نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حکم بازداشت #حمید_نوری در #سوئد برای پنجمین بار پیاپی تمدید شد

#حمید_نوری که به دست داشتن در کشتار زندانیان سیاسی در تابستان سال ۱۳۶۷ متهم و در سوئد در بازداشت است، باید دست‌کم تا اول آوریل/ ۱۳ فروردین در بازداشت بماند چون حکم بازداشت موقت او برای پنجمین بار تمدید شده است. علاوه بر این، دادگاه بار دیگر با تمدید محدودیت‌های زمان بازداشت حکم داد که آقای نوری به مدت یک ماه دیگر در انفرادی باشد. #ایرج_مصداقی، نویسنده و فعال سیاسی و از جان به در بردگان کشتار سال ۶۷ که پیگیر این پرونده است، با انتشار توئیتی در حساب کاربری توئیتر خود نوشته است: «دادگاه، بازداشت #حمید_نوری را تا اول آوریل ۲۰۲۰ تمدید کرد و همچنین قاضی حکم داد که محدودیت‌های لازم در سلول انفرادی علیه نوری همچنان اعمال شود.» نوری متهم به شرکت در کشتار جمعی و کشتار هزاران زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ است. گفته می‎‌شود که او در سمت دادیار به «آقای ناصریان» کمک می‌کرده و در واقع دستیار او بوده است. بر اساس شهادت برخی زندانیان سیاسی از جمله ایرج مصداقی، ناصریان نام مستعار محمد مقیسه است که به ریاست شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب رسیده و پس از دهه ۶۰ شمسی، بار دیگر مسئول رسیدگی به پرونده‌های شمار زیادی از فعالان سیاسی شده و شهرت یافته است. حمید نوری، شهروند ایرانی، روز شنبه ۹ نوامبر سال ۲۰۱۹ به محض ورود به #فرودگاه_استکهلم بازداشت شد. ایرج مصداقی و کاوه موسوی، شاکیان این پرونده می‌گویند حمید نوری با نام مستعار عباسی، دادیار زندان گوهردشت بوده است. حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس اما وجود چنین شخصی را انکار کرده و گفته است: ‌ «ما چنین شخصی نداریم که سال ۶۷ دادیار باشد و امروز او را دستگیر کرده باشند.»

رئیس کانون #بازنشستگان و #کارگران تأمین اجتماعی: حقوق بازنشستگان پس از #حداقل_حقوق کارگران تعیین می‌شود

علی دهقان‌کیا، رئیس «کانون #بازنشستگان و #کارگران تأمین اجتماعی»، یک تشکل مورد تائید دولت جمهوری اسلامی می‌گوید حقوق بازنشستگان پس از اعلام #حداقل_حقوق_کارگران تعیین می‌شود و «به احتمال زیاد همان حداقل حقوق کارگران، حقوق بازنشسته‌ها برای سال جدید خواهد بود.» به گفته‌ی دهقان‌کیا، اجرای #قانون_همسان‌سازی_حقوق_بازنشستگان نیز موکول به پرداخت بدهی‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی است. کمیته مزد شورای عالی کار سبد هزینه سبد معیشت کارگران را هفته گذشته تعیین و ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان اعلام کرد. این مبلغ یک میلیون و ۱۸۰ هزار تومان بیش از سبد معیشت سال گذشته است. این در حالی است که هزینه‌های زندگی در یک سال اخیر افزایش چشمگیری داشته. آمار دولتی حاکی از حدود ۴۰ درصد تورم است و تشکل‌های مستقل کارگری هزینه سبد معیشت کارگران را حدود ۹ میلیون تومان برآورد کرده‌اند. شورای عالی کار قرار است پیش از پایان اسفند بر مبنای رقم تعیین شده و نیز نرخ تورم حداقل دستمزد کارگران برای سال ۹۹ را مشخص کند. و به گفته‌ی رئیس کانون بازنشستگان و کارگران تأمین اجتماعی، حقوق بازنشستگان نیز همان میزان خواهد بود. حدود ۷۰ درصد بازنشستگان ایران حداقل‌بگیرند و بارها در اعتراض به شکاف فاحش میان مستمری خود و هزینه‌های زندگی از جمله هزینه‌های درمان تجمع اعتراضی برپا کرده‌اند. آن‌ها به عدم اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نیز که معترضند.

#وزیر_نفت ایران: روسیه در برابر کاهش تولید #نفت مقاومت می‌کند

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی چهارشنبه ۱۴ اسفند برای شرکت در نشست ۱۷۸ سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) وارد وین، پایتخت اتریش شد. نشست اوپک همزمان با شیوع ویروس جدید کرونا در ده‌ها کشور جهان و با حضور صادرکنندگان نفتی غیرعضو در آن همچون روسیه برگزار می‌شود. شیوع ویروس کرونا به کاهش رشد اقتصادی، کاهش تولید و در نتیجه کاهش تقاضا برای نفت انجامیده و اوپک به دنبال کاهش تولید برای جلوگیری از سقوط قیمت نفت است. با این حال، زنگنه پس از ورود به وین در جمع خبرنگاران گفت که بیماری کرونا (covid-۱۹) تأثیری در تولید نفت ایران نداشته اما «ضروری است اوپک و غیراوپک تمام‌تلاش‌شان را برای توازن بازار نفت انجام دهند». به گفته وزیر نفت ایران، کمیته مشترک فنی اوپک و کشورهای صادرکننده نفت غیرعضو در اوپک پیشنهاد کاهش تولیدی معادل ۵۰۰ هزار بشکه در روز ارائه داده است. زنگنه اما گفت که «روس‌ها تا آخرین لحظه در مقابل کاهش تولید نفت مقاومت می‌کنند تا عددی کم نکنند.» به گزارش شبکه‌ خبری «سی‌ان‌بی‌سی»، پیشنهاد کمیته مشترک ۶۰۰ هزار بشکه بوده اما عربستان، بزرگ‌ترین تولیدکننده اوپک به دنبال کاهش تولیدی برابر یک میلیون بشکه است. این گزارش از احتمال گسست در ائتلاف بین عربستان و روسیه، به دلیل عدم موافقت مسکو با کاهش تولید خبر داده است. اجلاس اوپک و غیراوپک موسوم به «اوپک پلاس» قرار است پنج‌شنبه و جمعه، ۱۵ و ۱۶ اسفند در مقر این سازمان در وین برگزار شود. در نشست‌های پیشین اوپک پلاس، عربستان و روسیه با یکدیگر ائتلافی در تعیین میزان تولید نفت تشکیل داده بودند.

#دلیر_خسروی، فعال #محیط_زیست در #کردستان بازداشت شد

در ادامه فشارها بر فعالان #محیط_زیست در #کردستان، دلیر (یدالله) خسروی، از فعالان با سابقه محیط زیست و از اعضای «جمعیت سبز کردستان» توسط مأموران #اداره_اطلاعات_سنندج بازداشت شد. به گزارش سایت شبکه حقوق بشر کردستان، نیروهای امنیتی با مراجعه به منزل شخصی این فعال محیط زیست در روستای «زنان» از توابع شهرستان #سنندج، ضمن بازداشت او اقدام به تفتیش خانه‌اش کرده‌اند. #دلیر_خسروی یک بار دیگر و در سال ۱۳۸۵ توسط اداره اطلاعات سنندج بازداشت شده بود. هیرش خسروی، پسر عموی دلیر خسروی نیز اوایل دی‌ماه امسال از سوی مآموران اداره اطلاعات سنندج بازداشت شده و تاکنون آزاد نشده است. بازداشت و اذیت و آزار فعالان محیط زیست در گذشته نیز در شهرهای مختلف استان کردستان روی داده است. این فعالان در اغلب موارد به دلیل فعالیت‌های میدانی در حوزه محیط زیست و همچنین انتشار اخبار مربوط به این حوزه با اتهاماتی نظیر «اقدام علیه امنیت ملی» و «همکاری با گروه‌های معاند» روبه‌رو می‌شوند. بنا بر گزارش فعالان حقوق بشری کردستان، مأموران اداره اطلاعات سنندج تنها در دی ‌ماه امسال و در فاصله کمتر از یک‌ ماه در مجموع شش فعال محیط زیست را بازداشت کرده‌اند.

#اسکندر_فیروز، نخستین رئیس سازمان #حفاظت_محیط_زیست ایران درگذشت

خبرگزاری حکومتی مهر چهارشنبه ۱۴ اسفند در گزارشی از درگذشت اسکندر فیروز، بنیانگذار و نخستین رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران در ۹۳ سالگی خبر داد. فیروز نوه عبدالحسین میرزا فرمانفرما، از اعضای خانواده سلطنتی قاجار بود. این طبیعت‌شناس از ۱۳۴۶ ریاست سازمان شکاربانی و نظارت بر صید را برعهده گرفت. زمانی که این سازمان در ۱۳۵۰ به سازمان حفاظت محیط زیست تغییر کرد، فیروز به نخستین رئیس آن بدل شد. اسکندر فیروز همچنین موسسه گیاه‌شناسی ایران را تأسیس کرد و از ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷ ریاست آن را برعهده داشت. کتاب خاطرات اسکندر فیروز با عنوان فرعی «دو دهه تلاش برای حفظ طبیعت و محیط زیست ایران» ۱۳۹۲ از سوی انتشارات «تدبیر روشن» منتشر شده است.

انتخابات میاندوره‌ای مجلس یازدهم در سال ۱۴۰۰ و هم‎زمان با #انتخابات_ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود

اسماعیل موسوی، سخنگو و دبیر ستاد انتخابات کشور از برگزاری انتخابات میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی دوره یازدهم هم‌زمان با انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ خبر داد. محمد علی رمضانی دستک که قرار بود از حوزه آستانه اشرفیه به مجلس شورای اسلامی دوره یازدهم برود، کمتر از یک هفته پس از انتخابات دوم اسفند ۹۸ درگذشت. اخباری در خصوص ابتلای او به کرونا در رسانه‌ها منتشر شده بود ولی خبرگزاری‌های رسمی جمهوری اسلامی «بیماری آنفلوانزا و صدمات شیمیایی ناشی از جنگ» را دلیل مرگ او عنوان کردند. به گزارش خبرگزاری فارس، منتسب به سپاه پاسداران، سید اسماعیل موسوی درباره زمان تبلیغات راه‌یافتگان به دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی یازدهم گفت: «تبلیغات انتخابات مرحله دوم یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از بامداد ۲۱ فروردین ۹۹ شروع و ساعت ۸ صبح ۲۸ فروردین ۹۹ به اتمام می‌رسد.» انتخابات مرحله دوم یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۲۹ فروردین ۹۹ برگزار خواهد شد.

لغو قرارداد یک #پرستار به دلیل #فعالیت_صنفی

در روزهای اخیر که ویروس کرونا در ایران شیوع یافته است، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، قرارداد پیمانی عاطفه مسعودی، فعال صنفی شاغل در بیمارستان امام رضای این شهر را لغو کرد. همکاران این پرستار و برخی از اعضای خانه پرستار لغو قرارداد عاطفه مسعودی را به علت فعالیت صنفی او دانسته‌اند. این در حالی است که قراردادهای پیمانی در بین دیگر قراردادهای کاری موجود در نظام درمانی ایران جزو محکم‌ترین‌ قراردادهاست. حمیدرضا رحیمی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد دلیل اخراج عاطفه مسعودی را به‌دست نیاوردن امتیازات لازم برای ارزشیابی عنوان کرد و گفت فعالیت‌های صنفی او در این‌ تصمیم‌گیری نقشی نداشت. محمدشریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار در واکنش به لغو پیمان عاطفه مسعودی از نبود امنیت شغلی فعالان پرستاری انتقاد کرد و گفت: «اقدام دانشگاه علوم پزشکی مشهد در برخورد با فعال صنفی پرستاری انگیزه را از پرستاران می‌گیرد. در شرایطی که سیستم درمانی کشور کمبود شدید نیروی پرستار احساس می‌کند؛ پرستاران برای استخدام باید جانشان را گرو بگذارند و بالاخره در شرایط سختی باید کار کنند و حتی یک پرستار نیز می‌تواند کمک کند، چگونه باور کنیم که نمره ارزشیابی دلیل اخراج این پرستار بوده است؟»