ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مدیرعامل شرکت مدیریت فن‌آوری بورس: معاملات بورس به یک پنجم روزهای اوج بازار در سال ۹۹ رسیده است

روح‌الله دهقان، مدیرعامل شرکت مدیریت فن‌آوری بورس سه‌شنبه ۱۴ دی در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت: «به‌طور تقریبی در حال حاضر معاملات بازار سرمایه به یک پنجم روزهای اوج بازار در سال ۹۹ رسیده است.» به‌گفته دهقان، در دوران اوج بازار روزانه بورس حدود ۵ میلیون معامله به ارزش ۳۰ هزار میلیارد تومان انجام می‌شد که امروز شمار معاملات به حدود ۸۰۰ هزار تا یک میلیون معامله رسیده و از نظر ارزشی حدود ۵ هزار میلیارد تومان است. او افزود: «تقریباً کاهش ۸۰ درصدی داشته‌ایم و ۲۰ درصد معاملات روزهای اوج بازار در سال ۹۹ انجام می‌شود.» کمیسیون اقتصادی مجلس ۱۱ آبان سال جاری با انتشار گزارشی از زیان «۷۰ میلیارد دلاری» مردم از افت شاخص بورس طی ماه‌های اخیر خبر داد. این کمیسیون همچنین اعلام کرد که شاخص بورس در ماه‌های اخیر ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است. بسیاری از مردم که با تشویق دولت حسن روحانی و عرضه چشمگیر سهام دولتی و فروش اوراق بهادار، همچنین برای حفظ دارایی‌های خود به خاطر شتاب در افت ارزش ریال، وارد بورس شده بودند دارایی‌های خود را در طی یک سال گذشته از دست داده‌اند. افت شاخص بورس در دوران ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی نیز ادامه دارد. بسیاری از کارشناسان از دستکاری عمدی دولت در شاخص‌های بورس برای کسب درآمد و پر کردن کسری بودجه و از وجود حباب در این بازار خبر داده بودند. تامین مالی دولت در سال ۹۹ از بازار سرمایه حدود ۲۳۰ هزارمیلیارد تومان بوده است که از این مبلغ، ۱۷ هزار میلیارد تومان مربوط به مالیات معاملات بورس بود، رقمی که معادل ۹ درصد از کل مالیات وصولی سال ۱۳۹۹ در بودجه دولتی بود.

رهبر جهاد اسلامی: موشک‌هایی که به اسرائیل شلیک کردیم قاسم سلیمانی به دست ما رساند

زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین سه‌شنبه ۱۴ دی / ۴ ژانویه در گفت‌وگو با شبکه العالم اعلام کرد موشک‌هایی که این گروه با آن‌ها اسرائیل را هدف قرار داد «برای نخستین بار با نظارت قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس به دست جهاد اسلامی رسید». النخاله همچنین قاسم سلیمانی را مانع اصلی در برابر سیاست‌های آمریکا و اسرائیل در منطقه دانست. قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، معاون وقت حشد‌الشعبی و فرمانده کتائب حزب‌الله و گروهی از همراهانشان بامداد ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ / ۳ ژانویه ۲۰۲۰ هدف موشک‌های شلیک‌شده از پهپادهای آمریکایی قرار گرفتند و کشته شدند. نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه این روزها دومین سالگرد کشته شدن سلیمانی را برگزار می‌کنند و در چند مورد پایگاه‌های آمریکایی در عراق و سوریه مورد حملات پهپادی و موشکی قرار گرفته‌اند. به‌تازگی نیز یوسف الحساینه، عضو ارشد جهاد اسلامی به همین مناسبت گفته بود با حضور سلیمانی و المهندس در خاورمیانه، «مقاومت در منطقه دچار تحول شد».

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی: مردم دیگر قدرت خرید میوه ندارند

اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی سه‌شنبه ۱۴ دی با اعلام این‌که رکود سنگینی بر بازار میوه حاکم است گفت قیمت میوه افزایش زیادی داشته و مردم دیگر قدرت خرید آن را ندارند. کارگر گفت: «به دلیل این‌که مردم بیشتر با میوه و انواع صیفی سروکار دارند و برخورد آن‌ها با این محصولات روزانه است، افزایش نرخ آن‌ها را بیشتر حس می‌کنند.» اسدالله کارگر به‌عنوان مثال قیمت هرکیلوگرم سیب‌زمینی را بین ۶۰ تا ۱۰۰ هزار ریال، قیمت هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی بوته‌رس را بین ۶۰ تا ۹۰ هزار ریال و قیمت هر کیلوگرم موز را نیز بین ۲۲۰ تا ۲۹۰ هزار ریال اعلام کرد.

زنان معترض در ولایت پروان افغانستان: تا طالبان حقوق زنان را به‌رسمیت نشناخته‌اند، جامعه بین‌المللی این گروه را به‌رسمیت نشناسد

شماری از زنان در ولایت پروان افغانستان در اعتراض به محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی طالبان، از جامعه بین‌المللی خواستند تا زمانی که طالبان حقوق زنان را به‌رسمیت نشناخته، این گروه را به‌رسمیت نشناسد. این گروه از زنان که سه‌شنبه ۱۴ دی / ۴ ژانویه در فضایی بسته گرد هم آمده بودند اعلام کردند که زنان نیمی از جامعه‌ را تشکیل می‌دهند و طالبان باید به حق کار، آموزش و آزادی آن‌ها احترام بگذارند. زنان معترض ولایت پروان گفته‌اند که در مقابل طالبان خاموش نخواهند نشست. آن‌ها در قطعنامه گردهمایی خود آورده‌اند: «اعلامیه‌های گروه طالبان گِره خورده به موی، رو و صورت ما این درحالی‌ست که ما زیر خط قرمز فقر قرار داریم.» زنان در افغانستان از آموزش و تحصیل بازمانده‌اند و زنان معترض می‌گویند چنین وضعیتی برای آن‌ها پذیرفتنی نیست. یکی از شعارهای آن‌ها در گردهمایی «نه تحصیل و نه تعلیم؛ بیچاره روی زمین» بود. طالبان از زمان تسلط دوباره بر افغانستان، محدودیت‌های زیادی علیه زنان وضع کرده‌اند. این گروه به زنان اجازه‌ کار در اداره‌های دولتی را نداده و دختران بالاتر از کلاس ششم را از آموزش محروم کرده است. در آخرین مورد وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان به رانندگان خودروهای مسافربری توصیه کرده است که از سوارکردن «زنان بی‌حجاب» خودداری کنند و در جریان سفری که بیش از ۷۸ کیلومتر است، زنان بدون محرم را سوار خودروهای خود نکنند. دفتر هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) روز گذشته دوشنبه ۱۳ دی / ۳ ژانویه اعلام کرد که طالبان مسئولیت دارند حقوق بشر را برای همه به‌طور یکسان تضمین کنند.

ماموران فرودگاه با ضبط گذرنامه سعید مدنی، نویسنده و جامعه شناس مانع خروج او از کشور شدند

ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا) سه‌شنبه ۱۴ دی/۴ ژانویه از ضبط گذرنامه سعید مدنی، جامعه‌شناس، نویسنده و پژوهشگر علوم اجتماعی در فرودگاه امام خمینی تهران خبر داد. بر اساس این گزارش مقام‌های فرودگاه روز سه‌شنبه ۷ دی از خروج سعید مدنی که برای یک فرصت مطالعاتی در دانشگاه ییل، عازم ایالات متحده آمریکا بوده، ممانعت به عمل آورده‌اند. هرانا به نقل از یک منبع مطلع نوشته این جامعه شناس دو روز قبل از پرواز نزدیک به چهار ساعت در یک ساختمان متعلق به وزارت اطلاعات مورد بازجویی قرار گرفته و به او گفته شده ممانعتی برای خروج این پژوهشگر از کشور وجود ندارد. نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی سعید مدنی را در سال ۹۰ به خاطر «همکاری با شورای هماهنگی راه سبز، کانون مدافعان حقوق بشر، کمیته دفاع از انتخابات آزاد، کمیته پیگیری بازداشت‌های خودسرانه، شورای فعالان ملی – مذهبی» و «انتشار چندین مقاله و کتاب در زمینه مسائل اجتماعی با هدف سیاه‌نمایی وضعیت کشور» به «اقدام علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» متهم و به شش سال حبس و ۱۰ سال تبعید به شهر بندرعباس محکوم کرده بودند. او پیش از این نیز به طور متعدد توسط ماموران امنیتی ایران بازداشت شده بود. از سعید مدنی پژوهش‌هایی در زمینه مسائل اجتماعی ایران از جمله فقر و نابرابری، اعتیاد، کودک آزاری، خشونت علیه زنان، تن فروشی، رفاه اجتماعی منتشر شده است. این نویسنده در ابتدای آذر سال جاری اعلام کرده بود که وزارت ارشاد اسلامی انتشار کتاب‌های او را ممنوع کرده است.

سیل در جنوب و شرق ایران:‌ سازمان اورژانس کشور از مرگ دست‌کم هشت تن و ناپدید شدن دو نفر در سیل خبر داد

مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور سه‌شنبه ۱۴ دی از کشته‌شدن دست کم ۸ تن در سیل استان‌های فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان خبر داد. او اعلام کرد: «بر اساس گزارش‌های دریافتی در خصوص تعداد مصدومان و جانباختگان ناشی از سیل مشخص شد که متاسفانه تا کنون هشت تن جان خود را از دست دادند. همچنین ۱۴ نفر مصدوم و دو تن نیز مفقود شده‌اند. بارش‌های شدید در دو روز گذشته در بسیاری از استان‌های ایران به وقوع سیلاب و آبگرفتگی منجر شده و هزاران تن از ساکنان مناطق روستایی مجبور به ترک خانه‌هایشان شده‌اند. طبق اعلام مهدی ولی‌پور، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، در شرایط کنونی استان‌های بوشهر، هرمزگان، خوزستان، فارس، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، زنجان، قزوین، خراسان جنوبی و آذربایجان غربی درگیر سیل هستند و این سازمان اسکان اضطراری را برای بیش از ۳ هزار نفر فراهم کرده و به حدود ۲۰ هزار نفر امداد رسانده است. هنوز آمار دقیقی از خسارت‌های ناشی از سیل منتشر نشده است.

تداوم بازداشت و بی‌خبری از وضعیت خدیجه مهدی‌پور، فعال مدنی کُرد اهل ایلام

نزدیک به سه ماه از بازداشت خدیجه مهدی‌پور، فعال مدنی کُرد اهل ایلام می‌گذرد و او همچنان بلاتکلیف و بدون امکان تماس با خانواده‌اش در زندان ایلام نگهداری می‌شود. از زمان بازداشت، اطلاع چندانی از وضعیت و شرایط نگهداری این زندانی در دست نیست. هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پیش‌تر گزارش داده بود این شهروند کُرد ۱۸ مهرماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی در منزل عموی خود بازداشت و پس از ۲ روز به این زندان منتقل شده است. اتهام‌های مطرح شده علیه خدیجه مهدی‌پور «هواداری از گروه‌های مخالف نظام»، «تبلیغ علیه نظام»، «توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی» و «توهین به رهبری» عنوان شده است. یک منبع آگاه در خصوص شرایط خدیجه مهدی‌پور به هرانا گفته است: «در روزهای نخست نیروهای امنیتی قصد داشتند با انتقال خانم مهدی‌پور به پزشکی قانونی و‌ انجام آزمایشات و تست‌های اعصاب و روان او را فاقد سلامت روان نشان دهند که با مقاومت و مخالفت شدید او مواجه شدند. همچنین بارها از او خواسته شده توبه‌نامه بنویسد اما خانم مهدی‌پور با رد اتهامات این امر را هم نپذیرفته است.» به گفته این منبع خدیجه مهدی‌پور پیشتر در تماسی که با خانواده خود داشته، گفته به مدت دو‌ هفته در قرنطینه زندان نگهداری شده و به دلیل خیس بودن زمین و دیوارهای سلول دچار عفونت کلیه شده است. این فعال مدنی اهل ایلام پیش از این نیز سابقه بازداشت و محکومیت داشته است. او در تاریخ ۱۲ مهرماه ۹۹ توسط نیروهای امنیتی در ایلام بازداشت و نهایتا توسط دادگاه انقلاب ایلام به پرداخت ۳ میلیون تومان جزای نقدی بدل از حبس محکوم شده بود. خدیجه مهدی‌پور، ۳۴ ساله و ساکن ایلام است.

پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل خواهان جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای شدند

آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا، پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متعهد شدند که از گسترش بیشتر سلاح‌های هسته‌ای جلوگیری کنند. در بیانیه مشترک این پنج قدرت هسته‌ای که دوشنبه ۱۳ دی / ۳ ژانویه منتشر شد گفته شده که قاطعانه نباید اجازه داد چنین سلاح‌هایی توسعه یابند. در این بیانیه آمده است: «جنگ هسته‌ای برنده‌ای ندارد و هرگز نباید آن را به‌راه انداخت». پنج کشور همچنین بر عملکرد کنترلی خود بر ساخت و استفاده از سلاح‌های هسته‌ای و تعهد خود به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای که در سال ۱۹۶۸ امضا شد، تأکید کردند. در ادامه این بیانیه آمده است: «ما بر تمایل خود برای همکاری با همه دولت‌ها برای ایجاد محیطی امن به‌منظور پیشرفت در خلع سلاح به سوی هدف جهانی بدون سلاح‌های هسته‌ای و با امنیت کامل برای همه تأکید می‌کنیم». این کشورها گفته‌اند که به همین منظور، مذاکرات چندجانبه باید ادامه یابد و بیشتر شود. اعلامیه مشترک پنج عضو دائم شورای امنیت اقدامی نادر است. قرار است در سال جدید میلادی کنفرانسی برای بررسی پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای با هماهنگی فرانسه برگزار شود.