نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کردپا: یک کشته و دو زخمی در تیراندازی مأموران به گروهی از #کولبران در #ثلاث_باباجانی

به گزارش وب‌سایت خبری «کردپا»، نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی جمعه‌شب ۱۱ آبان گروهی از #کولبران را در مرز «شیخ صالح» شهرستان #ثلاث_باباجانی در استان #کرمانشاه بدون اخطار قبلی به گلوله بستند. در این تیراندازی، #برومند_بهرامی، شهروند اهل روستای «زیارت تمرخان» ثلاث باباجانی کشته شد و دو کولبر دیگر به نام هوشیار نمامی و ارکان بهرامی به شدت زخمی شدند. کولبران که باربران مرزی هستند، به دلیل بیکاری و فقر بارها را با قراردادن بر دوش‌شان بین ایران و عموماً کردستان عراق یا ترکیه جابجا می‌کنند. اما دولت کولبری را ممنوع کرده و حسین ذوالفقاری،‌ معاون سیاسی و امنیتی وزارت کشور ۲۳ مهر گفت: «ما دیگر چیزی به نام کولبر نداریم. این کلمه کولبر هم کلمه‌ای بود که نمی‌دانم کجا اختراع شد، هم برای خود مردم و هم برای مسئولان مشکل درست کرد.» ایران ۷۵ هزار کولبر دارد.

#وزیر_خارجه_امارات:‌ مسئول اصلی بازگشت تحریم‌ها علیه ایران سیاست‌های تهاجمی این کشور است

به گزارش روزنامه «نیویورک تایمز»، #انور_قرقاش، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی روز شنبه ۱۲ آبان / ۳ نوامبر گفت که «مسئول اصلی» بازگشت #تحریم‌های_آمریکا علیه ایران «سیاست‌های تهاجمی» است که ایران اتخاذ کرده. عربستان، امارات و بحرین همراه با اسرائیل از سیاست سخت‌گیرانه دولت دونالد ترامپ علیه ایران حمایت کرده‌اند. این کشورها به همراه چند دولت عرب دیگر خاورمیانه قرار است «اتحاد استراتژیک خاورمیانه» (MESA) موسوم به «ناتوی عربی» را در برابر نفوذ ایران شکل دهند و نخستین مانور آن در مصر از امروز شنبه در حال برگزاری است. دوشنبه ۱۴ آبان / ۵ نوامبر دومین دور تحریم‌های آمریکا علیه ایران پس از خروج این کشور از توافق هسته‌ای (برجام) به اجرا گذاشته خواهد شد. این تحریم‌ها که مربوط به بخش‌های انرژی (نفت)، کشتیرانی و مالی می‌شود با توافق هسته‌ای با ایران لغو شده بودند. مایک پمپئو و استیون منوچین، وزیران خارجه و خزانه‌داری آمریکا می‌گویند تا ایران به درخواست‌های آمریکا عمل نکند تحریم‌ها نیز ادامه خواهد داشت. هدف امریکا مجبور کردن جمهوری اسلامی به مذاکره برای پایان برنامه‌های هسته‌ای و موشکی و همچنین خاتمه دادن به حمایت ایران از گروهها و نیروهای نزدیک به خود در منازعات خاورمیانه است. گزارش مشروح بازگشت تحریم‌های امریکا علیه ایران را در زمانه بخوانید.

#بهاره_قادری، شهروند #بهایی با قرار وثیقه از زندان آزاد شد

به گزارش وب‌سایت خبری «هرانا»، وابسته به فعالان حقوق بشر در ایران، #بهاره_قادری، یکی از #شهروندان_بهایی بازداشت‌شده در شیراز شنبه ۱۲ آبان با تودیع وثیقه از زندان تا پایان مرحله دادرسی آزاد شد. او ۲۴ شهریور همراه با چند شهروند بهایی دیگر از جمله نوید بازماندگان، همسرش در شیراز دستگیر و به بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز (پلاک ۱۰۰) منتقل شد. نوید بازماندگان ۳۰ مهر با تودیع وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. «دریا»، دختر خردسال این زوج به سرطان مبتلاست و نیاز به ادامه روند شیمی‌درمانی و مراقبت همیشگی دارد. هنوز فرزاد دل‌آرام و روحیه نریمان، یک زوج بهایی دیگر که ۱۶ مهر دستگیر شدند، در بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز محبوسند. مهدی حاجتی، عضو شورای شهر شیراز به دلیل پیگیری دستگیری شماری از بهاییان این شهر برای مدتی به زندان افتاد و اکنون از حضور در جلسات شورا منع شده است. بر اساس آمار منابع غیررسمی بیش از ۳۰۰ هزار بهایی در ایران زندگی می‌کنند اما مقام‌های جمهوری اسلامی بهائیت را «فرقه ظاله» می‌خوانند و آن را به عنوان اقلیت دینی به رسمیت نمی‌شناسند. بهائیان در دهه‌های اخیر هدف تبعیض و ستم نظام‌مند قرار داشته‌اند.

طوفان بار دیگر ده‌ها تن را در #سیستان_و_بلوچستان روانه مراکز درمانی کرد ــ غلظت ذرات معلق در #زابل ۴۲ برابر حد مجاز است

طوفان بار دیگر ده‌ها تن را در سیستان و بلوچستان روانه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کرده است. به گزارش خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا)، سرعت طوفان در شهر زابل به ۱۱۲ کیلومتر در ساعت رسیده و غلظت ذرات معلق در آن ۴۲ برابر حد مجاز است. به گفته محمود دیانتی، رئیس شبکه پایش هواشناسی استان سیستان و بلوچستان طوفان شنبه ۱۲ آبان «دید افقی در محدوده فرودگاه زابل را به ۴۰۰ متر کاهش داد و سبب شد تا غلظت ذرات گردوغبار با اندازه ۱۰ میکرون در هوای این شهر به ۶۲۶۲ میکروگرم بر متر مکعب معادل ۴۲ برابر حد مجاز برسد.» مدرسه‌ها در هر دو نوبت صبح و عصر و ادارات شهرستان زابل بجز دستگاه‌های خدماتی و امدادرسان تعطیل اعلام شده‌اند. همه مراکز درمانی و بیمارستان‌ها نیز در وضعیت آماده‌باش قرار دارند. تا کنون دست‌کم ۹۰ تن به این مراکز مراجعه کرده‌اند. این وضعیت در شمال استان نیز گزارش می‌شود. وزش بادهای سریع و برخاستن گرد و غبار از پنج‌شنبه در استان سیستان و بلوچستان ادامه یافته است. قرار است سرعت باد از امروز رو به کاهش بگذارد. سیستان و بلوچستان سالانه بارها با مشکلات ناشی از طوفان شن و برخاستن ذرات گرد و غبار دست و پنجه نرم می‌کند.

صادرات #دارو و تجهیزات پزشکی از ایران ممنوع شد

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا) گفت که «صادرات هر نوع #دارو و تجهیزات پزشکی بدون دریافت مجوز از سازمان غذا و دارو ممنوع شد.» تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران از دوشنبه ۱۴ آبان / پنجم نوامبر اجرایی خواهند شد. به گزارش روزنامه «گاردین»،‌ کشورهای اروپایی نتوانسته‌اند از آمریکا تضمینی برای ادامه واردات مواد اساسی از جمله مواد غذایی اولیه و دارو به ایران دریافت کنند. با این حال جهانپور می‌گوید که اجرای دور دوم #تحریم‌ها تأثیر جدیدی نخواهد داشت: «از ۱۳ آبان ماه به بعد اتفاق جدیدی لزوما برای صنعت دارو نمی‌افتد؛ چراکه بر خلاف همه هیاهوها و تبلیغات ایالت متحده آمریکا در این عرصه، اقدامات و اتفاقاتی که می‌توانستند و قرار بود انجام دهند، از ماه‌ها پیش در این حوزه انجام داده‌اند و لذا بعید می‌دانیم اتفاق جدیدی از ۱۳ آبان به بعد بیافتد.» در دور پیشین تحریم‌ها تا پیش از امضای «برنامه جامع اقدام مشترک»‌(برجام) در ۲۰۱۵،‌ کمبود و گرانی دارو در ایران جان بیماران را در معرض خطر قرار داده بود. هرچند رسماً دارو و مواد غذایی اولیه به دلایل انسان‌دوستانه مشمول معافیت از تحریم هستند، دشوارشدن انتقال‌های مالی و هراس شرکت‌ها از تحریم‌های ثانویه ایالات متحده بر این حوزه‌ها نیز تأثیر می‌گذارد.

باخت #پرسپولیس در بازی رفت فینال #لیگ_قهرمانان_آسیا

تیم پرسپولیس در بازی رفت فینال لیگ قهرمانان آسیا در برابر تیم فوتبال کاشیما آنتلرز ژاپن باخت. پرسپولیس این بازی را در خانه حریف در شهر کاشیما با نتیجه ۲ – ۰ واگذار کرد. سیامک نعمتی، بازیکن این تیم در وقت اضافه پایانی اخراج شد. در این بازی لئو سیلوا (۵۸) و سرجینو (۷۰) دو بازیکن برزیلی کاشیما موفق به گلزنی شدند. ۳۵ هزار تماشاگر در ورزشگاه حضور داشتند. بازی برگشت این دو تیم ۱۹ آبان در تهران برگزار خواهد شد.