نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تجمع رادیولوژیست‌های بیمارستان پورسینا رشت در اعتراض به خصوصی سازی

مدیریت بیمارستان پورسینا قصد دارد بخش رادیولوژی بیمارستان و دستگاه‌ها و امکانات آن به همراه ۹۰ تن پرسنل رادیولوژی را به بخش خصوصی واگذار کند. کارکنان رادیولوژی بیمارستان روز سه‌شنبه ۱۳ دی در اعتراض به عدم شفافیت در واگذاری و به خطر افتادن امنیت شغلی‌شان مقابل ساختمان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان تجمع کردند و خواستار پاسخگویی شدند. به نوشته‌ رسانه محلی «گیل خبر»، معاون درمانی دانشگاه با چند نفر از معترضان گفت‌وگو کرد اما جلسه نتیجه‌ای در بر نداشت. واگذاری بخش رادیولوژی علاوه بر سرگردانی ۹۰ نفر کارکنان آن، هزینه‌های درمانی مراجعه‌کنندگان را نیز افزایش خواهد داد. «گیل خبر» نوشته است بخش رادیولوژی از پرمراجعه‌ترین بخش‌های بیمارستان است و واگذاری آن به بخش خصوصی می‌تواند هزینه‌های درمانی را به‌طور سرسام‌آوری افزایش دهد. مشکل دیگر از میان رفتن امکان کارآموزی برای داشنجویان است: «بیمارستان پورسینا به جهت آن که مرکز آموزشی و درمانی محسوب می‌شود، علاوه بر جذب نیروی طرحی (طرح اجباری) و کارآموز دانشجو در قالب کار دانشجویی، امتیاز وزارت بهداشت را نیز در قالب اعتبارسنجی دریافت می‌کند اما اگر این واگذاری قطعی شود، عملاً عنوان آموزشی این بیمارستان حذف شده و امتیاز اعتبارسنجی نیز دریافت نخواهد شد.»

شبکه حقوق بشر کردستان: بهروز شفق‌دوست، پدر یکی از جان‌باختگان اعتراضات بر اثر سکته‌ قلبی درگذشت

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، بهروز شفق‌دوست، پدر نیما شفق‌دوست از جان‌باختگان اعتراضات سراسری ۱۳ دی بر اثر سکته‌ی قلبی درگذشت. نیما (اصلان) شفق‌دوست اهل ارومیه ۳۰ شهریور در محله اسلام‌آباد هدف گلوله قرار گرفت. خانواده برای اینکه بیمارستان در کنترل نیروهای سرکوب بود، از ترس ربودن فرزندانشان به دست آنها، نیما را به کمک پزشک در خانه مداوا می‌کنند اما او پس از دو هفته بر اثر شدت جراحت‌ها جان می‌بازد. خانواده او تحت فشارهای امنیتی وادار به ارائه روایت دیگری می‌شوند. به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، پدر او «پس از کشته شدن فرزندش توسط نیروهای امنیتی در جریان اعتراضات مردمی تحت فشار مجبور شد دلیل مرگ فرزندش را عفونت زخم ناشی از حمله و گازگرفتگی سگ اعلام کند.» حسن شیخ‌نژاد فرمانده انتظامی شهرستان ارومیه ۲۴ مهر همین روایت را ارائه داده بود و گفته بود که «نامبرده حدود ۳ هفته پیش به علت اینکه توسط سگ گاز گرفته شده، به یکی از مراکز درمانی ارومیه مراجعه و سپس از ادامه درمان در بیمارستان خوداری کرده و در منزل تحت مداوا قرار می‌گیرد که متاسفانه به علت شدت عفوفت محل گاز گرفتگی، در نهایت فوت می‌کند.» اما مادر نیما شفق‌دوست بعدتر در پیامی ویدئویی افشا کرد که فرزند او هدف اصابت گلوله قرار گرفته بود.

ترانه علیدوستی پس از ۱۸ روز بازداشت با سپردن وثیقه از زندان آزاد شد

نادره حکیم‌الهی، مادر ترانه علیدوستی، بازیگر نامدار سینمای ایران، چهارشنبه ۱۴ دی در اینستاگرام خبر آزادی فرزندش را اعلام کرد. زهرا مینویی، وکیل ترانه علیدوستی نیز صبح چهارشنبه خبر داده بود که با پذیرش وثیقه موکلش از زندان اوین آزاد می‌شود. نیروهای امنیتی ترانه علیدوستی را ۲۶ آذر در محل سکونتش بازداشت و به زندان اوین منتقل کردند. او در جریان اعتراضات سراسری حجاب از سر خود برداشت و از این جنبش و حقوق زنان دفاع کرد. در مدت بازداشت علیدوستی، بارها گروهی از سینماگران ایران در برابر زندان اوین برای آزادی او تجمع کردند و سینماگران جهان نیز بارها خواهان آزادی این بازیگر مشهور شده بودند. هفته‌نامه معتبر «پاری مچ» فرانسه، به‌تازگی فهرستی از زنان سال ۲۰۲۲ را انتخاب کرد که ترانه علیدوستی در این فهرست در جایگاه نخست قرار داشت.

بحران آب در ایران: چاه‌نیمه‌های سیستان و بلوچستان فقط ۹ درصد آب دارند

براساس گزارش دفتر اطلاعات و داده‌های آب، بسیاری از سدهای تامین آب شرب و بندهای ذخیره آب کشاورزی در ایران بحران‌زده هستند. در این گزارش به تفکیک وضعیت برخی از سدهای مهم آمده است. سد تهم زنجان در مقایسه با زمان مشابه در سال آبی پارسال ۵۶ درصد کاهش میزان آب را نشان می‌دهد. میزان پرشدگی این سد هم ۱۶ درصد است. سد رجایی مازندران از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۰ دی ماه ۳۲ میلیون مترمکعب موجودی آب دارد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۵۵ درصد کاهش دارد که تنها ۲۰ درصد پرشدگی آب دارد. چاه‌نیمه‌های سیستان و بلوچستان از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۰ دی ماه ۱۳۸ میلیون مترمکعب موجودی آب دارند که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۵۵ درصد کاهش دارد. میزان پرشدگی این چاه‌نیمه‌ها به ۹ درصد رسید. سد شهر بیجار گیلان نیز از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۰ دی ماه ۴۵ میلیون مترمکعب آب دارد که نسبت به مدت مشابه پارسال ۵۲ درصد کاهش یافته که درصد پرشدگی این سد هم ۴۳ درصد است. سد ایلام از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۰ دی ماه ۱۸ میلیون مترمکعب آب دارد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال با کاهش ۴۷ درصدی همراه شده و میزان پرشدگی فعلی آن نیز ۲۹ درصد است. موجودی آب در سد کرخه از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۰ دی ماه ۶۴۱ میلیون مترمکعب است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۴۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد. سد کرخه اکنون ۱۲ درصد پرشدگی دارد. سد پانزده خرداد در حوضه آبریز قم رود هم از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۰ دی ماه تنها ۵۰ میلیون مترمکعب موجودی آب دارد که نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۰ درصد کاهش‌یافته است. میزان پرشدگی فعلی این سد نیز ۲۶ درصد است. موجودی آب در سد سفیدرود گیلان از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۰ دی ماه به رقم ۱۴۳ میلیون مترمکعب رسیده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۳۸ درصد کاهش داشته و میزان پرشدگی در حال حاضر این سد هم ۱۴ درصد است. سد دوستی خراسان رضوی هم از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۰ دی ماه ۱۹۵ میلیون مترمکعب آب دارد که نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۵ درصد کاهش دارد و درصد پرشدگی آن ۱۶ درصد است.

۳ کارگر معدن خاک صنعتی فاطمیه در اردکان در میان شعله‌های آتش سوختند

بامداد چهارشنبه ۱۴ دی، سه کارگر افغانستانی که پس از ساعت‌ها کار در معدن خاک صنعتی فاطمیه در حال استراحت بودند، در جریان آتش سوزی کانکس در جاده چوپانان اردکان در میان شعله‌های آتش سوختند. سخنگوی سازمان اورژانس استان یزد گفته است کارگران پیش از رسیدن امدادگران آتش نشانی بر اثر شدت آتس سوزی جان خود را از دست دادند. از شبانگاه دوشنبه ۱۲ دی تا بامداد چهارشنبه دستکم ۷ کارگر جان خود را در انفجار و آتش سوزی محل کار یا استراحتگاه از دست داده‌اند و ۵ کارگر مصدوم و راهی بیمارستان شده‌اند. دوشنبه در هرسین کرمانشاه، سه شنبه در شهرک صنعتی گرمسار و چهارشنبه در اردکان یزد. مرگ سه کارگر معدن خاک در اردکان در حالی رخ داد که چند ساعت پیش تر، ۶ کارگر کارخانه ذوب ریزان شرق واقع در شهرک صنعتی پایتخت شهرستان گرمسار قربانی انفجار کوره ذوب آهن کارخانه شدند و دستکم یکی از کارگران جان باخت. بنا بر خبرها، یک کارگر ۵۲ ساله به نام محمد باقر عزیزی در اثر انفجار جان باخت. ۵ تن از کارگران مصدوم نیز در بیمارستان بستری شدند. هنوز اطلاعات بیشتری نسبت به وضعیت کارگران مصدوم و نیز علت انفجار و آتش سوزی منتشر نشده است. شبانگاه دوشنبه ۱۲ دی ۳ کارگر گچکار که در نزدیکی هرسین واقع در استان کرمانشاه در حال استراحت بودند، دچاز گازگرفتگی شدند و جان باختند. در حالی که روزانه ده‌ها کارگر در نتیجه ایمن نبودن محیط کار، عدم رعایت حداقل استانداردهای ایمنی در محل استراحت کارگران و فرسودگی سرویس حمل و نقل کارخانه مصدوم می‌شوند و چند تن جان خود را از دست می‌دهند، وزارت کار حکومت اسلامی مدعی است حوادث کار منجر به مرگ کارگران کاهش یافته است.

ترانه علیدوستی، یکی از زنان مطرح سال ۲۰۲۲ به انتخاب هفته‌نامه «پاری مچ» فرانسه

تحریریه هفته‌نامه معتبر «پاری مچ» فرانسه، فهرستی از زنان سال ۲۰۲۲ را انتخاب و معرفی کرد. ترانه علیدوستی، در این فهرست در جایگاه اول قرار گرفته است. «پاری مچ» درباره ترانه علیدوستی که از ۲۶ آذر ماه در زندان اوین محبوس است، نوشت: «علیدوستی در فیلم «برادران لیلا» به کارگردانی سعید روستایی، ایفای نقش کرد. او نقش زنی را بازی می‌کند که مردسالاری را برنمی‌تابد و اراده و هوش خود را بر خانواده‌اش تحمیل می‌کند.» این هفته‌نامه مطرح فرانسوی در ادامه با اشاره به اعتراضات گسترده مردم ایران در سه ماه اخیر، ادامه داد: «در ایران، از ابتدای تظاهرات اعتراضی به مرگ مهسا امینی در ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۲، ترانه حمایت خود را از تمام زنان آزادی‌خواه کشورش اعلام کرد و قول داد در تهران و در کنار مردم ایران می‌ماند حتی اگر برای این تصمیم، متحمل هزینه شود. ترانه علیدوستی، سمبل فرهنگ ایرانی است که حاضر نیست زیر یوغ حکومت برود. او پیش از اعتراضات، در فستیوال کن نیز از فمینیسم و مقاومت حرف می‌زد.» هفته‌نامه «پاری مچ» یکی از مجلات پرتیراژ فرانسه است که از سال ۱۹۴۹ منتشر می‌شود.