نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس کمیته #جمعیت کمیسیون بهداشت #مجلس از تصویب طرح موسوم به «جمعیت و تعالی‌ خانواده» برای گذر از «سیاه‌چاله کاهش جمعیت» خبر داد

فاطمه محمدبیگی، رئیس کمیته جمعیت کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی سه‌شنبه ۱۳ آبان در مصاحبه با خبرگزاری رسمی مجلس (خانه ملت) کاهش جمعیت در ایران را «بحرانی ریشه‌دار در اجرای طولانی مدت قانون تنظیم خانواده» خواند و گفت مجلس کلیات طرح موسوم به «جمعیت و تعالی خانواده» را برای مقابله با کاهش جمعیت در ایران تصویب کرده است. نماینده قزوین در مجلس یازدهم گفت: «اعمال سیاست‌های تنظیم خانواده در ۳۰ سال گذشته باعث شده است که ۲۰ میلیون جمعیت بالقوه از دست بدهیم که می‌توانند نیروی کار متخصص و سرمایه اجتماعی کشور باشند. بنابراین باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که خسارت این بخش نیز جبران شود. همچنین برای جلوگیری از سقط جنین ناخواسته نیز تمهیداتی اندیشیده شود». به گفته محمدبیگی هم‌زمان با بحران شیوع کرونا و گسترش فقر در ایران ۱۹۴ نماینده به کلیات طرح موسوم به «طرح جوانی جمعیت» در جهت «امر تعالی جمعیت و حمایت از فرزندآوری و فرزند پروری» رای موافق داده‌اند. او اضافه کرد این طرح ۵۰ بندی، به مدت پنج‌سال در راستای سیاست‌های جمعیتی مدنظر علی خامنه‌ای، رهبر ایران و به‌ منظور عبور از آنچه این نماینده «سیاه‌چاله کاهش جمعیت» خواند، اجرا خواهد شد. هم‌زمان با تصویب کلیات طرح جوانی جمعیت در مجلس یازدهم، از تهران خبر رسید که میمنت حسینی چاوشی، جمعیت‌شناس و استاد دانشگاه ملبورن استرالیا به اتهام مشارکت با دولت‌های خارجی و هم چنین اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی از طریق تحقیق در زمینه کاهش زاد و ولد محکوم به ۵ سال حبس شده است. حسینی چاوشی، مولف کتاب «تحولات باروری در ایران: انقلاب و تولید مثل» اکنون با قرار وثیقه آزاد است.

مرتضی آقاتهرانی: فراکسیون پیامبر اعظم «برای حمایت جدی از پیامبر» در #مجلس شورای اسلامی تشکیل شد

مرتضی آقا‌تهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی دوشنبه ۱۲ آبان، از تشکیل فراکسیون پیامبر اعظم در مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: «کارهای اداری این فراکسیون انجام شده و تعداد زیادی از نمایندگان خواستار عضویت در این کمیسیون شدند.» به گزارش خبرگزاری مجلس (خانه ملت) دبیرکل حزب پایداری انقلاب اسلامی گفت «با این اقدام به دنبال این هستیم که برای حمایت‌های جدی از پیامبر خاتم با مجامع و مجالس مختلف اسلامی ارتباط برقرار کنیم.» به گفته نماینده تهران، «مجلس یازدهم در رابطه با «اهانت نشریه فرانسوی به پیامبر اسلام بیانیه داد و نمایندگان اقلیت‌های دینی هم با ارائه بیانه‌ای این اقدام را محکوم کردند اما کافی نبوده و بر این باوریم که اگر فراکسیونی تحت عنوان پیامبر اعظم در مجلس شکل بگیرد با تامل و قاطعیت بیشتری مواضع خود را در رابطه با چنین اقداماتی در میان کشورهای اسلامی نشان خواهیم داد.» در ابتدای کار مجلس یازدهم درخواست تشکیل فراکسیون‌های متعدد در مجلس شورای اسلامی به حدی بود که هیأت رئیسه مجلس تشکیل فراکسیون را متوقف کرد. برخی نمایندگان مجلس «انقلابی» کار را به آنجا کشاندند که درخواست تشکیل فراکسیون «سیر» و «عدس» داده بودند.

۲۹ شهروند به دادسرای عمومی و انقلاب تبریز احضار شدند

هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران اعلام کرد که روز یکشنبه ۱۱ آبان‌ماه، ۲۹ نفر از فعالان آذربایجانی با ابلاغیه‌ای الکترونیکی به شعبه ۱۶ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب تبریز به ریاست قاضی سیدعلی موسوی اقدم احضار شدند. در این احضاریه از این شهروندان خواسته شده ظرف سه روز پس از درج این ابلاغیه جهت اخذ آخرین دفاع در این شعبه حاضر شوند. این افراد به «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی کشور و اخلال در نظم و آسایش عمومی» متهم شده‌اند. گفته می‌شود که احضار این شهروندان در رابطه با تجمعات اخیر در واکنش به تحولات اخیر در قره‌باغ و درگیری‌های میان ارمسنان و آذربایجان صورت گرفته است. هرانا پیشتر هویت ۸۱ نفر از بازداشت‌شدگان در شهرهای اردبیل، تبریز، تهران، ارومیه، مشکین‌شهر، رشت، پارس‌آباد مغان، هادی‌شهر، جلفا، کلیبر و زنجان را شناسایی کرده بود. این تجمعات در حمایت با آن‌چه معترضان «آزادسازی قاراباغ» نامیدند و همچنین مخالفت با آن‌چه «حمایت جمهوری اسلامی ایران و روسیه از ارمنستان» عنوان کردند، برگزار شد.

کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل نسبت به کشتار غیرنظامیان و احتمال ارتکاب به جنایات جنگی در #قره‌باغ هشدار داد

میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل دوشنبه ۲ نوامبر/ ۱۲ آبان نسبت به ادامه حملات به مناطق مسکونی در قره‌باغ و مناطق مرزی ابراز نگرانی کرد و به طرفین درگیر درباره هدف قراردادن غیرنظامیان و ارتکاب به جنایات جنگی هشدار داد. آذربایجان و ارمنستان برخلاف معاهدات حقوق بشری بین‌المللی از ابتدای مناقشه نظامی اخیر در قره‌باغ، بارها غیرنظامیان را مورد هدف قرار داده‌اند. باشله گفت: « از زمان درگیری مجدد در ماه سپتامبر که منجر به عواقب وحشتناکی شده که اکنون شاهد آن هستیم، بارها و بارها از جمله خود من به طرف‌های درگیر اعلام کرده‌ایم که باید تمام اقدامات عملی لازم را انجام دهند تا از تلفات جان غیرنظامیان و آسیب به زیرساخت‌های غیرنظامی، از جمله مدارس و بیمارستان‌ها جلوگیری شود یا به حداقل برسد. همچنین از آن‌ها خواسته‌ایم تا برای متمایز کردن غیرنظامیان از نیروها و اهداف نظامی اقدام کنند». او اضافه کرد: «قوانین بین‌المللی حقوق بشری بسیار واضح هستند: حملاتی که برخلاف اصل تمایز یا اصل تناسب انجام شده باشد، می‌تواند جنایت جنگی محسوب شود و طرفین درگیری موظفند به طور موثر، سریع، دقیق و بی‌طرفانه چنین تخلفاتی را مورد تحقیق قرار دهند و افراد مسئول و مظنون به ارتکاب را تحت تعقیب قرار دهند». درگیری‌های جدید در قره‌باغ از ۲۷ سپتامبر / ۶ مهر میان آذربایجان و ارمنستان آغاز شد. این درگیری‌ها تاکنون صدها کشته و زخمی برجای گذاشته و جان تعداد بسیاری از غیرنظامیان را گرفته است. سازمان‌های حقوق بشری عفو ​​بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر می‌گویند طرفین درگیر و حامیانشان در جنگ قره‌باغ از مهمات خوشه‌ای استفاده کرده‌اند.