نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#ظریف: اخراج دیپلمات‌های ایرانی از #هلند غیرقانونی و یک اقدام صرفاً سیاسی بود، باید دید نتیجه چه می‌شود

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران عصر دوشنبه ۱۳ اسفند در حاشیه جلسه ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور و در جمع خبرنگاران درباره اقدام هلند در فراخواندن سفیرش از تهران گفت: «این موضوع در دستور کار دستگاه‌های کشور بوده و بر اساس تصمیمی که به وزارت خارجه ابلاغ شد ما دو نفر از دیپلمات‌های هلند را در واکنش به اخراج غیرقانونی دیپلمات‌هایمان اخراج کردیم. اینکه اخراج غیرقانونی گفتم به این علت است که مقامات هلندی هم اعلام کردند که اقدامشان درباره اخراج دیپلمات‌های ما مستند به هیچ شواهد یا سندی نبوده و اقدامی صرفا سیاسی صورت گرفته است.» وزارت خارجه هلند دوشنبه ۴ مارس / ۱۳ اسفند اعلام کرد که سفیر خود در تهران را فراخواند. وزارت خارجه هلند این اقدام را پاسخی به اخراج دو دیپلمات هلندی از ایران دانست. محمد جواد ظریف، وزیز خارجه ایران در واکنش به این اقدام گفت: «آنها سفیرشان را برای مشورت فراخواندند و ما هم اقدامات لازم را انجام می‌دهیم تا ببینیم نتیجه کار چه می‌شود».

#یوکیا_آمانو، مدیر کل #آژانس_بین‌المللی_انرژی_اتمی پایبندی #ایران به #برجام را تأیید کرد

یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سخنانی در نشست شورای حکام که دوشنبه ۱۳ اسفند/ ۴ مارس در وین، پایتخت اتریش برگزار شد یک بار دیگر پایبنذی ایران به برجام را تأیید کرد. آمانو گفت: «ایران تعهدات هسته‌ای مرتبط ذیل برنامه جامع اقدام مشترک را اجرا می‌کند. لازم است که ایران به اعمال کامل تعهداتش ادامه دهد.» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه سخنانش گفت: «راستی‌آزمایی آژانس بر اساس اصول بی‌طرفی، استقلال و به طور عینی و در چارچوب رویه‌های موجود پادمانی صورت می‌گیرد اما این اقدام، زمان‌بر است.» در اسفند ۹۴ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «دفتر راستی‌آزمایی پادمان‌های آژانس» مختص به ایران را برای راستی‌آزمایی تعهدات جمهوری اسلامی به برجام بنیان نهاد. ۱۰ روز قبل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی خود پایبندی ایران به برجام را تأیید کرده بود.

#شورای_نگهبان #لایحه_بودجه را در سه جلسه فوق‌العاده بررسی می‌کند

شورای نگهبان در سه جلسه فوق‌العاده، لایحه بودجه ۹۸ را در نوبت‌های عصر سه‌شنبه ۱۴ اسفند، صبح و عصر چهارشنبه و پنجشنبه، ۱۵ و ۱۶ اسفند بررسی می‌کند. عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: «در ادامه جلسه هفته گذشته، شورای نگهبان این هفته در جلسات فوق‌العاده لایحه بودجه ۹۸ را در نوبت‌های عصر سه شنبه، صبح و عصر چهارشنبه و پنجشنبه بررسی می‌نماید. تلاش ما این است که بتوانیم در فرصت محدود، بررسی و اعلام نظر راجع به لایحه را با دقت انجام داده و نتیجه را به مجلس ارسال کنیم.»

#خامنه‌ای با کناره‌گیری زودتر از موقع #صادق_لاریجانی از ریاست #قوه_قضائیه موافقت کرد

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی با درخواست صادق آملی لاریجانی برای کناره‌گیری زودتر از موقع از ریاست قوه قضائیه موافقت کرد. دوشنبه ۱۳ اسفند خامنه‌ای در نامه‌ای در پاسخ به صادق لاریجانی نوشت: «با پیشنهاد به حق جنابعالی موافقم و آن را می‌پذیرم. لازم می‌دانم در پایان یک دوره پر تلاش و سرشار از اقدام و ابتکار در قوه قضاییه بار دیگر از شخص جنابعالی تشکر و قدردانی کنم.» صادق لاریجانی که به سمت رئیس مجمع تشخیص منصوب شده است، روز دوشنبه گفت: «فرصتی را برای رتق و فتق امور جاری در اختیار داشتم، اما معتقد بودم که به لحاظ اجرایی، جمع این مناصب ممکن نیست... ایشان (آیت‌الله خامنه‌ای) نیز مانند همیشه با لطف خود این تقاضا را پذیرفتند و حسب اطلاع، ان‌شاءالله طی روز‌های آینده ریاست جدید قوه قضاییه منصوب می‌شود.» سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرده که ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس به ریاست قوه قضائیه منصوب می‌شود.

#آلمان از ستیزه‌جویان گروه‌های تروریستی #سلب_شهروندی می‌کند

دولت آلمان بنا دارد که قانون جدیدی را برای سلب شهروندی از ستیزه‌جویان دوتابعیتی گروه‌های تروریستی تصویب کند. الئونور پترمان سخنگوی وزارت کشور آلمان دوشنبه ۴ مارس/ ۱۳ اسفند گفت که قانون جدید شامل افراد بالای ۱۸ سال می‌شود و «به دلایل مربوط به قانون اساسی» به گذشته ارجاع نمی‌شود و تنها در آینده می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. مقامات آلمانی گفته‌اند که این قانون به زودی تصویب می‌شود اما برنامه زمانی مشخصی برای آن ارائه نداده‌اند. قانون آلمان در حال حاضر اجازه می‌دهد که افراد دوتابعیتی در صورت داوطلب شدن در نیروهای مسلح کشور دیگر بدون اجازه مقامات آلمانی، سلب شهروندی شوند. آلمان و سایر کشورهای اروپایی با پرسش‌هایی درباره چگونگی بازگرداندن ستیزه‌جویان دولت اسلامی (داعش) مواجه شده‌اند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، حدود دو هفته پیش پیروزی صددرصدی بر داعش در آینده نزدیک را وعده داد و همزمان مسئله آینده داعشی‌های اروپایی را مطرح کرد. او فرانسه، بریتانیا و آلمان را تحت فشار قرار داد تا حدود ۸۰۰ جنگجوی داعش را که به اسارت درآمده‌اند و تابعیت این کشورها را دارند تحویل بگیرند و آنها را در خاک خود محاکمه کنند. در واکنش به سخنان ترامپ، هایکو ماس وزیر خارجه آلمان گفته بود که قطعاً این کار به این آسانی هم نیست. آلمان اعلام کرده بود که ستیزه‌جویان داعش را بازخواهد گرداند اما به شرطی که این مظنون‌ها به کنسول‌گری آلمان دسترسی داشته باشند، امری که در اردوگاه‌ها و بازداشتگاه‌های محل نگهداری آن‌ها محال به نظر می‌رسد.

انتشار #روزنامه_سیستان_و_بلوچستان به دلیل #گرانی کاغذ متوقف شد

روزنامه «سیستان و بلوچستان» به صاحب امتیازی مؤسسه فرهنگی هنری خراسان، پس از یک دهه فعالیت با انتشار یادداشتی در این روزنامه از پایان فعالیت این رسانه در استان سیستان و بلوچستان خبر داد. در این یادداشت گفته شده که انتشار روزنامه محلی «سیستان و بلوچستان» به دلیل گرانی کاغذ متوقف می‌شود. روزنامه «سیستان و بلوچستان» مرتب‌ترین نظم انتشار بین دیگر رسانه‌های مکتوب استان را داشت و پیش از این، جایزه برتر فرهنگستان زبان و ادب فارسی را به‌دلیل پاکیزه‌نویسی به‌دست آورده بود. یک‌هزار و ۳۴۹ شماره از این روزنامه منتشر شد. تعطیلی روزنامه «سیستان و بلوچستان» با هیچ‌گونه واکنش رسمی تشکل‌ها و سازمان‌های مطبوعاتی و دست‌اندرکار رسانه‌ای استان سیستان و بلوچستان مواجه نشد. در یادداشت آخرین شماره این روزنامه آمده است: «گذر از سربالایی مشکلات به‌ویژه تهیه کاغذ برای انتشار "سیستان و بلوچستان" آن قدر سخت و دشوار شد که در دی‌ماه گذشته، سوخت و انرژی را گرفت و آهنگ توقف را نواخت (...)امروز و در این روز و با سخت‌تر شدن شرایط حتی به نسبت ماه قبل و البته محقق نشدن مساعدت‌ها و وعده‌هایی که نیروی محرکه تداوم کار بود به ناچار و بسان بسیاری دیگر از روزنامه‌ها و برخلاف میل باطنی از محضر خوانندگان و مخاطبان محترم عذرخواهی و خداحافظی می‌کنیم.»

#مجلس فهرست افراد و مشاغلی که نمی‌توانند کاندیدای #انتخابات_مجلس شوند اعلام کرد

در جلسه علنی دوشنبه ۱۳ اسفند مجلس شورای اسلامی، نمایندگان در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس فهرست افراد و مشاغلی را که نمی‌توانند کاندیدای #انتخابات_مجلس شوند اعلام کردند. در این فهرست از جمله مسئولان اصلی قوه مجریه و قضائیه و دفاتر آن، استانداران، فرمانداران و بخشداران، رؤسای صداوسیما و دانشگاه‌ها، اعضای هیأت مدیره و مدیران عامل شرکت‌های دولتی و وابسته به دولت، رئیس بانک مرکزی و رؤسای شعبه‌های بانکی و اعضای شوراهای اسلامی روستا از داوطلب شدن در حوزه‌های انتخابیه سراسر کشور محروم هستند مگر این‌که دست‌کم شش ماه قبل از ثبت نام از سمت خود استعفا داده و به هیچ وجه در آن پست شاغل نباشند. انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۲ اسفند ۹۸ و اردیبهشت ۹۹ برگزار خواهد شد.

سخنگوی قوه قضائیه قیمت #دیه در سال ۹۸ را اعلام کرد: ۲۷۰ میلیون تومان

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه دوشنبه ۱۲ اسفند قیمت جان یک انسان در ایران را مشروط بر آنکه مرد و مسلمان باشد اعلام کرد. به گفته اژه‌ای، بر اساس ابلاغ رئیس قوه قضاییه، دیه یک مرد مسلمان برای ماه‌های غیرحرام در سال ۹۸، ۲۷۰ میلیون تومان تعیین شده که بر این اساس، در ماه‌های حرام ۹۰ میلیون تومان به این مبلغ اضافه می‌‎شود. هر دلار در روز دوشنبه ۱۲ اسفند، ۱۳ هزار تومان در تهران به فروش می‌رسد. با این حساب قیمت دیه حدوداً ۲۰۷۰۰ دلار است. قیمت دلار در سال ۹۶، ۳۷۶۵ تومان و قیمت دیه ۲۱۰ میلیون تومان، معادل ۵۵۷۰۰ دلار بود. طبق ماده ۳۰۰ قانون مجازات اسلامی، دیه قتل زن مسلمان خواه عمدی یا غیر عمدی نصف دیه مرد مسلمان است.

#گوایدو اعلام کرد به #ونزوئلا برمی‌گردد

خوان گوایدو، رهبر مخالفان ونزوئلا ابتدا با انتشار پیامی در توییتر و سپس با انتشار یک پیام ویدیویی اعلام کرد قصد دارد به ونزوئلا بازگردد. او از مردم کشورش خواست که در حمایت از او دوشنبه ۴ مارس/ ۱۲ اسفند تظاهراتی در سراسر ونزوئلا برگزار کنند. جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ همزمان به دولت نیکلاس مادورو هشدار داد که هرگونه اقدامی علیه بازگشت گوایدو با پاسخ شدید واشنگتن مواجه خواهد شد. گوایدو اعلام کرده که تا برگزاری انتخابات آزاد ریاست جمهوری موقت ونزوئلا را به عهده دارد و بیش از ۵۰ کشور جهان نیز ریاست جمهوری او را به رسمیت شناخته‌اند. گوایدو ۹ روز قبل از ونزوئلا خارج شد و پس از شرکت در نشست «گروه لیما» در پایتخت کلمبیا، به کشورهای برزیل، آرژانتین، پاراگوئه و اکوادور سفر کرد.

بازنشر سخنان #خامنه‌ای در مخالفت با بسته #اروپا برای حفظ #برجام بعد از تعویق تصمیم‌گیری #مجمع درباره «#پالرمو»

پس از آنکه مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیم‌گیری درباره لایحه «پالرمو» را به بعد از عید نوروز موکول کرد، دفتر آیت‌الله خامنه‌ای، دوشنبه ۱۳ اسفند بخشی از سخنان او درباره رابطه ایران با اتحادیه اروپا را بازنشر کرد. رهبر جمهوری اسلامی در فرازی از این سخنان گفته است: «اینها بدند، اینها خیلی بدند. بنده یک سینه حرف دارم در زمینه‌ی اروپایی‌ها ــ نه به خاطر سیاست‌های امروزشان‌ ــ به خاطر ذات خبیثی که حکومت‌های اروپایی در طول این چند قرن از خودشان نشان داده‌اند. به هر حال، اقتصاد کشور را به بسته‌ی اروپایی موکول نکنید. مشکلاتمان را به آن [بسته] موکول نکنیم.» یکی از شرایطی که اتحادیه اروپا برای اجرایی کردن کانال مالی تجارت با ایران تعیین کرده پیوستن ایران به FAFT است. پیش از این حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ادعا کرده بود که خامنه‌ای با لوایح مبارزه با پولشویی از جمله لایحه پالرمو مخالف نیست. صادق آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت اما گفته بود رهبر جمهوری اسلامی تصمیم‌گیری درباره این لایحه را به مجمع سپرده و خواهان «امعان نظر» درباره اشکالات این لایحه شده است.

#وزارت_خارجه_ایران: پیوستن به #FATF بهتر از نپیوستن به آن است

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران دوشنبه ۱۳ اسفند به رسانه‌های داخلی گفت: «از نظر وزارت خارجه در شرایط کنونی پیوستن به FATF بهتر از نپیوستن به آن است و این می‌تواند ابزاری باشد که مقداری روابط اقتصادی و تجاری ایران با دیگر کشورها را تسهیل کند.» مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیم‌گیری درباره لایحه «پالرمو» را به بعد از عید نوروز موکول کرد. پیش از آن، حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه و همچنین عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران هشدار داده بودند که مبادلات بانکی ایران با بانک‌های جهانی و تأمین معیشت مردم به تصویب لوایج مبارزه با پولشویی بستگی دارد. FATF به ایران چهار ماه وقت داده است.

رئیسان ستاد مشترک ارتش #آمریکا و #روسیه با یکدیگر در #وین دیدار و گفت‌وگو می‌کنند

سرهنگ پاتریک رایدر، سخنگوی ستاد مشترک ارتش آمریکا اعلام کرد که ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا و ژنرال والری گراسیمف، همتای روس او، ۴ مارس/ ۱۳ اسفند، در وین پایتخت اتریش با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو می‌کنند. به گفته سخنگوی ستاد مشترک ارتش آمریکا «دو فرمانده نظامی در مورد کاهش تنش‌ها در جریان عملیات ائتلاف (به رهبری واشنگتن)، و روسیه، در سوریه، گفت‌وگو و در مورد وضعیت و روابط نظامی روسیه و آمریکا، همچنین وضعیت امنیت بین‌الملل در اروپا و مسائل کلیدی دیگر تبادل نظر می‌کنند.» ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه خواهان خروج همه نیروهای نظامی خارجی از سوریه شده است. ایالات متحده آمریکا اما قصد دارد برای حمایت از کردهای شمال سوریه بخشی از نیروهای نظامی خود در این کشور را حفظ کند. خروج آمریکا از پیمان منع گسترش موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) نیز به تنش‌های نظامی بین آمریکا و سوریه دامن زده است. کانال دیپلماتیک برای گفت‌وگو بین رئیسان ستاد مشترک آمریکا و روسیه در سال ۲۰۱۵ با دخالت روسیه در جنگ داخلی سوریه گشایش یافت.