ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

امام جمعه شیراز «رنسانس» را «اولین گام برای لطمه زدن به رهایی انسان» دانست

لطف‌الله دژکام، امام جمعه شیراز جمعه ۱۵ بهمن در خطبه‌های نماز جمعه این شهر علیه «رنسانس» (دوره نوزایی) در غرب حرف زد و گفت: «رنسانس اولین گام برای لطمه زدن به باورهای دینی و رهایی انسان شد.» او گفت این رویداد تاریخی «موجب شد مردم از خداوند دور شوند». او در نفی «انسان‌محوری» برآمده از رنسانس گفت: «باید انسان شهری خدامحور ایجاد کند». «رنسانس» را دوران‌ گذار از قرون وسطی به دوران جدید می‌دانند که در آن پایه‌های اقتصادی، سیاسی، هنری و علمی تمدن‌های کنونی غرب بنا نهاده شد و پیشرفت‌های عظیمی در این عرصه‌ها به‌وجود آمد.

مکرون با هدف تنش‌زدایی از بحران اوکراین با پوتین در مسکو دیدار و گفت‌وگو می‌کند

کاخ الیزه اعلام کرد امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه دوشنبه ۷ فوریه/۱۸ بهمن برای دیدار و گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به مسکو سفر می‌کند. یک روز قبل از آن مکرون برای دیدار و گفت‌وگو با ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی خود به کی‌یف می‌رود. مکرون و پوتین روز گذشته برای سومین بار با هم درباره ضروئرت تنش‌زدایی از بحران اوکراین تلفنی گفت‌وگو کردند. پوتین خواهان تضمین‌های امنیتی از کشورهای عضو ناتوست. کشورهای غربی می‌بایست متعهد شوند که درخواست عضویت اوکراین در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی را نمی‌پذیرند و از استقرار سامانه‌های موشکی در شرق اروپا خودداری می‌کنند. پوتین درها را برای گفت‌وگو باز گذاشته و گفته است که در حال مطالعه پیشنهادهای غرب است که ماه گذشته در پاسخ به خواسته‌های روسیه به کرملین ارائه شد. ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در مصاحبه با یک شبکه رادیویی نیز بر آمادگی پوتین برای ادامه گفت‌وگوها تأکید کرد. لودریان گفت همه عوامل برای دخالت نظامی روسیه در اوکراین مهیا شده است. او با این حال افزود که نشانه‌ای مبنی بر اراده ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه برای آغاز عملیات نظامی دیده نمی‌شود.

واردات نهاده‌های دامی برزیل در ازای چند صد هزار تن مشتقات نفتی

ذبیح‌الله اعظمی ساردویی، دبیر دوم کمیسیون کشاورزی مجلس در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران از تهاتر مشتقات نفتی در ازای نهاده‌های دامی با برزیل خبر داد. اعظمی ساردویی گفت: «ما توانستیم در حد چند صد هزار تن مشتقات نفتی به برزیل صادر و در ازای آن نهاده‌های دامی دریافت کنیم؛ مشکلاتی در بین این راه وجود داشت اما در حال حاضر حل شده‌اند و حجم مبادلات در حال گسترش است.» برزیل به مواد پترورشیمی از جمله کود ازته نیاز دارد و در همان حال یکی از صادرکنندگان عمده ذرت، کنجاله سویا و گوشت به مقصد ایران است. دبیر دوم کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه این مصاحبه گفت: «با بازسازی و نوسازی کارخانه‌های شالی‌کوبی و زه‌کشی ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی شمالی و تقویت آب‌بندان‌های شمال کشور می‌توان به خودکفایی برنج دست یافت.» هفته گذشته جواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی، از انعقاد قرارداد بین جهاد کشاورزی و قرارگاه سازندگی خاتم جهت افزایش تولید برنج خبر داده و گفته بود: «پیش‌بینی ما هزینه ۳ میلیارد دلار یا مبلغی بیش از ۹۰ الی ۱۰۰ میلیارد تومان از محل تهاتر نفت برای این امر در ۵ سال است که در سفر استانی به گیلان ۷۰۰ میلیارد تومان اختصاص داده شده است.» جمیل علیزاده شایق، دبیر انجمن برنج ایران، یکشنبه ۱۰ بهمن‌ در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا ضمن رد امکان خودکفایی تولید برنج در ایران گفت: «منابع آب و زمین در ایران امکان خودکفایی تولید برنج را از کشاورزان گرفته است و وزارت کشاورزی به جای بهره‌گیری از کارشناسان قدیمی و باسابقه در این بخش طرح خودکفایی برنج را به نهادی داده است که در این زمینه تخصص لازم را ندارد.»

سرعت انتشار اومیکرون در ایران بیشتر از پیش‌بینی‌‌هاست

حمیدرضا ابطحی، عضو کمیته علمی کشوری کرونا درباره وضعیت شیوع کرونا گفت: «انتظار می‌رفت میزان ابتلاها با این سرعت در دو هفته رخ دهد اما همان میزان در چهار روز رخ داده بود و سرعت پیشرفت اومیکرون بیشتر از میزانی بود که پیش‌بینی‌‌ می‌شد البته سرعت افزایش تعداد بیماران بدحال اینگونه نبوده و سری‌عتر از پیش بینی‌های اولیه پیش نرفته است.» به گفته این مقام مسئول اکنون این نگرانی وجود دارد که با توجه به محدودیت بخش‌های مراقبت‌های ویژه کودکان در کشور، با افزایش شمار کودکان و نوجوانان مبتلا زیرساخت‌های درمانی تحت فشار قرار گیرند. ابطحی گفت: «هنوز درصد قابل توجهی از کودکان واکسینه نشده‌اند. احتمال بحرانی شدن وضعیت وجود دارد و درصورتی که میزان ابتلا و بستری در مدت زمان سریعی اتفاق بیافتد ممکن است مراکز درمانی امکان پذیرش و مدیریت آن را نداشته باشند اما درصورتی که به تدریج رخ دهد مراکز درمانی می‌توانند خود را با آن تطبیق دهند.»

در آلمان شمار گواهی‌های واکسیناسیون کرونا حدود یک چهارم بیشتر از میزان واکسیناسیون ثبت‌شده است

وزارت بهداشت آلمان در پاسخ به درخواست روزنامه «نویه اوزنابروک تسایتونگ» (NOZ) گفته است که از زمان شروع کارزار واکسیناسیون کرونا در ۱۳ ماه پیش، ۴۲,۶ میلیون گواهی دیجیتالی واکسیناسیون بیشتر از میزان دوزهای مصرف‌شده واکسن کرونا صادر شده است. تا روز جمعه گذشته، ۲۰۴,۷ میلیون گواهی دیجیتال برای واکسیناسیون کرونا صادر شده است. این در حالی است که طبق اعلام این وزارتخانه، تنها ۱۶۲,۱ میلیون دوز برای واکسیناسیون اول، دوم و سوم تا روز دوشنبه تزریق شده است، و این یعنی ۴۲,۶ میلیون دوز کمتر. بر اساس این گزارش، وزارت بهداشت آلمان در این تفاوت هیچ نشانه‌ای از کارت‌های واکسیناسیون جعلی یا میلیون‌ها واکسیناسیون ثبت‌نشده مشاهده نکرده است. یکی از سخنگویان وزارت بهداشت در پاسخ به سئوال روزنامه «نویه اوزنابروک تسایتونگ» دلایل مختلفی در این‌باره ارائه کرد. براین اساس از یک سو، «به‌ویژه در ابتدای به‌کارگیری گواهی‌ها، بسیاری از آن‌ها به‌شکل خودکار توسط مراکز واکسیناسیون تهیه و برای افراد واکسینه‌شده ارسال می‌شد»، در حالی که افراد مربوطه اغلب قبلاً گواهی‌های خود را در داروخانه‌ها دریافت کرده بودند. افزون بر این، گواهی‌ها می‌توانند «چندین بار صادر شده باشند، از جمله به‌دلیل آن‌که شخصی گواهی خود را گم کرده باشد». با این حال، این اختلاف در هفته‌های اخیر به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است. به‌گفته وزارت بهداشت، تا ۱۵ دسامبر، ۱۶۲ میلیون و ۳۹۷ هزار و ۲۵۵ گواهی واکسیناسیون دیجیتال صادر شده است و به‌گفته مؤسسه روبرت کخ RKI)) این کشور که بر بیماری کرونا نظارت دارد، ۱۳۶ میلیون و ۶۴۱ هزار و ۹۹۳ دوز واکسیناسیون تزریق شده است. در اواسط ماه دسامبر، این میزان تفاوت حدود ۲۶ میلیون بود در حالی که در حال حاضر به بیش از ۴۲ میلیون رسیده است.