نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خشونت علیه روزنامه‌نگاران افغانستان ۲۶ درصد افزایش داشته است

کمیته‌ مصونیت روزنامه‌نگاران افغان پنج‌شنبه ۴ فوریه / ۱۶ بهمن اعلام کرد که در سال ۲۰۲۰ میزان خشونت علیه خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در افغانستان نسبت به سال ۲۰۱۹، ۲۶ درصد افزایش یافته است. براساس گزارش این کمیته، در سال گذشته میلادی ۱۳۲ مورد خشونت علیه روزنامه‌نگاران در افغانستان به ثبت رسیده در حالی‌که این تعداد در سال ۲۰۱۹، ۱۰۵ مورد بود.این موارد شامل قتل، زخمی کردن روزنامه‌نگاران، ضرب‌وشتم، تهدید، ربودن، برخوردهای غیرقانونی، توهین و بدرفتاری با آن‌ها می‌شود. هفت مورد از آن‌ها قتل بوده است که پنج روزنامه‌نگار و کارمند رسانه‌ای در ترورهای هدفمند و دو نفر دیگر بر اثر انفجار مین کشته شده‌اند. ۱۸ مورد زخمی کردن، ۱۰ مورد ضرب‌وشتم، ۴۷ مورد تهدید، ۲۸ مورد بدرفتاری، توهین و تحقیر، ۱۳ مورد برخوردهای غیرقانونی توسط مدیران و مالکان رسانه‌ها و هفت مورد ربودن روزنامه‌نگاران در سال ۲۰۲۰ ثبت شده است. این گزارش می‌افزاید، گروه‌های طالبان و داعش عاملان بیشترین خشونت‌ها و تهدیدها علیه روزنامه‌نگاران در سال گذشته میلادی بوده‌اند. دولت در جایگاه دوم عاملان این خشونت‌ها قرار دارد. با این حال، ماهیت تهدیدها و خشونت‌های اعمال‌شده از سوی مسئولان حکومتی اغلب خفیف بوده است. نجیب شریفی، رئیس کمیته‌ مصونیت روزنامه‌نگاران افغان می‌گوید افزایش حملات مستقیم و ترورهای زنجیره‌ای و هدفمند روزنامه‌نگاران در اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی، سبب ایجاد وحشت و هراس گسترده میان روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها در افغانستان شده و قابلیت تولید رسانه‌ها را کاهش و خودسانسوری در میان رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران را افزایش داده است. شریفی همچنین افزود شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ نیز باعث افزایش چالش‌های مالی در رسانه‌ها شد و بر ظرفیت رسانه‌ها در بخش تولید محتوا تأثیر منفی گذاشت.

واکنش جمهوری اسلامی به حکم دادگاه بلژیک علیه اسدالله اسدی: غیرقانونی بود

در پی محکومیت اسدالله اسدی، دیپلمات ارشد ایرانی و همدستانش به زندان‌های طولانی‌مدت در بلژیک به جرم برنامه‌ریزی برای انفجار در گردهمایی سازمان مجاهدین خلق، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که جمهوری اسلامی این حکم را «قویاً محکوم می‌کند». او گفت: «همچنان‌که قبل از این هم بارها اعلام کرده‌ایم، تمامی مراحل بازداشت آقای اسدی، فرآیند قضایی و صدور حکم اخیر، غیرقانونی و نقض آشکار موازین حقوق بین‌الملل، به‌ویژه کنوانسیون ۱۹۶۱ وین در خصوص روابط دیپلماتیک بوده و جمهوری اسلامی ایران آن را به هیچ عنوان به‌رسمیت نمی‌شناسد.» او افزود بلژیک و برخی کشورهای اروپایی، تحت تأثیر «فضاسازی معاندانه منافقان» قرار گرفته و باید «پاسخگو باشند». به گفته خطیب‌زاده، جمهوری اسلامی «همه راه‌های حقوقی و دیپلماتیک ممکن جهت احقاق حقوق اسدالله اسدی» را محفوظ می‌داند. دادگاه بلژیک پنج‌شنبه ۴ فوریه / ۱۶ بهمن اسدالله اسدی را به ۲۰ سال زندان و نسیمه نعامی، امیر سعدونی و مهرداد عارفانی، سه همدست ایرانی‌تبار او که تابعیت بلژیک را دارند، به‌ترتیب به ۱۸، ۱۵ و ۱۷ سال زندان محکوم و تابعیت بلژیکی آن‌ها را لغو کرد. جمهوری اسلامی تلاش کرد تا با پیش کشیدن «مصونیت دیپلماتیک» اسدی او را از حبس رها سازد اما دادگاه آن را نپذیرفت.

لقمان سلیم از منتقدان حزب‌الله لبنان با شلیک گلوله به سرش کشته شد

محقق و فعال سیاسی لبنانی و از مخالفان گروه حزب‌الله پنج‌شنبه ۳ فوریه/۱۵ بهمن کشته شد. آژانس خبری لبنان اعلام کرد که جسد لقمان سلیم در خودرویی در جنوب این کشور و بین دو شهر تفاحتا و العدوسيه پیدا شد. منابع امنیتی به سی‌ان‌ان گفته‌اند که لقمان سلیم با شلیک گلوله به سرش کشته شده است. دادستان عمومی لبنان نیز از آغاز فوری تحقیقات در مورد این رویداد خبر داد. جنبش مستقبل به رهبری سعد حریری که از مخالفان جریان حزب‌الله است با انتشار بیانیه‌ای این «ترور» را محکوم کرد و نسبت به آغاز دور جدیدی از ناارامی‌ها و ترور مخالفان سیاسی در این کشور هشدار داد. در فقدان دولت مستقر در لبنان، مقام‌های وزارت کشور گقته‌اند که با نیروهای امنیتی برای کشف ابعاد این رویداد همکاری می‌کنند. سعد حریری از روز ۲۲ اکتبر مامور تشکیل کابینه در لبنان شده ولی گفتگوها میان گروه‌های سیاسی هنوز به نتیجه نرسیده است. لبنان در ماه‌های گذشته و پس از انفجار در بندرگاه بیروت و استعفای دولت حسان دیاب در بحران سیاسی دامنه‌داری به سر می‌برد. گفته شده است که سلیم لقمان برای انجام چند ملاقات به جنوب لبنان سفر کرده بود و در راه بازگشت ناپدید شد. لقمان سلیم از منتقدان حزب‌الله لبنان بود و همین موضوع سبب شده تا کشته شدن او به نگرانی‌ها درباره آغاز دور جدیدی از ناآرامی ها در این کشور دامان بزند.

نظامیان میانمار فیس‌بوک و واتس‌اپ را مسدود کردند

دولت جدید میانمار دسترسی به فیس‌بوک را مسدود کرده است. در روزهای گذشته مطالب مختلفی در حساب فیس‌بوک شهروندان میانمار منتشر شده بود که در آن‌ها به برکناری دولت منتخب این کشور و دستگیری آنگ‌سان سوچی، رهبر حزب حاکم اتحادیه ملی دموکراسی از سوی نظامیان اعتراض شده بود. فیس‌بوک از محبوبیت ویژه‌ای در میانمار برخوردار است و دولت سرنگون‌شده معمولاً اعلامیه‌های عمومی را از طریق این شبکه اجتماعی منتشر می‌کرد. علاوه بر فیس‌بوک، پیامرسان واتس‌اپ نیز که از زیرمجموعه‌های شرکت فیس‌بوک است از دسترس خارج شده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده که قطع دسترسی به فیس‌بوک از اواخر روز چهارشنبه ۳ فوریه/۱۵ بهمن آغاز شد. شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات تلفن همراه در میانمار با انتشار بیانیه‌ای تأیید کردند که بخشنامه‌ای از وزارت ارتباطات دریافت کرده‌اند که از آن‌ها خواسته به صورت موقت فیس بوک را فیلتر کنند. حزب حاکمِ آنگ‌سان سوچی که از دوشنبه گذشته با کودتای نظامی کنار گذاشته شده است، به همراه دیگر فعالان مدنی این کشور خواستار نافرمانی مدنی برای نشان دادن مخالفت با این اقدام نظامیان شده‌اند. اتحادیه کادر درمان میانمار نیز اعلام كرده برای دولت نظامی كار نخواهد كرد. در میانه همه‌گیری کرونا، این اقدام کارکنان نظام سلامت می‌تواند کار را برای مقام‌های نظامی دشوار کند. میانمار در دو شب گذشته شاهد اعتراضات شبانه مردم این کشور هم بوده است. گزارش شده است که ارتش این کشور تعدادی از مخالفان عمدتا جوان و دانشجو را دستگیر کرده است. پلیس میانمار نیز روز گذشته در اقدامی عجیب با انتشار سندی اعلام کرد که خانم سوچی را به دلیل استفاده از نوعی واکی تاکی که مجوز واردات نداشته و همچنین دست‌دادن با مردم برخلاف مقررات کرونا تحت تعقیب قضایی قرار خواهد داد.

افزایش ۳۰۰ میلیون دلاری بدهی خارجی ایران در ۹ ماه‌ ابتدایی سال ۹۹

بانک مرکزی ایران آخرین آمار مربوط به میزان بدهی خارجی ایران تا پایان آذرماه سال جاری را منتشر کرد. براین اساس ایران حدود ۹ میلیارد و ۳۴۸ میلیون دلار بدهی خارجی دارد که سررسید یک میلیارد و ۹۸۴ میلیون دلار آن کوتاه‌مدت و بقیه ۷ میلیارد و ۳۶۴ میلیون بدهی در میان‌مدت و طولانی‌مدت باید تصفیه شود. این بدهی‌های خارجی عمدتاً مربوط به خرید کالا، خدمات و یا سرمایه‌گذاری در بخش‌ نفتی و فرآورده‌ها است. بر اساس آمار منتشرشده از بدهی‌های خارجی ایران در اسفند ۹۸ و مقایسه آن با آذرماه امسال تنها حدود ۳۰۰ میلیون دلار به بدهی خارجی ایران افزوده شده است. در گزارش بانک مرکزی آمار تفکیکی بدهی‌ها اعلام نشده است و به همین دلیل روش‌های بازپرداخت هر جزء نیز روشن نیست. غالباً بدهی‌های غیرمرتبط با سرمایه‌گذاری در بازه‌های زمانی کوتاه‌تر بازپرداخت می‌شوند. در سال‌های گذشته ایران به دلیل تحریم‌های نفتی و مالی بین‌المللی تصفیه بدهی‌های خارجی خود را از طریق تهاتر یا پرداخت مستقیم در خارج از شبکه مالی بین‌المللی انجام داده است. این روش پرداخت، هزینه تصفیه بدهی را تا ۲۰ درصد هم می‌تواند بالاتر ببرد. هم‌اکنون نسبت بدهی‌های خارجی ایران به تولید ناخالص داخلی حدود ۳,۵ درصد است. میزان کم بدهی خارجی ایران به آن دلیل است که ایران قادر نیست از نهادهای مالی بین‌المللی مانند صندوق بین‌المللی پول و یا بانک جهانی استقراض کند. در عوض ایران در سال‌های گذشته کمبود منابع برای اداره کشور و طرح‌های عمرانی را با استفاده از استقراض داخلی حل کرده است. در کنار بدهی اندک خارجی ایران، سهم استقراض در اداره کشور هر سال افزایش یافته است. تا پایان سال ۱۳۹۹ دولت ایران بدهی حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی تنها از محل فروش اوراق قرضه خواهد داشت. با توجه به متوسط سود سالیانه ۲۰ درصدی این اوراق، در صورت عدم تصفیه، هر سه‌ونیم سال این بدهی دو برابر می‌شود.

حمله هوایی اسرائیل به جنوب سوریه، کسی کشته نشد

تلویزیون دولتی سوریه چهارشنبه شب (۳ فوریه / ۱۵ بهمن) گزارش داد که اسرائیل به اهدافی در جنوب قنیطره حمله کرده است. براساس این گزارش، پدافند هوایی سوریه به «تجاوز اسرائیل» به منطقه جنوب این کشور پاسخ داد. ارتش اسرائیل از اظهار نظر در این باره خودداری کرد. خبرگزاری دولتی با استناد به یک منبع نظامی گفت که حمله هوایی اسرائیل هیچ تلفاتی نداشته و تنها خسارت‌های مادی بر جای گذاشته است. دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا نیز اعلام کرد که این حملات یک منطقه نظامی متعلق به نیروهای دولتی و شبه‌نظامیان متحد ایران در روستایی در استان قنیطره در جنوب سوریه و در مجاورت ارتفاعات جولان تحت اشغال اسرائیل را هدف قرار داده است. ناظران جنگ سوریه گفتند که این حملات سبب بروز انفجارهای شدید شد. در ماه ژانویه، رسانه‌های سوری از حملات شدید اسرائیل در شرق سوریه خبر دادند، اعتقاد بر این است که آن حمله از شدیدترین حملات در طول یک دهه گذشته بوده است. دیده‌بان حقوق‌بشر سوریه که یک گروه ناظر و نزدیک به مخالفان دولت این کشور است می‌گوید که دست‌کم ۱۸ حمله در دیرالزور و در امتداد مرز با عراق در ماه‌های گذشته رخ داده است و چندین انبار مهمات مورد اصابت قرار گرفته است. همچنین اعلام شده است که ۵۷ نفر در این حملات کشته شده‌اند که از این میان ۱۴ نفر، سرباز سوری و بقیه نیز شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران از جمله ۱۶ عراقی و ۱۱ افغان هستند.