ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس سازمان انرژی اتمی: اسرائیل مسئول خرابکاری در تأسیسات کرج است

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که یکشنبه ۱۱ مهر/۳ اکتبر برای توضیح به اعضای کمیسیون اصل نود به مجلس رفته بود، نقش اسرائیل در انفجار مجتمع تسا کرج را به صورت رسمی تایید کرد. او گفت: «مجتمع تسا کرج با حادثه تروریستی از سوی رژیم صهیونسیتی مواجه بوده است». انفجار در مجتمع تسا که محل تولید سانتریفیوژ است، تیر ماه امسال گزارش شد. مقام‌های دولتی و نظامی جمهوری اسلامی ابتدا منکر زیان آور بودن «خرابکاری» شدند. در مقابل اما رسانه‌های اسرائیل به فاصله کوتاهی پس از حادثه خسارت وارده شده به این مرکز را «سنگین» گزارش کردند تا در ادامه جمهوری اسلامی نیز به صورت تلویحی آسیب دیدن بخشی از تأسیسات این مرکز را تأیید کند و خواستار جبران خسارت آن شود. در آخرین اقدام همزمان با سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران به این نهاد بین‌المللی اجازه نداد کارت حافظه دوربین های مستقر در این مرکز را تعویض کند. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در سخنان روز یک‌شنبه از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست ابتدا موضع خود را نسبت به حادثه خرابکاری در مرکز تسا کرج «روشن کند». او گفت که ایران الزامی برای «بودن دوربین های برجامی ندارد». با این حال در ادامه صحبت‌هایش سازمان انرژی اتمی را «تابع تصمیمات شورای عالی امنیت ملی کشور» دانست.

معترضان برزیلی خواستار کناره‌گیری بولسونارو شدند

هزاران تن از مخالفان ژائیر بولسونارو ، رئیس جمهوری برزیل شنبه دوم اکتبر در شهرهای مختلف این کشور به خیابان آمدند. معترضان که از سیاست‌های دولت بولسونارو در مقابله با همه گیری کرونا به شدت خشمگین بودند، خواستار کناره گیری او از قدرت شدند. بولسونارو، رئیس جمهوری راست گرای برزیل در مواجهه با کرونا مخالف سیاست‌های قرنطینه بود و همین وضعیت سبب شد ۵۹۷ هزار نفر در این کشور جانشان را از دست بدهند. معترضان که در برزیلیا، پایتخت این کشورسائوپولو، ریودوژانیرو و ده‌ها شهر دیگر به خیابان آمده بودند، آدمک بولسونارو را به آتش کشیدند. از زمان آغاز به کار بولسونارو تا به حال حداقل ۱۳۰ تقاضا برای استیضاح او به ثبت رسیده است اما رئیس مجلس نمایندگان از اجرای آن جلوگیری کرده‌ است. حمایت مردمی از بولسونارو که خود را برای انتخابات ریاست جمهوری اکتبر سال آینده (۲۰۲۲)، آماده می‌کند، به پایین‌ترین میزان در سه سال گذشته رسیده است. رقیب او در انتخابات سال آینده لولا داسیلوا، رئیس جمهوری چپ گرای پیشین برزیل است که در انتخابات قبلی با پرونده‌سازی گروه‌های راست‌گرا امکان شرکت در انتخابات را نداشت. نظرسنجی‌های انتخاباتی در برزیل بیانگر پیشی گرفتن داسیلوا برای انتخابات سال آتی است.

وزیر خارجه عربستان در نشست خبری با مسئول سیاست خارجی اروپا: مذاکره با ایران هنوز در مرحله مقدماتی‌ست

به گزارش خبرگزاری‌های رویترز و العربیه، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به عربستان سفر کرده است، یکشنبه ۳ اکتبر/۱۱ مهر در نشست خبری مشترک با فیصل بن فرحان، وزیر خارجه این کشور گفت: «اروپا با شرکای خود درباره چشم‌اندازهای مذاکرات هسته‌ای با ایران رایزنی کرده است و امیدوار است این مذاکرات به‌زودی از سر گرفته شود». وزیر خارجه عربستان نیز در این کنفرانس خبری که بیشتر بر مواضع عربستان و اروپا در قبال ایران و یمن متمرکز بود، درباره برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرد و گفت: «به‌شدت نگران تخلفات ایران هستیم که با آن‌چه درباره ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای خود اعلام می‌کند، مغایرت دارد». فیصل بن فرحان درباره مذاکرات میان ریاض و تهران نیز گفت: «گفت‌وگوها با ایران هنوز در مرحله اکتشافی‌ (مقدماتی)ست و ما امیدواریم این گفت‌وگوها مبنایی برای رسیدگی به مسائل مهم‌ مورد اختلاف باشد و تلاش می‌کنیم به این مهم برسیم». از ماه مارس/ فروردین سال جاری دست کم سه دوره مذاکرات مستقیم بین مسئولان سعودی و ایرانی با میانجی‌گری عراق برگزار شده است. گفته می‌شود مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در این مذاکرات، جنگ یمن و پرونده هسته‌ای ایران است.

رئیس شورای شهر تهران: شهرداری تمایل دارد پروژه‌هایش را به سپاه واگذار کند

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران از واگذاری پروژه‌های شهرداری تهران به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء خبر داد. او گفت: شهرداری از ادوار گذشته «همکاری نزدیکی را با سپاه و قرارگاه خاتم برای انجام پروژه‌های بزرگ در قالب مگاپروژه داشته است». سپاه پاسداران در دوره‌ای که محمود احمدی‌نژاد و محمدباقر قالیباف شهردار تهران بودند، سهم زیادی از پروژه‌های «عمرانی» شهر داشت. چمران نیز با بیان اینکه همکاری سپاه و مدیریت شهری در دوره چهارم شورا بیشتر بود، افزود: «با توجه به ظرفیت قرارگاه خاتم در اجرای پروژه‌ها و مگاپروژه‌ها، قاعدتاً شهرداری تهران تمایل زیادی را به واگذاری این پروژه‌ها به قرارگاه خاتم دارد.» شورای اسلامی شهر تهران پس از رد صلاحیت گسترده اعضای پیشین و داوطلبان نامزدی نزدیک به اصلاح‌طلبان باردیگر در اختیار «اصول‌گرایان» نزدیک به سپاه پاسداران قرار گرفته است. این شورا در نخستین تصمیم بحث برانگیز علیرضا زاکانی را به‌رغم نداشتن شرایط قانونی تصدی شهرداری، به عنوان شهردار تهران برگزید.

پیش‌بینی شیوع موج تازه کرونا در برخی از استان‌ها

پرویز قرلباش، رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان یکشنبه ۱۱ مهر نسبت به احتمال بالاگرفتن دوباره همه‌گیری در زنجان هشدار داد و گفت: با توجه به شرایطی که در پیش داریم، آبان‌ماه امسال شاهد پیک ششم کرونا خواهیم بود. به گفته او به‌رغم این‌که نزدیک ۷۷ درصد جمعیت در زنجان واکسینه شده‌اند، شرایط نشان از اوج‌گیری دوباره ویروس کرونا دارد. قزلباش به آمارهای استانی ابتلا و مرگ و میر بیماران کووید-۱۹ اشاره نکرد اما گفت طبق پیش‌بینی‌ها در صورت تداوم روند موجود، در آبان‌ماه شاهد شیوع پیک ششم کرونا خواهیم بود. رئيس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان افزود: در نیمه دوم آبان‌ماه مشکلات جدی را در شیوع مجدد بیماری کرونا خواهیم داشت که ممکن است با ورژن‌های جدیدی با شیوع بالا، درصد مرگ و میر نیز بیشتر باشد. در کرمان نیز گزارش‌ها از افزایش تعداد موارد فوت بیماران کرونا در دو روز گذشته خبر می‌دهند به نحوی که بر اساس گزارش خبرگزاری مهر تعداد فوت شدنگان در فاصله یک شبانه‌روز از ۴ نفر به ۱۴ نفر رسیده است. دلیل بالارفتن تعداد موارد فوت، عدم رعایت پروتکل‌ها و مهاجرت به کرمان اعلام شده است. خبرگزاری مهر با لحنی مهاجرستیزانه «غیربومی‌ها» را عامل تشدید شیوع کرونا اعلام کرده است. خبرگزاری‌های داخلی ایران در روزهای گذشته از اشاره به تاثیرات احتمالی مراسم اربعین بر همه‌گیری کرونا خودداری کرده‌اند.

پزشک معتمد قاسم سلیمانی رئیس سازمان نظام پزشکی ایران شد

محمد رئیس‌زاده، رئیس پیشین بسیج جامعه پزشکی و پزشک معتمد قاسم سلیمانی به عنوان رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران «انتخاب» شد. رویداد ۲۴، سایت خبری نزدیک به اصلاح طلبان در پیوند با این انتخاب نوشته است رئیس‌زاده از پزشکان معتمد قاسم سلیمانی در جنگ سوریه بود که به صورت مرتب در بیمارستان‌های این کشور به جراحی و مداوای مجروحان این جنگ می‌پرداخت. او در یک دوره زمانی نیز قائم مقام بیمارستان بقیه الله وابسته به سپاه پاسداران بود و در همین دوره نیز پوشش چادر برای زنان مراجعه کننده به این بیمارستان اجباری شد. نام رئیس زاده در فهرست پزشکانی که با واردات واکسن ضد کرونا خارجی مخالفت کرده بودند هم دیده می‌شود. به گزارش رویداد ۲۴ او از حمایت عزیز جعفری، فرمانده پیشین سپاه پاسداران نیز برخوردار بود. انتخابات ارکان سازمان نظام پزشکی ایران روز جمعه ۹ مهر در حالی برگزار شد که هیئت نظارت بر انتخابات صلاحیت بسیاری از پزشکان غیرهمسو با دولت را تأیید نکرد. محمدرضا ظفرقندی، رئیس پیشین سازمان نظام پزشکی و مصطفی معین، وزیر علوم در دولت محمد خاتمی از جمله افرادی بودند که صلاحیت‌شان رد شده بود.

گلاره ناظمی، داور ایرانی بازی فینال جام جهانی فوتسال مردان را سوت می‌زند

گلاره ناظمی و ابراهیم مهرابی افشار دو داور ایرانی شامگاه یکشنبه ۳ اکتبر/۱۱ مهر فینال جام جهانی فوتسال را سوت خواهند زد. گلاره ناظمی نخستین زن داوری ست که در این سطح قضاوت می‌کند. در مسابقات جام جهانی فوتسال ۲۰۲۱ برای نخستین بار ده زن داور شرکت داشتند و از میان آن‌ها گلاره ناظمی پس از حضور در دیگر بازی‌های حساس این دوره، برای قضاوت در بازی فینال میان آرژانتین و پرتغال انتخاب شده است. او در این بازی داور چهارم خواهد بود. تیم ملی فوتسال ایران پیشتر در مرحله یک‌چهارم نهایی حذف شد.

وزیر خارجه ایران: اگر آمریکا ۱۰ میلیارد دلار از پول‌های ما را آزاد کند، مذاکره می‌کنیم

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی شامگاه شنبه ۱۰ مهر در یک برنامه تلویزیونی گفت ایران به ایالات متحده آمریکا اعلام کرده است برای شروع مذاکرات باید حداقل ۱۰ میلیارد دلار از پول‌های مسدود شده را آزاد کند. امیرعبداللهیان گفت : «دولت جدید ایران به هیچ وجه به ۸ سال پیش یا ۵ سال و نیم پیش و یا یک سال پیش بازنمی گردد؛ شما باید نیت و اراده واقعی خود را نشان دهید.در زمانی که در سازمان ملل بودم امریکایی ها تلاش کردند کانال‌هایی را باز کنند و به شکلی با من تماس بگیرند و پیام هایی را منتقل کنند؛ به یکی از کسانی که حامل پیام بود گفتم اگر امریکایی‌ها نیت واقعی دارند بخشی از اموال ما مثلاً ۱۰ میلیارد دلار از موجودی های ما را در بانک‌های خارج از کشور آزاد کنند؛ یک حرکتی باید انجام دهند که ما بتوانیم بگوییم جو بایدن با ترامپ تفاوت دارند». او تکرار کرد: «بایدن می گوید در مورد تحریم هایی که ترامپ انجام داد اگر من بودم شاید به این شکل عمل نمی‌کردم اما تاکنون با همان پوشه قطوری که از ۸۰۰ تحریم به هزار و ۶۰۰ تحریم رسید می‌خواهد سر میز مذاکره با ایران بیاید. [...] اگر نیت بایدن جدی است ابتدا باید نشانه جدی صادر کند و یکی از این نشانه ها این است که حداقل ۱۰ میلیارد دلار از پول های ما را آزاد کند». مذاکرات موسوم به احیای برجام پس از روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ) متوقف شد. ایران به‌رغم ابراز تمایل لفظی به مذاکره، هنوز بر سر میز بازنگشته و همزمان، با نقض توافق قبلی، اعلام کرده «به دلایل امنیتی» به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه نمی‌دهد دوربین‌های نظارتی در مجتمع تسا در کرج را که دوم تیر سال جاری هدف حمله پهپادی قرار گرفت، تعویض کند. ایالات متحده آمریکا و سایر قدرت‌های غربی طرف برجام نگران‌اند که ایران با به تعویق انداختن مذاکرات در پی تولید هرچه بیشتر اورانیوم غنی‌شده برای کاستن از زمان گزیز هسته‌ای است که گفته می‌شود از یک سال به یک ماه رسیده است.

طوفان شاهین در چابهار جان شش نفر را گرفت

علی نیک زاد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی از کشته شدن حداقل شش نفر در چابهار بر اثر طوفان شاهین خبر داد. او در پایان جلسه علنی مجلس شورای اسلامی گفت که این افراد «علیرغم تمهیدات ارزشمندی که دولت در مهار توفان انجام داده» جانشان را از دست دادند. یک روز قبل نیز خبرگزاری‌های ایران به نقل از علیرضا شهرکی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور مصدوم شدن حداقل سیزده نفر را گزارش کرده بودند. طوفان شاهین در استان سیستان و بلوچستان از صبح دیروز شروع شد و به گفته مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان تا ظهر امروز طبق نخستین برآوردها حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان به شبکه برق خسارت وارد کرده است. علیرضا شهرکی ظهر یک‌شنبه گفت گزارش نهایی خسارت «کمی زمان می‌برد». به گفته او پیش‌بینی می‌شود از ظهر امروز از شدت طوفان کاسته شود.

کارگران واحد ترابری نفت و گاز زاگرس جنوبی برای دومین روز پیاپی تجمع کردند

کارگران واحد ترابری شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی برای دومین روز پیاپی تجمع کردند. این کارگران که می‌گویند حداقل ۱۰ تا ۱۸ سال سابقه کار دارند، از اسفند سال گذشته نامشان از سامانه پیمانکاران نیروی انسانی در شرکت ملی نفت حذف شد و به تبع آن وضعیت اشتغال و بیمه شان به «خویش فرمایی» تغییر کرد. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) به نقل از کارگران معترض شمار آن‌ها را حدود ۴۰۰ نفر گزارش کرد که در مناطق عملیاتی پارسیان، آغار و دلان اشتغال دارند. یکی از کارگران معترض که نامش فاش نشد گفته پس از تغییر وضعیت کارگران به خویش فرما «آن‌ها از بسیاری از مزایای شغلی همانند طرح طبقه‌بندی مشاغل و سایر مزایای قانونی و عرفی که همه پرسنل رسمی، قراردادی و سایر نیروهای پیمانکاری دریافت می‌کنند، محروم شده‌اند.».

حجم ورودی آب به سدهای ایران ۴۷ درصد و ذخایر آبی ۲۹ درصد کاهش یافت

بحران آب در ایران جدی‌ است. تنها سه درصد سدها ۹۰ تا ۱۰۰ درصد پر شده‌اند و ۱۴۹ سد کمتر از نصف ظرفیت اسمی آب دارند. دفتر مطالعات پایه شرکت مدیریت منابع آب ایران در تازه ترین گزارش اعلام کرده است در پایان سال آبی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ تنها ۳۹ درصد مخازن آبی پُر شده است. بر اساس این گزارش ورودی آب به مخازن آبی در مقایسه با سال آبی قبل ۴۷ درصد کاهش یافته است. میزان ورودی به مخازن سدهای کشور در سال آبی جاری برابر با ۲۹ میلیارد و ۴۳۰ میلیون مترمکعب اعلام شده است در حالیکه در سال آبی قبل ۵۵ میلیارد و ۷۲۰ میلیون مترمکعب آب به مخازن سدهای کشور وارد شده بود. ذخیره آبی هم در مقایسه با سال آبی قبل ۲۹ درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین در سال جاری تنها سه سد بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد، ۱۲ سد در محدوده ۷۰ تا ۹۰ درصد، ۳۵ سد بین ۵۰ تا ۷۰ درصد، ۳۱ سد در محدوده ۴۰ تا ۵۰ درصد و ۱۱۸ سد نیز کمتر از ۴۰ درصد پر شده‌اند. وزیر نیرو روز شنبه در سفر به استان خوزستان گفته بود که سال ۱۳۹۹-۱۴۰۰ بی سابقه ترین خشکسالی در ۵۲ سال اخیر بوده است. پیشتر نیز مرکز پژوهش های مجلس در یک گزارش از گسترده‌تر شدن تنش آبی در ایران خبر داده بود.

عضو هیئت رئیسه مجلس: هفت میلیارد دلار برای خرید خانه در ترکیه از ایران خارج شده است

مجتبی یوسفی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در توییتر ادعا کرده است که ایرانیان با خرید ملک ترکیه را از ورشکستگی نجات داده‌اند. او نوشته است از ۹۷ تا ۹۹ معادل ۷ میلیارد دلار ارز برای خرید ملک در ترکیه از کشور خارج شده است. ایرانی ها در تازه ترین گزارش دولت ترکیه رکورددار خرید خانه در این کشور هستند. خرید خانه از سوی ایرانی‌ها در ترکیه پس از بحران ارزی سال ۱۳۹۷ شدت گرفت.

رئیس پلیس اقتصادی ایران خبر داد: رشد بیش از ۳۰۰ درصدی اختلاس و ارتشا در شش ماه نخست امسال

در شش ماه نخست سال جاری اختلاس و ارتشا در ایران بیشتر از سه برابر شده است. محمدرضا مقیمی، رئیس پلیس امنیت اقتصادی ایران یک‌شنبه ۱۱ مهر گفت: اختلاس در شش ماه نخست امسال به لحاظ ارزش ریالی ۳۳۳ درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل رشد داشته است. او توضیح بیشتری درباره اختلاس‌هایی که صورت گرفته، نداد و تنها به این بسنده کرد که تعداد پرونده‌های اختلاس در مقایسه با سال قبل ۶۱ درصد و تعداد متهمان نیز ۹۴ درصد بیشتر شده است. به گفته مقیمی میزان ارتشا هم در مقایسه به شش ماه نخست یک سال قبل ۳۵۷ درصد افزایش یافته است. قوه قضاییه ایران از سه سال قبل دادگاه های ویژه ای برای رسیدگی به پرونده متهمان به اختلاس و فساد اقتصادی راه اندازی کرد و در چند پرونده شماری از مدیران دولتی را هم محاکمه کرد. این دادگاه‌ها و اقدام‌های نمایشی اما تأثیری در کاهش اختلاس و فساد اقتصادی نداشتند.