ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در #غزه پنج مرد و یک زن به اتهام همکاری با #اسرائیل به #اعدام محکوم شدند

مقامات #غزه دوشنبه ۳ دسامبر / ۱۲ آذر اعلام کردند که یک دادگاه نظامی در غزه پنج مرد و یک زن را به اتهام «همکاری با اسرائیل» به اعدام با دار محکوم کرد. غزه در دست گروه #حماس است. زن محکوم‌شده به اعدام در #اسرائیل به‌سر می‌برد و به‌طور غیابی محکوم شد. در مجموع دادگاه نظامی غزه ۱۴ نفر را به اتهام «همکاری با اسرائیل» محکوم کرد که هشت نفر از آن‌ها به کار اجباری محکوم شدند. دادگاه این افراد را به اتهام همکاری در یک بمب‌گذاری در ماه مه ۲۰۱۸ محکوم کرده که در جریان آن شش عضو حماس کشته شدند. حماس مسئول این اقدام را اسرائیل دانسته بود. چگونگی انفجار هنوز روشن نشده است. اسرائیل و حماس و متحدانش از سال ۲۰۰۸ تا کنون سه جنگ در نوار غزه را علیه یکدیگر پشت سر گذاشته‌اند.

محمد یزدی: حقوق‌دانان #زنان را به تنهایی در محل کارشان راه ندهند

محمدیزدی، عضو شورای نگهبان امروز ۱۲ آذرماه به طلاب حقوقدانی که پای سخنرانی او نشسته بودند گفته که برای جلوگیری از مفسده، حقوق‌دانان نباید زنان را به تنهایی در محل کارشان راه بدهند. او با تاکید بر اینکه فعالان قضایی در ارتباطات کاری با مراجعان باید دقت کنند گفت: «مواظب کیدهای برخی از روابط جنسیتی باشید؛ خانم‌ها نقش و جایگاه بسیار عظیمی در اسلام دارند و حق بزرگی بر انسان دارند ولی همین خانم‌ها هم می‌توانند با برخی کیدها روی روند قضایی تاثیرگذار باشند.» او به حقوق دانان توصیه کرده زنان را در محل کار به تنهایی راه ندهند تا بتوانند این روابط را کنترل  کنند.

وزارت خارجه ایران: #آمریکا در روابط اقتصادی #ایران با #عراق ایجاد اختلال کرده

بانک مرکزی عراق به شهروندان عراقی که به ایران سفر می‌کنند دلار نمی‌پردازد. سخنگوی وزارت خارجه ایران در یک نشست خبری که دوشنبه ۱۲ آذر در تهران برگزار شد گفت: «این فشارها از سوی آمریکایی‌ها نسبت به دولت عراق وجود دارد و همچنین به خاطر برخی مسائل دیگر ما شاهد ایجاد اختلالاتی در برخی حوزه‌های همکاری‌های اقتصادی بین ایران و عراق هستیم و گزارش‌هایی را در این چارچوب دریافت کرده‌ایم.» بهرام قاسمی اعلام کرد که وزارت خارجه ایران با دولت عراق در حال مذاکره است با این هدف که مانع از ایجاد مشکل از سوی دولت آمریکا در روابط دو کشور شود.

اوکراین نیروهای ذخیره ارتش را به خدمت فراخواند

در اوج تنش میان روسیه و اوکراین، پترو پروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین، روز دوشنبه اعلام کرد که بخشی از نیروهای ذخیره این کشور برای آموزش و آماده‌سازی فراخوانده شده‌اند. او افزود که کشورش باید نیروع دفاعی خود را مستحکم کند تا بتواند با تهدید روسیه به حمله به این کشور مقابله کند. مقامات کرملین این بیانیه رئیس‌جمهوری اوکراین را «پوچ و بی‌معنی» خوانده و گفته‌اند که این سخنان به تنش میان دو کشور دامن زده است. تنش‌های میان اوکراین و روسیه در پی شلیک گارد ساحلی روسیه به سوی سه کشتی اوکراینی در تنگه کرچ در نزدیکی کریمه بار دیگر بالا گرفت. صبح یکشنبه ۴ آذر/ ۲۵ نوامبر دو شناور نیروی دریایی اوکراین همراه با یک ناوچه در حال عبور از دریای سیاه برای وارد شدن به دریای آزوف از طریق تنگه کرچ در نزدیکی کریمه بودند که گارد ساحلی روسیه به طرف آن‌ها تیراندازی کرد و مانع از عبور آن‌ها شد. دست‌کم شش ملوان اوکراینی مجروح شده و ۲۳ تن در بازداشت روسیه هستند. روسیه درخواست کشورهای غربی برای آزادسازی ملوانان اوکراینی را نادیده گرفت. اوکراین چند روز بعد اعلام کرد که در میان دستگیرشدگان نیروهای امنیتی اوکراینی نیز حضور دارند. شورای امنیت سازمان ملل روز ۲۶ نوامبر جلسه‌ای اضطراری برای مدیریت این بحران ایجاد کرد. در این جلسه آمریکا روسیه را به قانون‌شکنی متهم، و به تحریم‌های بیشتر تهدید کرد. با وجود تلاش دیپلمات‌های کشورهای مختلف برای آشتی دادن دو کشور و دعوتشان به خویشتن‌داری، تنش‌های مرزی روز به روز افزایش یافته. اوکراین در هفته گذشته به‌مدت ۳۰ روز در بخش‌های از کشور حکومت نظامی اعلام کرد و مرزهای خود را به روی همه مردان ۱۶ تا ۶۰ ساله روس بست. در ادامه روسیه از طرح خود برای استقرار چهار سامانه موشکی اس ۴۰۰ پرده برداشت. وزارت خارجه اوکراین طرح روسیه را به شدت محکوم کرده است.

#وزارت_خارجه ایران: ۲۰۰ شهروند ایرانی از مبادی ورودی #گرجستان دیپورت شده‌اند

منابع خبری دولتی ایران از بازگرداندن مسافران ایرانی در فرودگاه‌های گرجستان خبر داده‌اند. سخنگوی وزارت خارجه ایران در یک نشست خبری که دوشنبه ۱۲ آذر در تهران برگزار شد، در جمع خبرنگاران تعداد ایرانیان دیپورت شده از مبادی مرزی گرجستان را حدود ۲۰۰ نفر اعلام کرد. بهرام قاسمی گفت: «برخی از این افراد از داشتن مدارک اولیه برای ورود به گرجستان محروم بوده‌اند و تصور می‌کنم برخی از آژانس‌های مسافربری که صلاحیت لازم را ندارند با گرفتن مبالغی از این شهروندان برای عزیمت آنها به گرجستان اقدام کرده‌اند، ولی با توجه به این‌که مدارک لازم را نداشته‌اند این شهروندان دچار مشکل شده‌اند.» به گفته قاسمی برخی دیگر از شهروندان ایرانی با وجود آنکه مدارک کافی در اختیار داشتند، دیپورت شده‌اند. قاسمی گفت: «گزارش‌هایی دریافت کرده‌ایم که افرادی علی‌رغم داشتن مدارک، مواد مخدر به همراه داشته‌اند که این موضوع نیز در حال پیگیری است و سفارت ما وظیفه دارد که پیگیری‌های لازم در مورد این موضوعات انجام دهد.»

تجمع خانواده‌های دانش آموزان قربانی #تعرض_جنسی مدرسه‌ای در #اصفهان

به دنبال انتشار خبری مبنی بر #تجاوز به تعدادی دانش آموز در مدرسه‌ای در ناحیه ۴ آموزش و پرورش شهر #اصفهان در شبکه‌های مجازی، صبح امروز ۱۲ آذر، تعدادی از خانواده‌های دانش آموزان در مقابل این مدرسه تجمع کردند. به گفته مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در حال حاضر تحقیقات در این زمینه در حال انجام است. او گفته برخی از والدین دانش‌آموزان ادعایی مبنی بر تجاوز دارند و پرونده این موضوع سریع تشکیل شده و به مراجع قضایی ارسال شده است. گفته می‌شود فرد مورد اتهام نایب رییس انجمن اولیا و مربیان مدرسه بوده و دستگیر شده است.

ایران از #مذاکرات_صلح #یمن در #سوئد حمایت کرد

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران دوشنبه ۱۲ آذر/ ۳ دسامبر با انتشار بیانیه‌ای از مذاکرات صلح یمن تحت نظارت سازمان ملل متحد در سوئد حمایت کرد و از انصارالله یمن خواست در این مذاکرات شرکت کنند. وزارت خارجه جمهوری اسلامی در این بیانیه اعلام کرده که «بحران یمن راه‌حلی جز راهکار سیاسی مبتنی بر گفتگوهای یمنی-یمنی ندارد.» و هم‌زمان برای «تسهیل روند صلح» خواستار توقف صدور سلاح به عربستان سعودی و متحدانش در منطقه شده. ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی روز دوشنبه با انتقال ۵۰ تن از مجروحان انصارالله از صنعا به مسقط پایتخت عمان موافقت کرد. این نخستین شرط حوثی‌ها برای شرکت در مذاکرات صلح سوئد بود که اکنون برآورده شده است. به گفته مارتین گریفیتس «به زودی» مذاکرات صلح یمن بین نمایندگان نیروهای وفادار به عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری دولت به‌رسمیت‌شناخته‌شده، با گروه «انصارالله» از شیعیان شورشی حوثی در سوئد آغاز خواهد شد.

#ائتلاف_عربی اجازه داد مجروحان #حوثی‌ در خارج از #یمن تحت درمان قرار بگیرند

سرهنگ ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف عربی، به‌رهبری عربستان سعودی دوشنبه ۳ دسامبر / ۱۲ آذر اعلام کرد که این ائتلاف با انتقال گروهی از مجروحان حوثی به مسقط پایتخت عمان موافقت کرده است. المالکی گفت این اقدامِ ائتلاف عربی در پی درخواست مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن صورت گرفته است. بر این اساس ۵۰ تن از مجروحان جنگی شیعیان حوثی از صنعا به مسقط پایتخت عمان، منتقل می‌شوند. سخنگوی ائتلاف عربی این اقدام را در راستای اعتماد‌سازی برای برگزاری دور جدید مذاکرات صلح یمن در سوئد دانست. یک هواپیمای تجاری سازمان ملل انتقال مجروحان حوثی به همراه سه پزشک یمنی و یک پزشک سازمان ملل را برعهده می‌گیرد. مارتین گریفیتس ۱۶ نوامبر / ۲۵ آبان به شورای امنیت سازمان ملل گفت که «به زودی» مذاکرات صلح یمن بین نمایندگان نیروهای وفادار به عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری دولت به‌رسمیت‌شناخته‌شده، با گروه «انصارالله» از شیعیان شورشی حوثی در سوئد آغاز خواهد شد.

#کارگران کارخانه #صنایع_مفتولی_تاکستان برای سومین روز پیاپی تجمع کردند

کارگران کارخانه «صنایع مفتولی تاکستان» صبح دوشنبه ۱۲ آذر برای سومین روز پیاپی با تجمع در محل کار خواستار رفع مشکلاتشان شدند. ۵۰ کارگر این واحد تولیدی شش ماه است حقوق نگرفته اند، در حالی که به گفته یکی از کارگران این واحد صنعتی بیشترین تولید را در سال جاری به نسبت سال‌های گذشته داشته و از فروش محصولات کارخانه سود خوبی نصیب مالکان کارخانه شده است. به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران، ایلنا، مدیران و سهامداران کارخانه قرار است امروز (۱۲ آذر) بدون حضور کارگران برای بررسی مشکلات به وجود آمده تشکیل جلسه دهند.

پزشکان بدون مرز: وضع روحی پناهجویان #نائورو همچنان بحرانی است

پزشکان بدون مرز دوشنبه ۳ دسامبر/ ۱۲ آذر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند که پناهجویانی که به حکم دولت استرالیا به اردوگاه نائورو تبعید شده‌اند، به سبب نبود امکانات کافی از وضع روحی نامناسبی برخوردارند و بسیاری از آن‌ها به فکر خودکشی افتاده‌اند. پزشکان بدون مرز در گزارش خود با عنوان «نومیدی بی‌پایان» اعلام کرده‌اند ۶۰ درصد پناهجویان نائورو «به خودکشی فکر می‌کنند» و ۳۰ درصد از آن‌ها تلاش کرده‌اند دست به خودکشی بزنند. در میان کسانی که تلاش کرده‌اند به زندگی خود پایان دهند کودکانی تا سن ۹ سال هم دیده می‌شود. «شورای پناهجویان استرالیا» تابستان گذشته، شمار کل پناهجویان در هر دو منطقه نائورو و پاپوآ را ۱۶۵۵ نفر برآورد کرده بود. در این مدت دست‌کم ۸۵۵ نفر «داوطلبانه» این جزایر را ترک کرده‌اند. پزشکان بدون مرز پنجشنبه ۱۱ اکتبر/ ۱۹ مهر هم در گزارشی از بحران‌های روحی پناهجویان در ارئگاه نائورو خبر داده بود. در میان پناهجویتان عده‌ای ایرانی هم حضور دارند.

#نوبخت: اگر حتی #مجلس تشکیل جلسه ندهد لایحه #بودجه ارائه می‌شود

رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که دولت روحانی لایحه بودجه سال ۹۸ را در هر صورت پنج‌شنبه ۱۵ آذر به به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد داد. محمد باقر نوبخت به خبرگزاری‌های داخلی گفت که در صورت عدم تشکیل جلسه مجلس، لایحه همان روز ۱۵ آذر در مهلت قانونی مقرر به مجلس ارسال می‌شود. پایگاه اطلاع‌رسانی دولت شامگاه یکشنبه ۱۱ آذر از تصویب لایحه بودجه سال آینده (۱۳۹۸) در هیئت دولت خبر داد اما جزئیات لایحه را منتشر نکرد. رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اعلام کرده که بودجه دفاعی کافی نیست.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی #مجلس: #روحانی به بودجه دفاعی بی‌توجه است

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از بودجه دفاعی کشور گفت‌: «انتظار می‌رفت دولت توجه جدی به بودجه دفاعی می‌کرد، البته که مجلس شورای اسلامی هم به وظایف خود عمل خواهد کرد.» پایگاه اطلاع‌رسانی دولت شامگاه یکشنبه ۱۱ آذر از تصویب لایحه بودجه سال آینده (۱۳۹۸) در هیئت دولت خبر داد اما جزئیات لایحه را منتشر نکرد. حشمت‌الله فلاحت پیشه، روحانی را به «یک جا نشینی» و بی‌اطلاعی از نقاط صفر مرزی متهم کرده و گفته است: «دولت به الزامات قانون برنامه ششم و سیاست‌های کلی در بودجه دفاعی پایبند نبوده. طبق قانون برنامه ششم یکی از پنج ستون بنیادین کشور حوزه دفاع و امنیت است. همچنین طبق سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری حداقل پنج درصد از بودجه عمومی کشور مختص به بخش دفاعی به ویژه‌ حوزه مرزی باید باشد.»

استیضاح #وزیر_علوم قطعی شد

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری «ایسنا» اعلام کرده که استیضاح منصور غلامی قطعی است: «با توجه به اینکه برای طرح استیضاح وزیر به امضای حداقل ۱۰ نفر از نمایندگان نیاز است لذا مطمئناً از این لیست امضاکنندگان ۱۰ نفر باقی خواهند ماند، بنابراین طرح استیضاح وزیر علوم حتمی است.» محمد مهدی زاهدی «ضعف مدیریت در سطح کلان در دانشگاه‌های مطرح کشور» را یکی از دلایل استیضاح وزیر علوم عنوان کرده است. بودجه هم یکی دیگر از موارد استیضاح است. منصور غلامی هنگامی که آبان سال گذشته با اذن رهبر جمهوری اسلامی به مسند وزارت علوم تکیه داد، به خبرگزاری‌های داخلی گفته بود علاوه بر اسلامی کردن دانشگاه‌ها از طریق به کار بستن اسنادبالادستی شورای عالی انقلاب فرهنگی، قصد دارد رشته‌های دانشگاهی را با نیاز بازار کار در ایران تطبیق دهد: تلفیقی از خواسته رهبر جمهوری اسلامی برای اسلامی کردن دانشگاه‌ها و دولت روحانی در جهت اقتصاد بازار.

سخنگوی #شورای_نگهبان: هیچ نگاه سیاسی به #CFT وجود ندارد

سخنگوی شورای نگهبان که صبح دوشنبه، ۱۲ آذر در برنامه «حالا خورشید» سیمای جمهوری اسلامی درباره یکی از پرچالش‌ترین قوانین مصوب در مجلس شورای اسلامی که وزیر خارجه را هم تا استیضاح پیش برده، گفت هیچ نگاه سیاسی به لایحه CFT وجود ندارد. عباسعلی کدخدایی در این برنامه گفت: « عده‌ای می‌گویند CFT موافق منافع ملی و عده‌ای می‌گویند مخالف منافع ملی است، هیچ نگاه سیاسی به CFT وجود ندارد و مانند همه مصوبات است، وظیفه ما اعلام مغایرت مصوبات با قانون اساسی و شرع است.‌« احمد وحیدی، عضو‌ مجمع تشخیص مصلحت 9 آذر به رسانه‌های داخلی گفته بود کار بررسی کنوانسیون بین‌المللی مقابله ‌با تأمین ‌مالی تروریسم (CFT) در شورای نگهبان در حال انجام است. وحیدی اضافه کرده بود: اشکالاتی که شورای نگهبان گرفته، اشکالاتی اساسی است و این لایحه همچنان در مجلس در حال بررسی قرار دارد.