ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اتحادیه #اروپا یک میلیون و ۲۰۰ هزار یورو برای کمک به سیل‌زدگان ایرانی اختصاص داد

کمیسیونر اروپا برای کمک‌های بشردوستانه و مدیریت بحران پنج‌شنبه ۱۳ فروردین از تخصیص بودجه‌ای برای کمک به امدادرسانی به سیل‌زدگان در ایران خبر داد. کریستوس استایلیانیدز با انتشار پیامی در توییتر نوشت: «پس از سیل شدید در ایران اتحادیه اروپا برای کمک به آسیب‌پذیرترین جوامع ۲ , ۱ میلیون یورو به کمک اولیه اضطراری تخصیص داده است.» اتحادیه اروپا در این زمان دشوار با مردم ایران همبستگی کامل دارد.» عبدلرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور اعلام کرده که ایران تاکنون به طور رسمی از کشورهای دیگر تقاضای کمک نکرده است. پیش از این سفیر آلمان در ایران خبر داده بود که آلمان برای کمک به سیل‌زدگان توسط صلیب سرخ این کشور ۴۰ قایق و تجهیزات ایمنی برای هلال‌احمر ایران فراهم می‌کند.

کنسولگری #عربستان در بغداد افتتاح شد

عراق می‌گوید عربستان سعودی برای نخستین بار یک کنسولگری در بغداد را افتتاح کرد. افتتاح این کنسولگری پس از ۳۰ سال نشانه‌ای از ارتقای روابط تلقی شده است. این کنسولگری که برای عراقی‌ها ویزا صادر می‌کند در جریان بازدید دو روزه یک هیات نمایندگی به ریاست ماجد بن عبداله القصبی وزیر بازرگانی و سرمایه گذاری عربستان افتتاح شد. ریاض در جست وجوی روابط نزدیکتری با عراق است تا با نفوذ رو به گسترش منطقه‌ای ایران مقابله کند. احمد صحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق گفت که کنسولگری عربستان روز پنجشنبه در منطقه سبز بغداد که تحت حفاظت است افتتاح شد. به گفته سخنگوی وزارت خارجه عراق این افدام در جهت منافع هر دو کشور صورت گرفته است. عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق شنبه ۱۷ فروردین از ایران بازدید می‌کند و قرار است اوایل این ماه هم سفری به عربستان سعودی داشته باشد. عربستان سعودی در سال‌های دهه ۱۹۹۰ زمان حمله عراق به کویت روابطش را با عراق قطع کرد.

خط لوله انتقال آب #پلدختر در مسیری صعب‌العبور صدمه دیده است. عملیات ترمیم خط لوله آغاز شد

مدیرعامل شرکت آبفای لرستان از آغاز عملیات تعمیر خط انتقال آب شهر پلدختر خبر داد. حمیدرضا کرم‌وند پنجشنبه ۱۵ فروردین در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: سیلاب به خط انتقال آب پلدختر آسیب زده. طول صدمه زیاد نیست اما در یک منطقه بسیار صعب‌العبور قرار دارد. به گفته مدیرعامل شرکت آبفای لرستان به دلیل آنکه جاده‌ها و پل‌ها تخریب شده‌اند دسترسی به بخش صدمه دیده خط لوله انتقال آب میسر نیست. اداره راهداری از شامگاه گذشته تاکنون راه باریکی برای دسترسی به این محل ایجاد کرد. عملیات ترمیم خط لوله در این فاصله آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق #لرستان: ۳۰ درصد از شهر #پلدختر از سکنه خالی است، ۳۰۹ روستای استان با حدود ۱۵ هزار خانوار هم بی‌برق هستند

مدیر عامل شرکت توزیع برق لرستان اعلام کرد که ۳۰۹ روستای استان با حدود ۱۵ هزار خانوار بی‌برق هستند. فریدون خودنیا پنجشنبه ۱۵ فروردین در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعلام کرد میزان خاموشی روستاهای باقی‌مانده ۲۳ مگاوات است. به گفته مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان تمامی روستاهایی که بی‌برق هستند به علت تخریب پل‌ها و جاده‌ها از دسترس خارج شده‌اند و به همین سبب امکان حمل تجهیزات برای تأمین برق آنها وجود ندارد. این روستاها در حاشیه رودخانه کشکان قرار دارند. فریدون خودنیا گفت: «تقریباً ۳۰ درصد از شهر پلدختر بی‌برق است که خالی از سکنه هستند و تا سکونت مجدد اهالی امکان تامین برق آنها وجود ندارد.»

دانشگاه علوم پزشکی #لرستان: موردی از ابتلا به بیماری ناشی از مصرف آب آلوده گزارش نشده

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان اعلام کرد آب آشامیدنی مناطق سیل زده استان آلوده نیست و تاکنون هیچ موردی از ابتلا به بیماری ناشی از مصرف آب آلوده گزارش نشده است. کوروش ساکی پنجشنبه ۱۵ فروردین در گفت‌وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت: «بازرسی‌هایی که از آب روستا‌های سیل‌زده قابل دسترسی و شهر خرم‌آباد انجام شده نشان می‌دهد که آب مصرفی مردم آلودگی خاصی ندارد.» به رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گروه‌های بهداشتی در خصوص سالم‌سازی آب آشامیدنی و نحوه استفاده از قرص و پودر کلر به خانواده‌های مناطق سیل‌زده آموزش می‌دهند.» روستاهای حاشیه رودخانه کشکان از دسترس خارج شده‌اند. به گفته حمید رضا کاظمی، نماینده پلدختر در مجلس شورای اسلامی در پلدختر و معمولان ۱۵ هزار نفر بی‌خانمان شده‌اند. مدیرکل بنیاد مسکن لرستان هم روز گذشته اعلام کرد که تنها در پلدختر ۳۰۰۰ واحد مسکونی تخریب شده است.

#علی_مروی با حکم رهبر جمهوری اسلامی به تولیت #آستان_قدس رضوی منصوب شد

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی با حکمی علی مروی را به تولیت آستان قدس رضوی منصوب کرد. حکم خامنه‌ای در تاریخ ۱۰ فروردین صادر شده اما خبرگزاری تسنیم متن آن را پنجشنبه ۱۵ فروردین منتشر کرده است. در این حکم خامنه‌ای از تولیت آستان قدس خواسته است به همکاری خود با حوزه علمیه مشهد و روحانیت این شهر و همچنین با دستگاه‌های دولتی ادامه دهد و همچنین مانند دوره‌های قبل از همکاری با «کارشناسان متدین» غفلت نکند. احمد مروی، متولد شهر مشهد، در سال‌های گذشته در دفتر رهبر جمهوری اسلامی در سمت‌ معاونت ارتباط حوزوی دفتر رهبری، ریاست ستاد استهلال دفتر رهبری، و مسئول دفتر رهبری در قم فعالیت می‌کرد. پیش از او ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی را به عهده داشت. خامنه‌ای اما ۱۶ اسفند ۹۷ او را به ریاست قوه قضائیه منصوب کرد.

درخواست فرماندار #پلدختر برای کمک‌رسانی فوری به مردم #سیل‌_زده این شهر

نعمت الله دستیاری فرماندار #پلدختر گفت: «مردم شهرستان پلدختر در شرایط سختی قرار دارند و نیازمند کمک‌رسانی فوری هستند.» به‌گفته فرماندار پلدختر کمک‌های ارسالی با توجه به حجم و میزان خسارات وارده به این شهر ناکافی است. در پلدختر رودخانه کشکان طغیان کرده و زیرساخت‌ها و بیشتر خانه‌های مسکونی مردم تخریب شده‌اند. دستیاری می‌گوید مردم پلدختر در این شرایط دشوار به مواد غذایی، چادر، غذا، پتو، لباس گرم و نان و آب بسته‌بندی‌شده نیاز دارند. سردار ایوب سلیمانی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی نیز حجم و ابعاد فاجعه در پلدختر را «بیش از حد گسترده» دانست و نیازهای اولیه مردم را آب آشامیدنی بهداشتی، خوراک، پوشاک و چادر جهت اسکان عنوان کرد و گفت این مایحتاج باید هر چه سریع‌تر توزیع شوند. با بالا گرفتن تنش‌های اجتماعی و اعتراضات مردمی در شهرهای سیل‌زده پلدختر و معمولان در استان لرستان کار امدادرسانی به سیل‌زدگان با دشواری پیش می‌رود.

#هلال احمر: تنش‌های اجتماعی و اعتراضات مردمی در #معمولان کار امدادرسانی را مختل کرده

سعید متانی، معاون لجستیک و آمادگی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر به خبرگزاری‌های داخلی گفت توزیع اقلام امدادی در بین سیل‌زدگان شهر معمولان در استان لرستان به سبب تنش‌های اجتماعی و اعتراضات مردمی یه کندی پیش می‌رود. به گفته این مقام مسئول همه راه‌های زمینی به معمولان مسدود است و امدادرسانی از طریق بالگردها انجام می‌شود. معاون لجستیک و آمادگی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت حدود ۲۵۰ چادر و ۱۶۰ بسته غذایی توزیع شده چهار مکان هم برای اردوگاه اسکان اضطراری طراحی شده: دو مدرسه، یک مسجد و یک سوله ورزشی.

#سازمان_هواشناسی ایران: سامانه بارشی تازه‌ای در راه است، بارش باران در غرب و جنوب غرب ایران و سپس شمال شرق ایران

مدیریت پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی ایران پیش‌بینی کرده که از بعد از ظهر جمعه ۱۶ فروردین سامانه بارشی تازه‌ای وارد ایران می‌شود. با ورود این سامانه در غرب و جنوب غرب کشور شامل استان‌های کرمانشاه، ایلام، شمال و شرق خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و شمال فارس بارش باران بین ۲۵ تا ۳۵ میلی متر رخ می‌دهد. همچنین با حرکت این سامانه به سمت شمال شرق کشور از بعد از ظهر شنبه تا بعد از ظهر روز یکشنبه بارش باران در استان‌های خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، ارتفاعات سمنان، ارتفاعات تهران و البرز بین ۲۰ تا ۳۵ میلی متربرآورد می‌شود.