نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار دبیرکل سازمان ملل نسبت به پیامدهای طولانی‌مدت همه‌گیری #کرونا

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد شامگاه پنج‌شنبه ۳ دسامبر / ۱۳ آذر در آغاز نشست ویژه مجازی مجمع عمومی این سازمان در مورد بحران کرونا درباره پیامدهای طولانی‌مدت همه‌گیری کرونا هشدار داد. گوترش درباره واکسن کرونا گفت این واکسن نمی‌تواند خسارت‌هایی را که جبران آن‌ها سال‌ها، حتی دهه‌ها به طول می‌انجامد برطرف کند. دبیرکل سازمان ملل تأکید کرد که فقر شدید افزایش خواهد یافت، خطر قحطی وجود دارد و ما با بزرگترین رکود در طول دهه‌های گذشته روبه‌رو هستیم. گوترش افزود: «بحران کرونا، که تاکنون جان تقریباً ۱,۵ میلیون نفر را گرفته است، مشکلاتی مانند نابرابری و تغییرات آب و هوایی را تشدید می‌کند.» سران کشورها و دولت‌ها از بیش از ۱۰۰ کشور در این اجلاس دو روزه ویدیویی شرکت خواهند کرد. در این نشست تجربه‌های کشورها در مقابله با کرونا و اقدامات جهانی برای مبارزه با این پاندمی به بحث گذاشته خواهد شد.

نماینده مجلس: دولت به دنبال بهانه‌ای است که #طرح_معیشت_خانوار را اجرایی نکند

علی اصغر عنابستانی، نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی، پنج‌شنبه ۱۳ آذر در گفت وگو با خبرگزاری مجلس (خانه ملت) در مورد جلسه کمیته ویژه کار برای شناسایی کارگران بدون بیمه گفت: «طبق آخرین جلسه تشکیل کمیته ویژه کار که با حضور سالاری مدیر عامل تامین اجتماعی برگزار شد، بیشتر موضوع بیکاری مورد بررسی قرار گرفت و قرار شد افرادی که مشمول بیمه بیکاری نمی‌شوند زیر مجموعه بیمه بیکاری قرار بگیرند.» عنابستانی با اشاره به معضل بی‌کاری در کنار تورم و رشد کرونا که شرایط سختی را برای مردم رقم زده افزود: «با ۴۵ هزار تومان یارانه پرداختی دولت دیگر نمی‌توان یک عدد مرغ خرید، در حقیقت وضعیت معیشتی مردم بسیار ناخوشایند است در حدی که تحمل سنگین فشار اقتصادی برای اقشار ضعیف جامعه بسیار سخت شده و نیازمند یک مُسکن معیشتی از طرف دولت هستند. امیدوارم طرح معیشت خانوار را به هفت دهک پایین جامعه را بپردازد.» این نماینده مجلس با اشاره به طرح معیشت خانواده که به تصویب شورای نگهبان هم رسید، دولت را متهم کرد که دنبال بهانه‌ای برای عدم اجرا کردن این طرح و سرباز زدن از آن است: «در حال حاضر دولت عزم خود را جزم کرده فقط در جهت پرداخت نفری ۱۰۰ هزار تومان کمک هزینه کرونا و به موارد دیگر از جمله بیمه بیکاری فکر نمی‌کند.» دو هفته پیش نیز سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی، نایب رئیس مجلس دولت را به رفتار دوگانه در قبال پرداخت یارانه معیشتی متهم کرد.

واکنش دوباره #روحانی به مصوبه هسته‌ای مجلس: بگذارید آن‌ها که تجربه دارند کار را پیش ببرند

حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری ایران پنج‌شنبه ۱۳ آذر بار دیگر درباره طرح مجلس با عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» موضع‌گیری کرد و گفت: «بگذارید با حوصله، تحمل، خردورزی و آن‌هایی که تجربه بیست و چند ساله در این امر دارند و در دیپلماسی موفق بودند و در دیپلماسی بارها و بارها آمریکا را در سازمان ملل شکست دادند، کارشان انجام بدهند.» او افزود: «ما می‌دانیم هر قوه‌ای هر کاری می‌کند با نیت خیر است، اما با هم مشورت کنیم، همفکری کنیم و کارها را دقیق‌تر و پخته‌تر پیش ببریم.» مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه کلیات طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» را به تصویب رساند. بر اساس این طرح چنانچه پس از سه ماه روابط بانکی ایران در اروپا و میزان خرید نفت آن‌ها از ایران به شرایط «عادی و رضایت‌بخش» بازنگشته باشد، دولت مکلف است اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند. همچنین برای حامیان «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) مجازات تعزیری درجات دو تا پنج که به معنای دو تا ۲۵ سال حبس است در نظر گرفته شده است. حسن روحانی در پی تصویب این طرح در مجلس گفته بود دولت با آن موافقت ندارد و «آن را برای روند فعالیت‌های دیپلماتیک مضر می‌داند». مجلس این طرح را در واکنش به ترور محسن فخری‌زاده، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع به تصویب رساند. فخری‌زاده بعدازظهر جمعه ۶ آذر در آبسرد دماوند ترور شد.

نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل درباره بحران #کرونا

از امروز، پنج‌شنبه ۳ دسامبر / ۱۳ آذر مجمع عمومی سازمان ملل متحد در یک نشست ویژه دو روزه بحران جهانی کرونا را مورد بحث قرار می‌دهد. در این اجلاس نمایندگان کشورهای عضو تجربه‌های خود را در زمینه مبارزه با این بیماری همه‌گیر در میان می‌گذارند و در مورد اقدامات لازم گفت‌وگو می‌کنند. سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد که این بزرگترین بحران بهداشت جهانی از زمان تأسیس این سازمان در ۷۵ سال گذشته است. مجمع عمومی سازمان ملل از بهار گذشته تا کنون چندین قطعنامه در مورد بحران کرونا تصویب کرده است. در این قطعنامه‌ها از جمله به اطمینان از دسترسی جهانی و همگانی به داروها و واکسن‌های تولیدشده پرداخته شده بود.