نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بی‌خبری از وضعیت مرضیه زیاری، فعال حقوق زنان در آمل

سه روز از دستگیری مرضیه زیاری کنش‌گر فمینیست و پایه‌گذار کمپین امنیت نداشته زنان، می‌گذرد. او حدود ساعت ۱۰ شب، دوشنبه نهم آبان، توسط نیروهای امنیتی شهر آمل، در منزل شخصی بازداشت شد. به گفته منابع آگاه به زمانه، نیروهای امنیتی با سه خودرو به درب منزلش رفتند، مرضیه در را باز نکرد، نیروها از دیوار خانه بالا رفتند و مرضیه را مقابل چشم فرزند خردسالش بازداشت کردند. مرضیه پیش‌تر به خاطر کنش‌گری فمینیستی در فضای مجازی، منزلش تفتیش، و بارها بازجویی شده بود. از آغاز شکل‌گیری جنبش زن، زندگی، آزادی، نیروهای امنیتی و اطلاعاتی زنان کنش‌گر بسیاری را بازداشت کرده‌اند.

آلمان از اتباعش خواست ایران را ترک کنند؛ هشدار ویژه به شهروندان دوتابعیتی

دولت آلمان روز پنجشنبه از شهروندان خود خواست ایران را ترک کنند وگرنه در خطر دستگیری خودسرانه و حبس‌های طولانی‌مدت در آنجا هستند و هشدار داد که افراد دوتابعیتی به ویژه در خطر هستند. آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان، هفته گذشته گفت که آلمان و اتحادیه اروپا در حال بررسی موضوع قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی هستند. بربوک روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ARD گفت: «هفته گذشته به صراحت اعلام کردم که بسته دیگری از تحریم‌ها را اجرا خواهیم کرد و بررسی خواهیم کرد که چگونه می‌توانیم سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهیم.» آلمان هفته گذشته اعلام کرد که در حال تشدید محدودیت‌های ورود مقام‌های ایرانی با گذرنامه خدمت و دیپلماتیک به اروپا، فراتر از بسته تحریمی اتحادیه اروپا است. بربوک همچنین گفت که در حال حاضر هیچ مذاکره‌ای درباره توافق هسته‌ای بین ایران و غرب وجود ندارد.

روایت داریوش فرهود، دانشمند ایرانی ۸۵ ساله از ربوده شدنش به‌دست نیروهای امنیتی: زجر روحی بود

پروفسور داریوش فرهود ۸۵ ساله که از او به‌عنوان «پدر علم ژنتیک ایران» نام برده می شود در گفت‌گو با «اعتماد» از ماجرای ربوده‌شدنش در بامداد یکشنبه ۸ آبان توسط لباس‌شخصی‌های جمهوری اسلامی پرده برداشت. او ۳۶ ساعت در بازداشت این نیروها قرار داشت و سپس آزاد شد. داریوش فرهود گفت کسانی که او را دستگیر کردند «خیلی حرفه‌ای بودند و اصلاً افراد معمولی نبودند» و بدون آن‌که مدرکی نشان دهند به او گفتند «ما صدای شما را ضبط کرده‌ایم که در صحبت‌های‌تان به مجریان حکومتی بی‌احترامی و توهین کرده‌اید». داریوش فرهود افزود: «من از ۳۶ ساعتی که در اختیار این افراد بودم، به مدت ۲۶ ساعت در نگرانی شدید بودم. این ۳۶ ساعت برای من زجر روحی بود. در این ۳۶ ساعت، نه خوابیدم و نه غذا خوردم. این‌که چطور نظر ایشان عوض شد، نه از آغاز آن خبر دارم و نه از پایان آن. بنده را بعد از ۳۶ ساعت دم ماشین خودم پیاده کردند و وقتی به محل کلینیکم رسیدم با صحنه بسیار دل‌انگیزی مواجه شدم حدود ۹۰ نفر از همکاران و اعضای خانواده‌ام با چشم‌های اشکبار از اشک شوق جمع شده بودند.» او در مورد نهاد بازداشت‌کننده‌اش گفت: «انشاءالله کار هیچ نهادی نبوده.»

تلاش برای ترور نخست‌وزیر سابق پاکستان، عمران خان از ناحیه پا هدف گلوله قرار گرفت

پس از تیراندازی چند مرد مسلح به کاروان خودروهای عمران خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان، او از ناحیه پا مورد اصابت گلوله قرار گرفت. عمران خان صبح امروز پنج‌شنبه ۱۲ آبان / ۳ نوامبر در حالی هدف گلوله مهاجمان قرار گرفت که در حال رهبری راهپیمایی اعتراضی به اسلام‌آباد برای درخواست انتخابات زودهنگام بود. بنا بر گزارش‌ها، پس از تیراندازی افراد مسلح در نزدیکی وزیرآباد، شهری در شمال پاکستان، هشت نفر زخمی شدند. هنوز مشخص نیست که عمران خان در چه وضعیتی قرار دارد. نخست‌وزیر سابق پاکستان براساس رأی کمیسیون انتخابات کشور به دلیل استفاده از هدایای دولتی برای کسب ثروت به مدت ۵ سال از تصدی مناسب سیاسی منع شد. به این ترتیب او کرسی نمایندگی در مجلس این کشور را نیز از دست داد. در مقابل، عمران خان از هوادارانش خواست تا با درخواست برگزاری انتخابات زودهنگام به سمت پایتخت راهپیمایی کنند. پاکستان درگیر آشفتگی سیاسی مزمنی است. این کشور فقیر که با مارپیچی از کمبود مواد غذایی و پیامدهای سیل بی‌سابقه تابستان امسال دست و پنجه نرم می‌کند، حال با بحران ترور و عواقب آن نیز دست و پنجه نرم خواهد کرد. سیل تابستانی در پاکستان منجر به کشته شدن ۱۷۲۵ نفر، آواره شدن صدها هزار نفر و افزایش موج مالاریا و سایر بیماری‌‌ها شده است.

اعتصاب آتش‌نشان‌های شهر ساری در اعتراض به عدم افزایش حقوق و کاهش اوقات استراحت

آتش‌نشان‌های شهر ساری روز سه‌شنبه ۱۰ آبان دست از کار کشیدند و با حضور مقابل ساختمان مرکزی آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر در خیابان ملامجدالدین خواستار پاسخگویی به مطالباتشان شدند. با وجود گذشت ۸ ماه از سال هنوز افزایش حقوق سالانه آتش‌نشان‌ها اعمال نشده و حقوق ماهانه‌شان با تأخیر پرداخت می‌شود. تعداد آتش‌نشان‌های ساری حدود ۵۰ نفر است. آن‌ها پس از آن‌که اعتراض‌شان در شهرداری ساری بی‌پاسخ ماند، به استاندار مازندران متوسل شدند. آتش‌نشان‌ها می‌گویند شهردار ساری در این رابطه به قصد انتقام‌جویی، شیفت کاری آتش‌نشان‌ها را از ۲۴ ساعت و ۴۸ ساعت استراحت به شیفت در گردش ۸ ساعت کار و ۸ ساعت استراحت تغییر داده و اضافه کار آن‌ها را قطع کرده است. یکی از آتش‌نشان‌های معترض گفته است تأخیر در پرداخت حقوق آتش‌نشان‌ها که ۸ تا ۱۲ میلیون تومان در ماه حقوق می‌گیرند، آن‌ها و خانواده‌های‌شان را با مشکلات معیشتی روبه‌رو کرده است. او افزوده: «آتش‌نشان‌ها فقط مظلومانه این گلایه را به استاندار اعلام کردند، این‌که شهردار چنین برخورد و دستورالعملی را صادرکند، بی‌انصافی است، آتش‌نشان‌ها فقط به‌خاطر عشق به مردم و این که کمک و یاری رساندن به مردم لذت و احساس خاصی دارد، کار می‌کنند، همه می‌دانیم که کشور با مشکلات درآمدی مواجه است، اما آتش‌نشان ما هنوز افزایش حقوق امسال را پس از گذشت هشت ماه دریافت نکرد. بعضی از آتش‌نشان‌ها مستأجر و همواره شرمند زن و بچه‌های خودشان هستند.» اعضای شورای شهر و شهردار ساری تغییر شیفت آتش‌نشان‌ها را قانونی دانستند. آن‌ها در عین حال که تعویق در پرداخت حقوق آتش‌نشان‌ها را انکار کرده‌اند، گفته‌اند شهرداری ساری با مشکل منابع مالی روبه‌روست و به علت وجود نیروی «مازاد» در شهرداری، پرداخت حقوق کارکنان با مشکل مواجه است. به‌گفته‌ی مسئولان شهرداری ساری، حدود ۷ هزار تن در شهرداری ساری شاغلند که «دست‌کم چهارهزار نفر آن‌ها مازاد هستند. بیش از نیمی از بودجه این شهرداری صرف پرداخت حقوق کارکنان می‌شود.»

آیت‌الله جوادی آملی: «مرگ از مهم‌ترین عوامل تربیت است که این غائله را می‌خواباند»

آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، از مراجع دینی شیعه پنج‌شنبه ۱۲ آبان در جلسه درس خود در حوزه علمیه به خیزش جاری مردم علیه حکومت اسلامی اشاره کرد و مدعی شد که «شعار زن، زندگی، آزادی را ما هم قبول داریم». او اما به‌روال حکومت مطلوب خود باز هم «مرگ» را برجسته کرد و بلافاصله افزود: «اما دو چیز است که اساس کار بوده و از یادها رفته است: اول این‌که تمام این هویّت مرا چه کسی به من داده است؟ دوم آیا من می‌میرم و می‌پوسم یا از پوست به‌در می‌آیم؟! الآن مشکل جدی بشر کنونی، جریان مرگ است و این غائله اخیر هم همین‌طور است.» بدین ترتیب جوادی آملی شعار «زندگی» را که مردم در خیابان‌ها سر می‌دهند و او مدعی شده بود «ما هم قبول داریم»، در جا فراموش کرد و بار دیگر افزود: «مرگ از مهم‌ترین عوامل تربیت است که این غائله را می‌خواباند».

بی‌خبری از وضعیت حمید یاهویان، مدیر کتابفروشی «ری‌را» از بازداشت‌شدگان بجنورد

حمید یاهویان صاحب کتابفروشی «ری‌را» در شهر بجنورد روز چهار‌شنبه ۳۰ مهر که همزمان با چهلم ژینا (مهسا) امینی بود، پس از پایان کار خود و بستن مغازه‌اش در سر کوچه محل کار خود توسط لباس شخصی‌ها بازداشت شده است و او را به مکانی نامعلوم برد‌ه‌اند. یکی از نزدیکان او با بیان نگرانی از وضعیت یاهویان به زمانه گفت خانواده و دوستان و آشنایان او پس از بازداشت از حمید یاهویان هیچ خبری ندارند و نمی‌دانند که این کتابفروش در چه مکانی نگهداری می‌شود. به گفته این منبع آگاه در اعتراضات روز چهلم ژینا (مهسا) امینی در شهر بجنورد، لباس شخصی‌ها به مردم معترض حمله ‌می‌کردند و با همکاری با نیروهای امنیتی تعدادی از معترضان را در حین اعتراضات در خیابان بازداشت کردند.

تلاش مسئولان جمهوری اسلامی برای وارد کردن روسیه به پروژه تأمین مالی راه‌آهن رشت ـ آستارا

مسئولان جمهوری اسلامی راه‌آهن رشت - آستارا را از مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی کشور می‌دانند. این پروژه آخرین حلقه گذرگاه شمال – جنوب (نوستراک) است و با توجه به طول آن، موقعیت آن در منطقه و ویژگی‌های ترانزیتی که ایجاد می‌کند، از اهمیت برخوردار است. به‌گفته مسئولان فاز اول این پروژه که راه‌آهن قزوین - رشت بود به اجرا و بهره‌برداری رسید. اکنون برای بخش میانی این مسیرریلی به طول ۱۴۰ کیلومتر نیاز به تأمین منابع مالی است. عباس خطیبی، معاون شرکت ساخت زیربناهای حمل‌و‌نقل گفت به این منظور مذاکراتی با جمهوری آذربایجان انجام شد اما طرف آذری تمایلی نشان نداد و اکنون نگاه جمهوری اسلامی به طرف‌ روسی است. خطیبی گفت «روس‌ها برای تأمین منابع مالی این پروژه مصر و علاقه‌مند هستند» و بحث‌های فنی نیز مطرح شده و مذاکرات «پیشرفت خوبی» داشته است. به‌گفته او برآوردهای انجام‌شده برای منابع مورد نیاز این پروژه به غیر از احتساب هزینه‌های تملک اراضی، ۸۰۰ میلیون یورو است و تأمین منابع مالی از بخش داخل هم دنبال می‌شود. با ایجاد مسیر ریلی نوستراک ارتباط بین بندر کاسپین و بنادر روسیه نیز فعال می‌شود. خطیبی افزود از آن‌جایی که یکی از ذی‌نفعان این مسیر ترانزیتی کشور روسیه است، روس‌ها علاقه‌مند ورود به این پروژه هستند اما برای توافق به زمان نیاز است.

تداوم بی‌خبری از سرنوشت یک شهروند بلوچ؛ خانواده پاسخ روشنی دریافت نکرده‌اند

بنا بر گزارش «کمپین فعالین بلوچ»، چهارشنبه ششم مهر ۱۴۰۱، یک شهروند بلوچ توسط نیروهای امنیتی در شهرستان چابهار بازداشت شد و با گذشت بیش از ۳۵ روز همچنان از وضعیت و محل نگهداری او اطلاعی در دست نیست. نام این شهروند بلوچ عبدالمالک دوستی عنوان شده است. گفته می‌شود که نیروهای اداره اطلاعات این شهروند بلوچ را پس از بازداشت به زاهدان منتقل کردند، اما در این گزارش به جزئیات دقیق آن اشاره‌ای نشده است. کمپین فعالین بلوچ همچنین نوشته است: «خانواده این شهروند علی‌رغم پیگیری‌های مکرر تاکنون موفق به دریافت پاسخی قانع‌کننده از سوی نهادهای امنیتی نشده‌اند.» مأموران امنیتی جمهوری اسلامی در جریان خیزش مردم ایران پس از قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی،‌ شمار زیادی از فعالان و روزنامه‌نگاران را در کنار هزاران تن از معترضان دیگر بازداشت کرده‌اند. براساس آخرین گزارش سازمان حقوق بشر ایران، استان سیستان و بلوچستان در اعتراضات سراسری جاری در ایران تاکنون با ۱۰۱ نفر کشته، بیشترین شمار کشته‌شدگان‌ را دارد. تاکنون برای ده‌ها تن از بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر، کیفرخواست «محاربه» و «فساد فی‌الارض» صادر شده که می‌تواند منجر به صدور حکم اعدام شود.

دروغ‌های عجیب مسئولان نظام ادامه دارد؛ سردار نقدی می‌گوید «ولایت فقیه ضددیکتاتورترین پدیده در حاکمیت است» و جمهوری اسلامی پیشرفت‌های شایانی کرده است

در ادامه خیزش سراسری در ایران مسئولان حکومت اسلامی یکی پس از دیگری وارد گود می‌شوند و حرف‌هایی می‌زنند که نه تنها هیچ شباهتی به وضعیت کشور ندارد بلکه برعکس کاملاً برخلاف شرایط کنونی است. سردارمحمدرضا نقدی، معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران هم در جمعی از بسیجی‌های کرمان بدون هیچ استدلالی گفته است «ولایت فقیه ضددیکتاتورترین پدیده در حاکمیت است و مانع دیکتاتوری در حکومت شده است.» او گفته است: «در کجای دنیا این‌قدر سعه صدر هست که هشت سال دولتی می‌آید که تفکرش برخلاف اصول اساسی نظام است، اما چون رأی مردم است، تحمل می‌شود؟» او نگفت که کدام دولت در جمهوری اسلامی تفکرش برخلاف اصول اساسی نظام بوده است و اصلاً کسی که در ایران تفکرش برخلاف اصول اساسی نظام باشد حق نامزد شدن در انتخابات را دارد؟ این سردار سپاه همچنین در سخنان خود آمریکا و اسرائیل را رو به افول خواند و در مقابل گفت ایران در علم، تکنولوژی و قدرت سیاسی پیشرفت‌های شایانی کرده است. نقدی در مورد خیزش سراسری در ایران به مشکلات معیشتی اشاره کرد و گفت: «اگر گرانی، مشکلات بیکاری و معیشتی عامل اصلی این رفتار و حرکات باشد، طبیعتاً باید شعار خاص خود را داشته و هدف‌گیری به مسببان مشکلات باشد و منطق پیام همان‌ها باشد، اما آیا یک شعار که بیانگر مشکلات واقعی جامعه باشد، را می‌بینیم؟» او از این منطق وارد و مدعی شد که اعتراضات سراسری کار «دشمن» و آمریکا و اسرائیل است. سردار نقدی «خطای بزرگ» حکومت در رویدادهای هفت هفته اخیر را چنین عنوان کرد: «ملت و جوانان را در دست‌وبال شبکه‌های مجازی و شبکه‌های خارجی گذاشتیم تا افکارشان توسط آن‌ها فریب داده شود.» مسئولان جمهوری اسلامی که ۴۳ سال است مدام از «پیروزی بر توطئه‌های دشمنان» سخن می‌گویند هنوز پاسخی نداده‌اند که چرا پس از بروز هر جنبش اعتراضی باز از نظر آن‌ها این «دشمنان انقلاب» هستند که بر افکار مردم معترض تأثیر گذاشته‌اند و نه تبلیغات حکومتی گسترده آن‌ها.

ایران چند مقام کانادایی و یک رسانه این کشور را تحریم کرد

وزارت امور خارجه ایران با انتشار اطلاعیه‌ای از تحریم‌های متقابل ایران علیه چند فرد و یک نهاد رسانه‌ای کانادایی خبر داد. در فهرستی که منتشر شده نام هشت شخص ذکر شده است. دو وزیر دولت ترودو در پست‌های وزارت دفاع و وزارت امنیت عمومی، رئیس دیوان عالی این کشور، رئیس ستاد ارتش، فرماندهان نیروهای نظامی هوایی، دریایی و پلیس سواره نظام کانادا در این فهرست قرار دادند. علاوه بر این، دیوید براون، قاضی صادرکننده حکم توقیف اموال جمهوری اسلامی در کانادا هم تحریم شده است. نشنال پست هم رسانه‌ای است که به گفته وزارت خارجه جمهوری اسلامی به دلیل حمایتش از تحریم ایران هدف قرار گرفته است. این تازه‌ترین واکنش ایران به تحریم‌هایی است که در کشورهای غربی علیه جمهوری اسلامی وضع شده است. پیش از این و در روز ۷ اکتبر/ ۱۵ مهر کانادا عملاً بخش بزرگی از سپاه را در فهرست تحریم‌هایی قرار داد که مقدمه قرار گرفتن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی است. براساس آن تحریم‌ها تقریباً تمامی فرماندهان ارشد و میانی سپاه پاسداران (حدود ۱۰ هزار نفر) دیگر نمی‌توانند راهی کانادا شوند یا اگر اموالی در آنجا دارند مصادره می‌شود. جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا در زمان اعلام آن تحریم‌ها در پارلمان کانادا تأکید کرد که این تحریم‌ها مبتنی بر دستورالعمل‌های قانون حفاظت از مهاجرت و پناهندگان (IRPA) اعمال شده است و به معنی قرار گرفتن سپاه در فهرست تروریستی نیست ولی کشورش این موضوع را در دست بررسی دارد.