نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازداشت ستار رضایی، شاعر و فعال کارگری توسط نیروهای امنیتی در اصفهان

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، ستار رضایی، شاعر، فعال کارگری و شهروند ساکن نجف‌آباد اصفهان روز چهارشنبه ۱۰ آذر توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. براساس این گزارش بازداشت ستار رضایی در منزل پدر او صورت گرفته است. تاکنون از دلایل بازداشت، محل نگهداری این شاعر و فعال کارگری و همچنین نهادبازداشت کننده اطلاعی در دست نیست. بیش از ۱۰ مامور امنیتی با لباس شخصی در ساعات پایانی چهارشنبه با هجوم به منزل پدری ستار رضایی او را بازداشت کرده‌اند. در جریان اعتراض‌های کشاورزان اصفهانی به بی‌آبی طی روزهای گذشته، تعدادی زیادی از شهروندان عادی، فعالان مدنی و کارگری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند و نگرانی‌ها در مورد بدرفتاری و تحت شکجه قرار گرفتن آنها بسیار زیاد است. بر اساس گزارش اطلس زندان‌های ایران تاکنون بیش از ۲۱۴ شهروند در جریان اعتراض‌های اصفهان بازداشت شده‌اند که ۱۳ نفر از آنها کودک بوده‌اند. بازداشت‌‌شده‌ها به زندان‌های اصفهان، خمینی‌شهر و ندامتگاه زنان اصفهان منتقل شده‌اند.

‌گزارش‌هایی از شیوع بیماری نیوکاسل در مرغداری‌های ایران: معاون سازمان دامپزشکی می‌گوید همه‌گیر نشده است

گزارش‌هایی به صورت جسته و گریخته از شیوع بیماری نیوکاسل در مرغداری‌های ایران منتشر شده است. بهمن نقیبی، معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی می‌گوید ممکن است برخی واحدها با رعایت نکردن نکات بهداشتی شاهد شیوع این بیماری باشند. او گفته خبر شیوع این بیماری در یک منطقه به‌معنی بروز بیماری جدید و یا سر باز کردن بیماری قدیمی نیست: «در حال حاضر واحدهای مجزا درگیر این بیماری هستند و این بیماری همه‌گیر نشده است.» او با بیان اینکه حجم کافی از واکسن بیماری نیوکاسل در کشور تأمین شده است گفته این بیماری مشترک بین انسان و حیوان نیست اما به‌شدت به صنعت مرغداران آسیب می‌رساند. به گفته نقیبی بررسی‌ها نشان داده است عدم توجه برخی از واحدهای مرغداری در زمینه امنیت زیستی (نظافت سالن و ممانعت از تجمع فضولات)، کنترل رفت‌وآمدها، مدیریت کود و کنترل کارگران باعث شیوع این بیماری در کشور شده است. او گفته: «این تصور برای بسیاری از مرغداری‌ها ایجاد شده است که واکسن یعنی هزینه اضافی. در صورتی که ما در سازمان دامپزشکی کشور بارها اعلام کردیم که واکسیناسیون باهدف حفظ صیانت از سرمایه دامی کشور مطرح می‌شود و نباید به دلیل داشتن هزینه اقتصادی این مهم عملیاتی نشود و یا به تعویق بیفتد.» به گفته او شیوع این بیماری در یک منطقه منع مصرف گوشت مرغ و تخم‌مرغ را ایجاد نمی‌کند.

معاون مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست: پنج نیروگاه کشور مازوت‌سوزی می‌کنند

داریوش گل‌علی‌زاده، معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفته تعداد روزهای ناسالم بیشتر تابع شرایط جوی است اما همچنان در برخی نیروگاه‌ها مازوت‌سوزی می‌شود. گل‌علی‌زاده گفته: «ما در شرایط تغییر اقلیمی هستیم، در حال حاضر شرایط جوی مناسبی نداریم و بارگذاری‌های غیرمتعارف و نامتوازن بسیاری در شهرها به ویژه شهرهای صنعتی انجام داده‌ایم. اگر منابع آلاینده‌ها هم حدود مجاز را رعایت کنند و به اندازه استاندارد آلایندگی تولید کنند، با توجه به اثرات تجمع در شهرها، در شرایط جوی سکون هوا با انباشت آلاینده‌ها مواجه می‌شویم.» گل‌علی‌زاده گفته در اصفهان، کرج، تهران و شازند مازوت‌سوزی نیست اما از مازوت در نیروگاه‌های مشهد، اهواز، کرمان، ایرانشهر و بیستون در کرمانشاه استفاده می‌شود. به گفته گل‌علی‌زاده، نیروگاه‌های بخاری از نوع نیروگاه حرارتی، قابلیت مازوت‌سوزی دارند و از ۱۶ نیروگاه بخاری که در کشور فعال هستند، غیر از پنج نیروگاه بقیه مازوت را به صورت تلفیقی با گاز و گازوئیل می‌سوزانند. او با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست مخالف سوزاندن مازوت است گفته مازوت تولیدی ایران سه تا چهار درصد حجم وزنش گوگرد دارد و سولفورزدایی از آن هزینه‌ها را بالا می‌برد و در تعرفه ها تأثیر می‌گذارد. او درباره اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست در این زمینه گفته: «در ارتباط با واحدهایی که مازوت‌سوزی می‌کنند، دو کار انجام می‌دهیم، یکی اینکه در فهرست صنایع آلاینده نام آن‌ها را درج می‌کنیم و دوم اینکه پرونده حقوقی برای آن‌ها از تشکیل می‌دهیم. در این حالت تصمیم‌گیری در اختیار مراجع قضایی است و از آنجا به بعد سازمان دیگر اختیاری ندارد.» گل‌علی‌زاده گفته سازمان محیط زیست برای واحدهای متخلف مازوت‌سوز پرونده قضایی تشکیل داده و گزارش آن را به دولت نیز ارائه داده اما وزارتخانه‌ها به تکلیفشان در این حوزه عمل نکرده‌اند.

طرح سناتورهای آمریکایی برای تحریم عوامل ایرانی در طرح‌های آد‌م‌ربایی

‌ سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه ایالات متحده روز پنجشنبه ۱۱ آذر / ۲ دسامبر قانونی را اعلام کردند که تحریم‌هایی را به دنبال طرح مأموران اطلاعاتی ایران برای ربودن مسیح علینژاد، روزنامه‌نگار ایرانی‌تبار آمریکایی علیه ایران اعمال می‌کند. بن کاردین دموکرات و پت تومی جمهوری‌خواه گفتند که قانون آنها به دنبال پاسخ‌گویی ایران به این توطئه و جلوگیری از هرگونه تلاش بیشتر برای آدم‌ربایی در خاک ایالات متحده با اعمال تحریم‌های اجباری بر افراد درگیر و مجوز تحریم‌های ثانویه برای بانک‌هایی است که با آنها تجارت می‌کنند. دادستان‌های ایالات متحده در ماه ژوئیه چهار عامل ایرانی را به توطئه برای ربودن علینژاد، روزنامه‌نگار منتقد تهران متهم کردند. ایران این ادعا را «بی‌اساس» خوانده است. کاردین در یک کنفرانس خبری با حضور تومی و علینژاد گفت: «اگر جرأت داشته باشید به کشور ما بیایید و یک شهروند آمریکایی را بربایید، عواقب بدی در پی خواهد داشت.» وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در ماه سپتامبر اعلام کرد که چهار عامل اطلاعاتی ایران را که پشت این توطئه شکست‌خورده بودند، تحریم کرده است. مسیر این لایحه برای تبدیل شدن به قانون فوراً مشخص نیست، اما کاردین و تومی گفتند که هر کاری که ممکن است انجام خواهند داد تا تصویب شود و به کاخ سفید فرستاده شود تا جو بایدن، رئیس جمهوری آن را امضا کند.