نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چهارمین روز اعتصاب غذای #نورعلی_تابنده و درخواست رسیدگی به وضعیت درویشان زندانی

بر اساس خبرهای منتشر شده از سوی منابع نزدیک به دراویش گنابادی، نورعلی تابنده، قطب درویشان گنابادی، پس از مرخص شدن از بیمارستان در اعتراض به ممنوعیت ملاقات درویشان با او و نگرانی از وضعیت درویشان زندانی، دست به اعتصاب غذا زده است. علیرضا روشن، نویسنده، شاعر و از درویشان گنابادی که در ایران در حبس بوده و اکنون خارج از ایران است، در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها خبر اعتصاب غذای نورعلی تابنده را تایید کرده است. به گفته روشن، قطب دراویش گنابادی خواستار رسیدگی فوری به وضعیت درویشان گنابادی در زندان است. روشن همچنین منع سخنرانی در حسینیه دراویش و جلوگیری از دیدار با درویشان گنابادی را دلیل دیگر اعتصاب غذای نورعلی تابنده عنوان کرده است. به گفته او، پس از حوادث گلستان هفتم در روز اول اسفند سال ۹۶، نه تنها در منزل نورعلی تابنده از سوی نیروهای امنیتی به روی دراویش بسته شده، بلکه حسینیه امیر سلیمانی به عنوان حسینیه مهم دراویش گنابادی در خیابان بهشت تهران نیز پلمب شده است. او بسته شدن حسینیه‌های درویشان گنابادی در سراسر ایران را در راستای اعمال محدودیت‌ها پس از حادثه گلستان هفتم برشمرده و معتقد است نیروهای امنیتی با این کارها درصدد حذف فیزیکی دکتر نورعلی تابنده هستند. تجمع روز اول اسفند دراویش گنابادی در گلستان هفتم به منظور ممانعت از وضع محدودیت‌های احتمالی برای قطب این دراویش بود که با یورش یگان ویژه و نیروهای لباس شخصی به خشونت کشیده شد و پس از آن بیش از ۴۰۰ درویش گنابادی که در محل تجمع حضور داشتند پس از ضرب و شتم شدید، بازداشت شدند. به گفته علیرضا روشن، مقامات امنیتی مدام موضوع حصر قطب دراویش را انکار کرده‌اند.

معاون کل وزارت بهداشت: ۶۱ درصد هزینه داروهای مصرفی از جیب مردم پرداخت می‌شود

ایرج حریرچی،‌ معاون کل وزارت بهداشت جمهوری اسلامی، روز یک‌شنبه ۱۲ آبان اعلام کرد به‌رغم کاهش بار تأمین هزینه‌های سلامت بر مردم، همچنان ۶۱ درصد هزینه داروی مصرفی از جیب شهروندان تامین می‌شود. بر اساس گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) حریرچی با اعلام مصرف حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان دارو در سال ۹۷ در ایران گفت: «از کل هزینه‌های سلامت، حدود یک سوم از جیب مردم پرداخت می‌شود، اما در دارو این میزان پرداختی دو برابر و حدود ۶۱ درصد است که باید چاره اندیشی کنیم. توسعه‌ای که از جیب مردم باشد خیلی خوب نیست.» به گفته او از کل پرداختی از جیب مردم ، ۱۸ درصد مربوط به خدمات بستری است، اما دارو و ملزومات مصرفی در بخش سرپایی ۳۳ درصد از کل پرداختی از جیب بیمار را شامل می‌شود که به حدود دو برابر هزینه‌های خدمات بستری می‌رسد.

#شورای_سوریه_دموکراتیک: آماده‌ایم برای جلوگیری از تجزیه #سوریه با #بشار_اسد مذاکره کنیم

به گزارش خبرگزاری روداو، وابسته به اقلیم محلی کردستان عراق، «شورای سوریه دموکراتیک»، شاخه سیاسی نیروهای سوریه دموکراتیک که اداره مناطق کردنشین شمال سوریه را بر عهده دارد، روز شنبه دوم نوامبر/۱۱ آبان در بیانیه‌ای اعلام کرد آماده است برای جلوگیری از تجزیه سوریه توسط نیروهایی که در این بیانیه «مزدوران فاشیست ترکیه» خوانده شده‌اند با دمشق بر سر حاکمیت شمال شرقی سوریه مذاکره کند. در این بیانیه آمده است: «ما مصاحبه دیشب بشار اسد، رئیس جمهوری را دنبال کردیم. با وجود این‌که با بسیاری از مسائلی که او مطرح کرد مخالفیم در صحبت‌هایش دیدیم که آماده است تا وارد یک فرآینده مذاکره حقیقی شود». شورای سوریه دموکراتیک همچنین اعلام کرد مذاکره با دولت بشار اسد باید با حضور آن‌هایی که از مذاکرات ژنو کنار گذاشته شدند انجام شود. در ادامه بیانیه فوق، این شورا تاکید کرد از تشکیل تریبون مخالفان دولت سوریه متشکل از کسانی که خارج از شورا هستند و در داخل سوریه و خارج از آن قرار دارند، کسانی که از روند مذاکرات ژنو و آستانه کنار گذاشته شدند و کسانی که در «به اصطلاح کمیته قانون اساسی سوریه» حضور ندارند، برای «وحدت سوریه و امنیت خاک آن» استقبال می‌کند. اجلاس کمیته قانون اساسی سوریه ۳۰ اکتبر/۸ آبان به میزبانی سازمان ملل متحد در ژنو برگزار شد و «شورای سوریه دموکراتیک» در این اجلاس حضور نداشت. کمیته قانون اساسی سوریه به ابتکار روسیه،‌ ایران و ترکیه و برای فراهم کردن شرایط تدوین قانون اساسی سوریه بعد از بیش از هشت سال جنگ داخلی تشکیل شده است.

انتشار خبرهای ضد و نقیض درباره بازداشت #علی‌اصغر_پیوندی، رئیس جمعیت #هلال_احمر

با وجود انتشار خبر بازداشت #علی_اصغر پیوندی، رئیس جمعیت #هلال_احمر و آزادی او با #وثیقه ۳ میلیاردی، منابع آگاه در جمعیت هلال احمر این خبر را تکذیب کردند. باشگاه خبرنگاران جوان روز یک‌شنبه ۱۲ آبان درباره خبر بازداشت علی‌اصغر پیوندی از قول منبع آگاه خود نوشت که اساسا #سازمان_بازرسی کل کشور نمی‌تواند اقدام به بازداشت افراد کند: «سازمان بازرسی تنها می‌تواند گزارشی از تخلفات تهیه کند و در اختیار مقامات قضایی قرار دهد.» بر اساس گفته‌های همین منبع، خبر #استعفای_پیوندی نیز صحت ندارد. صبح امروز برخی خبرگزاری‌های داخلی گزارش کردند که روز گذشته (شنبه ۱۱ آبان)، پس از اتمام جلسه اخذ دفاع متهم، علی‌اصغر پیوندی، در مورد اتهام ۱، ۵ میلیارد اختلاس، توسط سازمان بازرسی کل کشور قرار #بازداشت صادر و پس از چند ساعت با تبدیل قرار به وثیقه ۳ میلیاردی، آزاد شد. گفته می‌شود این پرونده مربوط به زمانی بوده که پیوندی به عنوان رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مشغول به فعالیت بوده است. پیش از این اما #علی_فرجی، مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر ایران، بازداشت شده بود. بر اساس اطلاعیه این سازمان، ماموران صبح روز یک‌شنبه ۲۷ مرداد با حضور در دفتر علی فرجی، از وی خواسته‌ بودند برای پاسخ به سوالات و ابهامات موجود در خصوص یک پرونده‌ مربوط به واردات یک نوع داروی مورد نیاز کشور آن‌ها را همراهی کند. در پیگیری معاونت حقوقی این سازمان درباره دلایل بازداشت فرجی از سوی نهادهای امنیتی و قضایی گفته شده است که موضوع به خرید و واردات داروی گلوکانتیم که دارویی مهم در درمان بیماری لیشمانیوز، سالک است، ارتباط دارد.

رحمانی فضلی: #ایران در امنیت #عراق دخالتی نکرده است

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران در جلسه ستاد مرکزی اربعین گفته: «در برگزاری مراسم اربعین امسال در عراق یک مقدار از وضعیت داخلی عراق نگران بودیم و همچنین از وضعیت مرز خسروی به دلیل اینکه چند سال تردد از این مرز انجام نمی شد هم نگرانی هایی داشتیم اما در هیچ کدام از این دو موضوع مشکلی برای ما پیش نیامد.» او همچنین گفته ایران به هیچ عنوان در امنیت عراق دخالت نکرده چرا که امنیت عراق در اوج بوده است. رحمانی فضلی گفته: «نه عراقی ها از ما خواستند که کمک آنها کنیم و نه ما در امنیت و مسائل عراق دخالت کردیم.» اعتراضات در عراق از ماه اکتبر اغاز شده و بسیاری از معترضان ایران را مسئول نابسامانی‌های اقتصادی و سیاسی در کشورشان می‌دانند. برخی از معترضان می‌گویند که نیروهای سپاه پاسداران ایران در سرکوب معترضان نقش داشته‌اند و ایران هم از دولت‌های این کشورها و هم از گروه‌های مسلح قدرتمند در این کشور حمایت می‌کند. آسوشیتدپرس هم از سفر فرمانده نیروی قدس سپاه به بغداد یک روز پس از شروع اعتراضات در عراق خبر داده است. به گزارش این خبرگزاری به نقل از دو مقام امنیتی عراقی، قاسم سلیمانی گفته «ما در ایران می‌دانیم چه رفتاری با معترضان کنیم».

اسلامگرایان #پاکستان در انتظار پایان مهلت استعفای #عمران_خان، نخست وزیر

هزاران نفر از اسلامگریان معترض پاکستانی که در پایتخت این کشور تجمع کرده‌اند، تا پایان روز یکشنبه برای کناره‌گیری نخست وزیر مهلت تعیین کرده‌اند. این مهلت از سوی رهبر این گروه تعیین شده است. #مولانا_فضل_الرحمان، رهبر «جمعیت علمای اسلام»، یکی از بزرگ‌ترین احزاب مذهبی پاکستان در راس کاروانی از هواداران خود، هفته گذشته به اسلام آباد رفت تا بر عمران خان، نخست وزیر این کشور فشار وارد کند. او دولت عمران خان را غیرقانونی خوانده است. رحمان هشدار داده که می‌تواند نیروهای پارتیزان خود را به مقابل مقر دولت بفرستد تا عمران خان را وادار به استعفا کنند. مقامات پاکستان تمهیدات امنیتی را با نزدیک شدن به پایان مهلت این گروه در یکشنبه شب در اطراف محل استقرار معترضان تشدید کرده‌اند. این تمهیدات شامل ایجاد دیواره‌هایی با استفاده از کانتینرهای باری و بستن راه‌ها به سمت درون و بیرون محل استقرار پناهجویان است. پلیس‌های ضد شورش و نیروهای شبه‌نظامی هم در این محل مستقر شده‌اند. هزاران نفر از طرفداران فضل‌الرحمان در کاروانی از اتوبوس و خودرو و موتورسیکلت جمعه یکم نوامبر/۱۰ آبان وارد اسلام‌آباد شدند. مقامات امنیتی اعلام کرده‌اند محله‌ای در اسلام‌آباد که ساختمان‌های دولتی و وزارتخانه‌ها در آنجا قرار دارد، «محدوده قرمز» است. نرخ تورم در پاکستان از سال گذشته تاکنون به ۱۱، ۳۷ درصد رسیده و بیش از همه اقلام خوراکی را تحت تأثیر قرار داده است. ارزش روپیه در مقابل دلار نیز از پایان سال ۲۰۱۷ تاکنون بیش از ۵۰ درصد سقوط کرده است. دولت پاکستان در ماه ژوئیه/ تیر سال جاری تصویب کرد از صندوق بین‌المللی پول کمک ۶ میلیارددلاری درخواست کند.

#توئیتر، حساب کاربری شبکه #المنار و #اعلام_الحربی را مسدود کرد

شبکه اجتماعی #توئیتر دو حساب کاربری وابسته به #حزب‌الله_لبنان و دیگر گروه‌های شبه نظامی #شیعه در منطقه را مسدود کرد. تمامی صفحات مربوط به شبکه #المنار در توئیتر از جمله صفحات اخبار و دیگر برنامه‌های آن نیز همزمان با مسدود شدن حساب اصلی شبکه المنار، از سوی توئیتر بسته شده است. دولت آمریکا اردیبهشت ماه سال گذشته با ارائه فهرستی از اعضای ارشد حزب‌الله لبنان، این افراد را در لیست تحریم جهانی قرار داده بود. همچنین وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه ۱۰ آبان ماه در گزارشی با تروریست خواندن گروه‌های شبه نظامی شیعه که مورد حمایت ایران قرار دارند، ادعا کرد که حزب‌الله لبنان با حمایت مالی ایران همچنان در #لبنان، #سوریه و #عراق دست به عملیات‌های تروریستی می‌زند. در اواخر مهر ماه سال جاری شماری از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا با انتقاد از جک دورسی، مدیر شبکه اجتماعی توئیتر از او خواسته بودند با حضور در کنگره، درباره دلایل میزبانی توئیتر از گروه‌های شبه نظامی حزب‌الله و #حماس توضیح دهد. اعضای مجلس نمایندگان آمریکا پیشتر نیز گروه‌های حزب‌الله و حماس را گروه‌های تروریستی خارجی توصیف کرده و طی نامه‌ای از مدیران فیس‌بوک، یوتیوب و توئیتر خواسته بودند حساب‌های کاربری متعلق به این دو گروه شبه نظامی وابسته به ایران را مسدود کنند.