نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازی‌های زمستانی پارالمپیک در پکن تحت تأثیر حمله روسیه به اوکراین آغاز شد

سیزدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک زمستانی جمعه ۱۳ اسفند / ۴ مارس در پکن پایتخت چین آغاز شد. مراسم افتتاحیه در استادیوم ملی پکن با حضور شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین برگزار شد. این مسابقات تا روز یکشنبه ۲۲ اسفند / ۱۳ مارس ادامه خواهد داشت و در مجموع در ۷۸ مسابقه مدال‌های طلا، نقره و برنز اهدا خواهد شد. این بازی‌ها تحت تأثیر حمله روسیه به اوکراین، همه‌گیری کرونا و انتقاد از نقض حقوق بشر در چین برگزار می‌شود. روسیه و بلاروس دیروز از حضور در پارالمپیک محروم شدند. کمیته پارالمپیک روسیه سفر تیم خود به خانه را اعلام کرد. در بیانیه این کمیته آمده است که هیچ بختی برای موفقیت در این مناقشه نمی‌بیند. به دلیل حذف روسیه و بلاروس، در مجموع ۵۶۴ ورزشکار از ۴۶ کشور در مسابقات شرکت دارند و اوکراین نیز دارای یک تیم ۲۰ نفره است. اسرائیل، پورتوریکو و آذربایجان برای نخستین بار در این مسابقات شرکت کرده‌اند. بزرگترین هیأت ورزشی متعلق به چین میزبان با ۹۶ ورزشکار است که تقریباً یک چهارم مجموع شرکت‌کنندگان است. آمریکا با ۶۵ ورزشکار در رتبه بعدی قرار دارد. ایران در این دوره از بازی‌های پارالمپیک زمستانی با چهار نماینده حضور یافته است؛ الهه قلی‌فلاح و ابوالفضل خطیبی در بخش صحرانوردی و صدیقه روزبه و حسین سولقانی در بخش اسنوبرد.

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی می‌گویند «عوامل پخش شعارهای ساختارشکن از طریق بلندگو» را بازداشت کرده‌اند

فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی از بازداشت دو نفر که از آن‌ها به‌عنوان «عوامل پخش‌کننده شعارهای ساختارشکن ضدانقلابی» نام برده، خبر داد و گفت آن‌ها «از طریق بلندگوهای کوچک در غرب استان تهران» این شعارها را پخش می‌کردند. فرماندهی کل انتظامی همچنین گفته که این بازداشت‌ها «با انجام اقدامات فنی و اطلاعاتی شبانه‌روزی» صورت گرفته و از منزل افراد بازداشت‌شده، «تعدادی حافظه جانبی، اسپیکر، تلفن‌ همراه و سیم‌کارت» کشف کرده‌اند. در هفته‌های اخیر ویدئوهایی از نقاط شلوغ شهرهای مختلف ایران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌دادند از بلندگوها شعارهایی علیه حکومت و شخص علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم پخش می‌شود.

بیش از ۱۰۰ برنده جایزه نوبل خواهان صلح در اوکراین شدند

بیش از ۱۰۰ برنده جوایز علمی نوبل در بیانیه مشترکی از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه خواستند به توافق‌های بین‌المللی احترام بگذارد، نیروهای مسلح خود را از اوکراین فرابخواند و مذاکرات را آغاز کند و صلح را بازگرداند. با توجه به تهدید پوتین برای استفاده احتمالی از سلاح‌های هسته‌ای، این دانشمندان در بیانیه خود نوشته‌اند که دانش و فن‌آوری‌های علمی فقط باید برای اهداف صلح‌آمیز استفاده شوند. آن‌ها گفته‌اند: «از آن‌جایی که حجم کنونی تسلیحات هسته‌ای این پتانسیل را دارد که کره زمین را برای انسان غیرقابل سکونت کند، هرگز نباید از آن‌ها استفاده کرد.» آن‌ها افزوده‌اند: «ما از دولت‌ها و رهبران تجاری جهان می‌خواهیم که از دانش و فن‌آوری‌های علمی مسئولانه و با آگاهی از پیامدهای بلندمدت آن‌ها استفاده کنند. این تنها راهی است که تمدن بشری می‌تواند در آینده با رفتار محترمانه با طبیعت و زمین به توسعه خود ادامه دهد. اصول اساسی منشور ملل متحد در مورد همزیستی مسالمت‌آمیز مردم، پیش‌نیاز کار فرامرزی ما به سود زمین و مردم است.» ورنون ال اسمیت، جان ال. هال، کارول دبلیو گریدر، الیور هارت، ریچارد هندرسون، تاسوکو هونجو، روبرت هوبر، تاکاکی کاجیتا، کلاوس فون کلیتسینگ از جمله پروفسورـدکترهایی هستند که این بیانیه را امضا کرده‌اند.

اختلال در اینترنت همراه و خانگی در استان‌های تهران و البرز برطرف شد

مهدی سالم، رییس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد: «اختلال جزئی اینترنت پیش آمده امروز در برخی مناطق تهران ناشی از اتصالی برق منجر به آتش‌سوزی در مرکز LCT بود که به سرعت برطرف شد.» روزنامه شرق، صبح جمعه ۱۳ اسفند با انتشار پیامی در توییتر نوشته بود مشکل برق در یکی از اتاق‌های شرکت ارتباطات زیرساخت باعث آتش‌سوزی شده و همین امر باعث شده تا اینترنت برخی اپراتورها با اختلال و قطعی روبه‌رو شود. مهدی سالم در توییتر ضمن تأیید این خبر نوشته بود «به دلیل مشکل فنی در تأسیسات برق یکی از مراکز شرکت زیرساخت، اینترنت بخشی از مشترکان قطع شده است.» وقوع آتش‌سوزی در یکی از اتاق‌های شرکت ارتباطات زیرساخت سبب قطعی گسترده اینترنت همراه و خانگی در تهران و کرج شده بود.

آتش‌سوزی در شرکت ارتباطات زیرساخت، اینترنت در تهران و کرج را دچار اختلال و قطعی کرد

خبرهای تأیید نشده‌ای از قطعی گسترده اینترنت همراه و خانگی در تهران و کرج منتشر شده است. بر اساس این گزارش‌ها، اینترنت اپراتورهای همراه اول، شاتل، مبین‌نت و زیتل دچار اختلال و قطعی‌ شده‌اند. روزنامه شرق، صبح جمعه ۱۳ اسفند با انتشار پیامی در توییتر نوشت مشکل برق در یکی از اتاق‌های شرکت ارتباطات زیرساخت باعث آتش‌سوزی شده و همین امر باعث شده تا اینترنت برخی اپراتورها با اختلال و قطعی روبه‌رو شود. نت بلاکز که اختلالات اینترنت در سراسر جهان را زیر نظر دارد، تاکنون گزارشی در این باره منتشر نکرده است. شرق می‌نویسد: وزارت ارتباطات اعلام کرده که این مشکل در حال حل شدن است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می‌گوید توافق خوب، توافقی است که سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی خارج شده باشد

ابراهیم رضایی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره مسائل حل نشده در دور هشتم مذاکرات وین با انتشار پیامی در توییتر نوشت: «توافق خوب‬، توافقی است که در نتیجه آن، سپاه از لیست گروه‌های تروریستی و نیز تحریم خارج شده باشد.» جالینا پورتر معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بامداد جمعه ۴ مارس/۱۳ اسفند در یک نشست خبری گفت: «در مذاکرات وین پیشرفت چشم‌گیری حاصل شده اما برخی مسائل دشوار هنوز حل‌نشده.» علاوه بر خروج سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی، تضمین توافق، رفع تحریم بانکی ایران و رفع تحریم صنعت نفت ایران و همچنین پرونده فعالیت‌‌های غنی‌سازی ایران برای کاربردهای نظامی همچنان از چالش‌های باقی‌مانده در مذاکرات وین است. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شنبه ۵ مارس/۱۴ اسفند برای گفت‌وگو درباره مسائل پادمانی به تهران سفر می‌کند. نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل در توییتر از گفت‌وگوی تلفنی با گروسی قبل از سفرش به تهران خبر داد. رضایی در توییت دیگری نوشت: «گروسی باید تکلیفش را مشخص کند؛ می‌خواهد ناظر بی‌طرف باشد یا عروسک خیمه‌شب‌بازی آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها؟»

وزارت خارجه آمریکا: پیشرفت‌های مهمی در مذاکرات وین حاصل شده، اما هنوز مشکلاتی وجود دارند

به گزارش خبرگزاری رویترز، جالینا پورتر معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بامداد جمعه ۴ مارس/۱۳ اسفند در یک نشست خبری گفت: «در مذاکرات وین پیشرفت چشم‌گیری حاصل شده اما برخی مسائل دشوار هنوز حل‌نشده.» پورتر یادآوری کرد که با توجه به سرعت برنامه هسته‌ای ایران زمان زیادی برای رسیدن به توافق باقی نمانده است. معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «باز هم تاکید می‌کنم تا زمانی که راجع به همه چیز توافق نشود، درباره چیزی توافق نخواهد شد.» طرفین دور هشتم مذاکرات وین برای احیای برجام از پیشرفت‌های چشمگیر خبر داده‌اند اما می‌گویند حل و فصل برخی مسائل هنوز نیازمند تصمیم‌گیری‌های نهایی‌ است. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی‌ وزارت امور خارجه ایران شب گذشته در واکنش به برخی خبرها مبنی بر این که مذاکرات در وین پایان یافته و توافق نهایی انجام شده است، گفت: «گفت‌وگوهای وین همچنان ادامه دارد. اخبار خوب زودرس جایگزین توافق خوب نمی‌شود. هیچ کس نمی‌تواند بگوید که توافق انجام شده است، تا زمانی که همه مسائل مهم باقی مانده حل و فصل شود. تلاش مضاعفی لازم است. اکنون همه بر گام‌های کلیدی نهایی متمرکز شده‌اند.» شب گذشته میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین و مذاکره‌کننده ارشد هیات روسیه در مذاکرات وین در پیامی در توییتر گفته بود، مذاکرات «تقریبا پایان یافته است.»