نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان تبلیغات اسلامی در ماه رمضان هفت هزار مبلغ مذهبی اعزام می‌کند

سعید روستاآزاد، معاون فرهنگی تبلیغی سازمان تبلیغات اسلامی ایران گفته است که در ماه رمضان برای هفت هزار «مبلغ مذهبی» مجوز اعزام صادر شده است تا آن‌ها «در زندان‌ها، محل‌های کنار ساحل، کمپ‌های ترک اعتیاد همچنین مدارس و پارک‌ها برای انجام امور تبلیغی حضور پیدا می‌کنند». مبلغان مذهبی آموزش‌دیدگان حوزه‌های علمیه هستند که برای تبلیغ مذهب شیعه حکومتی با بودجه دولتی به مناطق مختلف اعزام می‌شوند. بنا به گفته روستاآزاد ۵ هزار مبلغ از هفت هزار مبلغی که در ماه رمضان اعزام می‌شوند «از حوزه علمیه قم و بقیه آن‌ها از مراکز اصفهان، مشهد، خوزستان و سیستان‌وبلوچستان هستند.»

«مصرف گوشت قرمز نصف شده است»

منصور پوریان، رئیس شورای دام ایران از «کاهش چشمگیر» تقاضا برای گوشت قرمز در نوروز ۱۴۰۱ خبر داده است. او بدون اینکه آمار مشخصی ارائه کند، گفت: «تقاضا برای خرید گوشت قرمز کاهش ملموسی دارد و میزان مصرف در ایام نوروز و رمضان نسبت به سال‌های گذشته کاهش چشم‌گیری پیدا کرده است. در سال‌های گذشته اگر خانواری برای ایام نوروز ۱۰ کیلو گوشت خریداری می‌کرد در سال جاری میزان خرید خود را نصف کرد.» گرانی مستمر گوشت قرمز و مواد خوراکی پروتئینی در سه سال گذشته سهم این گروه از کالاها را در سبد خرید خانوار به‌شدت کاهش داده است. دولت با کاهش و حذف ارز ترجیحی برای واردات کالاهای خوراکی و نهاده‌های دامی نقش اصلی را در گرانی مواد غذایی و تحمیل فقر بر کسر بزرگی از جمعیت کشور دارد. پوریان افزایش قیمت علوفه و نهاده‌های دامی و کاهش عرضه را از دلایل اصلی افزایش قیمت گوشت قرمز عنوان کرد و گفت که حتی با افزایش عرضه هم نمی‌توان انتظار داشت قیمت کاهش یابد. قیمت یک کیلو گوشت قرمز در بازار مصرف بیشتر از ۱۷۰ هزار تومان گزارش می‌شود و انتظار می‌رود تحت تأثیر تکانه حذف ارز ترجیحی تا دو برابر افزایش یابد.

کرایه تاکسی در همدان تا ۵۰ درصد گران شد

نرخ کرایه تاکسی در همدان تا ۵۰ درصد افزایش یافته است. محمود حضرتی، مدیر معاونت تاکسیرانی این شهر این میزان افزایش را قانونی دانست و گفت که « کرایه ها طبق قانون افزایش یافته و از سوی تاکسیداران نبوده است». او میزان دقیق افزایش نرخ کرایه تاکسی را اعلام نکرد، اما گفت: میانگین افزایش قیمت «بین ۳۰ تا ۴۰ درصد بوده و چون برخی از خطوط مسافر ندارند و تقاضا کم است تا ۵۰ درصد نیز افزایش داشته است». حضرتی مدعی شد: «خود شهروندان استفاده کننده این خطوط نیز راغب به افزایش کرایه‌ها هستند چراکه می‌دانند درآمد تاکسی‌دار کم بوده و معطلی در خطوط بالاست.». افزایش نرخ کرایه حمل و نقل عمومی در آغاز هر سال بخشی از افزایش اندک دستمزد سالانه را بی اثر می‌کند. روز چهاردهم فروردین نیز یک عضو شورای شهر تهران از اجرای مصوبه افزایش نرخ کرایه حمل و نقل عمومی درون شهری از ابتدای اردی‌بهشت خبر داد. بر اساس مصوبه شورای شهر در تهران نرخ کرایه وسایل نقلیه عمومی حداقل ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت.

یک نماینده مجلس: هیئت رئیسه مجلس درخواست استیضاح سه وزیر را اعلام وصول نمی‌کند

ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان در مجلس شورای اسلامی از هیئت رئیسه مجلس به دلیل اینکه استیضاح سه وزیر را «اعلام وصول نمی‌کند»، انتقاد کرد. او وزیران کار، تعاون و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت، و بهداشت را سه عضو هیئت دولت سیزدهم معرفی کرد که درخواست استیضاح آن‌ها به امضاء نمایندگان رسیده و به هیئت رئیسه تحویل شده است. موسوی لارگانی گفت که استیضاح سید علی فاطمی امین وزیر صمت و عبدالمالکی وزیر کار طرح به امضاء ۵۵ نماینده مجلس رسیده، تقدیم شده، اما «اعلام وصول نمی‌شود و امضاء کنندگان درخواست اجرای آئین‌نامه برای استیضاح این دو وزیر را دارند». او در باره استیضاح بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت و درمان هم گفت به او گفته‌اند نامه استیضاح وزیر بهداشت توسط نمایندگان امضا شده است.

در دومین روز بازگشایی مدارس شمار بیماران کرونا بیشتر از دو برابر شد

با پایان یافتن تعطیلات نوروزی همانطور که انتظار می‌رفت شمار بیماران مبتلا به کرونا در شهرهای مختلف افزایش یافت. وزارت بهداشت و درمان در ظهر ۱۵ فروردین از شناسایی سه هزار و ۵۱۹ بیمار جدید خبر داد که بیش از دو برابر آمار روز چهاردهم فروردین که یک هزار و ۲۷۵ نفر اعلام شده بود، است. بنا بر گفته مسئولان محلی در استانهای اردبیل، گیلان، مرکزی و فارس شمار بیماران نیازمند بستری افزایش یافته است. در استان خوزستان نیز بنا به گفته مسئولان محلی روند ابتلا نسبت به یک گفته قبل ۸۵ درصد بیشتر شده است. بنا بر اعلام وزارت بهداشت و درمان در شبانه‌روز گذشته ۵۳ بیمار دیگر نیز جان خود را از دست دادند. پیش از این مسئولان وزارت بهداشت و درمان نسبت به احتمال افزایش شمار بیماران پس از تعطیلات نوروزی هشدار داده بودند. ستاد مقابله با کرونا اما بدون توجه به این هشدارها حکم به بازگشایی مدرسه‌ها و دانشگاه داده است.

ریزش چاه در پاکدشت جان دو کارگر افغانستانی را گرفت

احمد تاجیک، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری عباس آباد پاکدشت از مرگ دو کارگر مقنی (چاه کن) خبر داد. او گفت که شامگاه شنبه ۱۴ فروردین دو کارگر «به دلیل حفر چاه در مجاورت یک چاه قدیمی، بر اثر ریزش انباری چاه مجاور جان خود را ازدست داده‌اند.» او هویت هیچ یک از کارگران را فاش نکرد اما خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، کارگران نوشت کارگران فوت شده «تبعه افغانستان» بودند. ایران از حادثه‌خیزترین نقاط جهان برای کارگران است و سالانه دستکم نزدیک به هزار کارگر بر اثر حوادث کار جان خود را از دست می‌دهند. کارگران ساختمانی و چاه‌کن بالاترین نرخ حوادث کار را دارند و بنا به گفته مسئولان وزارت کار چهل درصد حوادث منجر به مرگ در این بخش رخ می‌دهد.