نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پزشکی قانونی علت مرگ آزاده نامداری را «مسمومیت ناشی از مصرف تعداد بسیار زیادی قرص اعصاب و روان» اعلام کرد

همشهری آنلاین، رسانه شهرداری تهران عصر یکشنبه پانزدهم فروردین به نقل از سازمان پزشکی قانونی تهران دلیل فوت آزاده نامداری، بازیگر و مجری پیشین صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران را «مسمومیت ناشی از مصرف تعداد بسیار زیادی قرص‌ اعصاب و روان» گزارش کرد. بر اساس این گزارش او با خرید مقدار زیادی دارو، اقدام به استفاده بیش از صد عدد از آن‌ها کرده و در نهایت نیز جانش را از دست داده است. پیکر بی جان نامداری ششم فروردین در خانه‌اش پیدا شد. او چند سال مجری برنامه‌های صدا و سیما جمهوری اسلامی بود و در سال‌های اخیر گفته می‌شد ممنوع‌الکار شده است.

بکتاش آبتین، عضو کانون نویسندگان ایران در زندان اوین به کرونا مبتلا شده است

هرانا، ارگان فعالان حقوق بشر در ایران صبح یکشنبه از ابتلای بکتاش آبتین، عضو هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران به کرونا در زندان اوین خبر داد. آبتین مهر ماه سال گذشته برای اجرای دوره محکومیت شش ساله به زندان اوین منتقل شد. بر اساس گزارش هرانا نتیجه آزمایش کرونای او مثبت بوده و در حال حاضر در درمانگاه زندان اوین بستری است. فعالان حقوق بشر و زندانیان در سال گذشته همزمان با همه‌گیری کرونا در ایران نسبت به سلامت و جان زندانیان هشدار دادند و از مسئولان جمهوری اسلامی خواستند زندانیان را به خانه بفرستند. این درخواست‌ها اما نادیده گرفته شد و مسئولان قضایی و سازمان زندان‌ها بدون توجه به تهدید سلامت زندانیان آنها را از زندانی به زندان دیگر منتقل می‌کنند.

اشرف غنی هنوز دیدگاهش در باره نشست استانبول را به شورای عالی مصالحه ارائه نکرده است

به گزارش روزنامه «۸ صبح» به‌رغم این‌که ۳۵ عضو کمیته رهبری شورای عالی مصالحه طرح و دیدگاهایشان در باره طرح دولت ایالات متحده آمریکا برای تشکیل یک دولت ائتلافی در افغانستان را به شورا ارائه کرده‌اند، محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان و صلاح‌الدین ربانی، رئیس حزب جمعیت اسلامی تا به حال طرحی به شورای عالی مصالحه تحویل نداده‌اند. احتمال می‌رود محمداشرف غنی که پیشتر نارضایتی‌اش از پیشنهاد دولت جو بایدن را علنی کرده بود، طرحی به شورای عالی مصالحه ارائه نکند. منابع آگاه که نامشان فاش نشد به ۸ صبح گفته‌اند احتمال ارائه نشدن طرح از سوی ارگ ریاست‌جمهوری را «کم‌تر» می‌دانند. با این حال آنها تاکید کرده‌اند اگر طرحی به جز «طرح واحد شورای عالی مصالحه ملی» به نشست استانبول ارایه شود، نه طرح دولت و جمهوریت، بلکه یک «طرح فردی» شمرده می‌شود. درباره زمان برگزاری نشست هم هنوز گروه‌های داخل افغانستان به نتیجه نرسیده‌اند. در نخستین مرحله قرار است شورای عالی مصالحه سه‌شنبه ۱۷ فروردین تمامی دیدگاه‌های ارائه شده از سوی اعضای کمیته رهبری را بررسی کند و نتیجه آن را به عنوان طرح واحد «جمهوریت» به نشست استانبول ببرد. پیش از این زمان برگزاری نشست ۲۷ اسفند اعلام شده بود. حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی اما چهارشنبه ۱۴ فروردین گفت هنوز نه در‌باره دستور جلسه، نه ترکیب نمایندگان هیئت دولت و نه زمان برگزاری جلسه توافق نشده است. به گفته او شورای عالی مصالحه قرار است در نشستی که ۱۵ فروردین برگزار می‌شود در باره این موضوعات تصمیم بگیرد.

پیمانکار شهرداری منطقه پنج اهواز یک کارگر را مجروح کرد. کارگران در حمایت از همکار مصدوم شده خود تجمع کردند

نماینده شرکت پیمانکاری تامین نیروی انسانی در شهرداری منطقه ۵ اهواز پنجشنبه ۱۲ فروردین به عمد با خودرو یکی از کارگران خدمات شهری را که مشغول کار بود، مصدوم کرد. کارگر مصدوم از پیمانکار شکایت کرده است. شهردار منطقه پنج اهواز مصدوم شدن یک کارگر را تائید کرده اما گفته که این یک پرونده شخصی است و شهرداری در حال بررسی موضوع است. کارگران خدمات شهری شهرداری منطقه اهواز اما صبح شنبه ۱۴ فروردین به نشانه حمایت از کارگر مصدوم تجمع کردند و خواستار برخورد قانونی با پیمانکار شدند. یکی از کارگران حاضر در تجمع به خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) گفته شهردای پیمانکار مورد نظر را تا به نتیجه رسیدن رای دادگاه تعلیق کرده است. شهردار منطقه پنج اهواز اما این موضوع را رد یا تایید نکرده و تنها گفته است جزییات این حادثه هنوز برای شهرداری روشن نشده است و در حال بررسی وضعیت این پرونده هستیم. اعتراض کارگران شهرداری موجب تاخیر در جمع‌آوری زباله‌های شهری در منطقه پنج اهواز شد. به گفته کارگران حاضر در تجمع مسئولان شهرداری برای همه کارگران حاضر در تجمع غیبت رد کرده‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی: سند همکاری ایران و چین باید زودتر امضاء می‌شد، مجلس بر اجرای سند نظارت می‌کند

شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تشکیل کمیته نظارت بر سند همکاری جامع ایران و چین را پیگیری می‌کنند. احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم در مجلس گفته است: طبق ماده ۴۰ آیین نامه داخلی مجلس این درخواست به پیشنهاد ۱۵ نماینده به رأی مجلس گذاشته می‌شود و در صورت تصویب اعضای این کمیسیون در جلسه علنی انتخاب خواهند شد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران صبح یکشنبه ۱۵ فروردین ابتدا در یک نشست غیرعلنی در باره سند جامع همکاری ایران و چین جلسه تشکیل دادند. پس از آن محمدباقر قالیباف در صحن علنی مجلس گفت که این سند «می‌توانست زودتر امضاء شود». او همانند دیگر مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی امضاء سند همکاری جامع با چین را «یگ گام راهبردی» و «هشدار به آمریکا» خواند و گفت: مجلس «تا هنگامی که برای اجرایی شدن این سند، عهدنامه ها، قراردادها و موافقت های همکاری بین دو کشور در دستور کار دولت قرار گیرد، به وظیفه خود در زمینه رسیدگی دقیق و به تصویب رساندن آنها مطابق منافع ملی عمل کند و مردم را نیز در جریان همه‌ی ابعاد ماجرا قرار خواهد داد.» سند جامع همکاری ایران و چین حدود دو هفته قبل همزمان با سفر وزیر خارجه چین به تهران امضاء شد. مقام‌های دو طرف تا به حال جزئیات این سند را منتشر نکرده‌اند.

چهار زندانی در زندان مرکز ارومیه اعدام شدند

هرانا، ارگان فعالان حقوق بشر در ایران صبح یکشنبه ۱۵ فروردین از اجرای حکم اعدام چهار زندانی به نام‌های محمدکریم محمدپور، احد نعمت‎‌وند، صادق محی و میرسلطان امیری در زندان مرکزی ارومیه خبر داد. بر اساس این گزارش این افراد به اتهام «قاچاق مواد مخدر» دستگیر و به اعدام محکوم شده بودند. بر اساس گزارش نهادهای ناظر بر وضعیت حقوق بشر در سال ۲۰۲۰ میلادی دست‌کم ۲۳۶ نفر در زندان‌های ایران اعدام شدند. سازمان حقوق بشر ایران شمار زندانیانی که اعدام شدند را ۲۶۷ نفر گزارش کرده است.

سخنگوی سپاه پاسداران احتمال تخلف #سعید_محمد را نه رد کرد و نه تائید: هر کس می‌گوید تخلف کرده باید دقیق بگوید چه تخلفی بوده است

رمضان شریف سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران «تخلف» سعید محمد، فرمانده پیشین قرارگاه خاتم‌الانبیاء را نه رد کرد و نه تائید. تنها از یدالله جوانی خواست تا به صورت دقیق بگوید که محمد چه تخلفی کرده است. یک روز پس از آنکه یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران سعید محمد که برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ اعلام نامزدی کرده است را به «تخلف» متهم کرد، سخنگوی سپاه پاسداران در گفت‌وگو با «رویداد ۲۴» گفت: «هر کس می‌گوید تخلف بوده باید متقن و دقیق بگوید چه تخلفی بوده است.» سعید محمد اسفند سال گذشته اعلام کرد از فرماندهی قرارگاه خاتم‌الانبیاء کناره‌گیری کرده است. جوانی که رمضان شریف او را معاون سیاسی نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران معرفی کرد، ۱۴ فروردین گفت که منفک کردن سعید محمد از مسئولیت فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم به دلیل همین تخلف و رعایت نکردن مقررات از سوی ایشان بوده است. دفتر سعید محمد این سخنان را تکذیب کرد و مدعی شد که فرمانده پیشین قرارگاه خاتم‌الانبیاء تنها به دلیل جلوگیری از شائبه سوء استفاده از امکانات سپاه از مقام خود کناره گرفته است. رمضان شریف حاضر به رد یا تایید صریح تخلف محمد نشد و تنها گفت: «راجع به اشخاص ابدا صحبت نمی کنم. برداشت آقای جوانی این بوده که به دلیل تخلفات انتخاباتی ایشان کنار گذاشته شده و برداشت ایشان محترم هم هست ولی برداشت من ممکن است متفاوت باشد.» او در پاسخ به پرسشی در باره اختلاف در میان فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در باره محمدباقر قالیباف و سعید محمد هم مدعی شد که «این‌ها گمانه‌زنی‌های مختلف است». در هفته‌های گذشته جریان‌های نزدیک به سعید محمد گفته‌اند که او گزارش فساد عیسی شریفی، معاون محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران را به نهادهای نظارتی و رهبر جمهوری اسلامی ارائه کرده است. رمضان شریف در جواب به سوال «یعنی می‌گویید تخلفی از سوی محمد صورت نگرفته است؟» هم تخلف فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء را رد نکرد و گفت: «برداشت یک معاون سپاه این بوده که تخلف صورت گرفته، اما نظر رسمی سپاه ممکن است این نباشد. شاید برداشت آقای جوانی این بوده؛ ممکن هم هست آقای جوانی اصل حرفش را تکذیب کند.» او درباره احتمال موضع‌گیری رسمی سپاه پاسداران در باره اظهارات جوانی هم گفت که شاید مجموعه حرف و حدیث‌های پیرامون این موضوع را بررسی کنیم و موضع گیری هم انجام دهیم. نمی‌گویم موضع‌گیری نمی‌کنیم. داریم بررسی می‌کنیم ببینیم چه هست و ماجرا چه بوده است. چون این موارد ممکن است به خبرگزاری و خبرنگار برگردد و گوینده حرف هم بگوید من منظورم این بود یا آن را گفتم. من هنوز بررسی نکردم. شاید نیاز باشد موضع‌گیری کنیم.