ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نیروهای گارد زندان رجایی‌شهر تعدادی از زندانیان اهل سنت را کتک زدند، تلفن‌ها را قطع و زندانیان را از ملاقات با خانواده‌ها محروم کردند

هرانا سه‌شنبه ۱۵ بهمن گزارش داد که یکشنبه گذشته (۱۳ بهمن) نیروهای گارد زندان تعدادی از زندانیان سنی مذهب محبوس در سالن ۱۱ اندرزگاه ۴ زندان رجایی شهر کرج را کتک زده‌اند و وسایل شخصی زندانیان را تخریب کرده‌اند. به دستور رئیس زندان تلفن زندانیان قطع و آن‌ها از ملاقات با خانواده‌هایشان محروم شدند. یک منبع مطلع به هرانا گفته است از زمان ریاست الله کرم عزیزی بر زندان رجایی‌شهر چنین رفتارهایی افزایش یافته است. حدود دو ماه قبل حمزه درویش زندانی اهل سنت که از سال ۱۳۹۵ با حکم ١۵ سال حبس در زندان رجایی‌شهر کرج به سر می‌برد با انتشار نامه‌ای سرگشاده، الله‌کرم عزیزی را مدیری ناکارآمد خوانده و نوشته بود که از زمانی که او مدیریت زندان رجایی‌شهر را به عهده گرفته فشارهای جسمی و روانی بر زندانیان عقیدتی و سیاسی و خانواده‌های آنها تشدید شده است. او در این نامه این روش‌ها را «مرگ نرم» و «قتل خاموش» زندانیان نامیده بود.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: شرایط کمی غیرعادی است اما همکاری با ایران دچار اختلال نشده

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سه‌شنبه ۴ ژانویه/ ۱۵ بهمن در مصاحبه با شبکه یورنیوز گفت بازرسی‌ها از تاسیسات هسته‌ای ایران همچنان بدون اختلال ادامه دارد. ایران تاکنون در پنج گام به تدریج تعهدات خود در برجام را متوقف کرده است. گروسی در این‌باره گفت: «می‌توانم این را بگویم که شرایط کمی غیرعادی است اما همکاری ایران به عنوان یک کشور تحت بازرسی، دچار اختلال نشده است.» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه این مصاحبه افزود: «ما آنجا هستیم، بازرسان ما آنجا هستند. آن‌ها دارند فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند که این بسیار مهم است. در عین حال، آنچه بازرسان ما دارند راستی‌آزمایی می‌کنند، میزان در حال کاهش پایبندی به توافق سال ۲۰۱۵ است.» همزمان جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان سفرش به تهران در یک نشست خبری خواهان تداوم بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تأسیسات هسته‌ای ایران شد. بورل یادآوری کرد: «آژانس تنها نهادی است که می‌تواند وضعیت واقعی تحولات هسته‌ای ایران را تأیید کند.»

فراخوان #نرگس_محمدی برای راه‌اندازی یک «کارزار قدرتمند #تحریم_انتخابات»

نرگس محمدی، نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر و زندانی سیاسی محبوس در زندان زنجان، سه‌شنبه ۱۵ بهمن با انتشار پیامی از زندان خواستار تحریم انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شد. نرگس محمدی در این پیام نوشت: «ملتی هستیم صلح‌طلب و پایبند به آرمان عدالت و آزادی. در پویش تاریخ پرافتخارمان از مشروطه تاکنون، نسل به نسل و نفس به نفس، آزادی و عدالت جسته و سر خم نکردیم. طی ۴۰ سال گذشته با مدنی‌ترین و مسالمت‌آمیزترین شیوه‌ها؛ استقلال، آزادی و جمهوری طلبیدیم. اما استبداد سر برافراشت.» نرگس محمدی به خواست مردم برای اصلاحات و حضور آنها پای صندوق‌های رأی در گذشته پرداخت و نوشت که حکومت هر بار با ایجاد بحران و سرکوب در مقابل اراده مردم برای ایجاد تغییر و اصلاحات ایستاده است. نرگس محمدی با اشاره به کشتار مردم معترض در جریان اعتراضات آبان و تضییع حقوق اساسی آنها، تنها راه مدنی اعتراض به شرایط موجود را راه‌اندازی کارزار قدرتمند «تحریم انتخابات» دانست: «ملت، حکومت را به اعتدال فراخواند، لیکن افراط و کشتار خیابانی پاسخ بی‌رحمانه حکومت بود. شایسته است که با مدنی‌ترین شیوه اعتراض به پا خیزیم و با راه‌اندازی کارزار قدرتمند "تحریم انتخابات" پاسخ سیاست‌های تنگ‌نظرانه و سرکوب‌گرانه حکومت را داده و به حرمت خون کشته شدگان مظلوم در پای صندوق‌های رأی حضور نیابیم.» نرگس محمدی از اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۴ در زندان به سر می‌برد. او به اتهام «عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر، اجتماع، تبانی و اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام» به ۱۶ سال زندان محکوم شده که بر اساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۱۰ سال از این حکم قابل اجراست.

با گذشت ۲۵ روز از بارندگی‌ها، هنوز ۲۷ روستای سیل‌زده #سیستان_و_بلوچستان آب آشامیدنی ندارند

به نوشته خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و روح الله سرگزی، معاون ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان اعلام کرد: ساکنان ۲۷ روستای سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان پس از گذشت ۲۵ روز از وقوع سیل هنوز به آب آشامیدنی دسترسی ندارند. روح‌الله سرگزی سه‌شنبه ۱۵ بهمن در مصاحبه با ایرنا گفت: از ۳۶۹ روستا که با قطعی آب مواجه بودند، آب آشامیدنی ۲۷ روستای سیل‌زده جنوب استان از زمان بارندگی‌های ۲۰ تا ۲۲ دی تاکنون قطع است و تلاش برای برقراری شبکه آبرسانی به این روستاها هنوز ادامه دارد. معاون ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان درباره خسارت‌های جاری‌شدن سیلاب در این استان گفت: سیل اخیر بیشترین خسارت را به بخش راه، مسکن و کشاورزی سیستان و بلوچستان وارد کرده است. به گفته او برآوردهای اولیه از خسارت سیلاب اخیر به بخش های مختلف زیربنایی، کشاورزی، مسکونی، راهها و شبکه های آبرسانی، برقرسانی، مخابرات و غیره تاکنون به رقم هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان رسیده است.

مهدی محمودیان، یکی از امضاکنندگان بیانیه ۷۷ نفر بازداشت شد

به گزارش هرانا ، نیروهای امنیتی سه‌شنبه ۱۵ بهمن مهدی محمودیان روزنامه‌نگار و از اعضای حزب اتحاد را در منزل شخصی‌اش بازداشت کردند. از دلایل بازداشت و اتهامات او اطلاعی در دست نیست. محمودیان ۱۹ آذر سال جاری به دلیل امضای بیانیه ۷۷ نفر به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار و بازداشت شده بود اما دوشنبه ۹ دی با تودیع قرار وکالت آزاد شد. بعد از کشتار معترضان در اعتراضات سراسری آبان ۹۸، ۷۷ نفر از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب با انتشار بیانیه‌ای با شناسایی حق اعتراض مردم، به کارگیری خشونت توسط حکومت را محکوم کرده و خواهان پیگرد قضایی عاملان و آمران تیراندازی به معترضان شده بودند. غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه امضاکنندگان این بیانیه را به حمایت از «آشوبگران» متهم کرده بود.

ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق: ایران تمایل زیادی برای حل اختلافاتش با عربستان دارد

ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق سه‌شنبه ۱۵ بهمن در مصاحبه با خبرگزاری رسمی عراق (واع) با استقبال از نقش «کمک‌کننده» عراق برای حل مسائل میان ایران و عربستان سعودی و دیگر امور منطقه گفت که دولت عراق «نقش سازنده» در منطقه دارد.مسجدی تأکید کرد که ایران تمایل زیادی برای حل اختلافات با امارات و عربستان سعودی در نزدیک‌ترین زمان ممکن را دارد و از هرگونه تلاشی از جانب عراق یا هر کشور دیگری برای حل این مشکلات حمایت می‌کند. چهارشنبه ۲ بهمن فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی گفته بود این کشور آماده مذاکره با ایران است، اما این گفت‌وگوها بیش از همه به سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی بستگی دارد. به گفته بن‌فرحان جمهوری اسلامی باید بپذیرد که «بیش از این نمی‌تواند خواسته‌های خود در منطقه را از طریق خشونت‌ورزی دنبال کند.»

#رضوانه_احمدخانبیگی از معترضان آبان‌ به ۶ سال حبس محکوم شد

رضوانه احمدخانبیگی، فعال مدنی که ۲۷ آبان‌ماه سال جاری در جریان اعتراضات سراسری در منزل خود در تهران بازداشت شده بود، به‌حکم شعبه ۲۴ دادگاه انقلاب تهران به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد. در این حکم که در تاریخ ۱۳ بهمن‌ماه صادر شده است، رضوانه احمدخانبیگی به اتهامات «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام» محکوم شده است. او پیش از این در پرونده‌ای دیگر توسط دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ۴ سال و ۵ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود. در صورت تأیید حکم جدید در دادگاه تجدیدنظر با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد قابل اجرا خواهد بود. جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات رضوانه احمدخانبیگی، شنبه ۱۲ بهمن‌ماه برگزار شده بود. گفته می‌شود مأموران امنیتی در زمان بازداشت او منزلش را هم مورد بازرسی قرار داده و برخی وسایل شخصی او و همسرش را ضبط کرده و با خود برده بودند. رضوانه احمدخانبیگی ۲۱ آذرماه با پایان مراحل بازجویی به بند زنان زندان اوین منتقل شد. او به بیماری صرع و تشنج دچار است و مسئولان زندان تاکنون تنها بخشی از داروهایش را به او رسانده‌اند.

#لوازم_خانگی خارجی در بازار #اصفهان کمیاب شدند

حسین عبدلی نایب رئیس اتحادیه لوازم خانگی اصفهان اعلام کرد که کمبود لوازم خانگی خارجی در بازار این شهر احساس می‌شود و اگر هم باشد، جنس قاچاق است. عبدلی دلیل کم شدن لوازم خانگی خارجی را جلوگیری از واردات آن عنوان کرد و گفت: «به‌طور قطع تولید کالای داخلی نمی‌تواند جوابگوی بازار باشد و هنوز در بازار جای خالی لوازم خانگی خارجی احساس می‌شود». او همچنین گفت: «قیمت لوازم خانگی دیگر کشش افزایش بیش از این را ندارد، چراکه قدرت خرید مردم کاهش یافته است». بازار لوازم خانگی چند سالی با رکود مواجه بود ولی با افزایش نرخ بنزین رکود بیشتری بر این بازار حکمفرما شد، به‌طوری که گرانی بنزین سبب شد قدرت خرید مردم کمتر از قبل شود و از طرف دیگر به دلیل افزایش کرایه حمل‌ونقل، نرخ لوازم خانگی هم بالاتر رفته است.

#وزیر_بهداشت: هیچ مورد مثبتی از ویروس #کرونا در کشور گزارش نشده است

سعید نمکی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی سه‌شنبه ۱۵ بهمن در بندرعباس اعلام کرد که «هیچ مورد مثبتی از ویروس کرونای جدید در کشور گزارش نشده است و همه ۳۶ مبادی ورود تحت کنترل هستند و چند مورد مشکوک نیز منفی بوده‌اند». او افزود «در استان هرمزگان از سال ۲۰۱۲ میلادی مواردی از کرونای قدیمی‌تر تحت عنوان مرس را که منشاء اصلی آن شتر بود داشتیم. این ویروس از عربستان سعودی آمده و در منطقه می‌چرخد اما کاملاً با کرونای جدید فرق دارد». وزیر بهداشت با بیان این‌که وحشتی که از کرونای جدید ایجاد شده در آن حد نیست، با این حال از مردم خواست موارد بهداشتی را رعایت کنند. تعداد قربانیان ویروس کرونا در چین به ۴۲۵ نفر رسیده است. در هنگ‌کنگ و فیلیپین نخستین مورد ابتلا به کروناویروس ۲۰۱۹ نیز گزارش شده. در مجموع در روز سه‌شنبه تعداد مبتلایان به ویروس کرونا به ۲۰ هزار مورد رسید که ۱۸۰ مورد آن خارج از کشور چین قرار دارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: ایران تا پایان هفته جاری ماهواره ظفر را به فضا پرتاب می‌کند

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت (پاد) به نقل از محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از پرتاب ماهواره ظفر تا پایان هفته جاری خبر داد. وزیر ارتباطات درباره هدف از پرتاب این ماهواره گفت: ماهواره ظفر با سه ماموریت اصلی «تصویربرداری از زمین، برقراری ارتباطات مخابراتی و جمع‌آوری سیگنال‌های فضایی» به مدار زمین فرستاده خواهد شد. ایران در سال ۸۸ ماهواره امید و در سال ۹۰ ماهواره رصد و در سال ۹۱ ماهواره نوید را وارد مدار کرد. ۲۵ دی سال گذشته وزیر ارتباطات اعلام کرد یک موشک حامل ماهواره «پیام» به فضا پرتاب شد، اما این موشک به سرعت کافی نرسید و ماهواره آن هم نتوانست در مدار زمین قرار بگیرد. در شهریور ۹۸ نیز گزارش‌هایی از انفجار یک راکت بر روی سکوی پرتاب در مرکز فضایی خمینی منتشر شد اما مسئولان جمهوری اسلامی پس از آن یک ماهواره سالم را به نمایش گذاشتند. دولت ایالات متحده استفاده از موشک بالستیک برای پرتاب این ماهواره‌ها را ناقض تعهدات ایران در چارچوب مصوبات شورای امنیت می‌داند.

پیشروی لرزان دلار در بازار، یورو ۱۴۹۳۰ تومان شد

به گزارش سایت‌های ارز و طلا سه‌شنبه ۱۵ بهمن هر دلار در صرافی‌های بانکی با عبور از مرز روانی ۱۳۴۰۰ تومان به ۱۳۴۳۰ تومان رسید. میزان افزایش قیمت دلار در قیاس با روز گذشته ۵۰ تومان گزارش شده است. هر یورو در صرافی‌های بانکی به قیمت ۱۴۹۳۰ تومان معامله شد. محدوده ثبت شده قیمت دلار در هفته گذشته بین ۱۳ هزار تومان تا ۱۳۴۵۰ تومان در جریان بود و نرخ رسمی ارز مجدداً با افزایش بیش از ۴۰۰ تومانی خود را به بازار آزاد رساند. یکی از نگرانی‌های فعالان بازار ارز این است که با ادامه تحریم‌ها و کاهش درآمدهای نفتی، بازارساز از چه طریقی ارز مورد نیاز تجار را تامین خواهد کرد.

شادمانی ترامپ بعد از پیروزی در انتخابات آیوا: پیروزی بزرگ! متشکرم

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به پیروزی خود در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان در ایالت آیوا که به صورت نمادین برگزار می‌شود، نوشت: «پیروزی بزرگ ما در آیوا. متشکرم.» به گزارش «ان بی سی نیوز»، ترامپ با کنار زدن جو والش مجری رادیویی و عضو سابق کنگره و بیل ولد فرماندار سابق ماساچوست برنده انتخابات درون حزبی جمهوری‌خواهان در آیوا شده است. انتخابات در آیوا در حالی برگزار می‌شود که محاکمه استیضاح دونالد ترامپ هنوز پایان نیافته است، هرچند جمهوری‌خواهان با رد پذیرش شاهدان و مدارک جدید، حکم تبرئه او را قطعی کرده‌اند. در نظرسنجی‌های مربوط به دور نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری، دونالد ترامپ در آیوا بر هر یک از رقیبان احتمالی دموکراتش پیروز می‌شود.

ظریف: ایران در کنار چین ایستاده است

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران صبح سه‌شنبه ۴ ژانویه/ ۱۵ بهمن با انتشار پیام‌هایی به زبان چینی در صفحه توئیترش با اشاره به تماس تلفنی خود با وانگ یی، وزیر خارجه چین در پی شیوع ویروس کرونا نوشت: «در گفت‌‌وگوی تلفنی با دوست خوبم، وانگ یی وزیر خارجه چین، از اقدامات موفقیت‌آمیز چین برای مبارزه با بیماری همه‌گیر (کرونا) قدردانی کردم. چین نه تنها از وخیم‌تر شدن وضعیت در داخل این کشور جلوگیری کرد، بلکه مانع از گسترش و شیوع این بیماری همه‌گیر در دیگر نقاط جهان شد.» ظریف در ادامه این پیام آمریکا را به بهره‌برداری از کرونا متهم کرد و اعلام کرد ایران در کنار چین ایستاده است. در همان حال برخلاف مصوبه دولت، پروازها از ایران به چین و بالعکس همچنان ادامه دارد. صبح سه‌شنبه یک هواپیما برای بازگرداندن ایرانیان ساکن ووهان که کانون شیوع ویروس کروناست عازم چین شد.یک گروه پزشکی و تیم اورژانس در این پرواز حضور دارند و قرار است فردا که دانشجویان ایرانی ساکن ووهان بازگشتند به مدت ۲ هفته قرنطینه شوند.

برخلاف مصوبه دولت پروازها بین ایران و چین همچنان ادامه دارد

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) بر اساس مصوبه دولت قرار بود که از جمعه ۱۱ بهمن پروازهای ایران – چین و بالعکس متوقف شود اما پروازها همچنان ادامه دارد و ایرلاین‌های خارجی مانند عمان ایر، اتحاد ایرویرز، چاینا سوترن لاینز مسافران را بین چین و ایران جابجا می‌کنند. رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری جمعه گذشته اعلام کرده بود که پروازهای رفت و برگشت ایران - چین به حالت تعلیق درآمده و برای بازگشت مسافران ایرانی از چین تمهیدات لازم اندیشیده شده است. چانگ هوا، سفیر چین در ایران با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد مدیرعامل شرکت هواپیمایی ماهان برای ادامه‌ همکاری با چین اعلام آمادگی کرده است. تعداد قربانیان ویروس کرونا در چین به ۴۲۵ نفر رسیده است. در هنگ‌کنگ و فیلیپین نخستین مورد ابتلا به کروناویروس ۲۰۱۹ نیز گزارش شده. در مجموع در روز سه‌شنبه تعداد مبتلایان به ویروس کرونا به ۲۰ هزار مورد رسید که ۱۸۰ مورد آن خارج از کشور چین قرار دارد.

قاضی صلواتی ریاست دادگاه روح‌الله زم را به عهده گرفت، دادگاه احتمالاً علنی برگزار می‌شود

دادگاه روح الله‌ زم در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی برگزار خواهد شد. احتمالاً به شکل علنی. مراجع قضایی اما هنوز حضور رسانه‌ها در دادگاه را تأیید نکرده‌‌اند. روز گذشته باشگاه خبرنگاران جوان وابسته به صداوسیمای جمهوری اسلامی گزارش داد که با اعلام علی القاصی دادستان عمومی و انقلاب استان تهران کیفرخواست پرونده روح الله زم صادر و هفته آینده دادگاه رسیدگی به پرونده او تشکیل می‌شود. سپاه پاسداران ۲۲ مهر سال جاری در اطلاعیه‌ای خبر از دستگیری روح‌الله زم، با «به‌کارگیری روش‌های نوین اطلاعاتی و شگرد‌های ابتکاری» داد و او را «تحت هدایت سرویس اطلاعاتی فرانسه» و «حمایت و پشتیبانی» سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل و «مرتبط با سایر سرویس‌های اطلاعاتی» توصیف کرد. جمهوری اسلامی پیشتر کانال تلگرامی آمدنیوز را مسئول تهییج معترضان در اعتراضات دی‌ماه ۹۶ خوانده و با استفاده از این ادعا دسترسی به پیام‌رسان تلگرام را در ایران مسدود کرده بود.

امیر تتلو آزاد شد

پس از یک هفته بازداشت، امیرحسین مقصودلو معروف به تتلو در ترکیه آزاد شد. تتلو سه‌شنبه ۲۸ ژانویه/ ۸ بهمن بازداشت شده بود. پلیس ترکیه علت بازداشت او را نقض مقررات ویزا اعلام کرده بود. عصر دوشنبه ۳ فوریه/ ۱۴ بهمن ابتدا کمپانی موسیقی آونگ در شبکه اجتماعی اینستاگرام خبر آزادی مقصودلو را منتشر کرد. ساعتی بعد هم حساب کاربری این خواننده زیرزمینی ایرانی که بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر دنبال‌کننده دارد با انتشار عکسی از او که در میان جمعی از دوستانش بود تلویحا این خبر را تایید کرد. جزئیات بیشتری از نحوه آزادی او و این که آیا پرونده مرتبط با این بازداشت مختومه اعلام شده است یا خیر، هنوز منتشر نشده است.