ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمله‌های راکتی به #منطقه_سبز و محله الجادریه #بغداد و پایگاه هوایی #البلد نیروهای آمریکایی

ارتش عراق تأیید کرد که شنبه چهارم ژانویه / ۱۴ دی چندین حمله راکتی به مناطقی در این کشور رخ داده است. یک خمپاره به منطقه سبز و یک خمپاره دیگر به محله الجادریه بغداد در نزدیکی منطقه سبز اصابت کرد، و دو راکت کاتیوشا پایگاه هوایی البلد، محل استقرار نیروهای آمریکایی در ۹۰ کیلومتری شمال بغداد را هدف قرار داد. منابع مرتبط با پلیس عراق به خبرگزاری «رویترز» گفته اند که حمله خمپاره‌ای به منطقه سبز و پایگاه البلد تلفاتی در بر نداشته اما حمله خمپاره‌ای به محله الجادریه پنج تن را مجروح کرده است. هنوز گروهی مسئولیت این حمله‌ها را برعهده نگرفته است. این حمله‌ها در حالی رخ دادند که مراسم تشییع جنازه قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس و دیگر کشته‌شدگان حمله پهپادی آمریکا در بامداد جمعه ۱۳ دی در نزدیکی فرودگاه بغداد ادامه دارد. این تشییع جنازه از بغداد آغاز شد،‌ به کربلا رفت و سپس به نجف رسید.

صدای دو انفجار مهیب در منطقه سبز #بغداد شنیده شد

خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان عینی از شنیده شدن صدای دو انفجار مهیب در عصر شنبه ۴ ژانویه/۱۴ دی در بغداد خبر داد. برخی گزارش‌ها از انفجار در نزدیکی سفارت ایالات متحده در منطقه سبز بغداد حکایت دارند. ظاهراً انفجارها بر اثر برخورد راکت رخ داده‌اند. هنوز از تلفات احتمالی آنها خبری در دست نیست. پس از اقدام آمریکا به کشتن قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران، مقامات دولتی و نظامی ایران به آمریکا هشدار داده‌اند که ایران و متحدانش این اقدام را تلافی خواهند کرد.

توقف فعالیت‌های آموزشی #ناتو در #عراق

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو)، ماموریت‌های آموزشی خوددر عراق را به حالت تعلیق درآورده است. یکی از سخنگویان ناتو گفته: امنیت پرسنل ما در عراق مهم است. ما به انجام اقدامات ضروری پیشگیرانه ادامه می دهیم. او افزوده ماموریت ناتو در عراق ادامه دارد، اما فعالیت‌های آموزشی آن موقتا معلق می‌شود.

ده‌ها هزار نفر در جنوب #هند در اعتراض به قانون حق شهروندی راهپیمایی کردند

بیش از صدهزار معترض در هند شنبه ۴ ژانویه/ ۱۴ دی در راهپیمایی صلح‌آمیز در شهر جنوبی حیدرآباد شرکت کردند و علیه قانون جدید حق شهروندی دولت #نارندرا_مودی، نخست‌وزیر، شعار سر دادند. اعتراضات که راهپیمایی میلیونی نام گرفته از سوی ائتلافی از سازمان‌های مدنی و گروه‌های مسلمان سازماندهی شده بود. تخمین زده می‌شود بیش از ۴۰ درصد جمعیت هفت میلیونی حیدرآباد مسلمان هستند. با وجود اینکه پلیس مجوز راهپیمایی بیش از هزار نفر را صادر نکرده بود، تعداد زیادی از معترضان که بسیاری از آنها پرچم سه رنگ هند را حمل می‌کردند به خیابان‌ها آمدند. دولت هند پس از تصویب قانون حق شهروندی در دسامبر ۲۰۱۹ با اعتراضات شدید از دو طیف راست‌گرایان هندو و اقلیت مسلمان این کشور مواجه شد. معترضان در حیدرآباد شعارهایی برای لغو این قانون سر دادند و خواستار برقراری سکولاریسم در کشور شدند. قانون جدید شهروندی هند راه کسب شهروندی را برای اقلیت‌های غیرمسلمان از کشورهای مسلمان همسایه از جمله افغانستان، بنگلادش و پاکستان باز می‌کند. منتقدان معتقدند که این قانون در ترکیب با طرح ثبت ملی شهروندان به تغییرات نژادی-مذهبی در جغرافیای هند و تبعیض علیه اقلیت مسلمانان منجر می‌شود. از اوایل دسامبر حداقل ۲۵ نفر در اعتراضات هند کشته شده‌اند.

رییس مرکز مدیریت پیوند #وزارت_بهداشت: ۲۵ هزار نفر در لیست انتظار #پیوند_عضو قرار دارند

به گفته رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت، در حال حاضر ۲۵ هزار نفر در لیست انتظار پیوند عضو قرار دارند که روزانه هفت تا ۱۰ نفر از آنها به دلیل نبود عضو جان خود را از دست می‌دهند. به گزارش خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا)، مهدی شادنوش همچنین بیان کرده است که از هر فردی که دچار مرگ مغزی شده هشت عضو و ۵۳ بافت و نسج دیگر نیز قابل اهدا است. او با توجه به آمار بالای تصادف جاده‌ای و مرگ مغزی در ایران، مطرح کرد که در صورت «فرهنگسازی برای اهدای عضو» امکان نجات زندگی بیماران بیشتری وجود دارد. همزمان ایسنا از انجام موفقیت‌آمیز سیزدهیمن انتقال هوایی قلب در کشور خبر داد. به گفته شادنوش انتقال هوایی عضو در برخی استان‌های کشور آغاز شده و دانشگاه‌های علوم پزشکی مختلف نیز در حال پیوستن به این طرح هستند. او گفت: «از استان‌های دیگر هم خواسته‌ایم که مراقبت کنند تا حد امکان هیچ عضو مفید و قابل پیوندی به خاک سپرده نشود و حتی اگر مشکلی در انتقال عضو وجود دارد، با هماهنگی در سطح وزارت بهداشت و هماهنگی‌های کشوری، تلاش می‌کنیم که به سرعت بتوانیم آن را منتقل کنیم و در اختیار بیماران نیازمند قرار دهیم.» رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت همچنین از رشد قابل توجه آمار اهدای عضو و پیوند در کشور خبر داد، اما ارائه آمار در این خصوص را تا جمع‌بندی پایان سال به تعویق انداخت.

یک مقام #حزب‌_الله لبنان: ایالات متحده در روزهای آینده متوجه خطای خود می‌شود

تلویزیون المیادین نزدیک به حزب‌الله لبنان و دولت سوریه، شنبه ۴ دسامبر/۱۴ دی از یک مقام حزب‌الله لبنان نقل کرده است که پاسخ «محور مقاومت» به کشتن سلیمانی قاطع خواهد بود. محمد رعد، رهبر نمایندگان حزب‌الله در پارلمان لبنان گفته است که ایالات متحده با هدف قرار دادن سلیمانی «مرتکب خطایی» شده و در روزهای آتی متوجه آن خواهد شد. منظور از محور مقاومت، گروه‌های شیعه تحت حمایت ایران هستند که از لبنان تا یمن در منطقه حضور دارند و نفوذ ایران را خارج از مرزهای جغرافیایی این کشور گسترش داده‌اند.

#باقر_لاریجانی از سمت معاونت آموزشی #وزارت_بهداشت استعفا داد

محمدباقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت از سمت خود استعفا کرد. لاریجانی در متن نامه استعفای خود که در خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا) منتشر شده، دلیل این استعفا را «بیماری همسر» اعلام کرده است. او گفته است که بیماری همسر و نیاز به مراقبت از او موجب شده که این مقام وزارت بعداشت نتواند به همه وظایف خود برسد. در این نامه، باقر لاریجانی با اشاره به درخواست‌های مکرر قبلی خود برای استعفا گفته است که طبق مذاکرات قبلی تا پایان این نیمسال تحصیلی در سمت خود مانده تا جایگزین او در فرصت کافی انتخاب شود. باقر لاریجانی برادر صادق لاریجانی، رئیس سابق قوه قضائیه، و علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی و داماده آیت‌الله حسن‌زاده آملی است. نام او پیش‌تر در خصوص پرونده فساد علی‌اکبر طبری، معاون سابق قوه قضائیه از سوی رسانه‌ها مطرح شده بود.

وزیر امور خارجه #قطر با محمد #جواد_ظریف وزیر امور خارجه دیدار کرد

در پی سفر محمد بن جاسم آل ثانی، وزیر خارجه قطر به تهران، او ظهر امروز با محمدجواد ظریف در وزارت خارجه ایران دیدار گفت‌وگو کرد. دور دوم دیدار وزیر خارجه قطر با همتای ایرانی «به صورت خصوصی» برگزار شد. پیش‌تر وزارت خارجه ایران خبر داده بود که محمد بن عبدالرحمان الثانی، وزیر خارجه قطر، شنبه ۴ ژانویه/ ۱۴ دی به تهران سفر می‌کند. تلویزیون الجزیره نیز به نقل از منابع قطری از سفر وزیر خارجه این کشور به تهران خبر داده بود اما جزییاتی بیشتری از دلایل این سفر عنوان نشد. مقامات قطر نیز درباره این دیدار که یک روز بعد از کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی صورت می‌گیرد، اطلاع‌رسانی نکرده‌اند. اقدام آمریکا به کشتن سلیمانی تنش‌های تهران و واشنگتن را به شکل قابل توجهی افزایش داده است. وزارت خارجه قطر در نخستین واکنش رسمی خود به کشته شدن سلیمانی از همه طرف‌های درگیر خواست که خویشتنداری نشان دهند و از وارد کردن عراق و منطقه به حلقه خشونت‌های بی‌پایان خودداری کنند. همزمان با افزایش تنش‌ها در منطقه و ترس از اقدام متقابل ایران، تیم فوتبال ایالات متحده اردوی آمادگی خود را که قرار بود در ماه ژانویه در دوحه قطر برگزار شود تعلیق کرد.

آمریکا گروه #عصائب_اهل_حق و دو رهبر آن را تحریم کرد

وزارت خارجه و وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه گروه «عصائب اهل حق»، یکی از گروه‌های ائتلاف #حشد_الشعبی عراق و دو نفر از رهبران آن را تحریم‌ کردند. قیس خزعلی و لیث خزعلی، دو رهبر ارشد این گروه، به فهرست افراد و گروه‌های تروریستی خارجی افزوده شده‌اند. آمریکا پیش‌تر قیس و لیث خزعلی را تحریم کرده بود. مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، قیس خزعلی را یکی از عوامل اصلی حمله به سفارت آمریکا در بغداد معرفی کرده است.به نوشته وزارت خارجه آمریکا، گروه «عصائب اهل حق» از گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی ایران و مرتبط با حشد الشعبی هستند. آمریکا می‌گوید شبه‌نظامیان حشدالشعبی در اعتراض‌های اخیر این کشور به روی غیرنظامیان آتش گشوده‌اند و ده‌ها نفر را کشته‌اند.

#بریتانیا از اتباع خود خواست که به ایران و #عراق سفر نکنند

در پی کشتن قاسم سلیمانی از سوی آمریکا، بریتانیا به اتباع خود خواست تا از سفر به عراق و نواحی خارج از اقلیم کردستان پرهیز کنند، و در صورت عدم ضرورت به ایران نیز سفر نکنند. به گزارش خبرگزاری «رویترز»، دومینیک راب وزیر امور خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای علت صدور این درخواست را « تنش‌های فزاینده در منطقه» دانست. راب در بیانیه افزوده که توصیه اخیر بازنگری خواهد شد.

آمریکا برنامه آموزش نظامیان #عراق را فعلاً متوقف کرده است

ایالات متحده و متحدانش برنامه آموزش نظامی نیروهای عراقی را به دلیل تهدید فزاینده‌ ناشی از کشتن قاسم سلیمانی تعلیق کردند. خبرگزاری «رویترز» نامه‌ای را رویت کرده که ارتش آلمان خطاب به مجلس این کشور نوشته و در آن ذکر شده که فرمانده آمریکایی، پت وایت، تصمیم گرفته است سطح حفاظت از نیروهای اعزام شده به عراق را افزایش دهد. فرمانده آلمانی، اریش پففر روز ۳ ژانویه/ ۱۳ دی خطاب به اعضای کمیسیون‌های روابط خارجه و دفاع در مجلس آلمان (بوندستاگ) تصریح کرده است این دستور برای همه ملت‌های دخیل در برنامه آموزش نظامی نیروهای عراقی معتبر است. آلمان تحت «عملیات عزم راسخ» به رهبری آمریکا نزدیک به ۱۲۰ نیرو به عراق فرستاده است. عملیات عزم راسخ عنوان ائتلافی از نیروهای بین‌المللی به رهبری آمریکاست که به درخواست دولت عراق و برای اطمینان از شکست کامل داعش و کمک به نیروهای امنیتی عراق عازم این کشور شده‌اند.

روزنامه گاردین: #مایک_پنس برای توجیه کشتن #قاسم_سلیمانی به تئوری‌های توطئه درباره حملات ۱۱ سپتامبر متوسل شد

روزنامه گاردین روز شنبه ۴ ژانویه/ ۱۴ دی رشته توئیت معاون رئیس جمهوری آمریکا در خصوص دلایل کشتن قاسم سلیمانی را راستی‌آزمایی و برخی مطالب مطرح شده در آن را خلاف واقعیت توصیف کرده است. به گزارش گاردین، مایک پنس در دفاع از تصمیم دولت آمریکا برای کشتن قاسم سلیمانی به تئوری‌های توطئه‌ای متوسل شده که ایران را مرتبط با حملات ۱۱ سپتامبر می‌دانند. پنس عصر جمعه ۳ ژانویه/ ۱۳ دی در یک سلسله توئیت سلیمانی را «مرد تبهکاری» توصیف کرد که «مسئول کشتن هزاران آمریکایی» بوده. معاون رئیس جمهوری آمریکا تصریح کرده است که این فرمانده ایرانی «مقدمات سفر ۱۰ نفر از ۱۲ تروریستی را فراهم کرده که حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر را در ایالات متحده انجام دادند.» این در حالی است که تعداد عاملان حملات ۱۱ سپتامبر ۱۹ تن بوده و در گزارش رسمی کمیسیون ۱۱ سپتامبر آمده که «هیچ مدرکی مبنی بر نقش ایران و حزب‌الله» وجود نداشته و ۱۵ تن از ۱۹ عامل این حملات از عربستان سعودی آمدهاند. مابقی هم شهروندان امارات متحده، لبنان و مصر بوده‌اند. نام سلیمانی حتی یک بار هم در این گزارش ۶۰۰ صفحه‌ای ذکر نشده است. قانونی که در آمریکا در پی حملات ۱۱ سپتامبر تصویب شد به رئیس‌جمهوری این کشور اجازه می‌دهد بدون نیاز به تایید کنگره «از همه نیروی لازم و درخور علیه ملت‌ها، سازمان‌ها و افرادی استفاده کند که به تشخیص او حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ را برنامه‌ریزی کرده، فرماندهی کرده، اجرا کرده و کمک کرده است یا به چنین سازمان‌ها و افرادی پناه داده است.» گرچه ایران و حزب‌الله لبنان پیشتر با القاعده همکاری‌هایی داشته‌اند اما کمیسیون ۱۱ سپتامبر و یک پژوهش دیگر در ۲۰۱۸ پس از بررسی ۴۷۰ هزار سند به این نتیجه رسیدند که این گروه‌ها برای انجام حملات به برج‌های دوقلوی نیویورک با یکدیگر همکاری نکرده‌اند.

نامه ایران به دبیر کل #سازمان_ملل: آمریکا باید مسئولیت کامل تمام عواقب اقدامات تحریک‌آمیزش را بپذیرد

نماینده ایران در سازمان ملل در مورد کشته شدن #قاسم_سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران تصریح کرد که ایران در برابر این اقدام آمریکا «حق دفاع مشروع» را تحت حقوق بین‌الملل برای خود محفوظ می‌داند. به گزارش خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا)، #مجید_تخت_روانچی در نامه به دبیر کل #سازمان_ملل و رئیس شورای امنیت این سازمان، کشتن قاسم سلیمانی را «اقدام تروریستی جنایتکارانه» خواند و خواستار «مسئولیت بین‌المللی دولت آمریکا» شد. تخت روانچی نقش سلیمانی در مبارزه با گروه دولت اسلامی (داعش) را در سطح بین‌المللی قابل توجه توصیف کرد و اقدام آمریکا در کشتن فرمانده سپاه قدس را مصداق «تروریسم دولتی» و نقض حقوق بین‌الملل دانست. او همچنین در این نامه اقدام آمریکا در تعیین سپاه پاسداران ایران به عنوان «سازمان تروریستی خارجی» را نقض اصول حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل دانست و تاکید کرد که تروریستی خواندن نیروهای مسلح یک کشور «به هیچ وجه نمی‌تواند مستمسکی برای تهدید یا استفاده از زور علیه آنها، از جمله در قلمرو کشورهای دیگر باشد.» نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل هشدار داد که «جمهوری اسلامی ایران تمام حقوق خود تحت حقوق بین‌الملل را برای اتخاذ اقدامات لازم در استیفای حق ذاتی دفاع مشروع، محفوظ می‌دارد.» روانچی گفت که آمریکا باید «مسئولیت کامل عواقب» این اقدام را بپذیرد و از شورای امنیت خواسته که اقدام آمریکا را محکوم کند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از تنش به‌ وجود آمده بین ایران و آمریکا به‌ شدت ابراز نگرانی کرده و خواستار خویشتن‌داری طرفین شده است. او گفته است: «جهان تحمل جنگ دیگری را ندارد.» تخت روانچی اما در گفت‌وگو با شبکه سی ان ان آمریکا نیز هشدار داده که پاسخ به یک اقدام نظامی، یک اقدام نظامی است. او در مورد زمان و مکان این اقدام اظهار نظر نکرده و گفته است: «باید منتظر ماند و شاهد بود.»

اردوی تیم ملی #فوتبال ایالات متحده #آمریکا در #قطر لغو شد

اردوی تیم ملی فوتبال ایالات متحده که قرار بود از روز یک‌شنبه ۱۵ دی ماه به مدت ۲۰ روز در #قطر برگزار شود، به دلیل احتمال شدت گرفتن تنش‌ها میان #ایران و #آمریکا پس از کشته شدن #قاسم_سلیمانی لغو شد. این خبر از سوی سایت #فدراسیون_فوتبال_آمریکا اعلام شده است. اردوی تیم ملی فوتبال ایالات متحده در قطر از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی شده بود. فدراسیون فوتبال ایالات متحده در اطلاعیه لغو این این اردو گفته است: «نظر به رویدادهای اخیر در منطقه، تیم ملی فوتبال آمریکا تصمیم به لغو اردوی تدارکاتی خود در کشور قطر گرفت -جایی که قرار بود اردوهای تمرینی در این کشور برگزار شود. ما همراه با فدراسیون فوتبال قطر تلاش می‌کنیم تا در آینده نزدیک مقدمات این اردو را فراهم کنیم تا بتوانیم از امکانات این کشور بهره بگیریم.» حمله نیروهای آمریکایی به کاروان نظامی حشد الشعبی در نزدیکی فرودگاه بغداد در روز پنج‌شنبه دوم ژانویه/ ۱۲ دی، منجر به کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران و چند تن از فرماندهان ارشد گروه حشد الشعبی شد.

سفیر ایران در #سازمان_ملل: پاسخ اقدام نظامی، یک اقدام نظامی است

مجید تخت روانچی، سفیر دائم ایران در سازمان ملل متحد در واکنش به کشته شدن #قاسم_سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران در عراق، به شبکه سی ان ان آمریکا گفته پاسخ به یک اقدام نظامی، یک اقدام نظامی است. او گفته: «این که حالا کی، کجا و توسط چه کسی را باید منتظر ماند و شاهد بود.» تخت‌روانچی، حمله هوایی آمریکا به خودروهای حشد شعبی را «جنایت و اقدامی تروریستی» خوانده و گفته که ایران نمی‌تواند ساکت بنشیند و هیچ کاری نکند. به دنبال حمله پهپادی، خودروی حامل قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس منفجر شد و قاسم_سلیمانی و #ابومهدی_المهندس معاون حشد الشعبی کشته شدند.

دیدار #حسن_روحانی با خانواده #قاسم_سلیمانی در خانه او

رئیس جمهوری ایران به خانه قاسم سلیمانی رفت و با خانواده او دیدار کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی در این دیدار گفت: «آمریکایی‌ها آثار این اقدام جنایتکارانه را نه امروز بلکه در طول سال‌های آینده خواهند دید.» او همچنین قاسم سلیمانی را «نه تنها یک فرمانده جنگی و طراح عملیات‌های بزرگ» که «یک سیاستمدار و استراتژیست بی‌نظیر و با استعداد» خواند. در عکسی که از این دیدار منتشر شده، #محمود_واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی او را همراهی می‌کند. رئیس جمهوری ایران پیش از این با انتشار پیامی کشته شدن قاسم سلیمانی را باعث دو چندان شدن عزم ایران در «ایستادگی و مقابله در برابر زیاده‌خواهی‌های امریکا و دفاع از ارزش‌های اسلامی» خوانده و گفته بود: «بی‌تردید انتقام این جنایت هولناک را ملت بزرگ ایران و دیگر ملت‌های آزاده منطقه، از آمریکای جنایتکار خواهند گرفت.»