ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریکا سازندگان نرم‌افزار جاسوسی پگاسوس اسرائیلی را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد

پس از افشای نرم‌افزار جاسوسی پگاسوس، آمریکا شرکت «ان‌اس‌او» سازنده اسرائیلی این نرم‌افزار را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد. جینا رایموندو، وزیر بازرگانی آمریکا گفت این نرم‌افزار جاسوسی به دولت‌های مستبد اجازه می‌دهد تا منتقدان، روزنامه‌نگاران و فعالانی را که در خارج زندگی می‌کنند هدف قرار دهند تا آن‌ها را به سکوت بکشانند. او افزود ایالات متحده آمریکا از این پس از کنترل صادرات استفاده خواهد کرد تا شرکت‌هایی را که از پگاسوس استفاده می‌کنند، پاسخگو کند. تحقیقات رسانه‌های بین‌المللی که در ماه ژوئیه منتشر شد نشان داد که تلفن صدها روزنامه‌نگار، سیاستمدار و فعالان حقوق بشر در کشورهای مختلف با کمک پگاسوس رصد شده است. این نرم‌افزار توسعه‌یافته شرکت «ان‌اس‌او» می‌تواند بدون به‌ جا گذاشتن اثر و نشانه‌ای از خود به داده‌های تلفن دسترسی یابد. این برنامه همچنین قادر است دوربین و میکروفون دستگاه را بدون توجه دارنده آن روشن کند.

سازمان ملل از «وحشیگری شدید» در تیگرای انتقاد کرد

کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل جنایت‌های جدی در درگیری‌ها بر سر منطقه تیگرای اتیوپی را محکوم کرد. میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل هنگام ارائه گزارش تحقیقاتی در ژنو گفت «این درگیری‌ها با وحشیگری شدید مشخص می‌شود». کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل از «جنایت‌های جنگی احتمالی» و «جنایت علیه بشریت» در تیگرای گزارش داده است. باشله گفت بیشتر جنایت‌ها توسط نیروهای مسلح اتیوپی و اریتره انجام شده است. با این حال، به‌تازگی گزارش‌های بیشتری مبنی بر نقض حقوق بشر از سوی حامیان جنبش استقلال تیگرای نیز منتشر شده است. باشله افزود همه عاملان جنایت‌ها باید پاسخگو باشند. در منطقه تیگرای، نیروهای دولتی اتیوپی در حال جنگ با جبهه آزادی‌بخش تیگرای هستند که بر این منطقه حاکم است. سه‌شنبه ۱۱ آبان / ۲ نوامبر دولت آبی احمد به دلیل پیشروی شورشیان وضعیت فوق‌العاده در سراسر کشور اعلام کرد. در آدیس آبابا، مقام‌های دولتی از مردم خواستند تا خود را مسلح کرده و از پایتخت در برابر شورشیان دفاع کنند. تاکنون شمار زیادی در این درگیری‌ها کشته و بیش از دو میلیون مرد، زن و کودک آواره شده‌اند.

یک خط لوله قاچاق نفت عراق به ایران کشف شد

به‌گزارش میدل ایست نیوز، دستگاه اطلاعات عراق چهارشنبه ۱۲ آبان / ۳ نوامبر از کشف و ضبط یک خط لوله قاچاق نفت خام از استان میسان خبر داد. براساس بیانیه دستگاه اطلاعات عراق این خط لوله به خط لوله اصلی در میدان نفتی البزرکان در منطقه الطیب متصل و حجم قاچاق از طریق آن روزانه بین ۱۵ الی ۲۰ مخزن بوده است. در عملیات ضبط این خط لوله، یک رگلاتور و یک لوله برای قاچاق ضبط شده است. میدل ایست نیوز نوشته است بیانیه دستگاه اطلاعات عراق اشاره به مقصد قاچاق نفت نکرده است اما معمولاً قاچاق از طریق باندهای فعال در ایران انجام می‌شود. میدان نفتی البزرکان در استان میسان یکی از منابع مهم انرژی در عراق است و نفت استخراج‌شده از آن برای مصرف داخل و صادرات استفاده می‌شود. این استان با ایران هم‌مرز است.

تذکر خامنه‌ای به مجلس درباره اسم بردن از افراد حکومتی در گزارش‌ کمیسیون‌ها

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی از تذکر رهبر جمهوری اسلامی درباره «یکی از گزارش‌های کمیسیون‌های مجلس» خبر داد. قالیباف در جلسه چهارشنبه ۱۲ آبان گفت علی خامنه‌ای در حاشیه نامه‌ای که در آن به رسانه‌ای شدن گزارش یکی از کمیسیون‌های مجلس، پیش از بررسی و صدورِ حکم در دادگاه صالحه اعتراض شده، گفته است که «شکایت به‌جاست؛ نباید پیش از اثباتِ جرم، موضوع را رسانه‌ای می‌کردند. دنبال کنید به نحوی جبران شود». قالیباف از نمایندگان مجلس خواست تا ضمن جبران گذشته، در گزارش‌ کمیسیون‌ها، نطق‌ها و تذکرها نسبت به رعایت این موضوع جدی باشند. رسانه‌های داخل اشاره‌ای به گزارش مورد نظر خامنه‌ای نکرده‌اند. تنها خبرگزاری فارس نوشته است تذکر مطرح شده به دنبال قرائت گزارش کمیسیون اصل ۹۰ درباره پرونده بورسیه‌ها در روز ۲۰ مهرماه بوده که نام شماری از متهمان در آن ذکر شده است. به‌گفته این خبرگزاری افرادی که نامشان در گزارش کمیسیون اصل ۹۰ در صحن مجلس قرائت شده طی نامه‌ای عنوان کرده‌اند که دادگاه هنوز برای آن‌ها حکمی صادر نکرده است و نسبت به مطرح شدن نامشان پیش از صدور حکم دادگاه گله‌مند بودند. در این گزارش اقدامات غیرقانونی دولت‌های یازدهم و دوازدهم در مورد دانشجویان بورسیه سال‌های ۸۵ تا ۹۲ ذکر شده بود. علی خامنه‌ای در سال ۹۴ نیز در مورد اعطای بورسیه‌های خارج از کشور به افراد نزدیک به حکومت چنین تذکری به مجلس داده بود. مضمون تذکر خامنه‌ای حفظ آبروی حکومتیان در جدال‌های درونی‌شان است. اتهام‌زنی به روشنفکران و فعالان سیاسی و اجتماعی غیرحکومتی در رسانه‌های دولتی یک رویه ثابت است و تا کنون مورد اعتراض رهبر و قوه قضاییه دستگاه قرار نگرفته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان: بازگشایی مدرسه‌ها از آذرماه اشتباه است

محمد خزایی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان سه‌شنبه ۱۱ آبان‌ گفت: «بازگشایی مدارس از ابتدای آذرماه اشتباه است، هر آن ممکن است دوباره این بیماری اوج بگیرد و وارد موج ششم کرونا شویم.» خزایی افزود: «برای ایجاد ایمنی در دانش‌آموزان لازم است دو هفته پس از دریافت فاز دوم واکسن که ایمنی لازم ایجاد شده است مدارس بازگشایی شود.» او با اشاره به واکسیناسیون رده سنی ۱۲ تا ۱۸ سال گفت: «تاکنون ۷۶,۰۴ درصد این جمعیت یک نوبت واکسن را دریافت کردند و ۲۰ درصد هم نوبت دوم را دریافت کرده‌اند با انجام واکسیناسیون انجام شده نمی‌شود مدارس را بازگشایی کرد چراکه باید حداقل دو هفته از دریافت نوبت دوم واکسن بگذرد تا ایمنی لازم ایجاد شود یعنی حدود اواخر آذرماه بازگشایی مدارس باید تصمیم‌گیری شود.» او همچنین به عدم تهویه مناسب هوا در مدارس اشاره کرد و تأکید کرد که در زمستان نمی‌توان پنجره‌های کلاس‌ها را باز گذاشت از این رو مقرر شده تا ۸ هزار کلاس درس در استان مجهز به فن‌های فعال شوند و این تجهیز در آذرماه در استان انجام می‌شود بنا بر این در حال حاضر با این وضعیت مدارس آماده بازگشایی نیستند. علیرضا کمرئی، سخنگوی آموزش و پرورش در امر بازگشایی مدارس و معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش هفته گذشته گفته بود تمام مدارس در آذرماه بازگشایی می‌شوند. او گفته بود حدود ۵۶ درصد مدارس کشور چون کم‌جمعیت بودند بازگشایی شده‌اند. به‌گفته کمرئی جمعیت مدارس بازگشایی‌شده ۳۱ درصد جمعیت دانش‌آموزی و حدود ۳۷ درصد کل کلاس‌ها را تشکیل می‌دهد.

مرگ یک زندانی در زندان سنندج به علت ضرب و شتم توسط مأموران زندان

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سه‌شنبه شب ۱۱ آبان‌ماه یک زندانی در زندان سنندج به علت ضرب‌وشتم توسط مأموران زندان و به دلیل وارد آمدن ضربه به سر، جان خود را از دست داد. ضرب‌وشتم زندانیان به دلایل مختلف در زندان‌های ایران امری مسبوق به سابقه است و تاکنون شمار زیادی از زندانیان، به‌ویژه زندانیان سیاسی زیر ضرب‌وشتم مأموران زندان و بازجوها جان خود را از دست داده‌اند. هرانا هویت این زندانی را «خسرو جمالی‌فر» که ۲۶ سال سن داشت و به اتهام قتل در انتظار صدور حکم بود اعلام کرده است. به گفته یک منبع مطلع به هرانا روز سه‌شنبه ۱۱ آبان‌ماه خسرو جمالی‌فر در راهرو بند قرنطینه این زندان با یکی دیگر از زندانیان درگیر شد. این منبع مطلع در این‌باره گفته است: «مأموران زندان خسرو را با باتوم مورد ضرب‌وشتم قرار دادند و او نهایتاً به دلیل ضربات وارده فوت کرد. در این ماجرا قصور پرستار زندانی به نام عبدالهی و عدم اعزام به موقع به بیمارستان نیز در مرگ این زندانی مؤثر بوده است. هم‌اکنون سایر زندانیان زندان سنندج تقاضای بررسی دوربین‌های مداربسته کریدورها را دارند و همین‌طور خواستار بازدید بازرسان سازمان زندان‌ها و قوه قضاییه هستند. اما تا این لحظه پاسخی به خواسته آنها داده نشده و فضای امنیتی بر زندان حاکم شده است.» مسئولیت حفظ سلامت زندانی در دوران محکومیت، با سازمان زندان‌ها است. تصاویری که در هفته‌های گذشته توسط هکرهایی موسوم به «عدالت علی» از زندان اوین منتشر شد، حکایت انواع بدرفتاری و خشونت علیه زندانیان توسط زندانبان‌ها بود. درگیری مأموران زندان با زندانیان در مواردی منجر به آسیب‌های جبران‌ناپذیر و یا مرگ زندانی می‌شود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تبریز: به‌رغم ثبات نرخ ارز در ۱۰ روز اخیر خودرو باز هم گران شد

ابراهیم مددیان، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تبریز گفت: «در آبان‌‌ماه با وجود این‌که نرخ ارز ثابت بود اما فروشنده‌ها قیمت را به صورت روزانه افزایش دادند. به‌طوری که در برخی از خودروها شاهد افزایش دو تا ۲۰ میلیون تومانی قیمت‌ها در ۱۰ روز گذشته بودیم.» مددیان همچنین گفت در ۲۰ روز اخیر قیمت خودرو ۵ تا ۲۰ میلیون تومان افزایش داشته است. به‌گفته او دلیل مشخصی برای افزایش قیمت خودرو در بازه کنونی وجود ندارد، اما مواردی مانند به تأخیر افتادن مذاکرات احیای برجام می‌تواند اثر داشته باشد. مددیان افزود: «با این‌که قیمت خودرو درحال افزایش است اما تحرک و معامله‌ای در بازار وجود ندارد. عده‌ای هم به علت حفظ ارزش پول خود اقدام به خرید در بازار خودرو می‌کنند.» او قرعه‌کشی خودرو برای کمک به ساماندهی بازار را درست ندانست و گفت: «قریب به ۱۰ درصد از ثبت‌نام کنندگان، مصرف‌کننده واقعی هستند و ۹۰ درصد از آن‌ها فروشنده بوده و یا شماره ملی آن‌ها برای گرفتن خودرو توسط سفته‌بازان و دلالان به قیمت ۵ تا ۳۰ میلیون تومان بسته به نوع خودرو خریداری می‌شود. متأسفانه این خودروها باید به بازار تزریق شود. این نوع ثبت نام به نوعی رانت محسوب می‌شود.» رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تبریز تصمیم‌گیری نهادها و سازمان‌های مختلف دولتی در قیمت‌گذاری خودرو را یکی دیگر از مشکلات بازار خودرو دانست.

تعداد شهر‌های قرمز کرونایی به ۲۹ شهر افزایش یافت

شرایط کرونایی در بسیاری از نقاط کشور ناپایدار است. کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، حضور در فضاهای سرپوشیده عمومی به‌ویژه رستوران‌ها و تالارها و وسایل نقلیه عمومی، عدم تعویض مناسب هوا در کلاس‌های آموزشی ممکن است باعث افزایش تعداد مبتلایان به کوویدـ۱۹ و شهرهای قرمز شود. علی‌رضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی بهشتی در مصاحبه با ایسنا اعلام کرد که نشانه‌هایی از احتمال آغاز موج ششم کرونا در کشور وجود دارد. بر اساس اعلام وزارت بهداشت شمار شهرستان‌هایی که در وضعیت قرمز قرار دارند افزایش یافته و به ۲۹۰ شهرستان رسیده است. ۱۱۲ شهرستان نارنجی، ۲۲۱ شهرستان زرد و ۸۶ شهرستان آبی‌اند. مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت روز گذشته اعلام کرده بود که در ۲۴ ساعت منتهی به ۱۱ آبان، ۱۰ هزار و ۱۰۴ بیمار جدید مبتلا به ویروس کرونا در کشور شناسایی شدند که یک هزار و ۳۴۴ نفر از آنها می‌بایست در بیمارستان‌ها بستری شوند. مجموع بیماران مبتلا به کوویدـ۱۹ در ایران به ۵ میلیون و ۹۴۴ هزار و ۵۹۹ نفر رسید. در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۶۰ بیمار ویروس کرونا جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۲۶ هزار و ۶۱۶ نفر رسید. سه هزار و ۸۱۸ نفر از بیماران مبتلا به ویروس کرونا در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

بیش از ۴۶۰ پناهجو در دریای مدیترانه نجات یافتند

دو کشتی سازمان‌های امدادی آلمانی بیش از ۳۲۰ مهاجر را در دریای مدیترانه از خطر نجات دادند. سازمان‌های امدادی Sea-Eye و Mission Lifeline در مجموع از پنج مأموریت نجات پناهجویان خبر دادند. برخی از نجات‌یافتگان مجروح شده‌ و ده‌ها نفر نیز باید تحت درمان پزشکی قرار بگیرند. سازمان SOS Méditerranée نیز پیش از این اعلام کرده بود که کشتی نجات «اوشن وایکینگ» طی دو مأموریت نجات در دریای مدیترانه، نزدیک به ۱۴۰ پناهجو را نجات داده است. عبور از طریق دریای مدیترانه به اروپا یکی از خطرناک‌ترین مسیرهای جهان است. بر اساس آمار سازمان بین‌المللی مهاجرت، در سال جاری حدود یک‌هزار و ۵۶۰ نفر در این مسیر جان خود را از دست داده و یا مفقود شده‌اند. رقم واقعی می‌تواند بسیار بیشتر از این باشد.

حمله موشکی اسرائیل به اطراف دمشق

تلویزیون دولتی سوریه بامداد چهارشنبه ۳ نوامبر/۱۲ آبان از حمله موشکی اسرائیل به منطقه‌ای در ریف دمشق خبر داد. خبرگزاری سانا به نقل از یک منبع نظامی اعلام کرد حدود ساعت یک بامداد چهارشنبه ارتش اسرائیل از شمال آن کشور با موشک زمین به زمین منطقه‌ای در ریف دمشق را هدف قرار داد و خسارت‌های مادی به بار آورد. شنبه گذشته نیز ارتش سوریه اعلام کرده بود که در حمله موشکی اسرائیل به دمشق دو سرباز مجروح شدند و خسارت‌های مادی نیز به بار آمد. دو هفته قبل از آن هم در حمله جنگنده‌های اسرائیلی به نیروهای حزب‌‌الله حامی حکومت اسد ۹ نفر کشته شدند. اسرائیل برای محدود کردن نفوذ ایران در سوریه در ماه‌های گذشته ده‌ها بار مناطقی در سوریه را بمباران کرده اما به ندرت مسئولیت این حملات را پذیرفته است. این حملات معمولاً شب‌هنگام اتفاق می‌افتند.

پیروزی جمهوری‌خواهان در ایالت ویرجینیای آمریکا به‌عنوان شکست بایدن تفسیر می‌شود

بر اساس برآوردهای بیشتر شبکه‌های خبری آمریکا، از جمله سی‌ان‌ان و ان‌بی‌سی، گلن یانکین نامزد حزب جمهوری‌خواه آمریکا در انتخابات فرمانداری ویرجینیا رقیب دموکرات خود، تری مک آولیف را با اختلاف ۲,۷ درصد شکست داد. در ۱۲ سال گذشته این نخستین پیروزی جمهوری‌خواهان آمریکا در انتخابات فرمانداری ویرجینیا است. انتخابات فرمانداری ویرجینیا به‌عنوان آزمونی برای جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا در نوامبر آینده تلقی می‌شود. بایدن در انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا با اختلاف ۱۰ درصد رقیب خود دونالد ترامپ را در ایالت ویرجینیا شکست داده بود. گلن یانکین ۵۴ ساله مدیر اجرایی یک شرکت‌ سهامی خصوصی هرگز سیاستمدار نبوده است و برای به‌دست آوردن رأی حومه‌نشینان شهری موضوعاتی مانند نحوه رسیدگی به نژادپرستی در مدارس، مخالفت با الزامی بودن ماسک برای مقابله با کرونا در کلاس‌های درس و همچنین وضعیت اقتصادی را برجسته کرده بود. در هفته‌های منتهی به انتخابات آرای یانکین در نظرسنجی‌ها افزایش یافت و با به‌دست آوردن جایگاه خود در میان رأی‌دهندگان مستقل و زنان فاصله خود را با فرماندار سابق، تری مک آلیف کاهش داد. دونالد ترامپ از گلن یانکین حمایت کرده بود.