ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نسرین حسنی، روزنامه‌نگار و مدیر مسئول هفته‌نامه «سیاحت شرق» برای گذراندن حکم هفت ماه حبس به زندان بجنورد رفت

نسرین حسنی، روزنامه‌نگار و مدیر مسئول هفته‌نامه «سیاحت شرق» یکشنبه ۱۵ بهمن با انتشار ویدیویی اعلام کرد برای گذراندن حکم ۷ ماه حبس به اجرای احکام دادسرای انقلاب بجنورد مرکز استان خراسان شمالی مراجعه کرده و راهی زندان مرکزی این شهرستان می‌شود. دادگاه انقلاب بجنورد این روزنامه‌نگار را پیشتر به اتهام «نشر اکاذیب از طریق فعالیت در فضای مجازی» به یک سال زندان محکوم کرده بود. طبق گزارش هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران شعبه یک دادگاه انقلاب بجنورد به ریاست حبیب‌الله پیرگزی این حکم را به‌صورت غیابی صادر کرده است. نسرین حسنی شهریور سال جاری به دادسرا احضار و با قرار وثیقه آزاد شده بود. نیروهای امنیتی در مهر ۱۴۰۱ او را بازداشت کردند. دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به دلیل آنچه که «فعالیت تبلیغی علیه نظام» از طریق انتشار مطالب و تصاویر در فضای مجازی، عنوان شد این روزنامه‌نگار را در ادامه محاکمه و به حبس محکوم کرد. نسرین حسنی پیش از این نیز به‌دلیل عدم رعایت حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی به یک میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده بود.

«سالانه ۸۷۰ هزار نفر در تصادف‌های رانندگی مصدوم می‌شوند»

معاون وزیر بهداشت ایران می‌گوید سالانه حدود ۲۰ هزار نفر جانشان را در تصادف‌های رانندگی از دست می‌دهند. به گفته او حدود نیمی از این افراد «به دلیل شدت حادثه» در محل تصادف جانشان را از دست می‌دهند، شش تا هفت درصد در طول مسیر انتقال به بیمارستان و ۴۲ تا ۴۳ درصد هم در بیمارستان. پیش از این مقام‌های مسئول شمار قربانیان تصادف‌های رانندگی را ۱۷ هزار نفر اعلام کرده بودند که سه هزار تن از آمار اعلام شده از سوی معاون وزیر بهداشت کمتر است. معاون وزیر بهداشت شمار مصدومان تصادف‌های رانندگی در ایران را سالانه ۸۷۰ هزار تن اعلام کرد. او گفت حدود یک درصد مصدومان در بیمارستان فوت می‌کنند اما درباره میزان مصدومیت دیگر آسیب‌دیدگان توضیحی نداد. تعداد زیادی از مصدومان تصادف‌های رانندگی در ایران به دلیل شدت صدمات وارد شده دچار معلولیت می‌شوند. خودروهای بدون کیفیت و جاده‌های ناامن دو عامل مهم در افزایش تصادف در ایران هستند. به رغم اینکه پلیس راهنمایی و رانندگی چند مرتبه مدعی عدم شماره‌گذاری خودروهای ناایمن شده است، تولید و شماره‌گذاری این خودروها ادامه دارد.

عبدالرشید عظیمی، کارگردان سابقه‌دار افغانستانی در ایران کارگری می‌کند

روزنامه ۸صبح افغانستان روز شنبه ۱۴ بهمن/۳ فوریه تصاویری را از کارگردان افغانستانی منتشر کرد که او را در حال سنگ‌کاری نشان می‌دهد. این روزنامه به نقل از سینماگران افغانستانی نوشت که عبدالرشید عظیمی پس از ترک افغانستان به‌دلیل مشکلات اقتصادی، در ایران برخلاف سابقه کاری‌اش به کارگری روی آورده است. به نوشته ۸صبح او پیشتر نیز به همین دلیل تجهیزات سینمایی خود را به فروش گذاشته بود. مهاجران و پناهجویان افغانستانی در ایران، برای اشتغال با محدودیت‌های مختلف و سختگیرانه مواجه‌اند. قوانین جمهوری اسلامی در این زمینه مهاجرستیز و تبعیض‌آمیز است و مهارت‌ها و تخصص‌های مهاجران و پناهجویان را به‌رسمیت نمی‌شناسد.کارگری ساختمان یکی از معدود مشاغلی‌ست که به افغانستانی‌ها اجازه فعالیت در آن داده می‌شود. عبدالرشید عظیمی تاکنون بیش‌ از ۳۲ فیلم کوتاه و بلند سینمایی، مستند و سریال تلویزیونی تهیه کرده است و از سینماگران محبوب افغانستان به‌شمار می‌رود که پس از به‌قدرت رسیدن طالبان و ستیز آن‌ها با هنر سینما مانند برخی دیگر از همکارانش مجبور به ترک افغانستان شد. «گل‌چهره» که داستان ازدواج کودکان دختر را روایت می‌کند، یکی از مشهورترین آثار هنری اوست که در سال ۱۳۸۵ ساخته شده است. این اثر در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های مستند کابل به ‌عنوان فیلم برتر سال انتخاب شد و چهار جایزه این جشنواره را کسب کرد. مریم سما، عضو سابق مجلس نمایند‌گان افغانستان در این فیلم نقش گل‌چهره را بازی کرد. پس از«گل‌چهره»، «عکس‌ یادگاری» یکی دیگر از ساخته‌های عبدالرشید عظیمی است که داستان تجاوز جنسی پسر یک نماینده‌‌ی پارلمان به یک دختر نوجوان را روایت می‌کند. عبدالرشید عظیمی ساخت چندین مستند را هم در کارنامه‌ی خود دارد و تولید مستندی در مورد پیشینه‌ی کاشی‌سازی در هرات از جمله‌ کارهای مشهور او به ‌شمار می‌رود.

سه کارگر دیگر براثر گاز گرفتگی و آتش‌سوزی جان خود را از دست دادند

دو کارگر نگهبان در پاسارگاد فارس به‌دلیل گاز گرفتگی جان خود را از دست دادند. طبق گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) این دو کارگر ۲۲ و ۶۰ ساله در زمان استراحت در اتاقک یک گلخانه در شهرستان پاسارگاد استان فارس دچار گازگرفتگی شده‌اند. ایلنا بدون اشاره به این‌که رسیدگی به دو کارگر با چه فاصله زمانی انجام شده، نوشت:‌ «پس از اعلام فرمانده انتظامی شهرستان پاسارگاد، با حضور گروهای امداد و نجات، پیکر این دو کارگر ۶۰ و ۲۲ساله از محل استراحتگاه به بیرون انتقال یافت اما مرگ آن‌ها به علت گاز گرفتگی توسط عوامل اورژانس تایید شد.» شبکه شرق هم روز یکشنبه ۱۵ بهمن در گزارشی جداگانه به نقل از جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران، از مرگ یک مرد کارگر ۶۰‌ساله افغانستانی بر اثر آتش‌سوزی در یک اتاق کارگری خبر داد. سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران گفت: «آتش‌نشانان در محل مشاهده کردند، یک اتاق ۶ متری در داخل یک ملک، دچار آتش‌سوزی شده است و حریق توسط یک اجاق گازسوز که ۱۵ متر شلنگ کشیده شده بود، ایجاد شده و شعله‌ور شده بود. در حین عملیات، با فردی حدودا ۶۰ ساله با تابعیت افغانستان که روی زمین افتاده بود، مواجه شدند و با سرعت فرد را خارج کردند، اما به تأیید عوامل اورژانس، این فرد جان خود را از دست داده بود.» بخش زیادی از حوادث کاری مرگبار در کارگاه‌های خارج از شمول قانون کار رخ می‌دهد که کارگران آن نه قرارداد کاری دارند و نه بیمه هستند. بر اساس گزارش‌های منتشرشده، سالانه بیش از ۲۶ هزار حادثه کاری در ایران رخ می‌دهد. سازمان پزشکی قانونی شمار کارگران جان‌باخته بر اثر حوادث کار در نیمه نخست امسال را ۱۰۷۷ نفر اعلام کرده است که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱، ۱۵٬۷ درصد افزایش پیدا کرده است.

با گذشت بیش از پنج ماه ماشاالله کرمی هم‌چنان در بلاتکلیفی و بازداشت به‌سر می‌برد

ماشاالله کرمی، پدر محمد مهدی کرمی، معترض اعدام شده، با گذشت بیش از پنج ماه از زمان دستگیری هم‌چنان به صورت بلاتکلیف در زندان مرکزی کرج نگهداری می‌شود. هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از قول یک منبع آگاه نزدیک به خانواده کرمی نوشته است: «ماشاالله کرمی علیرغم گذشت ۱۶۴ روز از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در بند ۱۵ ندامتگاه مرکزی کرج بسر میبرد. تاکنون آزادی موقت وی نیز میسر نشده است.» ماشاالله کرمی آذر سال جاری توسط شعبه یازده دادسرای عمومی و انقلاب کرج با اتهامات «عضویت در دسته جات و جمعیت به قصد اقدام علیه امنیت کشور، تبلیغ علیه نظام، اهانت به مقدسات، تشکیل گروه به قصد برهم زدن امنیت کشور و توهین به رهبری» محاکمه شد. ماشاالله کرمی سه‌شنبه ۳۱ مرداد امسال به دست مأموران امنیتی در خانه‌اش بازداشت شد. در جریان این بازداشت ماموران امنیتی لپ‌تاپ و تلفن همراه تمامی اعضای خانواده کرمی را با خود بردند. محمد مهدی کرمی فرزند ماشاالله کرمی، به‌همراه محمد حسینی دو متهم ردیف اول پرونده موسوم به «قتل» روح‌الله عجمیان، یکی از افراد بسیج مراسم چهلم حدیث نجفی بودند که پس از شکنجه شدن در زندان سحرگاه ۱۷ دی ۱۴۰۱ اعدام شدند. اعدام این دو معترض جنبش سراسری زن، زندگی، آزادی با واکنش‌های بین‌المللی روبه‌رو شد.

اتحادیه اروپا به رانندگان ایرانی اجازه ورود نمی‌دهد

تحریم‌ها و سخت‌گیری کشورهای اروپایی برای صدور ویزا مانع ورود کامیون‌های باری ایران به کشورهای اروپایی شده است. به گفته علی محمودی‌سرای، رییس هیات‌مدیره فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران «به دلیل طولانی شدن صف انتظار وعدم صدور ویزا برای کشورهای اروپایی، کامیون‌های ترانزیتی زمینگیر شده‌اند و کامیون‌های ترک جای کامیون‌های ایرانی در مسیرهای اروپایی را گرفته‌اند و بار ترانزیتی در مسیر اروپا با کامیون‌های ترکیه جابه‌جا می‌شوند.» او به روزنامه اعتماد گفت کامیون‌های ایرانی اجازه ورود به آلمان را ندارند و ایتالیا هم که پیش از این «راحت‌تر» ویزا صادر می‌کرد، مدتی است برای رانندگان حمل و نقل بین‌المللی ایران ویزا صادر نمی‌کند. رانندگان بخش حمل و نقل بار بین‌المللی ایران پیش از این در نامه‌ای به وزارت راه و شهرسازی خواستار چاره‌اندیشی برای این موضوع شده بودند. در کنار صادر نشدن روادید از سوی کشورهای اروپایی، تحریم شرکت‌های بیمه‌ای در ایران هم رانندگان کامیون در ایران را برای تردد در اروپا با مشکل روبرو کرده است. به نوشته روزنامه اعتماد، تحریم بیمه سبز برای ایران که مدت‌ها قبل تصویب شده بود، از حدود سه ماه قبل اجرا شده است. محمودی‌سرای مدعی شد رانندگان ایران بیمه سبز را از بازار غیررسمی به سه برابر قیمت می‌خرند. او گفت: «کامیون‌های ایرانی از طریق واسطه‌گران و دلالان در مرز بلغارستان با سه برابر قیمت بیمه می‌شوند. برای مثال در شرایطی که قیمت بیمه هزار دلار است، این دلالان با ۳ هزار دلار بیمه می‌کنند و مجبوریم برای بیمه ۳ هزار دلار بپردازیم.» رانندگان حمل و نقل بین‌المللی ایران پیش از این در مرزهای شرق و شمال شرق نیز با مشکل مجوز ورود از سوی افغانستان و تاجیکستان روبرو شده بودند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی: مبلغ و زمان پرداخت عیدی بازنشستگان معلوم نیست

همزمان با تجمع گروهی از بازنشستگان در ۱۶ بهمن، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت که مبلغ و زمان پرداخت عیدی بازنشستگان معلوم نیست. میرهاشم موسوی در فاصله کمتر از ۴۵ روز تا پایان سال در نشست خبری گفت: هنوز رقمی [برای عیدی بازنشستگان] اعلام نشده است. اگر رقمی اعلام شود ما هم آن را پرداخت می‌کنیم». موسوی ادعا کرد تمام تلاش سازمان تامین اجتماعی این است که «عیدی را در موقع مناسب به دست بازنشستگان برساند.». تاخیر در پرداخت عیدی بازنشستگان در فاصله کوتاهی تا جشن آغاز سال نو مستمری‌بگیران و خانواده آنها را با فشار مالی مضاعف روبرو کرده است. بازنشستگان تامین اجتماعی بیش از یک سال است که به صورت مستمر علیه سیاست‌های فقرگستر حکومت به اعتراض خیابانی مشغولند. آنها خواهان افزایش حقوق متناسب با هزینه معیشت واقعی، اجرای همسان‌سازی و درمان رایگان کامل به عنوان تعهد دولت هستند. حکومت اما بدون توجه به اعتراض بازنشستگان، در برنامه هفتم توسعه سن بازنشستگی را افزایش داد. مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ادعا کرد که افزایش سن بازنشستگی «اختیاری است». او همچنین مدعی شد که دولت ۲۴۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات سازمان تامین اجتماعی را تسویه کرده است اما در باره نحوه پرداخت این بدهی توضیحی نداد. به گفته موسوی دولت متعهد شده است ۷۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات سازمان تامین اجتماعی را در قالب واگذاری سهام شرکت‌های دولتی پرداخت کند. بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی دست‌کم ۴۵۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

محمد سعیدی ابواسحاقی، معلم و فعال صنفی را با رأی دیوان از آموزش و پرورش اخراج کردند

در ادامه فشارهای امنیتی و اذیت و آزار معلمان و فعالان صنفی در ایران، محمد سعیدی ابواسحاقی با رأی دیوان از آموزش و پرورش اخراج شد. بنا به گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان، بر اساس رأی دیوان عدالت اداری سعیدی ابواسحاقی، فعال صنفی معلمان لردگان به دلیل «حمایت از قیام ژینا و همراهی با خانواده جان‌باختگان و اجرای مضامین هنری و در قالب موسیقی و آواز، در همدردی با معترضان و حضور در اعتراضات فرهنگیان» از آموزش و پرورش اخراج شد. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ضمن محکوم کردن این اقدام، آن را رأی بی‌شرمانه دانسته و تأکید کرده است «رویه آموزش‌و‌پرورش و تبدیل شدن آن به یک نهاد امنیتی تنها به تسریع سقوط آموزش بیش از گذشته می‌انجامد.» پیش از این نیز، هیئت رسیدگی به تخلفات اداری آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی در یک حکم کریم بستانچی را به بازنشستگی پیش از موعد (اخراج) به همراه تقلیل یک رتبه‌ای محکوم کرده بود. وزارت آموزش و پرورش از پاییز سال گذشته ده‌ها معلم را به دلیل مشارکت فعال در اعتراض‌های صنفی و حمایت از خیزش زن، زندگی، آزادی تعلیق یا به صورت دایمی از کار اخراج کرده است. شوراهای صنفی معلمان بارها در ماه‌های گذشته این نوع فشارهای امنیتی و نیز بازداشت و پرونده‌سازی‌های امنیتی علیه معلمان را محکوم کرده است.

کولبرکُشی: مرزبانان ایران طی یک سال سه کولبر عضو یک خانواده را مجروح کردند

نیروهای مرزبانی ایران طی یک سال سه عضو یک خانواده را که از کولبری امرارمعاش می‌کردند، مصدوم کردند. کوهسار رستم‌نژاد که شامگاه ۱۲ بهمن در منطقه مرزی نوسود هدف شلیک ماموران مرزبانی قرار گرفت، سومین عضو یک خانواده است که از دی ۱۴۰۱ در مسیر کولبری مجروح شده است. شبکه حقوق بشر کردستان گفته است این کولبر که از ناحیه سر مصدوم و به دلیل شدت جراحت باید به تهران منتقل شود. دو برادر دیگر کوهسار رستم‌نژاد به نام‌های فرشاد و فردین در دی و اسفند ۱۴۰۱ به دست ماموران مرزبانی ایران مجروح شدند. فردین رستم‌نژاد به گفته شبکه حقوق بشر کردستان بر اثر شلیک ماموران مرزی قطع نخاع و دچار معلولیت شده است. مرزبانان ایران تنها در یک ماه اخیر چهار کولبر را به قتل رساندند و ۲۱ کولبر را مصدوم کردند.