزین» کشف شده و احتمال دارد که با نامه‌های دیگر آغشته به ماده‌ای مشکوک که پیش از این در صندوق پست پنتاگون یافت شده بود مرتبط باشد. این نامه‌ها برای جیمز متیس، وزیر دفاع و جان ام. ریچاردسون، دریادار و فرمانده عملیات نیروی دریایی آمریکا فرستاده شده بودند.

۲۰ #پناهجوی_افغانستانی که دولت #آلمان با تقاضای #پناهجویی آنان مخالفت کرده بود به افغانستان بازگردانده شدند

خبرگزاری آلمان گزارش داده که سحرگاه چهارشنبه ۳ اکتبر/ ۱۱ مهر هواپیمای مسافربری حامل ۲۰ پناهجوی افغان که در آلمان تقاضای پناهجویی داده بودند اما تقاضای آن‌ها رد شده بود، در فرودگاه کابل به زمین نشست. این پناهجویان از مونیخ به کابل بازگردانده شده بودند. دولت آلمان به دلیل بازگرداندن پناهجویان افغانستانی به کشورشان مورد انتقاد نهادهای حامی پناهجویان قرار دارد. دولت آلمان ادعا می‌کند که افغانستان جزو کشورهای امن جهان است.

#شورای_امنیت_ملی #کاخ_سفید از اقدام #فرانسه در مقابله با «#مرکز_زهرا» و مسدود کردن دارایی #وزارت_اطلاعات در فرانسه تقدیر کرد

پلیس فرانسه در عملیات «پیش‌گیری از تروریسم» در منطقه گراند سنت، واقع در شمال این کشور یک مرکز اسلامی به نام «مرکز زهرا» و خانه‌های مسئولان آن را مورد بازرسی قرار داد و سه نفر را بازداشت کرد. این مرکز از جمله نهادهای نزدیک به جمهوری اسلامی ایران در فرانسه است. فرانسه همزمان دارایی‌ دو ایرانی، از جمله اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی که گفته می‌شود در تدارک حمله به گردهمایی مجاهدین خلق در فرانسه دست داشته و همچنین دارایی بخش امنیت داخلی وزارت اطلاعات ایران را هم مسدود کرد. شورای امنیت ملی کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای ضمن ستایش «اقدام قوی فرانسه» هشدار داده است: «تهران باید آگاه باشد که رفتارهای غیرقابل پذیرش این کشور تحمل نخواهد شد.» هدر نائورت، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در سخنانی درباره همین موضوع اقدامات ایران را نشان‌دهنده «حمایت این کشور از تروریسم در جهان» خوانده است.

#عبدالناصر_همتی، رئیس کل #بانک_مرکزی_ایران به #مسکو سفر می‌کند. نحوه اجرای توافق با #پوتین برای شکستن #تحریم اقتصادی #ایران در دستور کار قرار دارد

سفارت ایران در روسیه اعلام کرده که عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه ۳ اکتبر/ ۱۱ مهر به مسکو سفر می‌کند. هدف از این سفر اجرایی کردن توافقات اقتصادی پیرامون شکستن تحریم اقتصادی ایران در سفر اخیر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به تهران است. رئیس کل بانک مرکزی ایران در این سفر با همتای روسی خود و سایر مقامات روسیه دیدار و تبادل نظر خواهد داشت.

دولت #ترامپ از #آژانس_بین‌المللی_انرژی_اتمی خواست ادعای #نتانیاهو مبنی بر وجود یک انبار مخفی هسته‌ای در #تورقوزآباد را بررسی کند

دولت دونالد ترامپ از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواسته است ادعای نتانیاهو مبنی بر وجود یک انبار مخفی هسته‌ای در تورقوزآباد را بررسی کند. نخست‌وزیر اسرائیل در نشست مجمع عمومی سازمان ملل ادعا کرده که ایران یک انبار هسته‌ای در منطقه «تورقوزآباد» در جنوب تهران دارد که آن را از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مخفی نگه داشته. به گزارش واشنگتن فری بیکن، یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفته است: «ما از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌خواهیم تا همچنان در پیگیری هر گونه اطلاعات موثق از جمله اطلاعات نخست‌وزیر اسرائیل از کوتاهی ایران در عمل به تعهد عدم اشائه هسته‌ای ارائه داده، مسئولانه و به موقع عمل کند.» یوکیو آمانو، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سه‌شنبه ۲ اکتبر/۱۰ مهر در بیانیه‌ای اعلام کرد که استقلال آژانس در خصوص اجرای اقدامات راستی‌آزمایی بیشترین اهمیت را دارد.

در حمله مسلحانه به یک #قایق_عربستانی در #خلیج_فارس دست‌کم سه نفر مجروح شدند

رسانه‌های عربستان اعلام کردند که یک قایق ماهیگیری عربستانی در آب‌های خلیج فارس هدف حمله مسلحانه قرار گرفته است. گشت مرزی عربستان نیز خبر داد که این قایق ماهیگیری را که هدف حمله قرار گرفته بود نجات داده است. در این حمله مسلحانه دست کم ۳ نفر از سرنشینان این قایق ماهیگیری مجروح شدند.